Gå til innhold

To katter - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi er i ferd med å skaffe oss et par katter. De er ca 8 måneder gamle og har bodd sammen før.

Jeg lurer på om det er ok for katter å dele kattedo og reisebur. Det er snakk om innekatter og reiseburet vil i hovedsak bli brukt når vi henter dem eller om vi i fremtiden skal flytte.

Anonymous poster hash: 95993...58b

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Mine 3 deler på de dokassene de har. Merk at jeg sier dokasser.

Mine har hvert sitt transportbur. De kunne sikkert reist alle sammen i samme reiseburet, men det hadde ikke blitt særlig enkelt for meg å bære det ;)

Og om/når det bare er den ene som skal til vetrinæren så er det veldig greit å slippe å baske rundt med en veldig, veldig stor kasse.

Husk at de alikevel skal vaksineres, og det kommer fort ett og annet annet besøk hos vet'en også.... så transportkassene vil bli brukt mye mer enn bare til flytting.

Så min anbefaling er at dere kjøper to dokasser, og at hver katt får sin egen transportkasse.

Skrevet

Jeg har tre katter. To av dem er foreløpig inne. De to deler dokasse. Det er bare en midlertidig løsning. Kattene skal snart begynne å få være ute. Skulle de vært permanent inne, ville jeg valgt å ha to dokasser. Det blir veldig fort litt grisete når de skal dele. Når det gjelder reisebur, ville jeg investert i et til hver av dem. Store bur er mer uhåndterlige og vanskeligere å sikre i bil :catmilk:

Skrevet

Har to katter selv, vi har kun ett bur, men fant fort ut at når de skal til veterinæren og steriliseres/kastreres/operers o.l. så er det veldig praktisk med to.

Angående kattedoene så har vi slitt litt med markering (to hannkatter) og har derfor to kattedoer for å få minst mulig av dette. Husk rengjøring og skifting av sand regelmessig. Nå er jo de 8mnd. så de har kanskje mye av dette inne allerede, slik at du slipper problemet.
Du kan jo høre med tidligere eier om hva de er vandt med, om de har tilgang på flere do, eller om de deler en og samme?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to innekatter, og to dokasser. Hadde vi hatt bare en måtte vi ha renset den flere ganger om dagen, med to kasser slipper vi unna med en rensing. De bruker kassene om hverandre da.

Vi har også to reisebur.

Anonymous poster hash: 60f11...3d9
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg tenker også å skaffe meg to katter, og lurer på om det er best å ha to av samme kjønn. Hvor tidlig kan man kastrere kattene slik at man er sikker på det ikke blir kattunger dersom man har en hunkatt og en hannkatt? Eller er det en dårlig ide å ha ulike kjønn sammen før kastrering?

Anonymous poster hash: b7dc0...a86
AnonymBruker
Skrevet

OT. Finnes det en tråd med bilder av kattene eller husdyr generelt til brukerne her inne?

Anonymous poster hash: 41fca...80f
Skrevet

Hei,

Jeg tenker også å skaffe meg to katter, og lurer på om det er best å ha to av samme kjønn. Hvor tidlig kan man kastrere kattene slik at man er sikker på det ikke blir kattunger dersom man har en hunkatt og en hannkatt? Eller er det en dårlig ide å ha ulike kjønn sammen før kastrering?

Enkelte veterinærer mener det er ok å kastrere katter fra de er rundt 12 uker, andre mener man bør vente til de er kjønnsmodne. Jeg har to ganger fått to katter på en gang. Første gang var det en gutt og en jente. Nå for noen uker siden fikk jeg to brødre. Begge deler har gått veldig greit. Hvis du skal ha en av hvert kjønn, bør du nok kastrere dem ganske tidlig. Husk at selv om de evt er søsken kan de få barn med hverandre. De er liksom ikke så nøye på slikt :fnise:

Gjest Sille4
Skrevet

Jeg har to innekatter, men kun en kattedo. Med engang en av de har bæsjet tar vi det vekk, og vi skifter 1-2 ganger i uken. Oftere hvis nødvendig. Så en skal fungere :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har to hannkatter sammen, det går veldig bra. Men den eldste var kastrert da den unge kom (er 6-7 mnd i mellom dem). Ungkatten kommer jeg til å kastrere så snart han har bikket 6 mnd.

Anonymous poster hash: 60f11...3d9

Skrevet

Jeg har tre katter. De har to doer på deling. Tømmer dritten ut en gang om dagen ca og vasker og gjør kassene rene en dag i uka ca. Holder lenge.

Det går fint to katter i et transport bur om du bruker det mellomste eller største buret men det er tungt med to voksne katter i et bur. De skal begge ha plass til å snu seg eller ligge.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde to puser som var inne i en lengere periode før de var gamle nok til å gå ut. De delte kasse uten problemer, men vi tømte den også hver morgen og kveld. Som reisebur kjøpte vi først et stort et som de kunne dele, men etter hvert så vi behovet i to og kjøpte et mindre et. Vi brukte fortsatt det store hvis de skulle en kjapp tur til vet for vaksine eller lignende. De ble mye roligere av å ligge inntil hverandre og roe hverandre ned. Dessverre døde den ene, så nå har vi bare en :(

Anonymous poster hash: 38a69...b22

Skrevet

Selvfølgelig kan de dele kattedo...

Om de kan dele bur spørs på kattene, om de kommer så godt overens.

Skrevet

Hvis de er søsken eller født/oppfostret i samme hus, er det stor sannsynlighet for at de synes det er helt greit å dele do, men det er lurt med en ekstra do uansett. Reisebur kan gå helt greit og det kan også være en utfordring, så jeg ville tørrtrent litt med ett reisebur først, før dere evt tester en ordentlig kjøretur med to i samme bur.

Noen katter foretrekker å være to i samme bur, mens andre hater hverandre som pesten så snart de må dele buret, selv om de ligger og koser seg i samme seng hjemme.

Skrevet

Jeg har to katter, to transportbur og en kattedo. Veldig greit med to bur, særlig de gangene de har vært i narkose. Da trenger de god plass i buret, ligger utstrakte og skal ikke ligge med hodet bøyd. Mine to er mye ute, så de bruker dokassen svært lite. Men, de er inne om nettene, og da bruker begge den hvis det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...