Gå til innhold

Alene med hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg hund. Etter at den lille kattejenta mi gikk bort så altfor tidlig for 3 uker siden har leiligheten vært uendelig tom. Det er bare trist og ensomt å være hjemme. Jeg savner den lille jenta mi og en firbeint venn, men er usikker på om jeg vil ta til meg en ny katt. Er redd det blir for tøft, i og med at jeg kommer til å sammenligne den med fineste som ikke lenger er blandt oss. Føler at det ikke vil være rettferdig ovenfor den nye katten.

En hund vil i så måte bli noe helt annet og ikke gi det samme sammenligningsgrunnlaget. Jeg er dessuten oppvokst med hund, og har lenge savnet muligheten til å ta med meg min firbeinte venn litt mer rundt omkring, på turer, i fjellet, i parken osv.

Men, jeg er alene og jobber fulltid i turnus. Tenkte å ta til meg valpen i ferien slik at vi har en måneds tid til å bli kjent og gjøre valpen trygg på meg og sitt nye hjem. Problemet kommer altså da når jeg må tilbake på jobb. Venner og foreldre har nevnt at de kan stille opp og komme innom og lufte når det blir lange dager, men jeg er jo redd det skal bli lenge for hunden, spesielt i valpeperioden uansett.

Hvor lenge bør man være hjemme med valp før den kan være alene? Og hvordan vil det være for hunden å leve sammen med bare en person som er i 100% jobb? Er det galskap av meg å anskaffe meg hund?

Vil gjerne høre erfaringer fra andre som er alene med hund :)

Anonymous poster hash: c6419...3ed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først, jeg kondolerer, trist at pus gikk bort så tidlig, har vokst opp med katt så føler med deg. Nå har jeg en hund, bor ikke alene nå, men bodde alene med hunden i 2.5 år. Helt ærlig, jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg skaffet meg valp. Fikk min første valp i vinterferien 2010, i landet jeg bor i har vi vinterferie fra 20 desember til 1 mars, så jeg trodde at jeg ville ha nok at tid til å bli kjent med valpen og lære den opp til å være alene, få den hus ren etc. Det var MYE mer tidkrevende og vanskelig enn jeg hadde trodd, da jeg begynte med studier og jobb igjen var det veldig vanskelig å la valpen være alene, i tillegg til en del andre issues. Dessverre døde den av sykdom:( Jeg bodde som sagt alene, og likte ikke det noe særlig, så ville ha hund eller katt, katt var ikke aktuelt da den eventuelt måtte ha vært en innekatt, så ble hund igjen. Denne gangen satset jeg på en voksen hund, en pekingeser fra en offentlig kennel. Det har jeg aldri angret på, å ha en voksen hund, med relativt lite aktivitetsbehov gjorde enormt forskjell, den kan fint vaere hjemme mens jeg er på skolen og/eller jobb, så lenge den har fått en luftetur om morgenen, og er mye mer uavhengig enn en valp.

Hvis du virkelig vil ha hund nå, så anbefaler jeg en voksen en, valp er bare utrolig slitsomt og krever så mye, syns det hadde grenset til mishandling å latt en valp være alene hjemme i flere timer hver dag mens du er på jobb. Hadde du eventuelt kunne tatt med valpen på jobben? Hvis ikke ville jeg sjekket ut muligheten for å ta til meg en voksen hund, er også billigere enn å kjøpe valp, mange voksene hunder som folk vil ha omplassert hvis du kikker på Finn.no, i alle raser og størrelser. Og husk at det er hverdagen som teller, en veldig aktiv rase trenger masse mosjon hver dag, ikke bare fjelltur innimellom:)
AnonymBruker
Skrevet

Når valpen er noen mnd gammel så kan den være alene hjemme opptil 8 timer, som er maks anbefalt av vetrinærer. Det at den må være alene hjemme når den er valp, gjør at den blir vandt til det og klarer seg fint selv når den har blitt fullvoksen.

Bare husk på at den får gått på do ordentlig før du drar på jobb, og ha mat liggende og vann. Det kan også være lurt at den har et "eget" sted som den sover, med en evt genser, teppe som har lukten av deg på. Slik at den blir trygg.

Hvis du ikke vil at det skal være fullt av tiss og bæsj når du kommer hjem, så kan du også få skaffet en egen do til den - i tilfelle valpen må på do mens du er i jobb. (sannsynligheten for at valpen gjør det er liten) Men det er slik med valper den første tiden.

Anonymous poster hash: 6b36a...d4c
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har lest mye rundt omkring på nettet og forberedt meg så godt det går, og bestemt meg. Jeg har reservert en liten gutt! :) Vi skal bo hos mine foreldre som er hjemmeværende den første tiden slik at han er 4-5 måneder når vi flytter hjem til oss selv og begynner hjemme-alene-treningen. Er veldig spent på hvordan det blir å ha valp i huset og er forberedt på at det blir veldig mye jobb, men gleder meg veldig da jeg vil tro det er langt flere gleder enn jobb :)

AnonymBruker
Skrevet

Begynn hjemme-alene-trening med en gang. Ville ikke bodd et annet sted i valpeperioden. Det er jo tross alt der den skal være alene, og å begynne positivt med alenetrening er lurt å gjøre tidlig. Begynne med bare noen sekunder før du øker forsiktig tiden. Få heller "barnevakt" til din leilighet, når du skal bort.

Anonymous poster hash: ccf23...d51
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt nå. Uendelig trist da dyra vandrer.

Å skaffe deg hund når du er alene, vil jeg be deg tenke deg om.

Jeg og flere vet hvor mye jobb det er, og det er ikke alltid lett å få noen til å passe hund.

Ja, når de er små vil de gjerne passe,men virkeligheten er ikke sånn for de fleste.

Og jeg syns ikke man skal drive å belaste andre med sin hund. Det er ikke bare å passe hund. I alle fall ikke andre sine.

Vi hadde hund i mellomklassen i størrelse. Vi var begge hjemme når den var valp.

Den er totalt avhengi av eieren den første tiden. Den skal ut etter den har spist, etter soving, etter lek, du skal begynne å sosialisere, du skal på kurs osv.

Kanskje kommer du deg ikke på kurskveldene for da er du på jobb. Vår hund var 7 mnd før vi forlot han hjemme alene. Fikk noen til å stikke innom,pog se til den.

Så flyttet naboen som pleide å se etter den. To av de som skulle passe den for oss innimellom skilte seg og flyttet ut av byen. Så der var vi alene med hunden.

Så fikk min mann annen jobb, så jeg ble alene med den uker i gangen.

Ikke greit å si på jobb at du må være hjemme for hunden er blitt syk. Ja det hendte tre ganger. Måtte til dyrlege og følge han opp hjemme. Du får ikke mye aksept for slikt på mange arbplasser.

Ferier? hva gjør du da? ferien kan kræsje med andre sin ferie. For oss ble det dyr kennelopphold flere ganger.

Hva om du skal bort en helg? Vel du kan ha fått noen til å passe den, men de kan også få hindringer i veien. Sånn skal du ha det i kanskje 12-15 år.

Skal ikke fraråde deg å skaffe deg hund, men ber deg tanke deg om flere ganger.

vi har prøvd det, og det skapte veldig mye stress for oss

Anonymous poster hash: 36abf...fa5
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har lest mye rundt omkring på nettet og forberedt meg så godt det går, og bestemt meg. Jeg har reservert en liten gutt! :) Vi skal bo hos mine foreldre som er hjemmeværende den første tiden slik at han er 4-5 måneder når vi flytter hjem til oss selv og begynner hjemme-alene-treningen. Er veldig spent på hvordan det blir å ha valp i huset og er forberedt på at det blir veldig mye jobb, men gleder meg veldig da jeg vil tro det er langt flere gleder enn jobb :)

Det høres ut som en god plan! Du er heldig som har andre som kan hjelpe deg den første tida, og du ser at valpen trenger såpass tid. Jeg tror du blir en god hundeeier.

Hvilken rase har du bestemt deg for?

Jeg har to hunder selv, og ja, de krever mye hver eneste dag. Men de gir dobbelt så mye tilbake. De gir meg mer hverdagsglede enn noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...