Gå til innhold

Nabo ødela hagemøblene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en delt tomannsbolig og vi har felles hage. Nylig fikk jeg nye naboer, men jeg har ikke rukket å prate noe særlig med dem enda.

Utenfor har jeg en sofa, to stoler, et bord og en gassgrill. Det er mine private møbler, de som bodde der før hadde sine egne.

Her om dagen så jeg at naboene hadde en del gjester i hagen og de brukte mine møbler. Jeg ble ikke akkurat begeistret, men tenkte at de kanskje trodde møblene var felles og at jeg kunne prate med dem dagen etter.

Dagen etter går jeg ut i hagen og ser at de har klart å svi store hull på flere av putene og at det er en stor sprikke i glassplaten til bordet, den ene stolen er skeiv, det mangler noe utstyr til grillen som nå full i svidde matrester.

Jeg møtte nabodama i oppgangen og ga beskjed på en hyggelig måte om at det er mine møbler og at de hadde fått skader etter deres brukt, og at jeg ikke liker å låne bort hverken møbler eller grill.

Hun svarte surt at de hadde brukt møblene helt normalt, så hun kunne ikke skjønne at det kunne være noen skader, men om det var det så var det bare sånn som skjedde. Og så gikk hun! Jeg sto paff igjen og aner ikke hva jeg gjør nå.

Møblene var relativt dyre og kjøpt i fjor og jeg har ikke økonomi til å bare kjøpe nye. Også blir det litt prinsippsak også, jeg syns folk bør erstatte det dem ødelegger. Men jeg vil også ha et godt forhold til de nye naboene mine.

Hvordan løser jeg dette?

Anonymous poster hash: 6d009...8bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt kontakt igjen, vært hyggelig og sagt det samme igjen. Om du for samme reaksjon da, så si at du hadde tenkt å være hyggelig ovenfor dem og bare opplyse om dette, men nå vil du gjerne at de erstatter det og aldri bruker det igjen.

Greit å ha godt forhold til naboene sine, men hva er poenget om det er kun dem som har det godt, og ikke du?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Wow, frekkhetens nådegave. At de er uheldige og ødelegger ting er nå så, men de skal uansett betale for seg. De avslører virkelig holdningen sin når de ikke engang gidder rengjøre grillen etter seg.

Prat med henne en gang til, som Crobern foreslår.

Anonymous poster hash: 06991...6b1
  • Liker 4
Gjest heihade
Skrevet

Æsj, jeg blir så provosert. Hva hjelper det om det er vanlig bruk når de ikke har tillatelse til dét engang?
Hadde tatt det opp på en helt annen måte. Nå har du prøvd en taktikk - på tide å gå over på neste. De har enten å legge seg flate eller så skal de få huden full. Regninga blir deres uansett.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takker for tipsene. Jeg får forsøke å prate med dem igjen. Men om de ikke er villige til å gjøre opp for seg, er det noe jeg kan gjøre? Jeg kjenner jeg blir sintere og sintere jo mer jeg tenker på det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forliksrådet er rette instans om naboen ikke tar det du sier til etterretning. Med mindre dere er del av en boligorganisasjon/sameige som kan megle mellom naboer som ryker uenige så må du formidle til naboen at enten så erstatter de, eller så må du ta det til retten.

Anonymous poster hash: 08847...09c
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo i såfall hærverk av privat eiendel, så de må sef betale for dette.

Hvis du tar det opp igjen, og de er like frekke, så bør du faktisk anmelde dem.

Greit nok at de ikke var klar over at det var dine eiendeler, men det regner

jeg med at tidligere eier har informert om, eller event at de har sett at tidligere

eier hadde sine egne hagemøbler når de var på visning. Uansett har de plikt

til å erstatte ødelagte eiendeler som tilhører andre.

Anonymous poster hash: 744bd...27b
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er han rask i hodet?, man må jo tenke raskt hvis man klarer å bytte så kjapt?

Anonymous poster hash: 8dd21...602
AnonymBruker
Skrevet

Er han rask i hodet?, man må jo tenke raskt hvis man klarer å bytte så kjapt?

feil tråd, sorry

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilde av skadene ig vis dem til naboen. Spør om de synes dette er "sånt som skjer" og fortell dem at dersom de ikke erstatter skadene så kontakter du i første instans forliksrådet.

Anonymous poster hash: 8100e...e51

• Liker 3
Gjest Jørild
Skrevet (endret)

Jeg hadde sent faktura på reperasjon.

Endret av Jørild
  • Liker 4
Skrevet

Makan til frekkhet! :overrasket:

Send den en regning! Ta bilde av skadene og legg ved, de får erstatte møblene dine. Herregud, at det finnes

slike folk!

Lykke til med dem som nabo.. :klem:

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde prøvd å snakke med dem en gang litt, i litt krassere ordlag, men uten å bli sint. Hadde ikke det nådd frem, ville jeg sendt regning.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært nede og pratet med henne nå. Først lurte hun på hvordan jeg kunne vite at det va de som hadde ødelagt møblene, så gjentok hun at det er sånn som skjer før hun lirte av seg at det ikke var hennes problem. Da fikk jeg totalt nok og ga beskjed om at møblene skal erstattes innen en uke og blir det ikke gjort så politianmelder jeg. Sa også at jeg forventer en unnskyldning.

Så mye for god stemning med de nye naboene :(

Ser en del skriver at de ville sendt regning, hvordan går jeg frem da? Kan jeg som privatperson bare sende en regning? Går den til inkasso om den ikke blir betalt og blir det noen kostnader for meg?

• Liker 14
Gjest heihade
Skrevet

Elsker når TS leverer!

Bare fortsett å stå på ditt og ikke gi deg. Dette er mennesker som er vant til å få viljen sin fordi alle andre rundt dem bukker under og gir seg fordi de har mer sosiale antenner. Ikke gjør dette. De fortjener å bli satt på plass og skal betale, om det så blir til en lang prosess.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Flott at du står på ditt! Hvordan reagerte hespetreet?

Anonymous poster hash: 06991...6b1
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun svarte bare at det ikke var hennes problem om himlet med øynene til alt jeg sa, kom ikke en fornuftig ting ut av henne. Jeg blir ekstra sint og provosert når hun overhodet ikke tar ansvar og ikke virker som om hun har noen samvittighet eller anstendighet, så hun skal ikke slippe unna!

Akkurat nå har jeg mest lyst til å leie meg en dampveivals og mose bilen hennes for så skrive en lapp med at det er slikt som skjer og ikke mitt problem, men jeg skal vente til uka er gått og se om de betaler for seg.

Håper de flytter igjen :(

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hun svarte bare at det ikke var hennes problem om himlet med øynene til alt jeg sa, kom ikke en fornuftig ting ut av henne. Jeg blir ekstra sint og provosert når hun overhodet ikke tar ansvar og ikke virker som om hun har noen samvittighet eller anstendighet, så hun skal ikke slippe unna!

Akkurat nå har jeg mest lyst til å leie meg en dampveivals og mose bilen hennes for så skrive en lapp med at det er slikt som skjer og ikke mitt problem, men jeg skal vente til uka er gått og se om de betaler for seg.

Håper de flytter igjen :(

Fy faen så frekt. Ta bilde av skadene og ta bilde av at møblene står der de står. Deretter går du bort igjen og sier at du har vært i kontakt med politiet, og du kommer til å anmelde om de ikke gjør opp for seg. Klag også til huseier eller styret om de eiger leiligheten. Dette er ikke akseptabelt.

Vi skal støtte deg! Oppdater gjerne.

Anonymous poster hash: a789b...4a4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering.

Etter å ikke ha nådd gjennom til naboene gikk jeg inn på politiets hjemmesider og fylte ut en anmeldelse som jeg printet ut, som jeg så la på dørmatta deres sammen med en lapp hvor jeg skrev at jeg syns det er trist og unødvendig om jeg må levere den og at jeg gjerne vil ha et godt naboforhold, men at det er uaktuelt å bare se forbi at de har ødelagt ting for mange tusen kroner og at om de fremdeles er uvillige til å gjøre opp for seg så kommer jeg til å anmelde.

I ettermiddag kom kjæresten hennes ned med en flaske vin og beklagde veldig. Han hadde gått tidlig inn og hadde ikke fått med seg at ting ble ødelagt sa han, men han tok hvertfall fullt ansvar og ville betale for alle skadene. Så nå ser det ut som om det ordner seg og jeg slipper å leie dampveivals, heldigvis :)

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...