Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Er i ulønnet permisjon og søker ny jobb. Har begynt å søke, men ikke fått napp enda. Samboer går ut i pappapermisjon 26.5, men han har ferie uka før så jeg kan i teorien begynne å jobbe fra 19.5.
Vet at det er ca 3-4 ukers behandlingstid på dagpenger, så kan jeg ikke bare søke nå tro? Vet at man skal ha barnepass i tilfelle man får jobb, men NAV rekker jo ikke å behandle søknaden min en gang før samboer er ute i permisjon og da har jeg jo barnepass. Og min mor har sagt at hun kan stille opp hvis det tilfeldigvis skulle dukke opp noe nå før samboer går ut i permisjon.
Noen som forresten har erfaring med at NAV plutselig finner jobb til deg på 1 2 3? Er litt nervøs for at de plutselig skal finne noe til meg som ikke er relevant i det hele tatt. Hadde håpt å få brukt litt tid framover på søking og ikke bare hoppe på det første og beste. Nå er det jo sommerferie straks så ideelt sett hadde det vært best å fått en jobb med oppstart i august

Anonymous poster hash: 8bca2...8ee
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det er ikke nav sin jobb å finne jobb til deg. De leter ikke etter jobb til deg. Det er din jobb.

Mottar du dagpenger, så må du skrive under på at du er villig til å ta hva som helst av jobb. Skriver du ikke under, får du heller ikke penger. Når du er registrert så kan det hende at en arbgiver vil ha deg til en jobb, og da bør du være klar.

Jeg fikk tlf fra en total ukjent som ville ha meg i jobb i kommunen. Hadde jeg da ikke allerde fått jobb, så har jeg måttet ta den. Hadde jeg sagt nei, så hadde de varslet nav

Anonymous poster hash: 7468a...b7a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt over her så er det ikke slik at nav finner og prakker på deg jobb. Men du må være aktiv arbeidssøker og ikke si nei til en evt jobb du får tilbud om(av en arbeidsgiver) fordi du ikke har barnepass.

Når jeg gikk arbeidsledig for noen år tilbake hendte det at Nav ringte meg om ledige jobber. De spurte da om det var en jobb jeg var interessert i og om det var ok at de ga arbeidsgiver mitt navn, så de igjen kunne kontakte meg om jeg var aktuell for de. Så de forlanget ikke at jeg skulle ta den, det har de egentlig ikke myndighet til, den som utlyser jobben skal jo også ha sitt og si.

I og med at du egentlig har mulighet for barnepass allerede nå, så hadde jeg satt i gang prosessen.

Anonymous poster hash: e2a55...1cc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, sjansen er altså ikke så stor for at noen plutselig ringer. Har stått oppført på Linkedin som arbeidsledig en stund uten at noen har tatt kontakt for det.

Men hva skjer om man sier nei til en jobb da? En som f.eks overhodet ikke er relevant? Hvor lenge evt mister man dagpengene? Og mister man dem uansett?

Anonymous poster hash: 8bca2...8ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...