Gå til innhold

til dere som sier at fengsel i norge er 5 stjerners hotell!

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det besvarer fremdeles ikke spørsmålet mitt om hvorfor dere hele tiden må sammenligne.

Ja, de eldre fortjener bedre, men det betyr ikke at de som har sitti/sitter i fengsel ikke har lov til å klage på forholdene.

Dere snakker som om det de kriminelle har gjort er å bryte seg inn i statskassa og stjelt penger fra sykehjemmene.

Når overskriften i denne tråden er "til dere som tror at fengsel i norge er 5 stjerners hotell", så er det vel nettopp dette trådstarter vil snakke om. Han/hun skrev ikke "til dere som tror at sykehjem er bedre enn fengsler".

Ps. Til de som ikke visste det, så er ikke alle fengsler som halden fengsel. *shock*

Anonymous poster hash: f3c91...c86

hvorfor skal kriminelle ha lov til å klage på noe som helst? De har seg selv å takke for å sitte i fengsel
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det besvarer fremdeles ikke spørsmålet mitt om hvorfor dere hele tiden må sammenligne.

Ja, de eldre fortjener bedre, men det betyr ikke at de som har sitti/sitter i fengsel ikke har lov til å klage på forholdene.

Dere snakker som om det de kriminelle har gjort er å bryte seg inn i statskassa og stjelt penger fra sykehjemmene.

Når overskriften i denne tråden er "til dere som tror at fengsel i norge er 5 stjerners hotell", så er det vel nettopp dette trådstarter vil snakke om. Han/hun skrev ikke "til dere som tror at sykehjem er bedre enn fengsler".

Ps. Til de som ikke visste det, så er ikke alle fengsler som halden fengsel. *shock*Anonymous poster hash: f3c91...c86

Og en ting til: jeg har bodd på ett femstjerners hotel, på suite, med privatsjåfør og 90.000 kroner beregnet kun til shopping (alt dette på ett ærlig vis), og nå skal jeg selv en tur i kasjoten på grunn av uheldigheter (kall meg kriminell så mye du vil, og se hvor hardt jeg tar det), spennende og se om fengselet når opp til de fem stjernene. Om så, så gleder jeg meg til luksus :)

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor skal kriminelle ha lov til å klage på noe som helst? De har seg selv å takke for å sitte i fengsel

Har det noen gang slått deg at de som sitter i fengsel er mennesker? Og at noen av de sitter der på grunn av smådumme valg i fylla, som har endt med bøter de ikke kan betale? Fysj, så slemme..

Gjest tinbjo1
Skrevet

Hva forventet du? Å komme til et fem-stjerners hotell?

Skrevet

Har det noen gang slått deg at de som sitter i fengsel er mennesker? Og at noen av de sitter der på grunn av smådumme valg i fylla, som har endt med bøter de ikke kan betale? Fysj, så slemme..

Ja, de er mennesker som har gjort noe mer eller mindre dumt og har derfor havnet bak murene.

Alle de andre eksemplene i denne tråden, som eldre og syke, som har dårligere vilkår enn de innsatte er også mennesker og de har ikke engang gjort noe galt.

Man trenger selvfølgelig ikke ønske fanger i norske fengsler alt vondt, men samtidig synes jeg det er helt greit å påpeke at det er en grunn til at de er der og at forholdene i fengslene faktisk er rimelig bra.

De er plassert på en institusjon fordi de er kriminelle, ikke fordi de er gamle og/eller syke.

Jeg synes det er helt legitimt å sammenlikne forholdene for fangene i fengslene med forholdene for andre grupper, som i mange tilfeller kommer dårligere ut.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har nylig blitt løslatt etter å ha sittet 2 år inne. jeg måtte dele celle med en annen fange i perioder, og var ikke veldig ålreit å sitte låst inne på 8 kvadrat om sommeren med en cellekamerat som sitter og fiser. fellesdusj var det også, så i perioder var det veldig lite privatliv. tenk dere om før dere kommer med påstander om norske fengsler.

Anonymous poster hash: 346c7...b73

Vel jeg synes at norske fengsler er luksus kontra i andre land. Folk får dekket det viktigste som mat, drikke og tak over hodet. Du sier at du måtte dele celle med én annen person - prøv å del en 8 kvadrat med 10+ pers. Det er realiteten til mange. En blir behadlet med respekt av fengselsbetjente (det er hvertfall det som er idealet) mens en gjerne blir pisket og banket opp i andre land.

Fis og fellesdusj er bare filleting. Det er ikke uten grunn at det kalles fengsel, det er kanskje ikke 5*hotell men det er søren meg ikke langt i fra.

Anonymous poster hash: 16a0e...110

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"...compared to freedom this is still hell"

Folk kan si så mye de vil om fastilitetene. Tror ingen kan begripe den psykiske påkjenningen og distansen de får til virkeligheten når de er ferdig å sone.

Alle som mener fengsel er som hotell satser jeg på sjekker inn på fengsel neste gang de er på ferie.

Bastøy er en feriekoloni som folk ville ha betalt mange tusenvis av kroner for å oppholde seg på hvis det ikke hadde vært for at de ikke fikk reise igjen når de ville.

Det ENESTE som er noe som helst å klage på på Bastøy er at man ikke har lov til å dra derifra (utenom undervisning og arbeid som mange der har på fastlandet). Og frihetsberøvelse eller isolasjon er ikke noe som er unikt for fengsel her i landet. Det gjelder også i førstegangstjenesten i millitæret, på båt ute på seilas, på forskningsekspedisjoner på øde steder, for astronauter ute i rommet, osv.

Anonymous poster hash: 013d9...4dc

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Bastøy er en feriekoloni som folk ville ha betalt mange tusenvis av kroner for å oppholde seg på hvis det ikke hadde vært for at de ikke fikk reise igjen når de ville. Det ENESTE som er noe som helst å klage på på Bastøy er at man ikke har lov til å dra derifra (utenom undervisning og arbeid som mange der har på fastlandet). Og frihetsberøvelse eller isolasjon er ikke noe som er unikt for fengsel her i landet. Det gjelder også i førstegangstjenesten i millitæret, på båt ute på seilas, på forskningsekspedisjoner på øde steder, for astronauter ute i rommet, osv. Anonymous poster hash: 013d9...4dc

"- Straffesystemet går mot alle våre instinkter, skriver reporteren.

Men noterer seg samtidig at resultatene er enestående. Ingen i Europa gjentar de straffbare handlingene så sjeldent som fangene på Bastøy. "

http://www.side3.no/3366390.html

Syns de gjør en bra jobb jeg. Heia humane Norge!

Skrevet

Bastøy er en feriekoloni som folk ville ha betalt mange tusenvis av kroner for å oppholde seg på hvis det ikke hadde vært for at de ikke fikk reise igjen når de ville.

Det ENESTE som er noe som helst å klage på på Bastøy er at man ikke har lov til å dra derifra (utenom undervisning og arbeid som mange der har på fastlandet). Og frihetsberøvelse eller isolasjon er ikke noe som er unikt for fengsel her i landet. Det gjelder også i førstegangstjenesten i millitæret, på båt ute på seilas, på forskningsekspedisjoner på øde steder, for astronauter ute i rommet, osv.

Blir fly forbanna inni meg hver gang Bastøy blir rost opp i skyene. Avskummet der har drept, svindlet og skadet andre mennesker, og de har trygghet, stabilitet i hverdagen og privilegier de fleste andre utsatte mennesker her i vårt velferdssamfunn kan se langt etter.

Jeg ble fjernet fra mitt hjem og satt på barnevernsinstitusjon. Min forbrytelse var å ha blitt utsatt for omsorgssvikt og fysisk og psykisk mishandling. Jeg hadde aldri brukt rusmidler eller gjort noe kriminelt. Familien og alle vennene mine var langt unna, og det eneste jeg hadde var noen klær, en Mp3 spiller og et par bøker. Personalet der var stort sett underkvalifiserte studenter og barnevernspedagoger som ikke hadde kompetanse eller vilje til så mye annet enn til å stappe i beboerne piller. Det var ikke bedre på institusjonen enn hjemme. Det var mye rus, vold og trusler og rett som det var kom politiet, for personalet torde ikke ta tak i noe.

Det trengs ikke gitter eller låste dører for å ta fra noen friheten. Fengselet jeg satt i uten lov og dom var at jeg ikke trodde verden der ute var noe bedre. Dette er åtte år siden men jeg sliter fortsatt med angst og mareritt om det stedet.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

jeg vet de er mennesker. Og det er ikke umenneskelige forhold i norske fengsler så de har ilke en dritt å klage på. Og smådumme valg i fylla blir gjort fordi folk med vilje drikker seg fulle. Det har de selv ansvar for. Endret av BettyBoop
  • Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

Skulle nå bare mangle at det ikke var et femstjernes hotell, spør du meg. Om det å sitte i fengsel oppleves som...å sitte i fengsel, ja da er vel poenget oppnådd?

Skrevet

Min samboer, som tidligere innsatt i 2,5 år og som nå jobber på sykehjem, sier at før dere har erfaring med begge steder trenger dere ikke si noe! Mange av dere er helt uvitende! Kanskje noen av dere har hverken erfaring med fengsel eller sykehjem......

Og hvorfor blir alltid det dårligste sykehjemmet og det beste fengselet sammenlignet med hverandre?

Min samboer satt innelåst i egen celle 23 timer i døgnet i 12 mnd! 1 time lufting pr døgn, i eget lufterom, uten utsyn andre steder enn rett opp, 3 mnd brev og besøksforbud! Han har aldri klaga..... Han vet han har gjort noe galt! Og alle pengene dere sier innsatte i fengsel har? Eh.... 250 kroner uka, da har man råd til en pakke rulligs og 1 rizla, f.eks. Det var mye å rope hurra for!

På sykehjemmet han nå jobber får pasientene mat når de vil, og selvfølgelig så mye de vil, de får komme på do når de vil, de blir skiftet på når det trengs, de får besøk når de vil, de får være ute om været tilsier det og de selv ønsker, som oftest hver dag :)

Her finnes ikke sammenligningsgrunnlag! Nå har det seg sånn at jeg er nærmeste pårørende til ei på samme sykehjemmet som samboer'n jobber - hun er strålende fornøyd og syntes de har det SÅ bra!

Eggelikør som kveldskos, potetgull når de seg på tv, god mat og stor frihet :)

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer, som tidligere innsatt i 2,5 år og som nå jobber på sykehjem, sier at før dere har erfaring med begge steder trenger dere ikke si noe! Mange av dere er helt uvitende! Kanskje noen av dere har hverken erfaring med fengsel eller sykehjem......

Og hvorfor blir alltid det dårligste sykehjemmet og det beste fengselet sammenlignet med hverandre?

Min samboer satt innelåst i egen celle 23 timer i døgnet i 12 mnd! 1 time lufting pr døgn, i eget lufterom, uten utsyn andre steder enn rett opp, 3 mnd brev og besøksforbud! Han har aldri klaga..... Han vet han har gjort noe galt! Og alle pengene dere sier innsatte i fengsel har? Eh.... 250 kroner uka, da har man råd til en pakke rulligs og 1 rizla, f.eks. Det var mye å rope hurra for!

På sykehjemmet han nå jobber får pasientene mat når de vil, og selvfølgelig så mye de vil, de får komme på do når de vil, de blir skiftet på når det trengs, de får besøk når de vil, de får være ute om været tilsier det og de selv ønsker, som oftest hver dag :)

Her finnes ikke sammenligningsgrunnlag! Nå har det seg sånn at jeg er nærmeste pårørende til ei på samme sykehjemmet som samboer'n jobber - hun er strålende fornøyd og syntes de har det SÅ bra!

Eggelikør som kveldskos, potetgull når de seg på tv, god mat og stor frihet :)

Vel hvis han som du sier satt på isolat i 2,5 år så må det være noen meget spesielle og skjerpende grunner for dette. For det er på ingen måte vanlig i Norske fengsler. Og strengt tatt så trur jeg ikke noe på det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om du leser at jeg har skrevet han sitter på isolat i 2,5 år må du lese på nytt!

Han satt på isolat i 12 mnd.....

Og hva du tror på bryr ikke jeg meg så mye om - du får tro hva du vil :) Har liksom ikke så mange grunner til å sitte her å juge :D

Endret av Anette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...