Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Servitører, hotell ansatte og flere andre får tips etter servicen de gir. Men hva med de som sitter i kassen på en daglivarebutikk du handler hos jevnlig? Som sitter der med et glimt i øyet og virkelig får deg til å føle deg velkommen i butikken? Har lagt merke til en kasserer her hvor jeg noen ganger går forbi og hun er så utrolig, hver eneste gang! Så når jeg betalte så fikk jeg igjen noen smått samt en hundrelapp, jeg valgte derfor å gi hundrelappen som tips til henne. Hun trodde jeg tullet og takket pent nei FLERE ganger, men etter at hun skjønte at jeg var seriøs så tok hun de imot, så sa jeg at hun burde sette en boks med "tips meg" så ville hun ha tjent litt på det og da lo hun og sa hun kanskje skulle gjøre det.

Var dette rart av meg? Hadde du tipsen en som sitter i kassen med en boks med "tips" teipet på? Jeg har aldri tipset en som sitter i kassen før nå, ble helt lamslått av servicen hun byr på så ja, da tipset jeg henne.

Anonymous poster hash: 149a7...8b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

isåfall ville lønningene blitt presset nedover, så nei, jeg tipser ikke butikkansatte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her i Bergen er det flere steder de ansatte forsøker å snike til seg tips. Feks når en skal betale med kort, så ordner de betalingsterminalen slik at kunden selv må skrive inn summen. Og det er ikke lov.

Anonymous poster hash: ed352...f4f
AnonymBruker
Skrevet

Her i Bergen er det flere steder de ansatte forsøker å snike til seg tips. Feks når en skal betale med kort, så ordner de betalingsterminalen slik at kunden selv må skrive inn summen. Og det er ikke lov.

Ikke butikker altså, men spisesteder.

Gjest smilejenta
Skrevet

Slut. Hehe, tulla! Bra gjort, hadde gjort det samme hadde det ikke vært for at hun som ekspediterer i vår daglivarebutikk ser ut som hun holder på å dø av kjedsomhet!

AnonymBruker
Skrevet

Servitører,bartendere og hotellansatte gjør som regel litt mer enn å sitte og pipe varer, fylle på hyller og smile. De har i tillegg andre arbeidstider. Selv har jeg jobbet i butikk og jeg ønsket ikke tips for den jobben. Men jeg gir selv tips til servitører og bartendere.

Anonymous poster hash: 3a2c5...83f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener dette (uavhengig av bransje):

BRANSJEN HELT MOT TIPS

– Vi er generelt helt mot tips. I Norge er det en uting, uttalte Djevat Hisenaj, som er leder i Hotell- og restaurantarbeiderforbundet i Hordaland, til BA i en tidligere sak om å gi noen ekstra kroner når man er på restaurant.

Han mener dette av flere grunner.

– Det for det første til dårlig arbeidsmiljø ved at én får masse ekstra og en annen ikke får noe, påpekte han.

– Dessuten undergraver det hele lønns- og arbeidsforholdet. Tips er skattepliktig, men regnes ikke som lønn, og du får derfor ikke sykepenger eller pensjonspoeng av det.

Ifølge ham er det nettopp derfor et utbredt problem at arbeidsgivere tilbyr lav lønn, men lover mye i tips.

http://www.ba.no/nyheter/article7309518.ece

Anonymous poster hash: 18c8f...f4b
  • Liker 4
Gjest Steamboat
Skrevet

Finnes det regler mot det?

AnonymBruker
Skrevet

Det er det nok. Og det er helt vanlig i hele Norge. De trykker inn summen først og gir oss etterpå mulighet til å trykke inn en total som er høyere enn beløpet de trykte inn (men ikke lavere) om vi vil gi tips. Gjøres mange steder, også i taxi.

Anonymous poster hash: 18c8f...f4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

syntes altid det er så frekkt når de forventer tiips i en bar. Hvilke fantastis service er det du yter i det du tapper den ølen??? Jeg kan gi tips på en restaurant med bordservering men aldri på cafe/bar...

Anonymous poster hash: 41e84...826
Skrevet

Finnes det regler mot det?

Lurer på det samme -noen som vet?

Skrevet

Det eneste jeg har funnet om tips i lovteksten til nå

§ 1-2-21. Drikkepenger/Tips

Drikkepenger/tips til serveringspersonale (bortsett fra prosentlønnet serveringspersonale), drosjesjåfører mv. settes skjønnsmessig til 3 prosent av innberettet lønn når dette ikke er tatt med i selvangivelsen eller oppgitt med et mindre beløp.

Skrevet

Ikke butikker altså, men spisesteder. Anonymous poster hash: ed352...f4f

Det er helt lovlig og ingen regler eller lover mot slikt i det hele tatt, så her har du nok misforstått noe. Å gi tips er valgfritt så ingen prøver å snike seg til noe så helst.. Tips på kreditt er også i flere yrker skattet så om du gir 50 kr i tips så er det noe det skattes av.

På min jobb er det slik at vi deler all tips broderlig mellom de ansatte på jobb, f.eks om det kommer inn 700 kr på et skift og vi er to på jobb får vi 350 hver men her er det ymse praksis etter hva som funker best på forskjellige steder. Men det er så vist lov å gi kunden mulighet til å gi tips ved at de selv plotter inn beløpet jo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...