AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Jeg har ikke klart å spise kylling den siste tiden, etter det kom frem at de ble kvernet levende. Man har jo visst lenge at de ikke ble behandlet bra, men jeg har ikke ønsket å vite om det (gråter bare ved tanken). Jeg er veldig glad i kylling, og vil gjerne ha det i kostholdet mitt. Men finnes det kylling man er sikker på at ikke har lidd? Jeg må være helt sikker på at kyllingen har hatt det bra. Anonymous poster hash: 9509f...0f0
Thorn Skrevet 26. april 2014 #2 Skrevet 26. april 2014 Tror ikke du får særlig mer snilt oppdrettet kylling enn den økologiske fra Holte: http://www.holtegard.no/Holte%20Gard/omoss.htm 2
Blod Skrevet 26. april 2014 #3 Skrevet 26. april 2014 Jeg har hørt at de blir festet etter beina og dyppet ned i vann og får elektrisk støt. Men at de ofte knekker bein og sånne ting. Men hele livet dems er jo fælt, ikke bare måten de dør på 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #5 Skrevet 26. april 2014 Holte og Stange blir ofte nevnt når det gjelder økologisk kylling. Personlig foretrekker jeg Homlagarden, de har både kylling og kalkun. Utfra hjemmesiden deres ser det ut som at dyrene har det veldig bra. Dyrevernsalliansen har og litt informasjon om temaet. http://www.dyrevern.no/resources/files/Kyllingmerker_-tabell-2014.pdf http://www.homlagarden.no/index1.php?artid=1 Anonymous poster hash: 41f10...df3
Thorn Skrevet 26. april 2014 #6 Skrevet 26. april 2014 Holte og Stange blir ofte nevnt når det gjelder økologisk kylling. Personlig foretrekker jeg Homlagarden, de har både kylling og kalkun. Utfra hjemmesiden deres ser det ut som at dyrene har det veldig bra.Dyrevernsalliansen har og litt informasjon om temaet. http://www.dyrevern.no/resources/files/Kyllingmerker_-tabell-2014.pdfhttp://www.homlagarden.no/index1.php?artid=1 Anonymous poster hash: 41f10...df3 Jeg trodde Homlagarden bare hadde kalkun, så da har jeg lært noe nytt i dag! Har veldig stor tro på at deres fugler har et bra liv Stange er forresten ikke økologisk, men den er snillere oppdrettet enn vanlig kylling, og vil derfor være et mye bedre valg.
Gjest Crazycatlady Skrevet 27. april 2014 #7 Skrevet 27. april 2014 Så en oversikt på det, og som nevnt så er Holte og Stange gode valg. Så at Prior også skulle ha et økologisk alternativ, men det har ikke jeg sett her jeg bor. Så også at på Holte ble kyllingene slaktet på gården, og det hørtes veldig bra ut
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #8 Skrevet 27. april 2014 Hvis du først skal tenke på denne måten kan du ikke spise noe av kjøtt. Jeg sluttet nesten å spise kjøtt etter å ha jobbet noen år på slakteri. Fra slaktebilene til selve slaktingen - det er en forferdelig industri. Anonymous poster hash: e762d...e5b 3
Sarianne Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 Holte gård kylling er bra, og den smaker bedre også enn "vanlig" kylling også. Jeg har hørt om Stange at selvom de ikke har økologisk merking, så har de forhold som er tilnærmet økologisk. Men fordi de ikke har godkjenningen blir de litt billigere, vet ikke om dette er sant da. Uansett skal vel dyrene der ha det litt bedre. Homlagården er jo nevnt. Uansett hva man velger kommer man ikke unna at dyret du spiser har blitt drept, men viktig for meg at de har det best mulig. Grøstad gris skal vel også ha dyr som har det en del bedre, med griser som har god plass og får være ute. Tenk også på melkeprodukter og egg. Kuene og hønene skal ha det bra der også 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #10 Skrevet 29. april 2014 Takk for svar:) da blir det holte og stange fra nå av. Mamma kom hjem med en pakke kylling fra prior. Hvordan behandler prior kyllingene? Klarer ikke spise det hvis jeg vet at de har hatt det fælt Anonymous poster hash: 9509f...0f0
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #11 Skrevet 29. april 2014 Men økologisk betyr jo ikke nødvendigvis at de har gått igjennom en grei slakteproduksjon? Økologisk kan jo være like uetisk som ikkeøkologisk. Anonymous poster hash: 13300...79a
Toxicwonderland Skrevet 29. april 2014 #12 Skrevet 29. april 2014 Det beste er vel egentlig å ikke tenke på livet til maten du spiser imens du spiser det… Jeg greier ikke kokt hvit fisk fordi det minner meg om en nyfiska torsk og da tenker jeg på at den er levende og svømmer i havet...
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #13 Skrevet 29. april 2014 Hvis du først skal tenke på denne måten kan du ikke spise noe av kjøtt. Jeg sluttet nesten å spise kjøtt etter å ha jobbet noen år på slakteri. Fra slaktebilene til selve slaktingen - det er en forferdelig industri.Anonymous poster hash: e762d...e5b Uff:( Da blir det ikke stange kylling heller, da de frakter kyllingene for slakting. Jeg blir uvel av dette. Når vi først er inne på temaet: Svin, okse, lam ol, hvordan står det til der? Er industrien like fæl? Beklager hvis jeg fremstår uvitende. Jeg vil helst ikke Google temaet, da jeg er utrolig følsom, og dette for veldig inn på meg. Anonymous poster hash: 9509f...0f0
skjønnas Skrevet 29. april 2014 #14 Skrevet 29. april 2014 Det er derfor vi muslimer spiser kun Hala kjøtt/kylling. Kyllingen blir slaktet med engang uten at den står og lider en stund før den dør. Halal Kylling blir slaktet i halsen, og det skjer gangske fort, så den dør ganske fort. Dessuten siden den blir slaktet mot halsen så renner all blod med en gang ganske fort. Det er faktisk mye renere. Blodet er ikke inne i kyllingen når den er død liksom
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #15 Skrevet 29. april 2014 Men økologisk betyr jo ikke nødvendigvis at de har gått igjennom en grei slakteproduksjon? Økologisk kan jo være like uetisk som ikkeøkologisk. Anonymous poster hash: 13300...79a Nei, det er fastsatt strenge og presise regler for dyrevelferd og hele produksjonsprosessen når det gjelder økologisk kjøttproduksjon. Anonymous poster hash: 8a18f...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #16 Skrevet 29. april 2014 Svin er ILLE.. Minst like ille som kylling. Grøstad har økologisk svin, jeg har besøkt gården og kan si at de har det bra slakteriet er rett i nærheten og. Okse og lam er de dyra som har det best. Men kan ikke love at de har det bra. Anonymous poster hash: 233a5...766 1
debattanten Skrevet 29. april 2014 #17 Skrevet 29. april 2014 (endret) Det er derfor vi muslimer spiser kun Hala kjøtt/kylling. Kyllingen blir slaktet med engang uten at den står og lider en stund før den dør. Halal Kylling blir slaktet i halsen, og det skjer gangske fort, så den dør ganske fort. Dessuten siden den blir slaktet mot halsen så renner all blod med en gang ganske fort. Det er faktisk mye renere. Blodet er ikke inne i kyllingen når den er død liksom Dette er vel bare tøys? Dyr blir fraktet like mye til slakteriene selvom det er Halal, ikke at jeg kan dokumentere hvordan det foregår overalt, men jeg har sett klipp på nett av slakterier som mottar dyr som slaktes på Halal viset. Vanlig avliving er mye bedre. Om jeg skulle drepes hadde det vært med et skudd i panna, ikke få halsen min skjært over med kniv. "Halaldyr" står vel like lenge i trange båser som andre dyr såvidt meg bekjent. Tror ikke de beiter på noen grønnere enger enn andre dyr. Rett meg gjerne om jeg tar feil. Skal man tenke dyrevelferd velger man de beste alternativene om man ikke kan frastå fra kjøtt 100%. Som Stange, Holte osv. Evt spise jaktkjøtt eller villfisk. Endret 29. april 2014 av debattanten 2
Hedda-78 Skrevet 29. april 2014 #18 Skrevet 29. april 2014 Jeg spiser i allefall ikke halal-slaktet kjøtt, det er helt sikkert. Så en video om hvordan kyr blir halal-slaktet. Aldri i mitt hus! 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #19 Skrevet 29. april 2014 Jeg spiser i allefall ikke halal-slaktet kjøtt, det er helt sikkert. Så en video om hvordan kyr blir halal-slaktet. Aldri i mitt hus! Unngår det jeg og. Men da spiser du vel ikke billigkylling og svin heller?Anonymous poster hash: 233a5...766 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå