Gå til innhold

5:2 dietten. Mirakelkur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne som har prøvd denne kuren? Og hvor mye gikk du ned på kortest tid? Jeg er så nysgjerrig på denne kuren og vurderer å starte på den.

Anonymous poster hash: 000fe...616
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei og atter nei. Drit i dietter, tenk langsiktig. Kroppen skal ha nok drivstoff, hver dag.

Anonymous poster hash: 5a592...0db

• Liker 6
Skrevet

Det finnes ingen slankeprodukt-mirakelkurer i hele verden, i all evighet. Amen!

At en en gang skal klare å få til regnestykket med hva en putter i seg, kontra hva en forbrenner, det er mirakelet! *hvis det skjer* :tommelopp:

• Liker 5
Skrevet

Overhodet ikke, dummeste gimmickdietten ever etter min mening... for så vidt basert på noe fakta som stemmer, men så glemmer man å ta høyde for det store bilde og alle de uendelig mye viktigere elementene som spiller inn. Nei og atter nei.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er blitt overbevist av det jeg har lest og sett på TV om at periodisk faste kan ha flere gunstige langtidseffekter på kropp og hode. Virker som om det er nok forskning som støtter denne teorien til at man kan gå utifra at det stemmer?

Noe annet er hvorvidt man får til en 5:2-diett (eller en 6:1-diett) i praksis. Jeg synes det er vanskelig å ha fastedager, spesielt på dager hvor jeg ikke er aktiv og kan distrahere meg selv på den måten.

Men det at man få i seg dagsbehovet for kalorier hver eneste dag for å være sunn tror jeg ikke på.

Skrevet

At jenter velger å sulte seg selv, er rett og slett bare idiotisk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er blitt overbevist av det jeg har lest og sett på TV om at periodisk faste kan ha flere gunstige langtidseffekter på kropp og hode. Virker som om det er nok forskning som støtter denne teorien til at man kan gå utifra at det stemmer?

Noe annet er hvorvidt man får til en 5:2-diett (eller en 6:1-diett) i praksis. Jeg synes det er vanskelig å ha fastedager, spesielt på dager hvor jeg ikke er aktiv og kan distrahere meg selv på den måten.

Men det at man få i seg dagsbehovet for kalorier hver eneste dag for å være sunn tror jeg ikke på.

Dette stemmer og er riktig! Men, det er ikke for alle, ihvertfall ikke som en slankekur for hvermansen!

For å gjøre periodisk faste bør man ha veldig god kontroll på resten av livet for å si det slik. Bra søvn, god stressmestring, god helse osv, dette må være på plass på forhånd, da kan man ha helsegevinst.

Det er også forskjeller på kvinner og menn, kvinner er mer følsomme og sensitive for den type stress en slik diett kan medføre (sannsynligvis pga vår evne til å bære frem barn), og kvinner bør derfor være enda mer påpasselig enn menn om de skal prøve på noe sånt.

Og som sagt, det jeg reagerer på er det ensidige prinsippet alene, det er så mye annet som spiller inn på vekt og helse, for hvermansen som ikke har peiling blir det ikke lett å få dette til riktig. De fleste er ikke i god nok form (med søvn og stress spesielt) til å kunne gjøre periodisk faste rett og slett.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde klart meg fint, har to fridager i uken og ellers er jeg på jobb. Jeg vil bare ned noen kilo, bli kvitt magefettet. Jeg kommer jo såklart til å gå lange turer vedsiden av, og passe på at jeg spiser sunt under dietten. Hørt om flere som har gått ned 10 kg på en måned på denne diette. Og man kan jo spise på fastedagene, bare ikke noe mer enn 500 kalorier :) Og EN nudelpakke har kun 80 kalorier, så jeg kommer nok ikke til å sulte :)

TS.

Skrevet

At jenter velger å sulte seg selv, er rett og slett bare idiotisk.

Når man følger 5:2-dietten spiser man på fastedagene, bare langt mindre enn til vanlig. Og den er da skapt for begge kjønn, og er egentlig ingen sultediett ettersom man får spise normalt på de andre dagene. Og som nevnt får man sannsynligvis flere veldig positive langtidseffekter av å ha fastedager nå og da, som for eksempel mindre sjanse for å utvikle alzheimer eller noen krefttyper. Altså handler 5:2-dietten ikke om å sulte seg radmager, selv om den som alle andre dietter kan misbrukes og bli til noe negativt for en med usunt syn på mat og kropp.

Dette stemmer og er riktig! Men, det er ikke for alle, ihvertfall ikke som en slankekur for hvermansen!

For å gjøre periodisk faste bør man ha veldig god kontroll på resten av livet for å si det slik. Bra søvn, god stressmestring, god helse osv, dette må være på plass på forhånd, da kan man ha helsegevinst.

Det er også forskjeller på kvinner og menn, kvinner er mer følsomme og sensitive for den type stress en slik diett kan medføre (sannsynligvis pga vår evne til å bære frem barn), og kvinner bør derfor være enda mer påpasselig enn menn om de skal prøve på noe sånt.

Og som sagt, det jeg reagerer på er det ensidige prinsippet alene, det er så mye annet som spiller inn på vekt og helse, for hvermansen som ikke har peiling blir det ikke lett å få dette til riktig. De fleste er ikke i god nok form (med søvn og stress spesielt) til å kunne gjøre periodisk faste rett og slett.

Jeg tror du har rett i at å ha fastedager ikke egner seg for alle. For en diabetiker er det kanskje direkte skummelt? Og jeg som har ME merker at jeg på dårlige dager blir helt susete av ikke å spise, så jeg regner med at det ikke egentlig er gunstig for meg, i hvert fall ikke på slike dager.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om man kan bruke snus på fastedagene?

Skrevet

Når man følger 5:2-dietten spiser man på fastedagene, bare langt mindre enn til vanlig. Og den er da skapt for begge kjønn, og er egentlig ingen sultediett ettersom man får spise normalt på de andre dagene. Og som nevnt får man sannsynligvis flere veldig positive langtidseffekter av å ha fastedager nå og da, som for eksempel mindre sjanse for å utvikle alzheimer eller noen krefttyper. Altså handler 5:2-dietten ikke om å sulte seg radmager, selv om den som alle andre dietter kan misbrukes og bli til noe negativt for en med usunt syn på mat og kropp.

Jeg tror du har rett i at å ha fastedager ikke egner seg for alle. For en diabetiker er det kanskje direkte skummelt? Og jeg som har ME merker at jeg på dårlige dager blir helt susete av ikke å spise, så jeg regner med at det ikke egentlig er gunstig for meg, i hvert fall ikke på slike dager.

Kunne du ha linket til forskningen du har lest om dette? Gjerne de hvor du har lest at 5:2 minsker sjansen for å utvikle alzheimer + enkelte krefttyper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg går på 5:2 dietten. Men usikker på hvor mye engre jeg gidder, for jeg har ikke gått ned i vekt. Uforståelig. Jeg holder meg til de 500 kcal på fastedagene og spiser normalt sunnt de andre dagene. Føler ikke kroppen min vil gi slipp på disse kiloene. Ville bare fortelle at jeg ikke har noen problemer med fastedagene. Jeg er ikke sulten. Man må bare planlegge litt, grønnsaker er d. fks veldig lite kcalorier i, så det spiser jeg masse av. Itilegg så lager jeg meg ofte supper. Det synes jeg både er godt og mettende. føler absolutt ikke at jeg sulter med på fastedagene, hadde jeg gjort det så hadde jeg droppet dietten for lenge siden:)

Anonymous poster hash: e99db...b6d
AnonymBruker
Skrevet

jeg går på 5:2 dietten. Men usikker på hvor mye engre jeg gidder, for jeg har ikke gått ned i vekt. Uforståelig. Jeg holder meg til de 500 kcal på fastedagene og spiser normalt sunnt de andre dagene. Føler ikke kroppen min vil gi slipp på disse kiloene. Ville bare fortelle at jeg ikke har noen problemer med fastedagene. Jeg er ikke sulten. Man må bare planlegge litt, grønnsaker er d. fks veldig lite kcalorier i, så det spiser jeg masse av. Itilegg så lager jeg meg ofte supper. Det synes jeg både er godt og mettende. føler absolutt ikke at jeg sulter med på fastedagene, hadde jeg gjort det så hadde jeg droppet dietten for lenge siden:)

Anonymous poster hash: e99db...b6d

Hvor lenge har du gått på den da?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vektnedgang er jo egentlig bare kaloriunderskudd og det er opp til hver og en hvordan man vil leve.

Jeg foretrekker personlig å spise moderat hver dag og legge in trening (vil også komme i bedre form, ikke bare ned i vekt).

Selv om man "klarer" å faste (eller nesten i alle fall) to dager er det jo to dager hvor man vil ha veldig lite energi. Jeg vil leve syv dager i uken, ikke fem.

Det er opp til deg, men jeg ville uansett testet en mer "tradisjonell" approach med sunnere mat og etterhvert byttet hvis du gikk lei og ville variere. Dersom man tester en alternativ diett i starten og krasjer (slik mange ender opp) kan du bli demotivert. Kjenner folk som sier de har "provd alle dietter" mens de egentlig bare har testet ut 3-4 trenddietter.

Anonymous poster hash: 7adae...8b9
  • Liker 1
Skrevet

Kunne du ha linket til forskningen du har lest om dette? Gjerne de hvor du har lest at 5:2 minsker sjansen for å utvikle alzheimer + enkelte krefttyper.

Jeg har lest om dette i en bok jeg har levert tilbake til biblioteket (boken siterte forskjellige studier) og hørt om det i BBC-dokumentaren om fastedietten, så jeg har ingen linker liggende. Ikke er jeg spesielt glad i å lese slike lange rapporter heller, men et kjapt googlesøk ga i hvert fall disse resultatene, så kan du sikkert finne enda fler om du googler selv :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17306982

(CR står for «calorie restriction» og IF står for «intermittent fasting»)

We conclude that CR and IF dietary regimens can ameliorate age-related deficits in cognitive function by mechanisms that may or may not be related to Abeta and tau pathologies.

http://ajcn.nutrition.org/content/86/1/7.short

(CR står for «calorie restriction» og ADF står for «alternate-day fasting»)

In terms of cardiovascular disease risk, animal ADF data show lower total cholesterol and triacylglycerol concentrations, a lower heart rate, improved cardiac response to myocardial infarction, and lower blood pressure.

(...)

In terms of cancer risk, there is no human evidence to date, yet animal studies found decreases in lymphoma incidence, longer survival after tumor inoculation, and lower rates of proliferation of several cell types. The findings in animals suggest that ADF may effectively modulate several risk factors, thereby preventing chronic disease, and that ADF may modulate disease risk to an extent similar to that of CR.

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg hadde klart meg fint, har to fridager i uken og ellers er jeg på jobb. Jeg vil bare ned noen kilo, bli kvitt magefettet. Jeg kommer jo såklart til å gå lange turer vedsiden av, og passe på at jeg spiser sunt under dietten. Hørt om flere som har gått ned 10 kg på en måned på denne diette. Og man kan jo spise på fastedagene, bare ikke noe mer enn 500 kalorier :) Og EN nudelpakke har kun 80 kalorier, så jeg kommer nok ikke til å sulte :)

TS.

Det er rundt 350 kcal i én pakke med nudler ;)

• Liker 7
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Jeg synes personlig det er dumt. Hva er poenget med å faste 2 dager i uka når en bare kan fordele kaloriene jevnt gjennom uka? Er jo akkurat det samme om målet er en lavere

fettprosent bare at med jevnt kalorinntak så har en overskudd og energi 7 dager i uka fremfor 5 dager i uka.

Jeg har aldri fastet og vil påstå at jeg ikke har særlig høy fettprosent.

Spis rett og næringsrik mat med moderat underskudd og kombiner med trening så senkes fettprosenten, muskelmassen består og du får en fit, slank og stram kropp. Ikke bare får du en sterk og sunn kropp, men du vil klare å holde på den nye kroppen fordi du har endret livsstil som du kan holde på resten av livet.

Da holder du deg slank resten av livet fremfor dietter og slanking som bare blir en evig kamp.

Endret av Runforit
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rundt 350 kcal i én pakke med nudler ;)

Står 80 kcal på pakken, og det er for en 100g vare, og den er ca 85 :) Så er litt i underkant av 80 kalorier da. Eller er kcal noe HELT annet enn det jeg har trodd i alle år? Kan godt tenkes det og:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes personlig det er dumt. Hva er poenget med å faste 2 dager i uka når en bare kan fordele kaloriene jevnt gjennom uka? Er jo akkurat det samme om målet er en lavere

fettprosent bare at med jevnt kalorinntak så har en overskudd og energi 7 dager i uka fremfor 5 dager i uka.

Jeg har aldri fastet og vil påstå at jeg ikke har særlig høy fettprosent.

Spis rett og næringsrik mat med moderat underskudd og kombiner med trening så senkes fettprosenten, muskelmassen består og du får en fit, slank og stram kropp. Ikke bare får du en sterk og sunn kropp, men du vil klare å holde på den nye kroppen fordi du har endret livsstil som du kan holde på resten av livet.

Da holder du deg slank resten av livet fremfor dietter og slanking som bare blir en evig kamp.

Ja, er klar over det du skriver. Men jeg jobber så og si hver dag, og har rett og slett ikke tid eller energi til å trene. Lage sunn mat er jeg så utrolig dårlig på, og jeg tåler ikke noe som helst frukt omtrent ettersom jeg har pollenallergi. Ellers hadde jeg spist masssse frukt! Vet jeg kan spise grønnsaker, men tar jo så lang tid å lage.. Så er jeg veldig kresen på mat. Er også veldig dårlig på å finne på sunn mat, vet jeg kan google det men det er så mye rare retter..

Skrevet

Står 80 kcal på pakken, og det er for en 100g vare, og den er ca 85 :) Så er litt i underkant av 80 kalorier da. Eller er kcal noe HELT annet enn det jeg har trodd i alle år? Kan godt tenkes det og:)

Hva slags nudler er det? :o Sannsynligvis er det per 100 gram kokte nudler. En pakke nudler veier 85 gram, og tørr vare har ca. 380 kalorier per 100 gram og da blir det over 300 kalorier per pakke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...