Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei 18 år gammel jente som er flott på alle måter. Hun er flink til å trene, og lever en generelt aktiv livsstil, går på skole osv. Likevel er hun så trøtt.

I begynnelsen beskyldte jeg henne for det ene og det andre, noe jeg har ganske dårlig samvittighet for. For mye pc-bruk, ligge på telefonen til langt på natt, ikke spise ordentlig osv.

Ettersom jeg jobber mye var det ikke noe jeg egentlig så, men dette hadde vært tilfelle med sønn på 20, så antok det var det samme. Etter hvert begynte jeg å legge mer merke til hva hun driver med/spiser for å se om det faktisk lå noe i det.

Hun påpeker det ofte selv, "jeg er så lei av å være så trøtt, mamma", "jeg klarer ikke holde meg våken". Hun sovner lett 2-3-4-5 timer etter skolen hvis ingen vekker henne. Hun legger seg rundt 22-tiden, men ligger ofte våken i mange timer etter hun har lagt seg. Hun begynte på et punkt å tvinge seg til å slutte å sove lur midt på dagen i håp om å få sove på kvelden, noe hun likevel ikke får. Heldigvis begynner hun sent mange morgener, så får ofte sovet 7-8-9 timer likevel.

For et par mnd siden tok hun initiativ selv til å dra til legen, og nevnte da dette og tok blodprøver. Vi tenkte det muligens var jernmangel, vitaminer e.l som var svaret. Blodprøven kom tilbake med svar om at alt var fint..

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe jenta mi?? Jeg merker hvor lei seg hun er fordi hun alltid er i mangel på energi. Hun trener fordi hun "må" (driver med idrett) 6 dager i uken, men spiser mye i forhold til aktivitetsnivå, drikker mye vann. Prøvde en periode å roe ned på treningen for å se om det var grunnen til utbrentheten. Hjalp ingenting.

Hun har begynt å ta en slik "pre workout"-shake (?) slik bror gjør når han trener, for å komme seg igjennom treningene. Jeg liker ikke dette, men jeg forstår hvorfor hun gjør det når jeg ser hvor trøtt hun er.

Skolearbeid går det nedover med, men hun har sluttet å skulke skolen, hovedsakelig morgentimer, for å sove ut. Blitt bedre nå på våren, pluss hun har fått sertifikatet slik at hun kan sove lenger/dra hjem når hun har fri. Fant ut at hun pleide å gjøre dette for et par uker siden, og siden hun er myndig får jeg ikke varsel om dette fra skolen. Ble veldig lei meg.

Hun er ikke mye ute i helgene lenger, men ligger i sofaen på kveldene, og legger seg tidlig. sover til 11-12-13-14+ på morgnene i helgen. har ikke hjerte til å vekke henne.

Er det noen som har vært i samme situasjon??? Jeg vet ikke hvordan jeg kan hjelpe jenta mi lenger! :cry3:

Anonymous poster hash: ac69a...aea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være lavt stoffskifte. Be om utskrift av blodprøvene og sjekk om det er tatt FT4, TSH, Anti-TPO, ferritin, B12 og D-vitamin.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jernmangel, b12-mangel? Ville prøvd å kjøpt tabletter på apoteket, og sett om det blir bedre av det.

Anonymous poster hash: f550b...748
AnonymBruker
Skrevet

Jernmangel, b12-mangel? Ville prøvd å kjøpt tabletter på apoteket, og sett om det blir bedre av det.

Anonymous poster hash: f550b...748

TS her!

Tok jo blodprøve hos legen for å finne ut om dette, hvor de sa alt var fint... Er det da bra å ta "ekstra" av dette? :vetikke: Kan det skade?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lavt stoffskifte. Be om utskrift av blodprøvene og sjekk om det er tatt FT4, TSH, Anti-TPO, ferritin, B12 og D-vitamin.

TS

De testet for så-og-si alt. Alt var visst greit. Skulle gjerne ringt legen og hørt selv men ettersom hun er myndig får jeg jo ikke vite slik info. Fikk et slikt brev fra sykehuset (hvor blodprøvene var analysert) hvor det sto hva som var analysert, og at verdiene var normale.... :(

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at hun legger seg tidlig, men ikke får sove. Hvis hun ikke sovner før i ett-to-tre-tiden er det jo ikke så rart om hun er trøtt når hun må stå opp tidlig, og sover utover dagen når hun har mulighet. Resultatet er uansett at hun sover et normalt timeantall, men på "gal" tid av døgnet, stemmer det?

Jeg mener å ha lest (men er for all del ikke sikker) at noen tenåringer kan både ha et økt søvnbehov, og skli over i en sterk B-fase i en periode. At det rett og slett er en fase som går over, men at det ikke er unormalt at de sliter med å tilpasse seg en vanlig rytme. Det kan kanskje være noe sånt som skjer, hvis alle prøver er normale?

I så fall er det ikke så mye å gjøre, annet enn å prøve å holde på døgnrytmen selv om det er vanskelig. For da går det over, før eller siden, og du må bare prøve å støtte jenta di og passe på at hun ikke sover på seg enda dårligere vaner i mellomtiden. Men det høres slitsomt ut, både for deg og ikke minst henne. At det ikke er unormalt kan kanskje være en trøst?

Anonymous poster hash: 4e29f...c16
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre henne da, om hun vet om de sjekket for lavt stoffskifte? Jeg ville absolutt ha sjekket om det er en mulighet. Lavt stoffskifte kan gi langt større problemer enn hva folk er klar over.. Lykke til:-)

Anonymous poster hash: e9cf2...90e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at hun legger seg tidlig, men ikke får sove. Hvis hun ikke sovner før i ett-to-tre-tiden er det jo ikke så rart om hun er trøtt når hun må stå opp tidlig, og sover utover dagen når hun har mulighet. Resultatet er uansett at hun sover et normalt timeantall, men på "gal" tid av døgnet, stemmer det?

Jeg mener å ha lest (men er for all del ikke sikker) at noen tenåringer kan både ha et økt søvnbehov, og skli over i en sterk B-fase i en periode. At det rett og slett er en fase som går over, men at det ikke er unormalt at de sliter med å tilpasse seg en vanlig rytme. Det kan kanskje være noe sånt som skjer, hvis alle prøver er normale?

I så fall er det ikke så mye å gjøre, annet enn å prøve å holde på døgnrytmen selv om det er vanskelig. For da går det over, før eller siden, og du må bare prøve å støtte jenta di og passe på at hun ikke sover på seg enda dårligere vaner i mellomtiden. Men det høres slitsomt ut, både for deg og ikke minst henne. At det ikke er unormalt kan kanskje være en trøst?

Anonymous poster hash: 4e29f...c16

Hun står opp alt mellom syv og halv ti litt etter når hun begynner på skolen. Lur eller ei, er hun stuptrøtt hele tiden. Etter skolen får hun sove, ikke til kvelden. Lurer nesten på om jeg bare skal råde henne til å sove etter skolen, slik at hun i allefall får litt hvile. Selv om det egentlig ikke hjelper noe særlig.

Legger hun seg 22 sovner hun likevel rundt 01-2-3 (sider hun selv). Hører ofte hun kommenterer på morgenen når hun så på klokka sist osv. Sier forsåvidt også hun er like trøtt når hun står opp 7 som halv 10.

Kanskje det er normalt ja :vetikke: får bare så vondt av jenta mi. Vet hun vil "få til alt", så veldig sårt å se at hun ikke mestrer lenger.

Skrevet (endret)

Her må jeg følge med, da jeg har vært slik så lenge jeg kan huske!

Er selv testet for jernmangel, B12 mangel, lavt stoffskifte, og mye annet.

Er faktisk blitt ganske mye bedre når jeg ikke er mye rundt mennesker, og kan da klare å holde meg våken til jeg skal legge meg. Ikke alltid jeg får til å sovne før etter 3-4 timer. Og uavhengig av hvor mye jeg sover, så våkner jeg trøtt.

Spesielt på folkehøyskole hvor man var rundt folk 24/7 så sov jeg mye, sovnet ofte rett etter middagen i 16-tiden, og sov til skolestart klokka 7 dagen etter.

Endret av Libertas
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når startet dette ?

Har hun hatt kyssesyken? Tatt svineinfluensavaksine?

Dette høres ut som starten på min ME.

Håper det er noe litt mer uskyldig som jernmangel, stoffskifte eller noe slikt

Anonymous poster hash: 6981d...17b

Skrevet

Åh, sånn har jeg vært så lenge jeg kan huske (er 31 nå). Det er skikkelig frustrerende at det lett å sovne hvis jeg legger meg ned på ettermiddagen, men på kvelden er det klin umulig. Jeg er alltid våken til kl 01. Det spiller ingen rolle når jeg legger meg. Selv når jeg er så trøtt at jeg omtrent ikke finner badet og legger meg kl 21, så sovner jeg søren ikke før kl 01. Bare ligger å gjesper og øynene renner fordi jeg er så trøtt osv.

Jeg har tatt prøver hos legen, har ikke B12 mangel, jern er litt lavt men innenfor normalen, stoffskiftet er normalt. Alle vitaminer og mineraler er fine.

Og nå i pollensesongen (siden februar) er jeg ENDA trøttere.

Har fått sovetabletter av legen. Det fungerer jo, men det er jo ikke noe jeg skal ta jevnlig. Har testet noen urtekapsler som skal hjelpe med innsovning og, men det hjalp ikke stort. Annet enn at jeg våknet på natten for å tisse, siden jeg skulle ta 4 store kapsler og det gikk med en del vann for å få de ned :P

Jeg er stort sett trøtt hele tiden.. Er trøtt nå og, men ikke så trøtt at jeg får sove. :sukk:

Så, jeg har ingen tips. Men jeg håper noen andre kommer med noe..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn i tenårene. Kunne sove i over 16 timer hver natt og forsatt være så trøtt at jeg måtte legge meg på dagen igen.. Har gått litt over for meg, men ikke helt.

Anonymous poster hash: cb2af...cfe
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha utviklet forsinket søvnfasesyndrom?

Anonymous poster hash: 23a6d...2a2
  • Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

be henne ringe legen og sende henne prøveresultatene. jeg må gjøre det hver gang, fordi de på legekontoret sier verdiene er innenfor normalen, men når jeg tar prøvene med til sykehuset, så sier de alltid at innenfor normalen også er bare såvidt innenfor normalen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun sover 4 timer på ettermiddagen så er det jo ikke så rart at hun ikke får sove om kvelden...det sier jo seg selv.

Anonymous poster hash: 2966b...01b
  • Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Jeg ville sjekket for gluten intolleranse og cøliaki. Typisk tegn på å være slapp og trøtt. Man må ikke alltid ha vondt i magen

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun sover 4 timer på ettermiddagen så er det jo ikke så rart at hun ikke får sove om kvelden...det sier jo seg selv.

Les hele innlegget. Hun sier at hun ikke sover på ettermiddagen nå.

Skrevet

Jeg sleit mye med det, det kom rett og slett av psyken.. Man blir sliten av skole, idrett og alt det her og i tillegg være ung så blir det et rent helvete innimellom.

Jeg fikk til slutt insomnia, mistet matlysten og ble rett og slett skikkelig deprimert :( Du kan jo kanskje prate med henne om alt er bra, om ting er slitsomt osv? Kan hende hun føler det blir krevet litt for mye av henne og hun føler hun ikke klarer å svare til forventningene, blir sliten av tanker osv..

Er ikke alltid det er medisinske grunner til det, ofte psyken som det går utover og det er vanskelig å finne ut av. Bare for å gi et tips, det er ganske vanlig når man er ung og begynner å få mye å tenke på, hormoner i sving og hele pakka.. Du husker sikkert selv at det var litt slitsomt på den tida :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Les hele innlegget. Hun sier at hun ikke sover på ettermiddagen nå.

Men hvor lenge har hun droppet å sove på ettermiddagene da? Tar ei stund å snu et dårlig søvnmønster...

Har tenåring selv, og det som funker her er at hun holder seg våken på ettermiddagen, er i seng innen kl 22.30 på hverdager (uten å ta med seg PC i senga), leser litt og slukker lyset, og står opp 7.30. Rett og slett ett regelmessig søvnmønster.

Er jo nesten det samme med babyer som tuller om kveldene, de bør ikke sove lang dupp etter kl 15 for å unngå krøll ved leggetid. Tenåringer har et stort søvnbehov.

Skrevet

Men hvor lenge har hun droppet å sove på ettermiddagene da? Tar ei stund å snu et dårlig søvnmønster...

Har tenåring selv, og det som funker her er at hun holder seg våken på ettermiddagen, er i seng innen kl 22.30 på hverdager (uten å ta med seg PC i senga), leser litt og slukker lyset, og står opp 7.30. Rett og slett ett regelmessig søvnmønster.

Er jo nesten det samme med babyer som tuller om kveldene, de bør ikke sove lang dupp etter kl 15 for å unngå krøll ved leggetid. Tenåringer har et stort søvnbehov.

Det har aldri fungert på meg. Jeg har aldri fått sove om kvelden. Helt siden jeg var baby. De fleste småbarn våkner mellom 6-8 hver dag, også i helgene, min mor måtte vekke meg. Alltid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...