Gå til innhold

hjelp; hunden besvimer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

mange gode forslag her på slutten av tråden. ja. det kan jo være noe med hjerte. men nå er hun utredet for forskjellige ting tidligere. og hun har ikke vist noe problem. nå er det jo så klart slik at problemer kan komme underveis. og det er snakk om å gå nøyere til verks etterhvert. ser nå først hvordan helga blir. og har mulighet til å ta kontakt med samme veterinæren iløpet av helga om det er nødvendig. altså, om hun får mange "anfall" igjen. slik som i formiddag.

og ja. narkolepsi. hmm. kanskje. har ikke hørt om det hos hund før. men kanskje. trudde det da bare var litt annerledes enn en besvimelse også. men jeg vet ikke. jeg skal ha det i bakhodet. takk :)

hmm ja. dehydrering. jeg har vært inne på tanken. men veterinæren sa ikke stort på det. selv om jeg nevnte det. men altså. det kan jo være. skal sørge for at hun får masse å drikke fremover (selv om hun konstant har vann stående flere steder på hybelen. og jeg vanner ut maten hennes. men det er absolutt noe å ta med seg. har vært inne på tanken selv. og nesten så jeg håpte veterinæren hadde sagt at det var det.

ja. hun er jo i buret. men det står ikke rett i sola. er kaldere inne her, enn ute nesten når det er veldig varmt ute. og persiennene er alltid nede.hun har et teppe over buret. men da ikke over hele. kanskje jeg kan lette litt mer på det. ikke dumt. hun har også alltid vann tilgjengelig i buret sitt.

takk. prøver å ikke ta det til meg. men jeg blir jo så klart såret over at noen må hakke. og nærmest fortelle en at en er en dårlig hundeeier. bare fordi hunden ble syk. og kanskje litt værre enn først anntatt. men jeg prøver.

jeg elsker hunder over alt på jord. og kommer aldri til å la den lide eller har vondt og plager. fint å høre at noen synes jeg virker å ta godt vare på hun :)

Anonymous poster hash: b88b6...64e
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er utredet mtp. hjertet, så ville jeg bedt om mr av hjernen. Kan være noe der som gjør at hunden ikke får nok oksygen.

AnonymBruker
Skrevet

ja. er snakk om mr og ct av hjernen. skal også nevne hjerte :)

• Liker 3
Skrevet

Dehydrering kan du sjekke selv. Er bikkja bleik så er det et tegn på det. Altså sjekk tannkjøttet.

AnonymBruker
Skrevet

Dehydrering kan du sjekke selv. Er bikkja bleik så er det et tegn på det. Altså sjekk tannkjøttet.

vet sjekket tannkjøtet og sa at det hadde en fin rosafarge. så da var nok ikke det tilfelle. tusen takk :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

slapp av. jeg vurderte det nøye. og etter vell 30 minutter uten noen besvimleser. så skjønte jeg det slik at det ikke ville skje når hun var i ro i buret sitt. og alt gikk fint. men beklager om det provoserte deg. det var ikke bare en butikktur jeg var på liksom. det var noe som var viktig. men greit. men det du vil. men gjort er gjort. og alt gikk fint.

jeg har vært hos vet nå. og hunden har det etter forholdene bra.

TS

Men du er ikke dyrlege, så du er ikke på noen måte i stand til å vurdere det.

Anonymous poster hash: 8230d...b59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere for veterinæren å finne ut hva som er galt hvis h*n får undersøke hunden mens den er dårlig. Skjer det igjen bør du derfor hive deg i bilen/taxi i retning veterinær og ringe mens du er på vei. Er det helt umulig bør du filme, om du har rimelig god oppløsning på mobilkamera eller et skikkelig kamera tilgjengelig.

Anonymous poster hash: 9329c...ec0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men husket du å nevne at hunden har løs mage når du snakket om dehydrering?

Jeg "lurte" i hunden mitt litt vann på de varmeste dagene ved å gi hun vannmelon, kanskje det kan være noe hvis hunden ikke drikker?

Anonymous poster hash: 22adb...398
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg vet jeg ikke er noe dyrlege. men jeg har sett hun har besvimt før. uten noe dramatisk. og derfor tenkte jeg det var noe av det samme. på den måten vurderte jeg det. beklager for at jeg vurderte det slik. om det støtet deg som skrev "du er ikke dyrlegen og kan ikke vurdere slikt".

ja. jeg vet at en vet ville hatt nytte av å se hunden syk. men om jeg skulle kastet meg i bilen når hun besvimte. så ville vi ikke nådd frem til bilen før hun var våken og i samme tilstand som når vi var hos vet før i dag. så jeg ville ikke rukket det. ja. ville jo vært mulig å filme. men jeg kan jo ikke filme hun hele tiden. jeg vet jo ikke når det skjer igjen liksom. men jeg skal tenke på det. følte jeg klarte å forklare hvordan det var ganske godt hos vet i dag. hun starter jo bare å sjangle i noen bittefå sekunder, før hun faller sammen, blir liggende. til jeg rister og snakker forsiktig til henne. så våkner hun igjen. det tar ikke lengre tid enn at en rekker å låse døra liksom. stikke nøkkelen i døra, vri om. så er hun oppe å går igjen.

ja. nevnte at hun var litt løs i magen.

hmm. vannmelom. viste ikke at hunder spiser det. er bare litt skeptisk. det gjør magen hennes værre. fordi hun er en veldig sensitiv mage. og blir lett løs i magen. jeg føler egentlig at hun drikker ganske godt også. ihvertfall stort sett. og vann er med nesten alltid.

hun holdt også på å besvime i kveld. når vi skulle ut en liten tur. hun kom seg ut. fikk tisset. hun begynner å sjangle litt. jeg snakker rolig til hun og ber hun komme. litt som å se en litt for beruset person, kom hun sjanglende i mot meg. litt i ørska å uvist hvor hun var på en måte. men hun besvimte ikke. og gikk inn døra selv. og la seg på puta si igjen.

TS

Skrevet

epileptiske anfall?

Uff ..kjenner mine hønevibber har tatt av ..

AnonymBruker
Skrevet

nå skjønner jeg ingenting. hunden min bare plutselig besvimte i dag. vi sto opp. jeg måtte presse hun delvis ut av buret (fordi jeg måtte få hun på do før jeg skulle bort). så får vi på båndet. og kommer oss utenfor døra. hun sjangler litt før hun faller sammen på bakken. jeg løper seff rett bort til hun. snakker til hun, rister forsiktig på hun, og ber hun våkne. hun våkner delvis. prøver å reise seg. faller sammen på bakken igjen. og jeg bærer hun inn igjen. hun lå en stund på fanget mitt, før hun til seg selv igjen. og la seg på plassen sin på gulvet. jeg ventet en stund. før jeg ba hun gå inn i buret sitt igjen. og jeg stakk på mitt lille ærende. med en vond følelse.

men det virker å ha gått bra mens hun var i buret sitt. jeg kom hjem.og åpnet buret. men hun ville ikke ut. hun lå der en stund. før jeg bestemte meg for å få hun med ut en tur. for å se om hun var blitt bedre. hun virker fin. tar på halsbåndet. men før vi rekker å komme ut fra platten. faller hun om igjen. jeg bærer hun rett inn. setter hun på fanget mitt. og finner nr til dyrlegen. hun kvikner litt til etterhvert. og ligger i senga og ser på meg, og vasker seg litt. men hun er fortsatt litt daff. og ser ikke akkurat happy ut. virker som hun prøver å si "jeg har det ikke bra. kan du hjelpe meg?" det gjør så vondt å se på. jeg skal til vet om en liten stund.

men er det noen som har opplevd dette? og kan foreslå hva jeg kan vente meg? hun har besvimt før. men det fordi hun strøper seg med halsbåndet (bruker nesten halsbåndet kun for å gå på do utenfor huset, ellers bruker vi sele) og de gangene hun har besvimt tidligere, så har hun vært veldig oppjaget. eks for å hilse på en annen hund eller menneske eller noe. men det var ikke tilfelle i dag. hun strøpte seg ikke. båndet var helt slapt. og nå er jeg så kjemperedd.

noen som har vært borti dette før? og kan gi meg en pekepinn på hva jeg kan vente meg? kan det være noe alvorlig galt så jeg kanskje mister hun? min største frykt.

hun er sjekkeg for epilepsi tidligere. for noen år siden. men hadde ikke epilepsi da. kan hun ha fått det på nytt? men jeg syntes ikke dette virket som noe epiletisk anfall. uten at jeg skal si noe med sikkerhet.

Dra til vetrinær istedet for å spørre her inne. Det er eneste vetrinæren som kan hjelpe deg med dette.

Anonymous poster hash: ac45e...59d

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du er en uansvarlig hundeeier og sånn er det med den saken.

Anonymous poster hash: 8230d...b59
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke normalt at en hund svimer av gjentatte ganger! Fatter ikke at du forlot den syke hunden din og stakk av på butikktur. Med mindre du er dyrlege så kunne du ikke bedømme situasjonen og erklære at hunden kunne være hjemme alene. Mtp at hunden fortsatt ikke var i form da du kom hjem så viser det fullstendig feilvurdering fra din sin side!

Noe feiler hunden din iallefall. Det er ikke normalt at en hund besvimer regelmessig.

Enkelte skulle søren meg stått på svarteliste over dyrehold..

Anonymous poster hash: 24983...2a4
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

ja. det kan være et epileptisk anfall. jeg vet ikke. og ingen vet noe foreløpig.

jeg skrev "jeg var ikke akkurat en tur på butikken". så jeg var ikke på butikktur. det kunne aldri falt meg inn å dra på butikken.

jaja. kall meg en uansvarlig hundeeier. greit nok. gjør akkurat som du vil om det. men ingen her inne har rett til å kalle meg det. jeg gjorde en feil. jeg trudde det var et engangstilfelle. les hele tråden før du/dere dømmer meg da. om dere har noe negativt å komme meg. jeg har svart på slike kommentarer i hele dag. og ja. jeg har vært hos veterinæren. jeg hadde ikke kommet til å skrevet her inne, før jeg hadde kontaktet en veterinær. jeg skrev her inne, i påvent av å dra til veterinæren. ringte dit. fortalte situasjonen. og fikk time en drøy time seinere. derfor skrev jeg her inne mens jeg ventet. for å se om noen kunne komme med forslag på hva jeg kunne vente meg hos dyrlegen.

leser dere litt lengre inn i tråden her. så har hun hatt slike besvimelser tidligere. uten noe etterfølger. og som jeg har skrevet. så trudde jeg det var noe slik. derfor tok jeg avgjørelsen å dra bort den bittelille stunden. ja. jeg vet nå i ettertid. det var feil avgjørelse. men gratulerer til dere alle som kritiserer meg. heldige dere som er 100% feilfrie. og aldri har gjort en feil i deres liv. gratulerer. er dere egentlig mennesker? jeg er nemlig et mennske.

dere er nok de eneste som mener at jeg er en dårlig hundeeier, og burde stått på svartelista der. hadde jeg vist at dette ville skjedd flere ganger. så hadde jeg ikke gjort det slik. også lurer jeg på hvordan dere her på KG kan bedømme om jeg er en dårlig hundeeier eller ikke. når alle andre rundt meg, venner familie, andre, hun jeg fikk min kjære hund av. sier at jeg er en fantastisk hundeeier. hunden betyr alt for meg. og jeg ville gjort hva som helst for hunden.

men beklager. jeg gjorde en feil. jeg er et menneske. og feil er menneskelig.

om dere lurte. hunden lever. og har det etter forholdene fint. selv om hun fortsatt ikke er helt seg selv. virdere utredning etter helgen. men beskjeden om at jeg kan sende meld/ringe veterinæren i helga om det blir værre. eller mange besvimelser igjen.

AnonymBruker
Skrevet

ja. det kan være et epileptisk anfall. jeg vet ikke. og ingen vet noe foreløpig.

jeg skrev "jeg var ikke akkurat en tur på butikken". så jeg var ikke på butikktur. det kunne aldri falt meg inn å dra på butikken.

jaja. kall meg en uansvarlig hundeeier. greit nok. gjør akkurat som du vil om det. men ingen her inne har rett til å kalle meg det. jeg gjorde en feil. jeg trudde det var et engangstilfelle. les hele tråden før du/dere dømmer meg da. om dere har noe negativt å komme meg. jeg har svart på slike kommentarer i hele dag. og ja. jeg har vært hos veterinæren. jeg hadde ikke kommet til å skrevet her inne, før jeg hadde kontaktet en veterinær. jeg skrev her inne, i påvent av å dra til veterinæren. ringte dit. fortalte situasjonen. og fikk time en drøy time seinere. derfor skrev jeg her inne mens jeg ventet. for å se om noen kunne komme med forslag på hva jeg kunne vente meg hos dyrlegen.

leser dere litt lengre inn i tråden her. så har hun hatt slike besvimelser tidligere. uten noe etterfølger. og som jeg har skrevet. så trudde jeg det var noe slik. derfor tok jeg avgjørelsen å dra bort den bittelille stunden. ja. jeg vet nå i ettertid. det var feil avgjørelse. men gratulerer til dere alle som kritiserer meg. heldige dere som er 100% feilfrie. og aldri har gjort en feil i deres liv. gratulerer. er dere egentlig mennesker? jeg er nemlig et mennske.

dere er nok de eneste som mener at jeg er en dårlig hundeeier, og burde stått på svartelista der. hadde jeg vist at dette ville skjedd flere ganger. så hadde jeg ikke gjort det slik. også lurer jeg på hvordan dere her på KG kan bedømme om jeg er en dårlig hundeeier eller ikke. når alle andre rundt meg, venner familie, andre, hun jeg fikk min kjære hund av. sier at jeg er en fantastisk hundeeier. hunden betyr alt for meg. og jeg ville gjort hva som helst for hunden.

men beklager. jeg gjorde en feil. jeg er et menneske. og feil er menneskelig.

om dere lurte. hunden lever. og har det etter forholdene fint. selv om hun fortsatt ikke er helt seg selv. virdere utredning etter helgen. men beskjeden om at jeg kan sende meld/ringe veterinæren i helga om det blir værre. eller mange besvimelser igjen.

Det er jo ikke engangstilfelle når du vitterlig nok skiver at det har skjedd før da.....snakk om å motsie seg selv!

Snakke om å motsie: Du skriver at du vurderte det dithen at hunden var bra nok etter anfallet så du kunne stikke ut, samtidig så skiver du nå at hunden er fortsatt ikke i form.....

• Liker 3
Skrevet

Hmm.. De gangene hun har besvimt eller nesten besvimt, er det i forbindelse med at hun reiser seg opp etter å ha ligget en stund? Hvis jeg leser innleggene dine, så virker det litt slik på meg, men mulig jeg leser det slik bare. Kan det ligge noe i det? Kan ha noe med trykk i hodet å gjøre i noen slike tilfeller for mennesker, men også blodtrykket (som du hadde fått målt?). Håper du finner raskt ut av det! Stakkars lille hund!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke engangstilfelle når du vitterlig nok skiver at det har skjedd før da.....snakk om å motsie seg selv!

Snakke om å motsie: Du skriver at du vurderte det dithen at hunden var bra nok etter anfallet så du kunne stikke ut, samtidig så skiver du nå at hunden er fortsatt ikke i form.....

nei nei. ikke engangstilfelle da. men jeg vet at de besvimelsene hun har hatt før. er blitt sjekket. og ikke noe å vært redd for. og derfor tenkte jeg det slik.

og for det 2. at jeg motsa meg selv. så så hun helt grei ut etter første besvimelsen. jeg viste ikke før etterpå, at hun ikke var helt bra. og jeg klarer nå å se at hun ikke har det bra. hun er sliten. hadde flere besvimelser etter den første. sjanglet nå i kveld. og ligger på puta si og sover. jeg ser jo at hun ikke har det helt bra. hun virket altså fin etter første besvimelsen. skjønner?

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. De gangene hun har besvimt eller nesten besvimt, er det i forbindelse med at hun reiser seg opp etter å ha ligget en stund? Hvis jeg leser innleggene dine, så virker det litt slik på meg, men mulig jeg leser det slik bare. Kan det ligge noe i det? Kan ha noe med trykk i hodet å gjøre i noen slike tilfeller for mennesker, men også blodtrykket (som du hadde fått målt?). Håper du finner raskt ut av det! Stakkars lille hund!

ja. det virker som det er når hun skal ut på do eller noe slikt. ja. det kan være blodtrykksfall. det kunne også vært lavt blodsukker. men nå ble blodsukkeret målt hos veterinæren. og veterinæren sjekket henne godt og nøye. uten å klare å finne noe. så en kan jo håpe på at det er noe så "lite" som et blodtrykksfall, eller noe slikt. men det kan også være noe værre enn det.

nå skal det bli nøyere undersøkelser over helgen er vell planen. med mulig mr og/eller CT av hode til hunden. så får jeg håpe det gir noen svar.

jeg håper også hun blir fort frisk igjen. gjør så vondt å se sin egen lille kjære verdens beste venn ha det så vondt. eller. plaget så mye da. hun har det vell ikke vondt som i smerter. virker ikke slik.

AnonymBruker
Skrevet

nei nei. ikke engangstilfelle da. men jeg vet at de besvimelsene hun har hatt før. er blitt sjekket. og ikke noe å vært redd for. og derfor tenkte jeg det slik.

og for det 2. at jeg motsa meg selv. så så hun helt grei ut etter første besvimelsen. jeg viste ikke før etterpå, at hun ikke var helt bra. og jeg klarer nå å se at hun ikke har det bra. hun er sliten. hadde flere besvimelser etter den første. sjanglet nå i kveld. og ligger på puta si og sover. jeg ser jo at hun ikke har det helt bra. hun virket altså fin etter første besvimelsen. skjønner?

Poenget mitt er at man overlater ikke en hund som akkurat har besvimt til seg selv! Det er ikke normalt at en hund besvimer.

Du skrev jo at hun har besvimt tidligere, ergo har hunden en historie med å besvime, noe som du ikke er ukjent med.

Skjønner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

merker at mange foreslår epileptisk anfall. og absolutt. det kan helt klart være tilfellet. vi mennesker kan ha mange varianter av epileptisk anfall, alt fra de kjente krampeanfallene, til å bare falle vekk et tiendels sekund. det finnes så mange. hos hunder så er det litt usikkert igjen. de aller, aller fleste hunder med epilepsi, får kramper. etter det veterinæren sa til meg. og hun var faktisk i tvil på om hunder kunne ha epileptiske anfall av den slag. ettersom hun ikke hadde noen kramper, ikke tisset på seg. eller noe slikt. og at "anfallene" varte så kort tid.

men absolutt. en skal ikke ta vekk muligheten om epilepsi. for det kan være. veterinæren skulle sjekke det opp. også får vi se det litt ann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...