AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 jeg har nylig blitt løslatt etter å ha sittet 2 år inne. jeg måtte dele celle med en annen fange i perioder, og var ikke veldig ålreit å sitte låst inne på 8 kvadrat om sommeren med en cellekamerat som sitter og fiser. fellesdusj var det også, så i perioder var det veldig lite privatliv. tenk dere om før dere kommer med påstander om norske fengsler. Anonymous poster hash: 346c7...b73 1
Gjest constance90 Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Jeg hadde også det inntrykket helt til jeg snakket med ansatte i fengsler. Spesielt ble de provosert når de sa at fengselet var bedre enn gamlehjem. "Gratulerer med å være ferdig", hvis man kan si det.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #3 Skrevet 25. april 2014 I forhold til Vi bruker den setningen når vi snakker om kriminelle som gjør forbrytelser i Norge, og i den sammenhengen er norske fengsler som 5 stjernes hoteller, alså i forhold til straff og fengsler i forbryterens hjemland. Norske fengsler er ikke avskrekkende for mange kriminelle som kommer til norge, de ser på det som en ferie ( fra en dokumentar - brennpunkt eller noe på NRK) Anonymous poster hash: c8751...874 16
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #4 Skrevet 25. april 2014 jeg har nylig blitt løslatt etter å ha sittet 2 år inne. jeg måtte dele celle med en annen fange i perioder, og var ikke veldig ålreit å sitte låst inne på 8 kvadrat om sommeren med en cellekamerat som sitter og fiser. fellesdusj var det også, så i perioder var det veldig lite privatliv. tenk dere om før dere kommer med påstander om norske fengsler. Anonymous poster hash: 346c7...b73 Jeg jobber på et sykhjem og vi har flere dobbeltrom. Der bor altså de gamle sammen med en helt fremmed. Og jeg kan love deg at det ikke lukter blomster etter en natt med tissing og bæsjing i bleia. 3-4 personer deler ett bad, altså ingen personlige ting på badet, som forøvrig et bittelite. Privatliv finnes da med andre ord ikke for disse pasientene. Dørene er låst, de kommer ikke ut uten planlegging og følge, de må stå opp og legge seg når vi bestemmer det siden vi har mange pasienter og få pleiere, alle kan ikke stå opp og legge seg samtidig. Det må bli sent og tidlig for noen. Vi prøver selvfølgelig og la de bestemme, men det er langt fra mulig for alle. De kan ikke velge maten sin selv eller når de skal spise. Høres det koselig ut? I tillegg så betaler de 85% av pensjonen sin for dette! Og de skal være der livet ut. Anonymous poster hash: 5708c...7fe 28
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #5 Skrevet 25. april 2014 Jeg har en alvorlig kronisk sykdom og bor tidvis på sykehjem. Tror du det er moro eller? Anonymous poster hash: 7a2de...147 1
Rofl Skrevet 25. april 2014 #6 Skrevet 25. april 2014 jeg har nylig blitt løslatt etter å ha sittet 2 år inne. jeg måtte dele celle med en annen fange i perioder, og var ikke veldig ålreit å sitte låst inne på 8 kvadrat om sommeren med en cellekamerat som sitter og fiser. fellesdusj var det også, så i perioder var det veldig lite privatliv. tenk dere om før dere kommer med påstander om norske fengsler. Anonymous poster hash: 346c7...b73 Du gjorde noe kriminelt, til pass til deg 11
Crobern Skrevet 25. april 2014 #7 Skrevet 25. april 2014 Litt fising i ett trangt rom er sikkert ikke verre enn det du satt inne for i 2 år. Jeg har jobbet i fengsel, og de innsatte skal ikke klage. Klart du har regler å følge,og mindre frihet, men det skulle bare mangle!! 9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #8 Skrevet 25. april 2014 jeg har nylig blitt løslatt etter å ha sittet 2 år inne. jeg måtte dele celle med en annen fange i perioder, og var ikke veldig ålreit å sitte låst inne på 8 kvadrat om sommeren med en cellekamerat som sitter og fiser. fellesdusj var det også, så i perioder var det veldig lite privatliv. tenk dere om før dere kommer med påstander om norske fengsler. Anonymous poster hash: 346c7...b73 Det var du vel klar over før du begynte i din kriminelle løpebane? Hvordan vil du ha det i fengsel da? Nei, det er ikke greit å miste friheten. En dag vil du savne fengselsoppholdet ditt. Vet du når det er? Det er når du blir gammel og virkelig trenger hjelp. Da skal du dele rom med en ukjent person. Du har minimum med plass å røre deg på. Kanskje trenger du hjelp til å bli vasket, gå på do mens andre er på rommet. Kanskje har du smerter en dag, og den andre som bor der er urolig, så du ikke får fred. Kanskje har den du bor sammen med bleie på seg, og de som jobber der har ikke tid til å skifte. Du skal kjenne på stanken.Du får besøk av familien,men det blir lite privat for det er ikke noe besøksrom dere kan dra til. Du har kanskje ingen som kan besøke deg.Du får ingen tur i luftegården. Det er det ingen som har tid til. Du får ikke kjent solen på deg. Kanskje er du sengeliggende? Du kan bli puttet i seng fra kl 17.30 på ettermiddagen, og der blir du liggende til neste morgen . Kanskje med full bleie.Mulig du også trenger hjelp til spising, men du blir aldri helt mett for de ansatte har ikke tid til å bruke så mye tid på deg. Trygden du har jobbet for i 40 år, mesteparten tar kommunen fra deg. Du sitter igjen med 15 prosent. Du opparbeider deg ikke noe "dagpenger" der. Og til slutt, det er sjeldent noen slipper ut derifra. Så om du tror du får medfølelse for dine ord fra meg, så kan du glemme det. Jeg glemte en ting...det er bedre mat i fengsel enn i sykehjem. Noe mere du vil vite? kan jo nevne at du blir neddopet om du blir urolig for situasjonen. om du misliker situasjonen, får angst for dette. Da heter det at du må ha medisin for uroligheten din. Så hold din sti ren, så slipper du å lide i fengsel Anonymous poster hash: 23c93...2aa 13
Gjest BettyBoop Skrevet 25. april 2014 #9 Skrevet 25. april 2014 jeg har nylig blitt løslatt etter å ha sittet 2 år inne. jeg måtte dele celle med en annen fange i perioder, og var ikke veldig ålreit å sitte låst inne på 8 kvadrat om sommeren med en cellekamerat som sitter og fiser. fellesdusj var det også, så i perioder var det veldig lite privatliv. tenk dere om før dere kommer med påstander om norske fengsler. Anonymous poster hash: 346c7...b73 Selvsagt skal du ha det kjipt når du sitter i fengsel.. 5
Timza Skrevet 25. april 2014 #10 Skrevet 25. april 2014 jeg har nylig blitt løslatt etter å ha sittet 2 år inne. jeg måtte dele celle med en annen fange i perioder, og var ikke veldig ålreit å sitte låst inne på 8 kvadrat om sommeren med en cellekamerat som sitter og fiser. fellesdusj var det også, så i perioder var det veldig lite privatliv. tenk dere om før dere kommer med påstander om norske fengsler. Anonymous poster hash: 346c7...b73 Hvis du først skal lage et grusomt bilde av norske fengsler, så klarer du vell bedre enn å klage på fising og fellesdusj? For faen, jeg bodde på rom med 5 andre som feis og snorket i kor i et år i militæret. Fellesdusj var det der også.... 20
Gjest BettyBoop Skrevet 25. april 2014 #11 Skrevet 25. april 2014 Det var du vel klar over før du begynte i din kriminelle løpebane? Hvordan vil du ha det i fengsel da? Nei, det er ikke greit å miste friheten. En dag vil du savne fengselsoppholdet ditt. Vet du når det er? Det er når du blir gammel og virkelig trenger hjelp. Da skal du dele rom med en ukjent person. Du har minimum med plass å røre deg på. Kanskje trenger du hjelp til å bli vasket, gå på do mens andre er på rommet. Kanskje har du smerter en dag, og den andre som bor der er urolig, så du ikke får fred. Kanskje har den du bor sammen med bleie på seg, og de som jobber der har ikke tid til å skifte. Du skal kjenne på stanken.Du får besøk av familien,men det blir lite privat for det er ikke noe besøksrom dere kan dra til. Du har kanskje ingen som kan besøke deg.Du får ingen tur i luftegården. Det er det ingen som har tid til. Du får ikke kjent solen på deg. Kanskje er du sengeliggende? Du kan bli puttet i seng fra kl 17.30 på ettermiddagen, og der blir du liggende til neste morgen . Kanskje med full bleie.Mulig du også trenger hjelp til spising, men du blir aldri helt mett for de ansatte har ikke tid til å bruke så mye tid på deg. Trygden du har jobbet for i 40 år, mesteparten tar kommunen fra deg. Du sitter igjen med 15 prosent. Du opparbeider deg ikke noe "dagpenger" der. Og til slutt, det er sjeldent noen slipper ut derifra. Så om du tror du får medfølelse for dine ord fra meg, så kan du glemme det. Jeg glemte en ting...det er bedre mat i fengsel enn i sykehjem. Noe mere du vil vite? kan jo nevne at du blir neddopet om du blir urolig for situasjonen. om du misliker situasjonen, får angst for dette. Da heter det at du må ha medisin for uroligheten din. Så hold din sti ren, så slipper du å lide i fengselAnonymous poster hash: 23c93...2aa nuvel. Nå overdriver du vel litt hvordan de har det på sykehjem..
Gjest Eurodice Skrevet 25. april 2014 #12 Skrevet 25. april 2014 (endret) Jeg jobber på et sykhjem og vi har flere dobbeltrom. Der bor altså de gamle sammen med en helt fremmed. Og jeg kan love deg at det ikke lukter blomster etter en natt med tissing og bæsjing i bleia. 3-4 personer deler ett bad, altså ingen personlige ting på badet, som forøvrig et bittelite. Privatliv finnes da med andre ord ikke for disse pasientene. Dørene er låst, de kommer ikke ut uten planlegging og følge, de må stå opp og legge seg når vi bestemmer det siden vi har mange pasienter og få pleiere, alle kan ikke stå opp og legge seg samtidig. Det må bli sent og tidlig for noen. Vi prøver selvfølgelig og la de bestemme, men det er langt fra mulig for alle. De kan ikke velge maten sin selv eller når de skal spise. Høres det koselig ut? I tillegg så betaler de 85% av pensjonen sin for dette! Og de skal være der livet ut. Anonymous poster hash: 5708c...7fe Nå må det da i rettferdighetens navn sies at det er store forskjeller på syke/eldrehjem også, avhengig av hvor de befinner seg i landet. Endret 25. april 2014 av Arabella 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #13 Skrevet 25. april 2014 Jeg blir provosert av at folk sammenligner sykehjem med fengsel. Det stemmer at det ikke er så bra som det burde vært, fordi vi må spare penger hele tiden. Men... Jeg har jobbet på to forskjellige sykehjem i till sammen 7 år. Og det er ikke slik som dere beskriver det her. Jeg vet at de noen plasser må dele rom, i mitt område får vi derimot klager fordi det ikke finnes dobbeltrom. Her jeg jobber har alle eget rom, med eget bad og dusj. Jeg jobber på en sperret dementavdeling, derfor er dørene låste, det er de ikke andre plasser. De fleste bruker bleier, men vi skifter jo på de, og prøver å unngå at det gjør fra seg i bleien. Mange blir skiftet på om natten også. Alle blir vasket og får på seg ny bleie om morgningen, alle blir følgt på do før kl 1, alle blir følgt på do igjen før 7 og alle blir følgt på do når de legger seg. Mange blir selvsagt følgt oftere. INGEN blir lagt når klokken er halv 6. Noen legger seg tidlig andre senere, men de aller første blir lagt i 8 tiden, og det er de som sitter å sover etter kveldsmaten. De som er innteressert og har glede av å gå ut skal bli følgt ut på tur en gang per vakt, er det ikke tid til dette, så skal det bli skrevet avvik. Alle blir matet til de er mette. Den ene person bruker vi en time på å mate, flere ganger til dagen. ang neddoping. Ja, noen av pasientene får beroligende. Fordi de er demente, de forstår ingenting og blir fryktelig urolige. De har det vondt når de er i denne tilstanden, der ser syner, tror de har mistet barnet sitt osv. Å gi dem beroligende er faktisk til deres eget beste. Anonymous poster hash: df110...e12 2
Gjest BettyBoop Skrevet 25. april 2014 #14 Skrevet 25. april 2014 Jeg blir provosert av at folk sammenligner sykehjem med fengsel. Det stemmer at det ikke er så bra som det burde vært, fordi vi må spare penger hele tiden. Men... Jeg har jobbet på to forskjellige sykehjem i till sammen 7 år. Og det er ikke slik som dere beskriver det her. Jeg vet at de noen plasser må dele rom, i mitt område får vi derimot klager fordi det ikke finnes dobbeltrom. Her jeg jobber har alle eget rom, med eget bad og dusj. Jeg jobber på en sperret dementavdeling, derfor er dørene låste, det er de ikke andre plasser. De fleste bruker bleier, men vi skifter jo på de, og prøver å unngå at det gjør fra seg i bleien. Mange blir skiftet på om natten også. Alle blir vasket og får på seg ny bleie om morgningen, alle blir følgt på do før kl 1, alle blir følgt på do igjen før 7 og alle blir følgt på do når de legger seg. Mange blir selvsagt følgt oftere. INGEN blir lagt når klokken er halv 6. Noen legger seg tidlig andre senere, men de aller første blir lagt i 8 tiden, og det er de som sitter å sover etter kveldsmaten. De som er innteressert og har glede av å gå ut skal bli følgt ut på tur en gang per vakt, er det ikke tid til dette, så skal det bli skrevet avvik. Alle blir matet til de er mette. Den ene person bruker vi en time på å mate, flere ganger til dagen. ang neddoping. Ja, noen av pasientene får beroligende. Fordi de er demente, de forstår ingenting og blir fryktelig urolige. De har det vondt når de er i denne tilstanden, der ser syner, tror de har mistet barnet sitt osv. Å gi dem beroligende er faktisk til deres eget beste. Anonymous poster hash: df110...e12 Ja og ang det å legge seg tidlig. Mange ønsker jo å legge seg kl 18 liksom.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #15 Skrevet 25. april 2014 Ja og ang det å legge seg tidlig. Mange ønsker jo å legge seg kl 18 liksom. jepp. Og når folk er syke og trøtte og soer hengende over rullestolene sine. Så er det faktisk bedre at de får ligge strekk ut i en seng. Anonymous poster hash: df110...e12
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #16 Skrevet 25. april 2014 Broren min var innlagt på psykiatrisk sykehus i et år. Mesteparten av tiden bodde han i korridoren fordi det var så fullt. Rommene måtte brukes til de urolige pasientene. Han var rolig. Mye i tråden her som kan sette ting i perspektiv for deg,Ts. Anonymous poster hash: 0d111...cea 8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #17 Skrevet 25. april 2014 Hvorfor skal sykehjem alltid bli sammenlignet når noen snakker om uverdige forhold i fengsel? Trådstarter har aldri påstått at sykehjem er noe bedre, men det er jo det hele tråden har fått fokus på. Som hjelpepleier er jeg naturligvis opptatt av at eldre skal ha gode tilbud, oppfølging og ett godt miljø å bo i, men det er ikke dette det handler om. Mister man liksom retten til å være misfornøyd med noe fordi man har tatt noen dumme valg i livet? Hva med de som sitter på eldrehjemmet med rulleblad fra tidligere? Fortjener de å sitte på gamle og slitte sykehjem med dårlig mat og pleie da? Hvorfor være så fuckings opptatt av å sammenligne hele jævla tiden?Anonymous poster hash: f3c91...c86
Gjest BettyBoop Skrevet 25. april 2014 #18 Skrevet 25. april 2014 Hvorfor skal sykehjem alltid bli sammenlignet når noen snakker om uverdige forhold i fengsel? Trådstarter har aldri påstått at sykehjem er noe bedre, men det er jo det hele tråden har fått fokus på. Som hjelpepleier er jeg naturligvis opptatt av at eldre skal ha gode tilbud, oppfølging og ett godt miljø å bo i, men det er ikke dette det handler om. Mister man liksom retten til å være misfornøyd med noe fordi man har tatt noen dumme valg i livet? Hva med de som sitter på eldrehjemmet med rulleblad fra tidligere? Fortjener de å sitte på gamle og slitte sykehjem med dårlig mat og pleie da? Hvorfor være så fuckings opptatt av å sammenligne hele jævla tiden?Anonymous poster hash: f3c91...c86 de som bor på sykehjem bor jo der fordi de ikke klarer seg hjemme. Det bøir hjemmet deres og de betaler for å bo der. Innsatte i fengsel får penger for å være i fengsel og de har begått et lovbrudd. FenGsel er straff. Så sykehjem bør jo ha bedre standard. 6
Gjest BettyBoop Skrevet 25. april 2014 #19 Skrevet 25. april 2014 Legger til at folk med tidligere rulleblad har sonet straffen sin
Wonders Skrevet 26. april 2014 #20 Skrevet 26. april 2014 (endret) Ifølge tv2 hjelper deg har norske fengsler kr 40 på middag og dessert pr person. Gamlehjem har kr 20 å disponere pr. person... Det sier sitt for meg. Frihetsberøvelse er en ting i fengsel...noe som er en del av straffen. Men på gamlehjem er mat en utrolig viktig faktor...nedprioritert... Jeg skriver bare dette fordi jeg har tenkt på dette siden jeg så på TV2.no programmet. Plager meg noe fryktelig. Endret 26. april 2014 av Wonders 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå