Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man regne ut næringsinnholdet i vannmelon med eller uten skall?

Skrevet

Uten. Spiser du melonen ut av skallet, bør du veie skallet og steinene etter at du har spist og trekke det fra. Gjelder all mat, nøtter, kjøtt, frukt.

Skrevet

Ok, så steinene må også bort for å få rett næringsinnhold? (Er vell ca 35 kcal per 100 gr)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man regne ut næringsinnhold til vannmelon? Hva er vitsen?

Anonymous poster hash: fc719...e7a

• Liker 12
Skrevet

Uten. Spiser du melonen ut av skallet, bør du veie skallet og steinene etter at du har spist og trekke det fra. Gjelder all mat, nøtter, kjøtt, frukt.

Jeg kan forstå at for noen er energitelling siste utvei, men er ikke det på kanten til nevrotisk å måle alt en spiser?

Virker som en glatt utforløype til spiseforstyrrelser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå at for noen er energitelling siste utvei, men er ikke det på kanten til nevrotisk å måle alt en spiser?

Å veie maten gjør man for å få en rimelig nøyaktig oversikt over hvor mye en spiser. Det er vel den eneste måten å vite inntaket av kalorier på, om en ikke baserer seg på ferdigmat som er ferdig veid? Da skal jammen mange slankere få spiseforstyrrelser. Jeg levde på sjokkis, kjøttpudding, sukkertøy og potetgull, og jeg veide ingenting av det... Synes i ettertid det var mer forstyrret. Det høres umiddelbart i overkant nevrotisk ut å veie vannmelon, som etter navnet å dømme bare er vann, men det er mer kalorier den enn i galiamelonen. Hvis man først skal veie maten, bør man vel veie alt? Og her svarte jeg på spørsmålet om hvordan man går fram for å få riktig kaloritall på vannmelon, det er også i samsvar med instruksjonen på Matvaretabellens hjemmeside: "Tabellen viser næringsinnholdet pr. 100 gram spiselig matvare".

Anonymous poster hash: aa982...423

Skrevet

Vet ikke hva som skjedde, men det var meg over der...

AnonymBruker
Skrevet

For meg som kan spise en halv stor vannmelon alene når jeg først begynner ville det sikkert vært lurt å regne på kaloriinnholdet. :)

For folk som spiser to skiver synes jeg det er ekstremt. Jeg vet for eksempel ikke kaloriene i en gulrot og en paprika, annet enn at det er lavt og at jeg ikke under noen omstendigheter burde fjerne det fra kostholdet.

Anonymous poster hash: 1861b...774
Skrevet

Altså jeg trenger det fordi jeg skal opp i vekt, jeg er nødt til å spise et viss anntall kalorier for å få i meg nok, og siden jeg har dårlig sultfølelse hjelper det veldig for meg å vite energiinnholdet i ting så jeg er sikker på at jeg får i meg.

Skrevet

Hvorfor skal man regne ut næringsinnhold til vannmelon? Hva er vitsen?

Anonymous poster hash: fc719...e7a

Altså jeg trenger det fordi jeg skal opp i vekt, jeg er nødt til å spise et viss anntall kalorier for å få i meg nok, og siden jeg har dårlig sultfølelse hjelper det veldig for meg å vite energiinnholdet i ting så jeg er sikker på at jeg får i meg.

Gjest Runforit
Skrevet

Kjør på med nøtter, avokado og olje. Energitett mat. Spiser du vannmelon i tillegg så trenger du ikke å telle med det en gang.

Skrevet

Jeg ville ikke prioritert å spise meg mett på vannmelon om jeg skulle opp i vekt. Ta i såfall denne i tillegg til det andre du skal spise for å få i deg kvoten.

Regner med du prioriterer en kost med mer fetere matvarer.

Skrevet

Jeg ville ikke prioritert å spise meg mett på vannmelon om jeg skulle opp i vekt. Ta i såfall denne i tillegg til det andre du skal spise for å få i deg kvoten.

Sa da aldri at jeg skulle leve av det? Hadde tenkt til å spise litt fordi jeg hadde lyst på, gidder ikke bare hive i meg fet mat for å få i meg nok, er ikke så stor forskjell på 200 kalorier i form av brød med pålegg eller 200 kalorier i form av knekkebrød f.eks for min del, så jeg spiser det jeg har lyst på. Grunnen til at jeg ville vite det var fordi jeg tenkte det var dumt og veie det med vannmelon også tro at jeg hadde spist mere en jeg egentlig hadde gjort.

Skrevet

Sa da aldri at jeg skulle leve av det? Hadde tenkt til å spise litt fordi jeg hadde lyst på, gidder ikke bare hive i meg fet mat for å få i meg nok, er ikke så stor forskjell på 200 kalorier i form av brød med pålegg eller 200 kalorier i form av knekkebrød f.eks for min del, så jeg spiser det jeg har lyst på. Grunnen til at jeg ville vite det var fordi jeg tenkte det var dumt og veie det med vannmelon også tro at jeg hadde spist mere en jeg egentlig hadde gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er på kanten nevrotisk å samle opp steinene for å veie dem, for å trekke fra kalorier... 0.o

Anonymous poster hash: bd336...8f9
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er på kanten nevrotisk å samle opp steinene for å veie dem, for å trekke fra kalorier... 0.o

Anonymous poster hash: bd336...8f9

På kanten? Det er så over kanten at man ikke lengre kan se kanten.

Gjest Blomst83
Skrevet

Du sier du skal opp i vekt ts,så det å være så nevrotisk på kaloritelling virker ikke helt nødvendig. Men jeg få legge til at for meg høres det mer ut som en anorektisk tankegang,enn en tankegang for å øke vekta.

AnonymBruker
Skrevet

De som klager på at de aldri går ned i vekt selv om de spiser sunt og lite kalorier osv får alltid beskyldninger om at de sikkert ikke teller alle kaloriene. "husk å telle med drikke!" "du må telle med sjokoladen du spiser mellom måltidene også" osv osv, selv om de sier at de veier og måler alt.

Men når noen fakisk veier og måler alt, så får man kjeft for det og.

Hvis man skal ned i vekt er det jo nettopp det man må gjøre - veie og måle ALT.

TS skal jo opp i vekt, og det er jo greit for henne å vite hvor mye hun får i seg hver dag også. Hvis hun ikke går opp så mye som ønskelig kan hun se på historikken og se hvor mange fler kcal hun bør legge til osv.

Anonymous poster hash: 5db15...740
Gjest Blomst83
Skrevet

De som klager på at de aldri går ned i vekt selv om de spiser sunt og lite kalorier osv får alltid beskyldninger om at de sikkert ikke teller alle kaloriene. "husk å telle med drikke!" "du må telle med sjokoladen du spiser mellom måltidene også" osv osv, selv om de sier at de veier og måler alt.

Men når noen fakisk veier og måler alt, så får man kjeft for det og.

Hvis man skal ned i vekt er det jo nettopp det man må gjøre - veie og måle ALT.

TS skal jo opp i vekt, og det er jo greit for henne å vite hvor mye hun får i seg hver dag også. Hvis hun ikke går opp så mye som ønskelig kan hun se på historikken og se hvor mange fler kcal hun bør legge til osv.

Anonymous poster hash: 5db15...740

Men å pirke ut steiene i vannmellom er drøyt. Det gjør nok ikke de som skal ned heller. Det er syklig adferd.

Skrevet

Du sier du skal opp i vekt ts,så det å være så nevrotisk på kaloritelling virker ikke helt nødvendig. Men jeg få legge til at for meg høres det mer ut som en anorektisk tankegang,enn en tankegang for å øke vekta.

Nå er jo også grunnen til at jeg skal opp i vekt at jeg har anoreksi, så, ja....

Har slitt i 2 år nå, og greia er at anoreksien min ikke lenger er "det samme". Før så var jeg "obsessed" med å slanke meg, spise så lite som mulig, alt skulle være fettfritt og målet var at magen skulle bli flat. Jeg ødela helsen min og ble innlagt, og her snudde alt. Jeg ble tvunget til å gå til bup. Der fikk jeg uvanen med å telle kalorier (nei jeg visste faktisk ikke hva kalorier var når jeg utviklet anoreksi), og fikk masse tvangstanker (feks: om jeg ikke spiser lunsj kl 2 som jeg alltid gjør kommer magen til å bli alt for stor til middag, må gå tre ganger frem og tilbake før jeg legger meg, maten måtte alltid ligge samme sted på tallerknen, pålegg måtte være perfekt sprett utover skiva osv), og ble mast på som en gal om at jeg måtte spise masse og måtte gå opp så, så mye hver gang, ellers var det truing med innleggelse.

Greia var at jeg aldri utviklet anoreksi, før jeg ble sendt til bup. Det jeg drev med før det var å sulte meg for å få flat mage, men hadde ikke noe problemer med kalorier, overtrening, tvangstanker eller tenkte på mat 24/7.

Jeg kan ikke lenger være ute med venner fordi jeg er redd for å ikke få i meg nok mat til rett tid, så ja er dumt og telle kalorier, men jeg bruker det hvert fall på en annen måte en før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...