Gå til innhold

Huseier purrer på husleie på forfallsdato?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Husleielovens paragraf 3.2: forfallstid

Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned.

Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag.

Forfallsdagen utskytes også så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor leierens kontroll og som leieren ikke kan overvinne.

Kilde: http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-2

Merk at det snakkes om FORDALLSDAG, ikke betalingsfrist. Er forfallsdagen 25. i måneden er leien korrekt betalt dersom den går ut av konto til leietaker den 25. Oppdraget vil ikke gå ut av konto dersom det legges inn etter siste kjøring den dagen. Da vil det betales dagen etter og betaling på forfallsdagen er ikke oppfylt. Dersom man legger inn avtalegiro eller automatisk trekk vil pengene forlate banken den dagen eller første virkedag etter hvis det er lørdag, søndag eller helligdag.

I paragraf 3.3 spesifieres oppgjørsmetoden nærmere:

Utleieren kan gi anvisning om overføringsmåten av leien dersom dette ikke medfører merutgifter eller vesentlig ulempe for leieren. Leieren har likevel alltid rett til å betale leie gjennom finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Leieren plikter ikke å overføre leie til utlandet.

Betaler leieren gjennom finansinstitusjon, skal betaling i forhold til forfallsreglene anses for skjedd når

a) beløpet er mottatt av finansinstitusjon i Norge, eller

b) et betalingsoppdrag er mottatt av finansinstitusjon i Norge, forutsatt at det er dekning for oppdraget.

Kilde: http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-3

Dere som mener det i denne paragrafen handler om MOTTAKERS konto må gjerne forklare hvorfor det står at det er forutsatt at det er dekning på konto. Hvis det skulle være slik at forfallsdag = den dagen pengene på konto ville paragraf 3.2 og 3.3 motsagt hverandre.

Husverter som er avhengig av å betale egne lån eller andre utgifter med husleien må sette fristen noen dager før for betaling enn det som er deres egen forfallsdato.

Forøvrig har jeg lån med avtalt trekk i banken. Disse blir TRUKKET på den avtalte dagen og jeg får verken strafferente eller gebyr for dette, så det er meget dårlig forståelse av forfallsdag i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ciegus

Har folk diskutert dette over så mange sider, og så har svaret stått i loven hele tiden? :ler:

Flott at noen tok seg bryet med å sjekke fakta. :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tekstmelding av huseier idag som hvor de sier at de ikke kan se at husleia har kommet inn idag.

Altså, vi har 25. som forfall på husleie hver mnd.

Vi har da frem til midnatt idag til å betale husleien for å være innenfor, og det er uansett ikke noen selvfølge at selv om vi betaler 25. at pengene er på deres konto samme dag?

Kjenner jeg blir både forundret og provosert.

Anonymous poster hash: e2f77...fc7

Forfallsdato betyr vel at pengene skal stå til disposisjon for utleier innen utgangen av den dagen. Det betyr at du må betale senest en dag tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forfallsdato betyr vel at pengene skal stå til disposisjon for utleier innen utgangen av den dagen. Det betyr at du må betale senest en dag tidligere.

Også leser vi Blondies innlegg #81 eeen gang til...

Anonymous poster hash: 08ea9...5e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Også leser vi Blondies innlegg #81 eeen gang til... Anonymous poster hash: 08ea9...5e0

Eller husleieloven. Det er den som er fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og bare sånn for ordens skyld, trådstarter:

Vanligvis betaler man husleie en måned på forskudd. Det er også det eneste som er lov i hht husleieloven. Hvis husverten forventer at husleien for juni skal være inne på hans konto den 25. mai så er forfallet denne 24. Det er en lørdag, første virkedag er gyldig trekkdato for din konto - det blir mandag den 26.

Det er imidlertid fortsatt mer enn en måneds forskuddsleie, så denne husverten din driver med ugyldig leiekontrakt både i forhold til når pengene skal være på konto og lovlig forskuddsleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forfallsdato og betalingsfrist har samme betydning - at pengene skal være på mottakers konto senest denne dagen. Faller denne dagen på en søndag ol., så skal pengene være på konto senest førstkommende virkedag.

Men jeg er helt enig i at det virker rigid av husvert å etterspørre pengene allerede samme dag - jeg ville ikke sagt et pip før tidligst dagen etterpå.

Grunnen kan jo være at huseier har lån/andre utgifter på boligen som trekkes direkte fra kontoen dere setter inn husleia på - slik gjorde i alle fall jeg det da jeg leide ut. Men jeg avtalte forfallsdato flere dager i forkant av dette, for å slippe å stresse dersom for eksempel nettbanken skulle være nede eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Forfallsdato og betalingsfrist har samme betydning - at pengene skal være på mottakers konto senest denne dagen. Faller denne dagen på en søndag ol., så skal pengene være på konto senest førstkommende virkedag.

Nei, det betyr ikke det. Forfallsdag er den dagen pengene senest skal forlate betalers konto. Les sitatene fra husleieloven jeg har sitert lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis betaler man husleie en måned på forskudd. Det er også det eneste som er lov i hht husleieloven. Hvis husverten forventer at husleien for juni skal være inne på hans konto den 25. mai så er forfallet denne 24. Det er en lørdag, første virkedag er gyldig trekkdato for din konto - det blir mandag den 26.

Det er imidlertid fortsatt mer enn en måneds forskuddsleie, så denne husverten din driver med ugyldig leiekontrakt både i forhold til når pengene skal være på konto og lovlig forskuddsleie.

Så hvis jeg forsto riktig;

Når vi skal betale 25. betyr det at pengene skal forlate vår konto da? Iflg. husleieloven.

Og det som blir "ulovlig" fra huseier er å purre den dagen pengene skal forlate vår konto?

Men hva i forhold til lovlig forskuddsleie? Når vi skal betale husleie igjen 25. mai, betaler vi husleien for juni. Hvordan skulle det vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Så hvis jeg forsto riktig;

Når vi skal betale 25. betyr det at pengene skal forlate vår konto da? Iflg. husleieloven.

Og det som blir "ulovlig" fra huseier er å purre den dagen pengene skal forlate vår konto?

Men hva i forhold til lovlig forskuddsleie? Når vi skal betale husleie igjen 25. mai, betaler vi husleien for juni. Hvordan skulle det vært?

Dere skulle enten betalt til og med 25. juni, eller hatt forfall 31. mai. Da ville dere betalt 1 mnd forskuddsleie. Når dere betaler 25. mai betaler dere 1 mnd og 6 dager med forskuddsleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet? Hvis utleier sier at husleien skal betale den 25. hver måned så betaler jeg den 25 eller legger den inn på avtaletrekk og er det helg/helligdag så trekkes det første virkedag sånn er det med alle regninger, driver ikke å betaler eller legger inn avtaletrekk flere dager/uker i forveien. Og er utleier så avhengig av å ha pengene på kontoen den 25. så bør han flytte forfallsdatoen til den 20, så er han sikker. Å purre samme dag/kveld er vel egenltig ikke lov i henhold til regelverk, noe ikke jeg har satt meg så godt inn i, men mener å ha hørt at det skal sendes en eller 2 skriftlige advarsler.

Men uansett har du betalt før din bank tar siste belastning av konto så skal normalt utleier fått godskrevet pengene innen ca 2 timer.

Og betaler man som oftes ikke på forskudd? I juni som kommer så ligger mitt avtaletrekk 1.juni, men siden det er søndag så trekkes det 2.juni. Er utleier avhengig av å ha pengene sine før den 1.mnd så må han legge inn forfallsdato noen dager før for å unngå helg/hellidager. Dessuten så kan ikke de heller betale noen regninger den dagen og må vente til første virkedag.

Endret av Álvarez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet? Hvis utleier sier at husleien skal betale den 25. hver måned så betaler jeg den 25 eller legger den inn på avtaletrekk og er det helg/helligdag så trekkes det første virkedag sånn er det med alle regninger, driver ikke å betaler eller legger inn avtaletrekk flere dager/uker i forveien. Og er utleier så avhengig av å ha pengene på kontoen den 25. så bør han flytte forfallsdatoen til den 20, så er han sikker. Å purre samme dag/kveld er vel egenltig ikke lov i henhold til regelverk, noe ikke jeg har satt meg så godt inn i, men mener å ha hørt at det skal sendes en eller 2 skriftlige advarsler.

Men uansett har du betalt før din bank tar siste belastning av konto så skal normalt utleier fått godskrevet pengene innen ca 2 timer.

Og betaler man som oftes ikke på forskudd? I juni som kommer så ligger mitt avtaletrekk 1.juni, men siden det er søndag så trekkes det 2.juni. Er utleier avhengig av å ha pengene sine før den 1.mnd så må han legge inn forfallsdato noen dager før for å unngå helg/hellidager. Dessuten så kan ikke de heller betale noen regninger den dagen og må vente til første virkedag.

"Problemet" bunnet i at selv om vi alltid har betalt 25. og pengene har gått ut a vår konto. Leid av samme i 6 år.

Og nå plutselig sender de oss purring samme dag som vi skal betale.

Vi skjønte bare ikke hvorfor dette plutselig etter såpass lang tid var blitt et problem. Og de kunne i det minste ventet til dagen etter for å være sikker på at det var forsinket.

Det er faktisk ikke alle overførsler/betalinger som går iløpet av så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se http://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article389243.ece

Ofte står det betalingsfrist på regningene, på andre står det forfallsdato. Begrepene har samme betydning, og betyr at mottaker skal kunne disponere pengene på den datoen som er angitt som betalingsfrist eller forfallsdato. Er dette en lørdag, søndag eller en annen helligdag, skyves forfallsdato til nærmeste etterfølgende hverdag.

Mange bruker nettbank, dermed skjer overføring av pengene enkelt og raskt. Som hovedregel er det tidsnok at du betaler dagen før, fordi det kjøres flere daglige overføringer av betalinger mellom bankene.

Anonymous poster hash: 45354...dbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hovedregelen er at man purrer etter 4. eller 5. dagen. Bruk sunn fornuft folkens.

Anonymous poster hash: b9c2b...4b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" bunnet i at selv om vi alltid har betalt 25. og pengene har gått ut a vår konto. Leid av samme i 6 år.

Vi skjønte bare ikke hvorfor dette plutselig etter såpass lang tid var blitt et problem. Og de kunne i det minste ventet til dagen etter for å være sikker på at det var forsinket.

Ja syns det var veldig merkelig at han maste på dere samme dag. Enig kunne venta minst en dag eller to.

Over nettbank så skal nå det gå raskt, men det gjelder vel kanskje bare samme bank. Jeg vet ikke. Jeg betaler den 1 hver måned og har ikke hørt noe klage fra utleier de dagene det kommer senere pga helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Se http://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article389243.ece

Ofte står det betalingsfrist på regningene, på andre står det forfallsdato. Begrepene har samme betydning, og betyr at mottaker skal kunne disponere pengene på den datoen som er angitt som betalingsfrist eller forfallsdato. Er dette en lørdag, søndag eller en annen helligdag, skyves forfallsdato til nærmeste etterfølgende hverdag.

Mange bruker nettbank, dermed skjer overføring av pengene enkelt og raskt. Som hovedregel er det tidsnok at du betaler dagen før, fordi det kjøres flere daglige overføringer av betalinger mellom bankene.

Anonymous poster hash: 45354...dbe

Det som står her er direkte feil i følge all lovgiving. Det blir ikke mer rett av at det siteres for andre gang i tråden. Kilden er jordet. Slutt å bruke den.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja syns det var veldig merkelig at han maste på dere samme dag. Enig kunne venta minst en dag eller to.

Over nettbank så skal nå det gå raskt, men det gjelder vel kanskje bare samme bank. Jeg vet ikke. Jeg betaler den 1 hver måned og har ikke hørt noe klage fra utleier de dagene det kommer senere pga helligdag

Ja, det var jo det som gjorde at vi reagerte også....

Aldri hørt en klage eller etterspørsel før på 6 år, og nå plutselig dette....

Tar det egentlig ikke så nøye, men har spart på all korrespodanse for sikkerhets skyld, dersom det skulle bli noen problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje de etter 6 år med for sene innbetalinger har sett seg lei, og bestemte seg for å si i fra om at de herretter ønsker å få det inn på konto til dato, på en diskret måte?

Anonymous poster hash: ff30e...c43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer an på avtalen.

Her løper avtalen fra 15. - 15., betaling 25. og vi har da mindre enn en måneds forskuddsleie.

Anonymous poster hash: ff30e...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det vel slik at husleia skal være på konto den dagen? Dvs han skulle hatt de tilgjengelig kl 00.01 i natt. Vi leier ut, og leia skal være synlig på vår konto den 1. Hver mnd.

Anonymous poster hash: e6994...14f

Man kan betale noen dager etter forfall også. Jeg betaler på forskudd, før månedsskiftet, men har ikke betalt for mai ennå. Null stress om jeg betaler i dag. En utleier kan ikke ha så dårlig økonomi at en innbetaling noen dager etter forfall blir problematisk. Det blir et problem om man alltid betaler for seint, men hvis det er noen få ganger i året så skal det gå helt fint. Hender at jeg betaler litt tidlig også, så det er ikke noe rentetap.

Anonymous poster hash: 0c602...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...