AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Jeg gikk inn til Kiwi med en Coop-pose. Og når jeg var i kassen ba kassedama meg om å få se posen min. Og når jeg da spurte om hvorfor hun skulle se det så sa hun at det er av sikkerhetsmessige årsaker. At det skjer mye tyveri på dette tidspunktet. Jeg ble helt sjokkert og responderte med at jeg var ingen tyv. Jeg har bodd her og handlet der i 10 År, og aldri har jeg sett makan! Og aldri har jeg blitt sjekket eller sett noen andre bli sjekket. Hvorfor sjekke de bare meg? Det som toppet kaka var når det kom en annen ansatt, også fortalte jeg om hendelsen, og sa "vi har lov til å sjekke, og du har ikke lov til å nekte, og stikk herfra." Det var nært stengetid. Men at han sa alt det og sa det med en frekk tone .... Jeg er virkelig helt sjokkert. Skulle nesten trodd jeg var en narkoman som var innom for å stjele. Jeg sa at den tonen ikke var greit og at jeg kommer til å ta det opp med sjefen hans i morgen, og da sa han på en sarkastisk måte at jg får bare gjøre det. Er det jeg som overreagerer? Har de ansatte lov til å oppføre seg sånn? Anonymous poster hash: 6fc1d...a39
Crobern Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Om de har lov vet jeg ikke. Men om dette ble gjort på en frekk måte som du sier, så hadde jeg ikke gått dit og handlet noe mer ihvertfall. 3
dillyduzit Skrevet 25. april 2014 #4 Skrevet 25. april 2014 Det første jeg tenker er at hun sa til deg i en rolig tone at hun ville se i posen og du eskalerte hele situasjonen slik at du følte deg truet. Butikkansatte har lov til å se i posen, spesielt matposer og kvittering fra den andre butikken og at posens innhold stemmer (at det ikke er mer varer enn det som står på kvitto). Det pleier som regel også å stå skilt om at "vis fram bag/pose ved kasse" på enkelte butikker. 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #5 Skrevet 25. april 2014 Butikkansatte har lov til å BE om å se i posen, ja. Alle har lov til å be om hva de vil. Men de har ikke noe krav om å få se innholdet. Kunder kan fint svare "nei, det passer meg ikke i dag" og ansatte med god opplæring må ta det på strak arm og med høflighet. Det er nemlig bare politiet som kan kreve å ransake noen, og selv de må ha en god grunn. Anonymous poster hash: 18840...abe 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #6 Skrevet 25. april 2014 Det første jeg tenker er at hun sa til deg i en rolig tone at hun ville se i posen og du eskalerte hele situasjonen slik at du følte deg truet. Butikkansatte har lov til å se i posen, spesielt matposer og kvittering fra den andre butikken og at posens innhold stemmer (at det ikke er mer varer enn det som står på kvitto). Det pleier som regel også å stå skilt om at "vis fram bag/pose ved kasse" på enkelte butikker. Men hvorfor gjør de det ikke med andre? Og nei, jeg bare spurte mannen helt rolig, og det føltes og hørtes nesten ut som om han ba meg dra til helvete. Jeg Skjønner at det er sent på kvelden og de har hatt en lang dag på jobb, men dette er da ingen måte å behandle en kunde på?! Det er ikke første gangen denne unge mannen har en frekk oppførsel, men det har aldri vært på denne måten. Lurer noen ganger på om sånt skjer med meg fordi jg ikke er norsk Anonymous poster hash: 6fc1d...a39 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #7 Skrevet 25. april 2014 Selvsagt har du rett til å nekte. Det er kun politiet som kan kreve å se oppi posen din. Men ulempen er jo at butikken også har rett til å nekte deg å handle der. Anonymous poster hash: d80e2...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #8 Skrevet 25. april 2014 Det var utrolig frekt og tåpelig av de. Anonymous poster hash: d4ed1...401
Skilpadden Skrevet 25. april 2014 #9 Skrevet 25. april 2014 Ja, det er du som overreagerer. Lurer virkelig på hvordan du hadde reagert om noen ba deg på en frekk måte om å komme deg ut av butikken fordi du spør om hvorfor de vil sjekke akkurat DIN pose. Hadde du bare smilt og ønsket dem en god natt? 3
dillyduzit Skrevet 25. april 2014 #10 Skrevet 25. april 2014 (endret) Men hvorfor gjør de det ikke med andre? Og nei, jeg bare spurte mannen helt rolig, og det føltes og hørtes nesten ut som om han ba meg dra til helvete. Jeg Skjønner at det er sent på kvelden og de har hatt en lang dag på jobb, men dette er da ingen måte å behandle en kunde på?! Det er ikke første gangen denne unge mannen har en frekk oppførsel, men det har aldri vært på denne måten. Lurer noen ganger på om sånt skjer med meg fordi jg ikke er norskAnonymous poster hash: 6fc1d...a39 Altså, han kunne jo fått seg en liten prat om oppførsel ja, men er det sent så opplever de ofte fler tyverier for da er de mer opptatte av å begynne å stenge og alt som skal gjøres før dagen er ferdig (i følge søsteren min) Men jeg mener at du kan ha vært med på å gjøre situasjonen verre, men igjen, oppførselen hans er big no no. De gjør det ganske så ofte, enkelte dager oftere enn andre. Lurer virkelig på hvordan du hadde reagert om noen ba deg på en frekk måte om å komme deg ut av butikken fordi du spør om hvorfor de vil sjekke akkurat DIN pose. Hadde du bare smilt og ønsket dem en god natt? Jeg hadde 1. vist posen 2. bedt han å dra seg til helvete og tilbake, for å deretter gitt et lite smil og et blunk Endret 25. april 2014 av dillyduzit 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #11 Skrevet 25. april 2014 Ikke dra rasist kortet da! Anonymous poster hash: 119f7...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #12 Skrevet 25. april 2014 Ja, naturligvis kan de be om å få se i posen/veska/sekken. Hva er det med folk for tiden, er alle skjøre som små prinsesser? Neste gang svarer du: "Ja, naturligvis!" med et smil, mens du holder posen frem mot den ansatte. Det er bare en sjekk, for sikkerhets skyld, og både du og alle de andre ærlige kundene burde være glad butikken gjør sånt, ettersom det kan minke svinnet og dermed hindre at varene blir dyrere for kundene. Win-win. (For alle unntatt tyvene, da.) Dersom du hadde vært på Coop og handlet før du gikk inn på Kiwi, så burde du ha sagt fra før du gikk inn, så de ansatte fikk se hva du hadde med deg inn og eventuelt fikk tilbudt at du oppbevarte varene i kassa mens du handlet. Jeg stikker gjerne innom butikken etter jobb, og har da ofte en uåpnet sjokolade eller lignende i veska. Den får jeg stemplet eller i det minste vist frem før jeg går inn, så de ansatte vet med sikkerhet at det ikke er noe jeg har tatt inne på butikken. Anonymous poster hash: 8f118...1b4 7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #13 Skrevet 25. april 2014 Men hvorfor gjør de det ikke med andre? Og nei, jeg bare spurte mannen helt rolig, og det føltes og hørtes nesten ut som om han ba meg dra til helvete. Jeg Skjønner at det er sent på kvelden og de har hatt en lang dag på jobb, men dette er da ingen måte å behandle en kunde på?! Det er ikke første gangen denne unge mannen har en frekk oppførsel, men det har aldri vært på denne måten. Lurer noen ganger på om sånt skjer med meg fordi jg ikke er norskAnonymous poster hash: 6fc1d...a39 Jeg er også ikke norsk og opplever det samme. Ingen av mine norske naboer eller venner som handler på samme sted opplever det samme. Neste gang handler du et annet sted, hvis det ikke finnes flere butikker i din nærområdet sier du klart ifra at du ikke ønsker det. De kan ikke tvinge deg! Anonymous poster hash: a9c53...ad0 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #14 Skrevet 25. april 2014 Ikke dra rasist kortet da! Anonymous poster hash: 119f7...7c8 Tro meg, det er like ubehagelig for meg. Men jeg prøver bare å etter grunn når folk behandler meg på en urettferdig måte, og det kan jo ogås være på grunn av fordommene. Jeg er alltid høflig og snill. Alltid. Jeg har integrert meg godt, kler meg fint og behersker norksen godt. Eneste er at jeg ikke SER norsk ut. Og jeg vet det er teit å si dette, men det er jo heller ikke urealistisk å tenke at ikke alle er like imøtekommende mot .. Ja, utlendinger.Anonymous poster hash: 6fc1d...a39
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #15 Skrevet 25. april 2014 Ikke dra rasist kortet da! Anonymous poster hash: 119f7...7c8 Hvorfor? Fordi det ikke finnes rasister/fremmedfrykt/rasisme i Norge? Anonymous poster hash: a9c53...ad0 3
Bernardette Skrevet 25. april 2014 #16 Skrevet 25. april 2014 Jeg hadde 1. vist posen 2. bedt han å dra seg til helvete og tilbake, for å deretter gitt et lite smil og et blunk Du fremstår som bitter og arrogant. Be noen dra til helvete fordi de gjør jobben sin? Seriøst? Gud jeg er glad jeg ikke er som dere som hittil har svart her. Må være grusomt å være så sure hele tiden! 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #17 Skrevet 25. april 2014 Tro meg, det er like ubehagelig for meg. Men jeg prøver bare å etter grunn når folk behandler meg på en urettferdig måte, og det kan jo ogås være på grunn av fordommene. Jeg er alltid høflig og snill. Alltid. Jeg har integrert meg godt, kler meg fint og behersker norksen godt. Eneste er at jeg ikke SER norsk ut. Og jeg vet det er teit å si dette, men det er jo heller ikke urealistisk å tenke at ikke alle er like imøtekommende mot .. Ja, utlendinger.Anonymous poster hash: 6fc1d...a39 Selvfølgelig skal du ikke finne deg i alt. Ingen har rett til å behandle deg dårlig pga hudfargen din eller ditt opphav. AB som skrev dette burde holde igjen kjeften sin. Anonymous poster hash: a9c53...ad0 2
dillyduzit Skrevet 25. april 2014 #18 Skrevet 25. april 2014 Du fremstår som bitter og arrogant. Be noen dra til helvete fordi de gjør jobben sin? Seriøst? Gud jeg er glad jeg ikke er som dere som hittil har svart her. Må være grusomt å være så sure hele tiden! Det spørs jo helt på personen. Om jeg får en frekk kommentar rett i fjeset om å dra til helvete ut av butikken, ja da svarer jeg tilbake. Om de spør pent om å få se i posen, så viser jeg fram denne og sier selvfølgelig med en hyggelig tone. Det spørs helt på personen.
Zess Skrevet 25. april 2014 #19 Skrevet 25. april 2014 Lurer noen ganger på om sånt skjer med meg fordi jg ikke er norsk Anonymous poster hash: 6fc1d...a39 Skulle ikke forundre meg. Jeg overhørte en gang en ansatt på en butikk be en svart mann om å sette fra seg sekken sin i kassen mens han handlet. Det var en ganske liten ryggsekk, han kunne vel til nød klart å skvise ned tre pakker melk i den. Selv har jeg aldri blitt bedt om noe slikt, og ville definitivt opplevd det som ydmykende å bli mistenkeliggjort på denne måten. Ikke spurte den ansatte på en spesielt høflig måte heller, det var mer som en ordre. Mannen ble forbanna og gikk, hvorpå den ansatte hånlo og gjenfortalte episoden til en kollega. Da ble jeg irritert og sa til den ansatte at jeg syntes han oppførte seg frekt. 1
Maximillian Cohen Skrevet 25. april 2014 #20 Skrevet 25. april 2014 (endret) Lurer virkelig på hvordan du hadde reagert om noen ba deg på en frekk måte om å komme deg ut av butikken fordi du spør om hvorfor de vil sjekke akkurat DIN pose. Hadde du bare smilt og ønsket dem en god natt? Hvordan jeg hadde reagert har vel lite med saken å gjøre. Butikker er private områder, og en har ingen rett til å verken handle eller oppholde seg der. De har imidlertid ikke lov til å diskriminere, men trådstarters opplysninger gir ikke noe grunnlag til å si at noe slikt fant sted. Endret 25. april 2014 av Maximillian Cohen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå