Solknapp Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Vi har en kattunge på 7 mnd. Han er kastrert og vi har vært ute med han flere ganger, inkl på inngjerdet terrasse. Litt etter litt har vi sluppet han ut alene. Han har bare tuslet rundt husveggene og kommet så snart vi har ristet på matskåla hans. I går deriomot forsvant han og var borte i flere timer. Vi gikk tur i området og så etter han og lyste med lommelykt (det hadde blitt mørkt) Etter en stund hørte vi en høy katte-jamring/skriking og fant han gjemt under en terrasse nede i veien. Utenfor åpningen sto det en stor løskatt (antar vi? Han er skabbete, møkkete og ser ut til å sloss en del) Han løp sin vei når vi kom så vi fikk tatt ut katten vår. Vettskremt og stiv, pluss full av avføring og luktet skikkelig stramt kattetiss. Først; Løskatten: bør vi ta kontakt med dyrebeskyttelsen ang den? Han oppfører seg svært aggresivt og truende også mot mennesker. Har sett han i området før. Det er mange andre katter i området, de virker harmoniske og har ikke blitt sett på som noe problem. Det beste ville selvsagt være å sjekke om han er merket/chippet, men det er ingen sjans for at jeg vil ta i den katten. Så det andre: Hvordan skal vi tørre å slippe katten vår ut igjen nå, uten å være livredde for at "gatas skrekk" skal komme og angripe han? Han virker normal igjen nå og vil selvsagt ut igjen, men jeg er så redd for han.. Veldig takknemlig for svar fra dere som har katte-erfaring
Sandie Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Flott at du passer godt på pus Har du bånd kan du kanskje ta ham med på små turer i starten? Husker jeg vente katten min til livet ute på den måten da han var liten. Jeg ville kontaktet Dyrebeskyttelsen angående løskatten. Han har det sikkert ikke greit stakkars. Løskatter som slåss mye kan dessuten være bærere av sykdommer, f.eks. katte-aids. 2
Tanuki Skrevet 26. april 2014 #3 Skrevet 26. april 2014 Har hatt flere liknende opplevelser da pusen vaar var yngre, han ble "mobbet" av et par andre katter, jeg tror det loste seg av seg selv, han har aldri vaert aggressiv eller glad i a sloss, holder seg alltid til huset. Tror det beste du kan gjore er a holde pus under oppsyn naar han er ute, i hvert fall til han er mer trygg. Heldigvis unngaar katter som regel a sloss, vaar katt sloss aldri siden han alltid gav seg, saa ikke bekymre deg for mye, og vi har alltid latt pus vaere inne om natten. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #4 Skrevet 26. april 2014 Ville ventet til katten er ca 12 mnd før den slippes ut alene (de utvikler ikke retningssans før) Kontakt DB ang hannkatten, så får de satt opp fangstkasse og sjekket om katten har en eier Anonymous poster hash: 90dd1...4ae 1
tussi84 Skrevet 28. april 2014 #5 Skrevet 28. april 2014 Vent til katten er over ett år før den slippes ut alene
Solknapp Skrevet 30. april 2014 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2014 Takk for svar Vi snakket med både dyrebeskyttelsen (hvor vi fikk han fra) og dyrlegen hvor han har fått markkur, blitt kastrert og fått vaksine og alle sa det samme; at det gikk fint å ha katten ute fra den er 6mnd. Når jeg ser hvor mye han nyter å være ute føler jeg at dette er rett beslutning, bortsett fra "gatas skrekk" som dukket opp. Han har hatt en periode i bånd og det har gått fint, men han vil selvsagt helst være løs. Jeg tenkte jeg skulle få tatt et bilde av den løskatten før jeg kontakter dyrebeskyttelsen, men foreløpig har jeg ikke sett han mer - typisk. I mellomtiden har pusen vår vært løst ute når vi har vært der og det har gått helt fint. Han har blitt tatt inn før det har blitt kveld. Han virker heldigvis ikke preget etter den skumle hendelsen. Håper bare at det kan løse seg med den løskatten, synes jo litt synd på den også da.. 1
miramis Skrevet 3. mai 2014 #7 Skrevet 3. mai 2014 Ville ventet til katten er ca 12 mnd før den slippes ut alene (de utvikler ikke retningssans før) Kontakt DB ang hannkatten, så får de satt opp fangstkasse og sjekket om katten har en eierAnonymous poster hash: 90dd1...4ae Spyr neste gang jeg hører mas om retningssans. Alle sier forskjellig tid, i tillegg klarer kattunger seg ute fra dag 1 så lenge de ikke flyttes. Til TS: kattene løser opp i dette selv! Pusen din vil lære å holde seg unna den mer dominante katten. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå