Gå til innhold

5:2 dietten. Mirakelkur?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags nudler er det? :o Sannsynligvis er det per 100 gram kokte nudler. En pakke nudler veier 85 gram, og tørr vare har ca. 380 kalorier per 100 gram og da blir det over 300 kalorier per pakke.

Mr. Lee kyllingnudler :) Hæ, har det seriøst noe å si om det er tørt eller ikke? :O Det er jo bare vann som det blir blanda med? Søren, nå har jeg gått og fasta på jobb i hele dag og nesten besvimt, og nå unna jeg meg ei nudelpakke fordi jeg hadde 100 kalorier å spise for idag hahaha

Anonymous poster hash: 000fe...616

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du gått på den da?

TS

litt over to måneder:(

Anonymous poster hash: e99db...b6d

Gjest Runforit
Skrevet

Ja, er klar over det du skriver. Men jeg jobber så og si hver dag, og har rett og slett ikke tid eller energi til å trene. Lage sunn mat er jeg så utrolig dårlig på, og jeg tåler ikke noe som helst frukt omtrent ettersom jeg har pollenallergi. Ellers hadde jeg spist masssse frukt! Vet jeg kan spise grønnsaker, men tar jo så lang tid å lage.. Så er jeg veldig kresen på mat. Er også veldig dårlig på å finne på sunn mat, vet jeg kan google det men det er så mye rare retter.. Anonymous poster hash: 000fe...616

De fleste voksne mennesker jobber 5 dager i uka inkludert meg. Energi til å trene er noe du må opparbeide. Ingen starter med å ha energien til å trene fordi det er tøft å komme i form når en har latt kroppen og formen forfalle. Når du derimot starter å trene så kommer overskuddet og energien. Det vet jeg alt om. Been there done that.

God og næringsrik mat må ikke være frukt. Det er kylling, karbonadedeig, egg, fisk, skinke, havregryn, søtpotet, fullkornsris/pasta, kokosmelk, nøtter etc.

For meg høres det bare ut som om du lager undskyldninger for deg selv. Du er dårlig på å lage mat og finne på retter og det du googler er rar mat(?)

Og hvordan tar grønnsaker lang tid å lage? Er 5 minutter å frese det på panne med kylling eller annet kjøtt.

Du skal selvsagt gjøre som du vil, men for meg virker det som om du er ute etter snarveier fremfor å fokusere på å gi kroppen aktiviteten og næringen den trenger. I det lange løp så vil nok det tære både på kropp og psyke.

Synes det er trist å se at så mange kun fokuserer på et tall på vekta ved sulte seg fremfor å sette seg inn i kosthold, trening og endre dårlige vaner.

Du er ditt eneste hinder i å oppnå en sterk og sunn kropp. Veien er alltid litt tøff i starten. Gudene vet at jeg synes det var drit tøft å starte å jogge, men jeg gjennomførte det. Det var kun min egen feil at jeg var i så dårlig form. Jeg jobber 08-16 man-fre og er da ute av døra 07.10 og hjemme ca. 17.00. Enten tar jeg joggeturen før jobb eller etter. Det er snakk om å ofre 30 minutter av dagen din. Det har faktisk de fleste tid til om de har tid til å sitte å glane på TV eller sitter på KG.

Når det kommer til kosthold så vet en hva som er sunt for kroppen. Man vet at kylling er bedre enn hurtigmat, man vet at nøtter er bedre enn yoghurtnøtter, man vet at havregryn er bedre enn melkesjokolade osv. At en ikke gidder å endre de vanene er en annen sak, men å si at en er kresen og finner "rar" mat om en googler etter oppskrifter sier meg at vedkommende faktisk ikke er så interssert i å endre livsstilen sin.

• Liker 9
Skrevet

Altså, hvis du nesten besvimer på jobb, fordi du spiser for lite, så sier det seg vel selv at dette ikke er en diett for deg. Da var det nesten bra at du misforstod næringsinnholdet på mr. Lee-pakken. Selv om du burde prioritert noe sunnere når du har så lite kalorier å "leve" på.

• Liker 4
Skrevet

Står 80 kcal på pakken, og det er for en 100g vare, og den er ca 85 :) Så er litt i underkant av 80 kalorier da. Eller er kcal noe HELT annet enn det jeg har trodd i alle år? Kan godt tenkes det og:)

Det er vel snakk om 100g når nudlene er blandet med vann, ikke 100g tørrvare. Men uansett, det er ikke et sjakktrekk å leve på nudler når du allerede får i deg lite kalorier.

• Liker 1
Skrevet

Har flere bekjente som går på denne dietten. De tror det hjelper men man ser ingen endring på de. Jeg har personlig null tro på denne dietten. Er bare tull.

Jeg er generelt imot dietter. Hva med å spise sunn mat i normale mengder? Og med det mener jeg sunn mat, ikke masse dritt som mange tror er sunt.

AnonymBruker
Skrevet

Mr. Lee kyllingnudler :) Hæ, har det seriøst noe å si om det er tørt eller ikke? :O Det er jo bare vann som det blir blanda med? Søren, nå har jeg gått og fasta på jobb i hele dag og nesten besvimt, og nå unna jeg meg ei nudelpakke fordi jeg hadde 100 kalorier å spise for idag hahaha

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Nudler-er-kaloribombe-6456192.html#.U1rsSMeBkXw

Anonymous poster hash: 097ab...7dc

Skrevet

Du er jo helt på jordet. Dersom du ønsker å slanke deg så bør du i det minste spise sunne kalorier.

• Liker 4
Gjest Blomst83
Skrevet

Står 80 kcal på pakken, og det er for en 100g vare, og den er ca 85 :) Så er litt i underkant av 80 kalorier da. Eller er kcal noe HELT annet enn det jeg har trodd i alle år? Kan godt tenkes det og:)

Mener ikke å virke frekk,men før du evt begir deg ut på denne dietten burde du sette deg litt mer inn i det med kaloriberegning. For hvis du bare skal spise 500 på faste dagen din,og du da inntar en pakke med nudler på over 300,men du tror at den kun er 80 så vil jo du da ende opp med å innta mer enn 500 på fastedagen.

AnonymBruker
Skrevet

Har flere bekjente som går på denne dietten. De tror det hjelper men man ser ingen endring på de. Jeg har personlig null tro på denne dietten. Er bare tull.

Jeg er generelt imot dietter. Hva med å spise sunn mat i normale mengder? Og med det mener jeg sunn mat, ikke masse dritt som mange tror er sunt.

Nå er det bevist da, veldig enkelt også at det virker. Så null tro blir feil,når fakta viser noe annet. Hele greia er jo bare en annen fordelingsmåte av ukas næringsinntak.

tror kanskje øynene dine er farget av din "tro" på denne dietten. Kanskje fakta tilsier at det virker for mange av dine bekjente?

Og hvorfor snakker man vekt? Den varierer jo med så mange andre grunner,som veskeinnhold i kroppen.

Nei, bruk speilet folkens.

Om du bytter ut 5kg fett med 5 kg muskler, hvor mye bedre ser du ut da?

Anonymous poster hash: 13e9c...1c6

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er klar over det du skriver. Men jeg jobber så og si hver dag, og har rett og slett ikke tid eller energi til å trene. Lage sunn mat er jeg så utrolig dårlig på, og jeg tåler ikke noe som helst frukt omtrent ettersom jeg har pollenallergi. Ellers hadde jeg spist masssse frukt! Vet jeg kan spise grønnsaker, men tar jo så lang tid å lage.. Så er jeg veldig kresen på mat. Er også veldig dårlig på å finne på sunn mat, vet jeg kan google det men det er så mye rare retter..

Ojojoj...

Trening GIR energi. Trening GIR deg lyst til å spise sunnere mat. Trening GIR deg lysten til å ta deg tid til å lage den riktige maten.

Sett opp en liste med argumenter for og imot trening, og for/imot et sunt kosthold.

Les argumentene høyt for deg selv, ta en avgjørelse, og få et bedre liv!

Det er bare å bestemme seg. Er så mange som vegrer seg for litt smerte i starten. Man tyr heller til lettvinte løsninger.

Men da må man også leve med den smerten og viten om at livsstilssykdommer antagelig kommer, samt alle andre negative følger av å bo i en slækk kropp og et slækt sinn.

Pyser.

Anonymous poster hash: 13e9c...1c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt overbevist av det jeg har lest og sett på TV om at periodisk faste kan ha flere gunstige langtidseffekter på kropp og hode. Virker som om det er nok forskning som støtter denne teorien til at man kan gå utifra at det stemmer?

Noe annet er hvorvidt man får til en 5:2-diett (eller en 6:1-diett) i praksis. Jeg synes det er vanskelig å ha fastedager, spesielt på dager hvor jeg ikke er aktiv og kan distrahere meg selv på den måten.

Men det at man få i seg dagsbehovet for kalorier hver eneste dag for å være sunn tror jeg ikke på.

Enig i denne. Det er forsket mye på effekten av faste i det siste, og det er vel nokså bred enighet om at former for faste forsinker aldringsprosessen i kroppen. Nå er 5:2 konstruert slik at man skal få de gode effektene av faste samtidig som man kan spise moderat de to dagene som regnes som "faste". Jeg tror ikke nødvendigvis 5:2 er løsningen på alt, men kan kanskje være en måte å leve på dersom en ønsker gode effekter av faste uten at man ser for seg at man skal faste noen dager i måneden.

Selv lever jeg etter periodisk faste-prinsipp og trives veldig godt med det. Men bruker det ikke til å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: b34c3...4c7

• Liker 1
Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg følger 5:2-dietter og lever kjempegodt med det.

Trener gjør jeg også i tillegg til lange daglige spaserturer.

5:2-dietten er genial for oss som ikke orker leve på strenge dietter hver dag. Ved å kutte til et minimum 2 dager i uken blir det totale inntaket av kalorier pr uke det samme som diett hver dag. Jeg forstår ikke hvorfor så mange er skeptiske?

Man føler seg faktisk utrolig bra etter en dag med faste (dvs 500 kalorier) og jeg har aldri vært slakk eller dårlig, tvert imot.

• Liker 1
Skrevet

Når man følger 5:2-dietten spiser man på fastedagene, bare langt mindre enn til vanlig. Og den er da skapt for begge kjønn, og er egentlig ingen sultediett ettersom man får spise normalt på de andre dagene. Og som nevnt får man sannsynligvis flere veldig positive langtidseffekter av å ha fastedager nå og da, som for eksempel mindre sjanse for å utvikle alzheimer eller noen krefttyper. Altså handler 5:2-dietten ikke om å sulte seg radmager, selv om den som alle andre dietter kan misbrukes og bli til noe negativt for en med usunt syn på mat og kropp.

Jeg tror du har rett i at å ha fastedager ikke egner seg for alle. For en diabetiker er det kanskje direkte skummelt? Og jeg som har ME merker at jeg på dårlige dager blir helt susete av ikke å spise, så jeg regner med at det ikke egentlig er gunstig for meg, i hvert fall ikke på slike dager.

Med andre ord... Sulter seg selv........

Skrevet

Ja, er klar over det du skriver. Men jeg jobber så og si hver dag, og har rett og slett ikke tid eller energi til å trene. Lage sunn mat er jeg så utrolig dårlig på, og jeg tåler ikke noe som helst frukt omtrent ettersom jeg har pollenallergi. Ellers hadde jeg spist masssse frukt! Vet jeg kan spise grønnsaker, men tar jo så lang tid å lage.. Så er jeg veldig kresen på mat. Er også veldig dårlig på å finne på sunn mat, vet jeg kan google det men det er så mye rare retter..

Mener ikke å være frekk altså, men her demonstrer du nettopp noe av det jeg nevnte i mitt innlegg, en hvermannsen som hiver seg på uten å ha noe forutsetninger for denne type diett (utifra de opplysningene du gir angående livsstil).

Det kan godt være du går ned, det skal jeg ikke spå, men du risikerer å gjøre det på en veldig usunn måte som ødelegger helsen din. Og jeg må nok si meg enig i de som påpeker at det virker som om du lager unnskyldninger for deg selv, det er snakk om prioriteringer for oss alle, døgnet har 24 timer uansett hvem du er. Kroppen din skal du ha for resten av livet, hvorfor ikke behandle den bra slik at den varer?

• Liker 4
Gjest Mary Quant
Skrevet

Med andre ord... Sulter seg selv........

Nei, faste to dager i uken er slett ikke å sulte seg selv.

Veldig vanskelig å diskutere med mennesker som ikke har satt seg inn i saken og så tydelig ikke vet hva man snakker om.

Mener du virkelig at å spise 500 kalorier to dager i uken er det samme som å sulte seg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mr. Lee kyllingnudler :) Hæ, har det seriøst noe å si om det er tørt eller ikke? :O Det er jo bare vann som det blir blanda med? Søren, nå har jeg gått og fasta på jobb i hele dag og nesten besvimt, og nå unna jeg meg ei nudelpakke fordi jeg hadde 100 kalorier å spise for idag hahaha Anonymous poster hash: 000fe...616

Du blander tørr vare og tilberedt vare. Det står på pakken hva næringsinnholdet er for.

Ellers bør du spise noe som faktisk har næring. Når du skal spise så lite som 500 kcal bør du spise noe som kroppen har nytte av.

Anonymous poster hash: 725fa...127

• Liker 5
Skrevet

Jepp, for når nudlene er kokt så veier de mer. De trekker til seg vann. En pakke mr. lee veier 85 gram, men når du har kokt den så veier den mer enn 85 gram, pga alt vannet.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/tester/article660307.ece Her ser du at en pakke mer lee med kyllingsmak som veier 65 gram har 296 kalorier.

AnonymBruker
Skrevet

Til h*n som skriver du ikke spiser grønt pga pollenallergi - jeg har også kryssallergi men spiser 3 typer bær (som jeg tåler rå), 1 frukt (blansjert), og 5-7 ulike grønnsaker hver eneste dag (noen tar bare ett minutt å steke eller koke) + ristede usaltede pistasjnøtter som jeg også tåler. Din unnskyldning er ordentlig dårlig om du spør meg.

Anonymous poster hash: 51c69...1e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En pakke ferdige kyllingnudler med krydder har over 400 kalorier. Og selvsagt en rekke kunstige stoffer som er elendige for kroppen.

Anonymous poster hash: 7adae...8b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...