Gå til innhold

Forstrukket muskel - tips til smertelindring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klart å forstrekke en muskel, og det finnes ikke den bevegelse som ikke er vond akkurat nå.

Alt som medfører rotasjon av overkroppen er smertefullt, og til og med det å gå gir smerter både i ryggen og magen hvis jeg ikke er oppmerksom.

Jeg iser ned området med jevne mellomrom hele dagen, og avlaster med støttekorsett for korte perioder av gangen, men hva ellers kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 0abaf...667
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dra på helsekosten og kjøp en tube med arnika. Det funker. Det lindrer og helbreder.

Anonymous poster hash: eafe7...2e7

Skrevet

Støtter AB over, kjøp arnica. Ellers vil jeg tipse om at det er bedre med varmeomslag enn ising. Ising kan potensielt skade mer. Ellers ta det rolig, men prøv å ikke stive av hele kroppen. Om du klarer å gå, ta små gårunder rundt omkring med jevne mellomrom.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Arnica skal prøves ut.

Ispakke var det kiropraktor som beordret, og da er det vel best å følge hennes råd.

(Ispakke, sitt minst mulig, og prøv å finne gode stillinger var hennes råd, men det er dessverre litt utilstrekkelig mtp smerter.)

Skrevet

Takk for tips! Arnica skal prøves ut.

Ispakke var det kiropraktor som beordret, og da er det vel best å følge hennes råd.

(Ispakke, sitt minst mulig, og prøv å finne gode stillinger var hennes råd, men det er dessverre litt utilstrekkelig mtp smerter.)

Ising er ikke bra. Har vært en del diskusjon de siste årene om man skal fjerne "ice" fra RICE. Skadepotensialet er tilstede og isingen gjør ikke noe annet enn smertelindring. Som du kan oppnå på andre måter.

Hvile, kompresjon og heving av skadestedet er det som gir best effekt. Siden det virker som at dette er i ryggen så skjønner jeg at heving og kompresjon blir litt vanskelig.

NSAIDs som ibux kan gi smertelindring dersom smertene er uutholdelige, men de øker ikke hastigheten på helbredelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Ising er ikke bra. Har vært en del diskusjon de siste årene om man skal fjerne "ice" fra RICE. Skadepotensialet er tilstede og isingen gjør ikke noe annet enn smertelindring. Som du kan oppnå på andre måter.

Hvile, kompresjon og heving av skadestedet er det som gir best effekt. Siden det virker som at dette er i ryggen så skjønner jeg at heving og kompresjon blir litt vanskelig.

NSAIDs som ibux kan gi smertelindring dersom smertene er uutholdelige, men de øker ikke hastigheten på helbredelsen.

Det er en av de skrå bukmusklene jeg har forstrukket, og dette påvirker både rygg og mage, så både hvile, kompresjon og heving av skadested blir litt vanskelig. ;)

Bare noe så enkelt som å gå, eller strekke ut armen fører til rotasjon og smerter.

Men da får jeg kutte ut isingen da, for å se hvordan det fungerer.

Gjest Blomst83
Skrevet

Har du prøvd å massere litt på det området som er forstruket når du står i dusjen? Når jeg drev med konkurransedans var forstrekkning av muskler noe jeg opplevde mer enn gang,og dette var et råd jeg fikk av treneren og fysioterapaut.

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å massere litt på det området som er forstruket når du står i dusjen? Når jeg drev med konkurransedans var forstrekkning av muskler noe jeg opplevde mer enn gang,og dette var et råd jeg fikk av treneren og fysioterapaut.

Det har jeg prøvd, men det har ikke hatt noen stor virkning. Jeg tror ikke jeg har funnet det rette punktet.

Jeg prøvde Arnica også, men det hjelper ikke så mye som jeg håpet på.

Jeg håper dette går over snart nå. Jeg føler meg ganske så handikappet for tiden. :bond:

Skrevet

Det har jeg prøvd, men det har ikke hatt noen stor virkning. Jeg tror ikke jeg har funnet det rette punktet.

Jeg prøvde Arnica også, men det hjelper ikke så mye som jeg håpet på.

Jeg håper dette går over snart nå. Jeg føler meg ganske så handikappet for tiden. :bond:

Ifølge behandleren som fortalte meg om farene ved ising, så var varme omslap å anbefale for å øke blodgjennomstrømning på en trygg måte. Jeg har en sånn gjenbrukbar pose som både kan legges i frysen og brukes som ispose, eller puttes i microen og brukes som varmeomslap. Funker sikkert fint med god gammeldags varmeflaske også. Så du kan jo prøve å ha noe varmt på et par ganger i løpet av dagen mens du ligger og slapper av f eks :)

Skrevet

Ifølge behandleren som fortalte meg om farene ved ising, så var varme omslap å anbefale for å øke blodgjennomstrømning på en trygg måte. Jeg har en sånn gjenbrukbar pose som både kan legges i frysen og brukes som ispose, eller puttes i microen og brukes som varmeomslap. Funker sikkert fint med god gammeldags varmeflaske også. Så du kan jo prøve å ha noe varmt på et par ganger i løpet av dagen mens du ligger og slapper av f eks :)

Kontrastbad brukes også av mange idrettsutøvere for å skynde fram restitusjon. Da har man ett varmt og ett kaldt bad. Ev badstu og kaldt bad. Så går man mellom disse flere ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...