Gå til innhold

Hvor mye snop 1-2 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 22 mnd som får is og godteri på lørdager og innimellom hvis det er noe spesielt.

Men samme hvor vi er føler jeg at mange har et slapt forhold til snop og gjerne gir barna dette hver dag??

Er dette vanlig? Synes de er altfor små til å spise slikt hver dag :(

Anonymous poster hash: 73a14...05b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er vanlig med snop hver dag til små unger. For en elendig ting å lære bort til ungene sine!

Vi brukte rosiner, yoghurt og frukt mye. Ungene elsket det, og det var sunt. Har heller ikke hatt problemer med unger som trasser foran godte-hyller og overvektige barn..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor man skal gi så småe barn slikt? De klarer seg jo uten med mindre de er skikkelig vant til å få det på lørdager. F.eks når man blir eldre får man det "søtsuget" som gjør at man får lyst på godteri, men det får ikke 2åringer så ser liksom ikke vitsen. I dagens samfunn får man i seg nok sukker uansett.

Hva med å lage en fruktsalat på lørdager? :)

Anonymous poster hash: 445f8...5c4
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så små barn bør holdes unna godtehyllen. Fersk frukt og grønnsaker er bedre. Boller og kaker til bursdager.

Anonymous poster hash: 23357...8a4
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt med måte. En pose potetgull kan legges i en liten skål til et småbarn som sikkert har fått det servert ett eller annet sted og vet hva det er, sammen med par små biter sjokolade eller en pinneis. Vafler med jordbær, en bolle med brunost, det er snadder det også.

Fruktsalat... omg, hva er det?

(gjør som jeg gjorde, jeg spiste godteri etter at barna hadde lagt seg for å unngå maset, de fikk bare litt til lørdags-barnetv)

;)

Anonymous poster hash: 72abc...556
AnonymBruker
Skrevet

Så små barn burde kun få godsaker/snop på spesielle anledninger, familiemiddager osv. Dele chips med resten av familien på lørdager feks, men med begrensninger, små mengder. Først rundt skolealder burde de få småpenger for lørdagssnop, og annet ved anledninger. Ellers får de godt av grønnsaker, frukt, vann, og små mengder mørk sjokolade.

Anonymous poster hash: fd6cd...bbc
  • Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Her får minsten på 18mnd godteri på lørdagene, når storesøster får.

Frukt, yoghurt eller slikt hadde ikke funket her nei. Han vil ha det storesøster har.

Vi spiser gjerne en is på onsdag også vi, om det er varmt 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får barnet ditt godteri nå i det hele tatt? Hva er vitsen med det? Folk altså.

Anonymous poster hash: 8cd6f...cfc
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så små unger har ikke behov, eller savner dette. Enten det er helg eller hverdag.

Fatter ikke hvorfor du gjør dette.

Vet du hva som er maks sukkerbehov for en unge? Har du gitt ungen din et glass saft om dagen, så har den fått dosen for sukker.

Trodde foreldre er mere opplyst enn som så.

Begynn og venn ungen din til matkos i helgene. Lag diverse grønnsaker.

La ungen få være med på kjøkkenet.

Hadde besøk av en femåring, og han hadde aldri sett asparges eller smakt det.

Lørdagsgodt ble hjemmelaget roastbiff,asparges surret i smør noen min. Så fylte vi sopp. Foreldrene fikk sjokk over at han hadde spist det.

Der pleide de å ha potetgull, brus, smågodt.

For han er så kresen. Halooo....våkne foreldre

Anonymous poster hash: 0146c...3e8
  • Liker 3
Gjest Liss84
Skrevet

Grønsaker er jo ikke lørdagsgodt. Det er vanlige mat man har til middag hver dag. Her i hus spiser ettåringen grønsaker til middag hver dag, og han liker det veldig godt. Vi har ikke begynt med godteri, men han får smake kake om det er bursdag eller rosiner osv på lørdager. Han aner jo ikke hvilken dag som er hva enda så ser ikke vitsen med å begynne med snacks helt enda.

Gjest RockOn
Skrevet (endret)

Is er noe min sønn smakte relativt tidlig (etter fylte ett år). Det var riktignok saftis, og grunnen var at han ønsket å smake da mange rundt han spiste det.

Smågodt fikk han smake for første gang i påsken, da han fant et påskeegg på et bord og smakte på en sjokolade.

Jeg synes ikke unger har behov for hverken Is eller godteri, men som barnelegen sa så vil barna en dag spørre om å smake og da synes hun det var helt greit at de fikk det.

Men vi har alltid tatt fram smågodt etter barnet har lagt seg.

Edit; min sønn er nå 22 mnd.

Endret av RockOn
Skrevet

En ting er at små barn ikke har behov, men de ser og vil gjerne smake alt rundt seg.

Hos oss får 16 mndern en eventyrsjokolade en lørdag iblant, sjelden han spiser den opp dog, har vel holdt med noen biter.

Og han får spise av saftisen min en gang iblant er lørdag eller søndag ute i sola.

Jeg ser ikke mange som lar unga spise godteri i hverdagen, syns både foreldre og barnehager er flinke til å bruke frukt og bær istedenfor. Her i gården slår blåbær ut sjokolade any dag, og appelsin og eple spises med stor fryd.

Potetgull skal vel ikke egentlig 1-2åringer ha vel? Mener å ha hørt at salt skal de ha minst mulig av frem til ihvertfall 3 år jeg? Her får han ikke det, ikke smake engang.

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg synes ikke unger har behov for hverken Is eller godteri, men som barnelegen sa så vil barna en dag spørre om å smake og da synes hun det var helt greit at de fikk det.

Men vi har alltid tatt fram smågodt etter barnet har lagt seg.

Edit; min sønn er nå 22 mnd.

Denne praksisen funker nok om ungen ikke har eldre søsken.

• Liker 1
Gjest RockOn
Skrevet

Denne praksisen funker nok om ungen ikke har eldre søsken.

Ja, det er jeg klar over :)

Skrevet

Vi har ingen helt strikte regler på is og kake for vår 2-åring, at det kun kan spises på lørdag f.eks. Kan spise en bolle på kafé en annen dag eller vi baker muffins hjemme. Eller spiser is i varmen. Men det kan vi gjøre fordi totalmengdene ikke er så store. Og så syns jeg egentlig han er for liten til å spise godteri og har aldri fått det av oss. Men vet han har fått sjokolade i barnehagen og han fikk påskeegg med sjokolade av farmor (men må bare innrømme at jeg var så slem at jeg fjernet halvparten før han så det, for det var mye for en liten kropp).

• Liker 1
Skrevet

Her er det rosiner og frukt.

Hun får smake på is og litt kake (når vi er å middagsbesøk, ca to ganger i mnd)

Her gjemme spiser vi omtrent aldri godteri o.l. Om vi gjør det, venter vi til hun har lagt seg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvordan det er "utenfor mine kretser", men jeg har i hvertfall aldri hatt venner som har gitt småungene sine godteri overhodet. Min eldste smakte godteri for første gang da hun var nærmere fire. Før den tid fikk hun riktignok is og kjeks, men ikke godteri i den forstand. Den yngste var nok noe yngre, men hun hadde da altså en storesøster... :) Etterhvert ble det litt godteri på lørdager (ikke store mengder), og ellers bursdager og merkedager/høytider.

Anonymous poster hash: 2154d...3b5
  • Liker 1
Skrevet

Vi kjøper sjeldent lørdagsgodt, men blir oftw litt ekstra kos i helgene uansett. Sånn som i dag hvor han har fått ostekake hos gudmoren sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...