Gå til innhold

Omplassert katt, hvordan håndtere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått en nydelig jentepus i hus, omplassert fra Dyrebeskyttelsen. Hun er litt over året, født ute og har oppholdt seg ute til DB tok henne inn like etter nyttår i år. Jeg har hatt henne her i et par dager nå, og hun er ganske redd stakkar.

Jeg har laget en ”base” for henne på et lite rom, for at hun skal bli trygg der først. Hun freser og knurrer dersom jeg kommer for nære, og slår med poten. Jeg har derfor holdt avstand, og heller sittet på rommet med henne i korte perioder 5-6 ganger iløpet av dagen.

Hun spiser mat fra en skje jeg holder, og har nå turt seg ut av buret mens jeg er på rommet med henne. Jeg ignorerer henne for det meste, men snakker til henne og lager godlyder, kniper igjen øynene når jeg ser på henne og snur hodet bort (har lest at dette er å smile for katter?). Unngår å være for brå, og å invadere henne.

Jeg åpnet døra i dag, slik at hun kan komme ut hvis hun vil, og mens jeg sitter og skriver nå er hun faktisk i stuen og snuser rundt J (og der gikk hun inn på rommet sitt igjen).

Jeg har inntrykk av at det er mange kattekyndige på forumet her, så jeg spør dere til råds; har dere noen gode tips til hvordan jeg skal gå frem videre? Skal jeg fortsette på samme vis, eller gjør jeg noe galt?

Takknemlig for alle Innspill J

Anonymous poster hash: e947f...804
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og gratulerer med ny pus. To av mine katter er også fra DB. Jeg synes det virker som du gjør alt veldig riktig. Hun trenger nok litt tid. Det er stor forskjell på katter når det gjelder hvor raskt de finner seg til rette på nytt sted. Siden hun er såpass ung, er hun sikkert litt leken ennå. Noen katter er jo faktisk lekne hele livet. Prøv å lek litt med henne. Katteleker kan du enten kjøpe eller lage selv. F.eks en pinne du knyter en snor i med en trådsnelle i enden. Eller knyt en kongel i en snor og trekk etter deg. Lykke til :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Hei og gratulerer med ny pus. To av mine katter er også fra DB. Jeg synes det virker som du gjør alt veldig riktig. Hun trenger nok litt tid. Det er stor forskjell på katter når det gjelder hvor raskt de finner seg til rette på nytt sted. Siden hun er såpass ung, er hun sikkert litt leken ennå. Noen katter er jo faktisk lekne hele livet. Prøv å lek litt med henne. Katteleker kan du enten kjøpe eller lage selv. F.eks en pinne du knyter en snor i med en trådsnelle i enden. Eller knyt en kongel i en snor og trekk etter deg. Lykke til :blomst:

Tusen takk for svar :)

Jeg har kjøpt noen leker, blant annet mus man kan ta kattemynte inni, håper det gjør susen ;)

Anonymous poster hash: e947f...804

Skrevet

Karina-mus liker vår pus fra DB godt! Lukter mus for katten, og aktiviserer mye når han ikke er interessert i andre "kjedelige" leker. Syntes det høres bra ut slik du gjør! Etter hvert, når pus blir mer husvandt, kan du "tvinge" de til å være sosiale litt. Rundt 1 år etter vi fikk en av våre puser på DB (og vi fikk løfte han litt osv. født ute, dårlig på menneskelig kotnakt) begynte vi å bære han ut i stua og låse døra. Han hadde en vane for å ligge i en hylle på badet mens vi var våken, og gå rundt på natten. Da var han veldig frustrert en god stund og mjauet mye og var stresset, men det gikk seg til.

Lykke til med pus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...