AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Vet at foreldelsesfristen på en allerede sendt faktura er tre år, men hva er fristen for å sende en faktura eller et krav om betaling. Noen mener den er på en mnd? Er det noen her som vet? Har en diskusjon på gang med naboen. Hun hadde en kjole på hjemlån fra en butikk her. Det er ca halvannet år siden hun lånte den. Hun mener selv at hun har betalt den, men det er i så fall så lenge siden at hun ikke har kvitteringen lenger. Butikken har da i hvertfall ikke strøket den ut av hjemlånsboka og nå har hun fått varsel om at de vil sende beløpet til inkasso. Kan de det?Anonymous poster hash: 6cc5f...407
ekkoet Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Først og fremst, er ikke juridisk utdannet, bare så det er etablert. Har butikken en praksis hvor de lar kunder "låne" varer med hjem? Jeg trodde deponering var måten å gjøre dette på, at kunden betaler for varen, men med avtale om at hun kan få pengene tilbake når hun kommer tilbake med varen. Slik jeg ser det har vel ikke denne tiden begynt å løpe enda, ettersom butikken sier at hun bare har lånt den frem til nå. Det er vel først når de har etablert at hun skal ha denne kjolen og må da betale for den at tiden mot en eventuell frist for å sende krav begynner å løpe. Så kan man jo spørre seg, hvor lenge kunne hun låne kjolen før det var hennes kjole? Spørs om man finner noe entydig juss på det, men jeg tror det er feil retning å ta diskusjonen i. Hun har ingen hukommelse rundt når hun betalte kjolen og til hvem? Kontoutskrifter på kjøp i butikken ville jo sannsynliggjøre at kjolen var betalt, dersom hun betalte med kort. Det høres ut som at det er et lite sted siden hun fikk låne klær med seg hjem, hun husker ikke personen hun betalte til?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #3 Skrevet 25. april 2014 Først og fremst, er ikke juridisk utdannet, bare så det er etablert. Har butikken en praksis hvor de lar kunder "låne" varer med hjem? Jeg trodde deponering var måten å gjøre dette på, at kunden betaler for varen, men med avtale om at hun kan få pengene tilbake når hun kommer tilbake med varen. Slik jeg ser det har vel ikke denne tiden begynt å løpe enda, ettersom butikken sier at hun bare har lånt den frem til nå. Det er vel først når de har etablert at hun skal ha denne kjolen og må da betale for den at tiden mot en eventuell frist for å sende krav begynner å løpe. Så kan man jo spørre seg, hvor lenge kunne hun låne kjolen før det var hennes kjole? Spørs om man finner noe entydig juss på det, men jeg tror det er feil retning å ta diskusjonen i. Hun har ingen hukommelse rundt når hun betalte kjolen og til hvem? Kontoutskrifter på kjøp i butikken ville jo sannsynliggjøre at kjolen var betalt, dersom hun betalte med kort. Det høres ut som at det er et lite sted siden hun fikk låne klær med seg hjem, hun husker ikke personen hun betalte til? Ja vi bor på et relativt lite sted og det er helt vanlig med hjemlån. Jeg spurte aldri om hun husket hvem hun betalte til, men det er en godt voksen dame og jeg tror hun pleier å betale kontant . Er nok ingen kortbruker... så tror ikke vi finner det igjen på kontoutdrag. Anonymous poster hash: 6cc5f...407
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #4 Skrevet 26. april 2014 Er det flere som vet noe om dette?Anonymous poster hash: 6cc5f...407
Gjest Blondie65 Skrevet 26. april 2014 #5 Skrevet 26. april 2014 Godt voksne damer som betaler kontant og som ikke tar vare på kvittering? Det henger ikke sammen. Det pålegger den som kjøper en vare å bevise at den er kjøpt. Jeg går ut fra at det ikke er en kjole til 200 kr man gidder å gå til det skrittet å låne hjem - men heller en dyrere sak. Og da er det for meg komplett umulig å forstå at en ikke har et system for å oppbevare kvittering. Her må nok damen betale - jeg tror kravet foreldes etter 3 år.
Gjest Skrevet 26. april 2014 #6 Skrevet 26. april 2014 Godt voksne damer som betaler kontant og som ikke tar vare på kvittering? Det henger ikke sammen. Det pålegger den som kjøper en vare å bevise at den er kjøpt. Jeg går ut fra at det ikke er en kjole til 200 kr man gidder å gå til det skrittet å låne hjem - men heller en dyrere sak. Og da er det for meg komplett umulig å forstå at en ikke har et system for å oppbevare kvittering. Her må nok damen betale - jeg tror kravet foreldes etter 3 år. Jeg tar ikke vare på alle kvitteringer på klær jeg kjøper. Gjør selvfølgelig det hvis jeg kjøper en støvsuger, sykkel o.l. men ikke hvis jeg kjøper en kjole. Og i hvertfall ikke i halvannet år... Tar gjerne vare på den til jeg har prøvd plagget og ser om det passer, også er det rett i søpla. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. april 2014 #7 Skrevet 26. april 2014 Jeg tar vare på kvitteringen for alle dyrere kjøp så lenge reklamasjon fortsatt vil være gyldig.
Nasse1 Skrevet 27. april 2014 #8 Skrevet 27. april 2014 (endret) Jeg ville tro at siden foreldelsesfristen på et krav er 3 år, så er også fristen på å sende ut kravet på 3 år. Har du kjøpt noe, skal du jo betale for det, selv om feks en systemfeil hos bedriften fører til at faktura blir sendt ut etter lengre tid. Nå er jo tvisten her egentlig at butikken mener å ikke ha mottatt betaling men naboen din mener å ha betalt. Skulle tro at butikken kan lete tilbake i tid på rullene fra kassaapparatet og se om de har mottatt betalingen. Endret 27. april 2014 av Nasse1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå