Gå til innhold

Når ble tispa di voksen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tispe i puberteten, og lurer på når de fleste tisper blir rolige og voksne?

Og hva slags rase har du?

Anonymous poster hash: 69965...931
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rase: ung menneskejente.

Roligere i 18 årsalderen ;)

Anonymous poster hash: 94dbd...9c6
AnonymBruker
Skrevet

Har en bordercollie på 5 år, har ennå ikke vist noen særlige tegn på å bli voksen ;)
En smule roligere enn da hun var valp...men jammen ikke mye, ekstremt leken og aktiv.

Min forrige hund, en Groendal, ble vel mer voksen rundt 3-4 års alderen. Var fortsatt livlig og leken, men ikke noe ekstremt. Kunne fint slappe av i flere timer etter en tur. Bordercollien min derimot er klar for nye eventyr 5 minutt etter lang løpetur i skauen.

Anonymous poster hash: 65f30...bd0
Skrevet

Roligere? Aldri opplevd!

Neida, har selvfølgelig det. Har hatt en valpefrøken som man skulle tro hadde ADHD i valpetiden. Opp og ned og hit og dit. Jeg var bekymret for jeg fikk henne ikke til å slappe av, og hun sov ikke i nærheten av så mye som hun burde ha gjort.

Endringen kom gradvis, så jeg kan ikke egentlig si når det skjedde. Hun var i forandring hele livet. Litt opp og ned ut i fra løpetid, innbilt svangerskap, fra unghund til voksen, fra ung voksen til mer erfaren, og fra midt i livet til å nærme seg alderdomen.

Etter første løpetid var det en tydelig endring da, og hun ble bedre til å sove ordentlig og stresse mindre. Hun var likevel en stor vims, alltid lykkelig og leken, oppførte seg barnslig blandt både folk og hunder. Jeg trodde det var sånn rasen var, men så opplevde jeg å få en ny tispe som var rolig helt i fra hun ble hentet som valp. Etter hennes første løpetid ble hun VELDIG voksen. Type sedat på mange måter, gidder ikke å leke med andre hunder like lenge som før, og det skal mer til for å interessere henne. Det er god fart på henne i skogen, men hun blir fort lei av leking. Oppfører seg som den forrige tispa gjorde som 8 åring.

Det er veldig individuelt, og ikke bare rasebetinget, selv om noen raser har lettere for å bli sedate, og noen raser er kjent for å være valper hele livet. Det er også greit å huske på at noen får mer pubertetsnykker enn andre, og det går heldigvis over. Bare å ha is i magen og ikke stresse med det selv. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...