Dinorex Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Hei! Har tidligere hatt 2 Roaccutan/Isotretinoin-kurer, noe som begge gangene har ført til tilbakefall. Har likevel blitt bedre for hver gang, men fikk noen store kviser etter et års tid, og kom til et punkt der jeg aldri var fri for kviser av en eller annen forstand. Men som sagt, ble aldri like ille som før jeg tok kurene. Uansett så begynte jeg derfor på p-pille-merket Diane for rundt et års/et og et halvt års tid siden, som jeg byttet ut med Yasmine fordi jeg mente at jeg ikke helt likte humørsvingningene jeg kunne få av de pillene. Etter hvert viste det seg at Yasmine ikke var noe bedre for meg når det gjaldt dette, og jeg ønsket å vende tilbake til Diane, fordi jeg følte at jeg fikk et bedre resultat med dem når det gjaldt huden min. Da fikk jeg istedenfor Zyrona, selv om jeg konkret spurte om å få Diane, og disse har jeg nå gått på i omtrent 9 måneder. Disse merket jeg litt bedring av i starten, men etter noen måneder synes jeg nesten det er verre enn da jeg startet å ta p-piller i det hele tatt. Dette var ikke slik de tre månedene da jeg gikk på Diane, og jeg lurer derfor på om det kan være at jeg reagerer på noen av "fyllstoffene" i Zyrona, som gjør at de derfor ikke fungerer som de skal på meg? Ønsker derfor gjerne å få tak i Diane igjen, og skal prøve på det i håp om at det kan gjøre en forskjell. Bruker også Epiduo. Har i tillegg vurdert en tredje kur med roaccutan, fordi det tross alt blir litt og litt bedre for hver gang, men samtidig hører man mye om negative konsekvenser osv., slik at det kanskje er en risk å ta? Uansett, er det noen som har prøvd både Diane og Zyrona og kan si at dere merket en forskjell på de? Eller noen som har tatt flere kurer med Roaccutan? Jeg har som sagt prøvd det to ganger, og lurer på om det kanskje er å tøye grensen å prøve det enda en gang... Jeg er forresten 17, og har slitt med kviser siden 12-13 års alderen. Håper noen har tips eller erfaringer å dele!
Nautika Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Jeg har gått på både zyrona og diane, og har ikke merket noen stor forskjell etter å ha gått på de for seg, men akkurat når jeg har byttet mellom merkene har det kommet noen småkviser.
Dinorex Skrevet 25. april 2014 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2014 Okei, er vel også slik at ulike personer reagerer ulikt på virkestoff og medisiner generelt, så er nok vanskelig å vite om det har noe å si Vet heller ikke hvor plaget du var/er, men jeg er i alle fall av typen som kan få veeldig dype og vonde kviser som tar lang tid å forsvinne, spesielt i pannen. Det jeg syns er litt rart er at det virker som om at jeg har fått flere kviser rundt munn/hake-parti etter at jeg startet på pillene, og det er vel disse områdene som forbindes med hormonelle utbrudd, som er nettopp det p-pillene skal hjelpe mot? Merkelig Skal i alle fall prøve å få hentet ut Diane fra apoteket i morgen, gi det litt tid og se om det bedrer seg! Men som du sier, det kan ofte bli litt verre i overgangsfasen og i begynnelsen av en ny behandling.. :frown:
Nautika Skrevet 25. april 2014 #4 Skrevet 25. april 2014 Mine kviser har nok vært hormonelt betinget, så jeg har hatt veldig god effekt av Diane. Hadde kviser på rygg, bryst og på haka før jeg begynte, og det har jeg ikke vært plaget med når jeg har gått på diane
miramis Skrevet 25. april 2014 #5 Skrevet 25. april 2014 Det er akkurat det samme. Det at du hopper rundt med forskjellige kurer er ikke bra, da blir du heller ikke kvitt kvisene. Hold deg til et medikament, og du må helst bruke det i 2-3 for å få den fulle effekten.
Dinorex Skrevet 26. april 2014 Forfatter #6 Skrevet 26. april 2014 Miramis, er ikke helt snakk om å "hoppe rundt med forskjellige kurer". Har alltid gjort endringer i forbindelse med samtaler med fastlege, og har alltid brukt behandlingene så lenge jeg har fått beskjed om det Det eneste medikamentet jeg ikke har tatt over "lengre tid" er Yasmine som jeg gikk på i 3-4 mnd, ellers har jeg holdt meg til den behandlingen jeg har startet på. Er ikke en person som forventer noen "vidunderkur", men etter snart et år med samme behandling som skal virke etter 3-6 måneders tid må det være lov å se etter andre løsninger Er selfølgelig fullstendig klar over at medikamentene trenger så og så lang tid på å fungere, men jeg har prøvd både fulle kurer med roaccutane, tetralysal, epiduo (som jeg ennå bruker) og p-piller. I tillegg har jeg skjerpet inn på kostholdet, drikker flere liter vann om dagen, og trener ganske regelmessig. Har prøvd å både sole meg, og å ikke utsette meg for sol i det hele tatt, men ingenting ser til å hjelpe (disse tingene er snakk om over lengre perioder, er altså ikke at jeg "hopper rundt" innen for et kort tidsrom . Dette har blitt svært frustrerende å takle etter hvert, og jeg sitter igjen med arr og pigmentflekker, og leter selfølgelig stadig etter måter å bedre det på Vil likevel si at jeg har vært svært tålmodig med alle medikamentene jeg har prøvd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå