Gå til innhold

3.klassing og vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på straks 8 1/2 år som går i 3.klasse. Hun har i nå omtrent 1,5 år vært litt "rund". Jeg mener ikke overvektig, men hun har litt mage (dvs, hun har aldri blitt kvitt den, sånn småbarnsmage, de fleste av hennes jevnaldrende har mistet "babymagen").

Jeg vet ikke hva vi gjør "feil" her.... Mener ikke at hun skal være mager i det hele tatt, men hun har selv begynt å kommentere magen, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne. Vi snakker om mat som er bra for kroppen og mat som kroppen ikke trenger mye av i det hele tatt. Vi snakker heller ikke om vekt hjemme (og jeg aner ikke hvor mye hun veier).

Hun går til og fra skolen selv hver dag. Hun svømmer, spiller håndball og danser. Hun er ute og hopper på trampolina, sykler, løper, leker med venner/naboer hver dag (så sant det ikke øsregner). Vi bruker brød med 4 deler på brødskalaen, lettmargarin, ost med mindre fett osv. Bruker mye kyllingfilet og grønnsaker til middager f.eks.... Jeg synes ikke jeg kan kutte noe i kostholdet hennes. Hun får sjokoladepålegg til maks to skiver på lørdager, og ikke masse lørdagsgodt heller. Ellers (bortsett fra lørdager) spiser hun ikke godteri eller snacks, ikke kjeks eller is ukentlig heller. Frukt og grønnsaker går det i....Ekstra lett melk og grove frokostblandinger....

Er det sånn at noen bare er sånn, for eksempel til de når tenårene? Er det noe jeg burde tenke på som jeg ikke tenker på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere har et godt og balansert måltid. Noen bruker lenger tid på å "bli kvitt valpefettet" og så lenge hun er så aktiv som hun er tviler jeg på hun er i faresonen. Så lenge hun ikke blir inaktiv og forandrer kostholdet vil dette gå seg til med årene. Er du usikker, ta en prat med helsesøster :)

Anonymous poster hash: 51191...12e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det bare er "valpefett" ja:-) jeg var å en av de som var "størst" på barneskolen, frem til 7'nde tror jeg, men etter at valpefettet forsvant, var jeg plutselig av de tynneste. Veide like mye på barneskolen, som jeg gjør nå (er 20 og har født et barn:p)

Brorer min var like ens, litt lubben og av de laveste. Nå er han høøøøy og tynn:-)

Anonymous poster hash: 9c9f0...be2

Skrevet

Mange unger kommenterer vekt i den alderen, fordi de begynner å bli obs på det når andre snakker om det. Min tredjeklassing er 25 kilo og 130, men om hun hadde veid mer hadde ikke det gjort noe, nettopp fordi vekt ikke nødvendigvis spiller så stor rolle og de har ennå ikke vokst inn i seg selv. Sjekk høyde vekt diagrammet og se hvor hun ligger. Normalen er stor og så lenge hun ikke ligger utenfor så fortsett med aktivitet og sunn mat.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne høres ut som meg det der. "Sundt" norskt kosthold og mye aktivitet, alikevel var jeg lubben helt til midten av 20årene, da la jeg om til lavkarbo og "valpefettet" ble endelig borte.

Sier ikke at du skal sette ungen på lavkarbodiett, men at noen rett og slett bare er litt tykkere enn andre.

Anonymous poster hash: 88c90...7d2

Gjest Magdalene
Skrevet

Hva med å bytte ut noe av brødet med knekkebrød?

AnonymBruker
Skrevet

Ekstra lett melk, fettredusert ost - er dette virkelig et optimalt kosthold for barn?

Anonymous poster hash: 399b5...4cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke noe magetrøbbel? Mange blir jo veldig lett oppblåste i magen f.eks av mye brød/fiber. Om jeg har spist mye av det, så ser jeg nesten gravid ut, men det er jo ikke fett, og jeg er på ingen måte overvektig på resten av kroppen.

Anonymous poster hash: 1a053...012
  • Liker 1
Skrevet

Takk for innspill!

Hun er ikke så veldig fan av knekkebrød, jeg har prøvd det for variasjonens del... Ang magre produkter ser jeg ikke noe galt i det, melkefett osv er ikke nødvendigvis fett man trenger i store mengder. Hun får omega3-tilskudd, og vi steker mat i ørlite rapsolje f.eks.... I tillegg er det alltid litt fett i annen mat. Tror ikke hun får for lite fett på noen måte!

Magetrøbbel har jeg vært inne på tanken på, men hun klager aldri (dvs, kanskje tre ganger i året) på vondt i magen.... Ikke har hun spesielt mye luft heller.... Synes det blir for dumt å dra henne med til lege så lenge hun ikke klager over noe (særlig så lenge hun er stor nok til å få med seg hvorfor man er der og hva man prater om...)

Jeg føler at vi gjør det meste "riktig", men det synes ikke på henne, så da var det greit å lufte tanken og få noen innspill.... Godt å høre at det er flere der ute som har hatt samme utvikling! Ingen av oss foreldre er sylfider, men det kommer neppe av ting vi spiser før hun har lagt seg ;)

Skrevet

Så lenge hun er sunn og frisk ville jeg prøvd å ikke fokusere så mye på denne "magen".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke kvitt valpefettet før jeg var omtrent 11-12. Noen bruker lengre tid enn andre. Plutselig var jeg blitt tynn som en strek. :) Så lenge du tilbyr henne sunn mat så ville ikke jeg gjort så mye.

Anonymous poster hash: 030a0...766
Skrevet

Det er helt supert om dere mener at vi gjør det "riktige", jeg syntes bare at det ikke var noen utvikling på 1,5 år, og da var det greit å lufte det.... Vi har ikke veldig fokus på magen i det hele tatt, men hun har fått slengbemerkninger om at hun er tjukk, og det er klart det ikke er noe gøy....

Gjest Liss84
Skrevet

Jeg hadde den magen helt til jeg ble gravid i fjor. Nå er ungen ute og magen henger. Haha. Jeg er 24. :P alltid vært like aktiv som liten og aktiv som voksen.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si om det kan gjøres noe mtp kostholdet, vet jo ikke hvor mye hun spiser ved måltider osv. Man kan fint spise seg litt rund og god på sunn mat også, er snakk om mengde, slik som med alt annet. Når det er sagt, så er bare noen bygd slik. Hvordan er dere foreldrene i kroppstype? Og slekta ellers? Ei venninne er klinisk ernæringsfysiolog, og jobber med idrettsutøvere, ungdom, profesjonelle atleter m.m, og begge hennes barn har en slik kropp som du beskriver at din datter har. De er meget fysisk aktive, sunne, friske og har selvsagt et gjennomtenkt og optimalt kosthold, likevel er de litt sånn i "godt hold", og det gjøres absolutt ikke noe "feil" fra foreldrenes side mtp aktivitet og kosthold. Noen er bare slik. Noen vokser det av seg, noen forblir litt kraftig. Vi er forskjellig, men jeg forstår at det er litt sårt for jenta di, særlig når venninner rundt henne begynner å smalne til og bemerker at hun er større enn hva de er. Tror det er en god ting å holde henne aktiv, kanskje oppfordre til sporter hvor det vil være en fordel å ikke være "ei lita flis".(som håndball, noe du sa hun går på nå) Om man ser litt annerledes ut, enten mtp høyde, kroppsform o.l, så er det lett å bli hakket på, men om man kan bruke størrelsen sin til en fordel, f.eks på idrettsbanen, og i tillegg er god i det man driver med, så vil man likevel høste respekt og beundring, og da tror jeg det er mindre sjans for at noen slenger stygge bemerkninger, i tillegg til at man automatisk får litt bedre selvfølelse og selvtillit. Høres vel litt overfladisk ut, men det er ganske tøft å vokse opp på barne-og ungdomsskolen nå, særlig om man skiller seg litt ut. Barn og ungdom ER overfladiske, usikre, vil se ut som "alle andre", vil bli beundret, vil være populær, være pen... Håper det ordner seg for jenta di, høres ihvertfall ut som dere gjør en god jobb og gir henne en sunn oppvekst.

Anonymous poster hash: 43945...1c0

AnonymBruker
Skrevet

Spiser hun noe som du ikke får med deg? Snop/ mat hos venner? Får hun forsyne seg fritt på sfo? Snoker hun i skapene når du ikke ser? Er hun ofte på besøk hos besteforeldre uten dere og får godterier? Hvor mye frukt spiser hun. Husk at fem om dagen skal være tre grønnsaker og to frukt. Hvilken type frukt spiser hun? Druer og bananer er rene kaloribomber. Hvor mye melk drikker hun? To normale glass(2,5dl) er nok pr dag.hvor store porsjoner spiser hun? Og forsyner hun seg flere ganger?

Har selv en overvektig gutt og tok fatt i de tingene nevnt over her i sommer. Han var ikke overvektig pga usunn mat og snop. Men han spiste mye på sfo, snoket i skapene når han var alene hjemme. Drakk vel mye melk (en halv liter lettmelk for mye pr dag i ett år utgjør faktisk ti kg). Og så spiste han i overkant med frukt. Bare små grep på disse punktene har ført til,et vekttap på 12,5 kg siden i sommer.

(Må nevne at vi har vært på kurs å lært om kosthold, aktivitet og overvekt hos barn, og har hatt oppfølging av fastlege. Så det er ikke vi som har styrt på med ting vi ikke har greie på på egen hånd)

Anonymous poster hash: c3155...b79

Skrevet

Vi foreldre er nok kraftig bygget ja, men som jeg sier, de ekstra kiloene jeg har kommer av ting jeg spiser når hun ikke ser meg :Knegg: Ellers har vi hund, går tur med den, sykler, er ute sammen, og er ikke passive i det daglige.

Porsjonene hennes er ikke store, og med mindre det er en av de få gangene vi har pizza eller pølser til middag, forsyner hun seg aldri mer enn en gang (med en liten porsjon). Hun spiser lite på SFO såvidt jeg vet, hun er ikke så mye der lenger - men når hun er hjemme alene ringer hun meg på jobb for å spørre om å få lov til å ta en tyggis (og da snakker vi sukkerfri Extra), og ingenting blir borte fra skapene eller fra fryseren. Det hender nok at det drypper ørlite på henne hos venner, men jeg tror ikke jeg er naiv når jeg ikke tror at det er mengder som kan utgjøre et problem.... Hun har ikke penger selv og går ikke i butikken og handler seg noe.

Melk drikker hun ikke, kun på frokostblanding (sukkerfri, "grov", "voksen") og da er det ekstra lett. Frukt spiser hun ikke i mengder, kanskje et eple eller kiwi pr dag i snitt. Banan spiser hun ikke særlig mye av, men det kan hende hun kan spise 10 druer en dag eller to i uka... Drikke ellers er vann (vi har kjøleskap med innebygget isbitmaskin), brus i helgene men som regel sukkerfri.... Jo, hun har skolemelk da.... Det har jeg ikke tenkt på før nå.... Så der drikker hun evt melk, vet ikke om hele den glir ned....

Jeg føler på ingen måte at hun lever usunt.... Får bare litt vondt av henne når hun sier andre kaller henne tjukk (det skjer ikke daglig da, men det nevnes....) Hun er dyktig motorisk, en sånn unge som "får til alt på første forsøk", og sånn har hun vært siden hun var liten....

Hun er blant de laveste på trinnet i tillegg, så jeg har jo et håp (for hennes del) om at det kan komme en vekst etter hvert som gjør at hun strekker seg på en måte som gjør at magen kanskje forsvinner litt.

Tusen takk for tips og innspill, jeg tar det definitivt med meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...