Gå til innhold

Jeg målte blodsukker over 12!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jente på 19 år er. Er kjent som klassens "trenigs- og kostholdsfreak". Altså lever jeg ganske sunt, men er langt i fra fanatisk. Frotser i godterier en gang i blant.

I 2.klasse på videregående hadde jeg et prosjekt hvor jeg målte blodsukkeret, og dette gav mersmak. Jeg bestemte meg derfor for å kjøpe et sånt apparat for litt siden. (Går i 3.klasse nå.)

Det fastende blodsukkert mitt er mellom 4,1-4,5, så det er fint.

Med et kosthold bestående av litt færre karbohydrater enn det som er vanlig (ikke lavkarbo, bare litt karboredusert), mye sunt fett og proteiner klarer jeg holde det stabilt gjennom dagen. (Mellom 4-7)

MEN: Spiste et eple, to knekkebrød, en del jordbær og noen druer mens jeg satt på toget i dag. Er fullstendig klar over at dette er sukkerrik mat. Likevel forventet jeg IKKE at blodsukkeret mitt skulle stige over 12 - dette bare 20 minutter etterpå. Det sank imidlertid ganske fort, og bare en time etter målingen var det nede på normalt nivå igjen.

Jeg må likevel si at dette skremte meg litt. Hva da hvis jeg frotser i GODTERI, slik som jeg gjør noen gange?. Vil blodsukkeret mitt da gå opp mot 20?

Noen som har noe å komme med? Jeg lever sunt altså, men unnet meg nå dette karbohydratrike måltidet i stillesittende tilstand på toget...

Takk for svar!

Anonymous poster hash: dfdd3...6b8
Videoannonse
Annonse
Gjest revestrekjenta
Skrevet

Kanskje du har diabetes?

Skrevet

Er det normalt at folk uten diabetes måler blodsukkeret sitt? :vetikke:

Hvis du er bekymret for den raske økningen ville jeg bestilt en time hos fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt vanlig.

Du har god insulinrespons, noe som tyder på at du ikke har diabetes, ikke nedsatt glukosetoleranse, eller insulinresistens.

Anonymous poster hash: f7966...9a0
  • Liker 9
Skrevet

Og nettopp derfor er det ingen god idé å drive med selvdiagnostisering og selvtesting. Hvorfor i det hele tatt måle blodsukker når man ikke vet hvordan det fungerer?

• Liker 5
Skrevet

Du har ikke diabetes dersom blodsukkeret ditt om morgenen er innenfor det normale :)

Druer inneholder ENORME mengder fruktsukker så ja, blodsukkeret ditt kan stige såpass etter 20min :)

Men som du sier, du hadde normale verdier etter en stund så slapp av, høres ut som kroppen din produserer mer enn nok insulin :)

AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden av tema, men hvor får du teststrimler fra når du ikke har diabetes?

Anonymous poster hash: f0f14...2ef
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden av tema, men hvor får du teststrimler fra når du ikke har diabetes?

apotek :-) får kjøpe både apparat, strimler og "nåler" der

Anonymous poster hash: 04bdd...df2

AnonymBruker
Skrevet

apotek :-) får kjøpe både apparat, strimler og "nåler" der

Anonymous poster hash: 04bdd...df2

Joda, men prisen blir vel ganske mye høyere når du ikke har resept? Hvor mye koster alt dette? Jeg får mitt utstyr på resept, så jeg er lykkelig uvitende om den faktiske kostnaden :) Lurte bare på om det var andre steder enn apotek som også solgte slikt utstyr.

Skrevet (endret)

men er langt i fra fanatisk.

MEN: Spiste et eple, to knekkebrød, en del jordbær og noen druer mens jeg satt på toget i dag.

Noen som har noe å komme med? Jeg lever sunt altså, men unnet meg nå dette karbohydratrike måltidet i stillesittende tilstand på toget...

Javisst, det er nok å ta tak i her.

Du unnet deg frukt? Mens du vanligvis lever sunt? Kan du ikke bare spise den jævla frukten, i stedet for å unne deg den? To knekkebrød og noen jordbær er ikke noe man trenger å unne seg, spesielt ikke når man trener. Det er noe man spiser uten å tenke nevneverdig over det, og i hvert fall uten å måle blodsukkeret Jeg spiste nettopp friske jordbær med gresk yoghurt og litt korn. Jeg unnet meg det ikke, det var kveldsmat som jeg spiste.

Endret av Glynis
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Et tilfeldig målt blodsukker over 11,1 gir mistanke om diabetes, og skal egentlig føre til videre utredning.

Anonymous poster hash: 1a3eb...76e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du andre symptomer på diabetes? Hvis du har, så ville jeg tatt en tur til legen og kjørt en glukosetoleransetest.

Anonymous poster hash: ebb10...8f0
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jente på 19 år er. Er kjent som klassens "trenigs- og kostholdsfreak". Altså lever jeg ganske sunt, men er langt i fra fanatisk. Frotser i godterier en gang i blant.

I 2.klasse på videregående hadde jeg et prosjekt hvor jeg målte blodsukkeret, og dette gav mersmak. Jeg bestemte meg derfor for å kjøpe et sånt apparat for litt siden. (Går i 3.klasse nå.)

Det fastende blodsukkert mitt er mellom 4,1-4,5, så det er fint.

Med et kosthold bestående av litt færre karbohydrater enn det som er vanlig (ikke lavkarbo, bare litt karboredusert), mye sunt fett og proteiner klarer jeg holde det stabilt gjennom dagen. (Mellom 4-7)

MEN: Spiste et eple, to knekkebrød, en del jordbær og noen druer mens jeg satt på toget i dag. Er fullstendig klar over at dette er sukkerrik mat. Likevel forventet jeg IKKE at blodsukkeret mitt skulle stige over 12 - dette bare 20 minutter etterpå. Det sank imidlertid ganske fort, og bare en time etter målingen var det nede på normalt nivå igjen.

Jeg må likevel si at dette skremte meg litt. Hva da hvis jeg frotser i GODTERI, slik som jeg gjør noen gange?. Vil blodsukkeret mitt da gå opp mot 20?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: dfdd3...6b8

http://www.fhi.no/tema/diabetes/blodsukker

Det kan jo også være målefeil da. Om du f.eks. har tatt på målestripen med fruktfingre. Men om det ikke er det burde du kanskje få tatt en glukosebelastningstest.

Du har ikke diabetes dersom blodsukkeret ditt om morgenen er innenfor det normale :)

Druer inneholder ENORME mengder fruktsukker så ja, blodsukkeret ditt kan stige såpass etter 20min :)

Men som du sier, du hadde normale verdier etter en stund så slapp av, høres ut som kroppen din produserer mer enn nok insulin :)

Fruktsukker, fruktose, gir ingen insulinrespons og øker ikke blodsukkeret. Blodsukker er glukose i serum.

Sukrose ("farin") består av like deler fruktose og glukose.

Fruktsukker, fruktose, gir veldig liten blodsukkerøkning sammenlignet med glukose. Det er derfor fruktose har lav glykemisk indeks. Fruktoseinnholdet i frukt er derfor ikke noe bra mål på om blodsukkeret vil stige fort. Totalmengde sukker, og spesielt glukose, er et godt mål på det. Som oftest "oversatt" til glykemisk indeks.

Edit: endret svaret slik at det ikke misforståes så lett. Jeg er enig at det første fremstår som bastant og utydelig.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fruktsukker, fruktose, gir ingen insulinrespons og øker ikke blodsukkeret. Blodsukker er glukose i serum.

Dette må du gi meg dokumentasjon på, for dette er langt unna hva jeg har lært, og ikke minst et skadelig råd for diabetikere dersom det ikke medfører riktighet.

Dette er anbefalingene fra Diabetesforbundet, og de kommer ikke med disse anbefalingene fordi fruktose ikke gir økt blodsukker.

Spis frukt med nøtter

Det nasjonale kostholdsrådet er at man skal spise ”em om dagen av frukt, grønt og bær. Totalt ca. 500 gram – en halv kilo.

Personer med diabetes bør spise like mye – gjerne mer. Men en større andel bør være grønt og bær, spesielt belgvekster som linser og bønner.

- Begrens inntak av banan, mango og druer – samt poteter. Bær er som hovedregel bedre enn frukt, sier Rye.

En god idé er å kombinere frukt og bær med litt nøtter, og gjerne usøtet yoghurt, kesam, skyr eller cottage cheese. Da blir blodsukkerstigningen mindre, og man blir mettere.

- Spis grønnsaker til alle måltider, og bruk frukt og bær til frokost og mellommåltider.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du gi meg dokumentasjon på, for dette er langt unna hva jeg har lært, og ikke minst et skadelig råd for diabetikere dersom det ikke medfører riktighet.

Dette er anbefalingene fra Diabetesforbundet, og de kommer ikke med disse anbefalingene fordi fruktose ikke gir økt blodsukker.

Jeg ser jeg skrev feil - det skulle stå

de kommer ikke med disse anbefalingene fordi frukt ikke gir økt blodsukker.

Skrevet

Frukt inneholder også sukrose og glukose. I tillegg til fruktose. Altså kombinasjonen, og begge monosakkaridene fritt.

Druer tilhører de fruktene som har mer fruktose enn glukose. Frukt øker selvsagt blodsukkeret. Jeg har ikke skrevet at det ikke gjør det. Hvis du tolket det slik har du misforstått hva jeg skrev.

Poenget mitt var at mengde fruktose i en frukt ikke gir noe grunnlag for å si at den øker blodsukkeret mer enn frukt med lite fruktose. Det er omvendt. Strengt tatt er det irrelevant da totalmengden per 100g alltid har mer å si, og dersom man inntar hel frukt (ikke juice) så får man med fiber som synes å være ganske viktig for kroppen i kombinasjon med sukker fra frukt og grønnsaker.

Fruktose (fruktsukker altså) kan ikke brukes som energi på samme måte som glukose. For å bruke det som energi må det gjennom en litt annen prosess. Den glykemiske indeksen til fruktose er derfor svært lav i forhold til andre sakkarider. Bare 19.

En norsk artikkel om fruktose finner du her: http://www.friskogfunksjonell.no/fruktose-og-galaktosemetabolismen/

• Liker 1
Skrevet

http://www.fhi.no/tema/diabetes/blodsukker

Det kan jo også være målefeil da. Om du f.eks. har tatt på målestripen med fruktfingre. Men om det ikke er det burde du kanskje få tatt en glukosebelastningstest.

Hvor har du dette fra? Alt mat vi spiser øker blodsukkeret vårt fordi kroppen vår kun klarer å ta opp enkle monosakkarider (enkle sukkertype som fruktose og glukose). Det er sånn nedbrytingen vår av næring skjer for kroppen vår trenger den i den formen. Selv fett kan bli omdannet til glukose. Les litt om kroppens metabolisme og hvordan både glykolyse, sitrosyresyklusen og andre biokjemiske prosesser foregår før du kommer med kanskje dagens teiteste utsagn.

Du har rett i at blodsukker er glukose i serum, men du har ikke peiling på hvordan det kommer seg dit.

Hilsen snart lege!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Frukt inneholder også sukrose og glukose. I tillegg til fruktose. Altså kombinasjonen, og begge monosakkaridene fritt.

Druer tilhører de fruktene som har mer fruktose enn glukose. Frukt øker selvsagt blodsukkeret. Jeg har ikke skrevet at det ikke gjør det. Hvis du tolket det slik har du misforstått hva jeg skrev.

Poenget mitt var at mengde fruktose i en frukt ikke gir noe grunnlag for å si at den øker blodsukkeret mer enn frukt med lite fruktose. Det er omvendt. Strengt tatt er det irrelevant da totalmengden per 100g alltid har mer å si, og dersom man inntar hel frukt (ikke juice) så får man med fiber som synes å være ganske viktig for kroppen i kombinasjon med sukker fra frukt og grønnsaker.

Fruktose (fruktsukker altså) kan ikke brukes som energi på samme måte som glukose. For å bruke det som energi må det gjennom en litt annen prosess. Den glykemiske indeksen til fruktose er derfor svært lav i forhold til andre sakkarider. Bare 19.

En norsk artikkel om fruktose finner du her: http://www.friskogfunksjonell.no/fruktose-og-galaktosemetabolismen/

Jeg beklager at jeg misforsto deg, jeg ble forvirret av påstanden:

"Fruktsukker, fruktose, gir ingen insulinrespons og øker ikke blodsukkeret", som fikk det til å virke som om frukt utelukkende besto av fruktose, og at fruktose ikke øker blodsukkeret.

----------------------------------------------------------

Både epler og druer har lav GI, men sammen med knekkebrød og jordbær (stivelse, lite proteiner og fett) kan den glykemiske belastningen samlet sett bli veldig stor, til tross for fiberet i frukt og knekkebrød.

Det er mange faktorer som spiller inn med tanke på den glykemiske belastningen, som f.eks mengde frukt, type frukt, sukker- og fiberinnhold i knekkebrødet osv.

Men som et enkeltstående måleresultat er ikke trådstarters verdier bekymringsverdige i mine øyne, spesielt ikke siden hun hadde så god insulinrespons.

Skrevet

Blodsukker på over 12 (hvis målingen er korrekt) er en rimelig sikker indikasjon på at du har diabetes, i følge min fastlege.

Vasket du hendene før du målte? Hvis ikke var det sannsynligvis en del sukker igjen på fingrene, som gir høyere utslag på målingen enn det som er reelt. Med tanke på at blodsukkeret sank såpass raskt, og at du ellers har helt normale og sunne verdier tror jeg det er det som var årsaken. For sikkerhets skikkerhets skyld ville jeg tatt en tur til fastlegen og sjekket langtidssukkeret og ev ta en glukosebelastningstest.

Skrevet

Blodsukker på over 12 (hvis målingen er korrekt) er en rimelig sikker indikasjon på at du har diabetes, i følge min fastlege.

Vasket du hendene før du målte? Hvis ikke var det sannsynligvis en del sukker igjen på fingrene, som gir høyere utslag på målingen enn det som er reelt. Med tanke på at blodsukkeret sank såpass raskt, og at du ellers har helt normale og sunne verdier tror jeg det er det som var årsaken. For sikkerhets skikkerhets skyld ville jeg tatt en tur til fastlegen og sjekket langtidssukkeret og ev ta en glukosebelastningstest.

Fastende om morgenen ja så er det helt rett, men ikke så nære et måltid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...