Gå til innhold

Likestillingens tidsalder er en myte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist, men ikke akkurat overraskende.

Er selv 26, snart gift, og det er sikkert mange arbeidsgivere som tenker sånn når jeg søker. (At det kanskje er sant er ikke relevant.)

Skrevet

Det er trist at vi ikke er kommet lenger - og så dekker de seg bak at dette ikke var avgjørende for om hun fikk jobben..

Hallo!!! Det var ikke en kommenar om at hun ikke hadde kvalifikasjonene som skulle til..

(Fikk selv avslag på den første "skikkelige" jobben jeg søkte på - og ble fortalt - underhånden - at når du er 26 år og har vært gift i 4.. vet vi at du ikke kommer til å jobbe så lenge)

Gjest agurk
Skrevet

I fare for å bli lynsjet, men vet dere, jeg kan på en måte forstå arbeidsgivere i den tankegangen. Hadde jeg hatt et firma ville jeg også ha tenkt slik. Men at det er feil, ja det er jeg helt enig i!

Skrevet

Som Minniepus er jeg enig i at det er trist, men ikke overraskende. Men hvordan kan dette løses? Selvfølgelig er det ikke lov å bruke argumenter som kjønn, at de snart skal få barn og slikt for å ikke ansette noen, men hva hjelper det når man bare kan si at andre var mer kvalifiserte eller at kjemien ikke stemte og alt mulig annet og så har de sluppet unna. Jeg kan ærlig talt ikke se at det kommer til å bli noen forandring på dette. :-( Det eneste måtte vel være hvis menn og kvinner hadde mer eller mindre nøyaktig lik permisjon når de får barn slik at det dermed ikke blir noen forskjell om de ansetter menn eller kvinner. Men jeg kan ikke forestille meg at kvinner vil gi slipp på "sin" permisjon eller at de fleste menn ønsker å være hjemme nevneverdig lenger enn de er nå.

Skrevet
I fare for å bli lynsjet' date=' men vet dere, jeg kan på en måte forstå arbeidsgivere i den tankegangen. Hadde jeg hatt et firma ville jeg også ha tenkt slik. Men at det er feil, ja det er jeg helt enig i![/quote']

Jeg er enig. Et firma skal betale lønn til og bruke tid på å lære opp en vikar i over ett år for hvert barn denne lønnstakeren får. Og så har vi sykedager for barna og ditt og datt i flere år etter det. Et lite firma med vaklende økonomi vil kanskje ikke takle dette, så jeg kan forstå det jeg også.

Skrevet

Forstår jo også argumentet .. men det blir ikke bedre for det..

Hadde jo vært enklere om man kalte en spade en spade.. - men det kan man jo ikke pga. lovverket.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er det nå en gang slik at det ikke er lov å forskjellsbehandle pga. mulig graviditet, men som andre her sier kan jo arbeidsgiver skjule seg bak "manglende kvalifikasjoner" e.l. Men i dette tilfellet synes jeg det er helt flott at firmaet blir hengt ut (selv om vi ikke vet alle fakta), for ingen skal få overbevist meg om at det ikke er disse tankene som lå til grunn for utvelgelsen. Hvorfor henger ikke lappen om at hun hadde helt riktig utdannelse og masse erfaring (satt på spissen) på søknaden også da...?

Tankegangen er det nok vanskelig å gjøre noe med, men det er nå sånn at det er kvinnene som er laget for å føde barn. Og jeg synes at det blir for drøyt at man skal legge frem legeattest på at man ikke kan få barn for å bli sidestilt med mannfolka....

Hilsen Lille meg

Skrevet

Fy fillern...

Vi har hatt noen diskusjoner om slike ting her på jobben nå, vi er to som jobber her i sammen for tiden. Begge er/har vært arbeidssøkende ettersom vi bare har vikariat o.l. her vi er nå.

Den ene av oss har vært gift i ett år, har ingen barn. Den andre har vært samboer i fem år, har to små barn. Begge har ellers lik utdanning og forholdsvis likt med jobberfaring. Vi har snakket om hvem av oss en arbeidsgiver helst ville ansatt.. Den som er nygift og kanskje får unger før eller senere, eller den som antagelig er ferdig med å få unger men har to små hjemme som til stadighet kan bli syke osv...

Skrevet

Jeg kan på en måte forstå små bedrifter som kanskje ikke har så mye å gå på, men det er feil likevel! Det bidrar til å skape forskjeller mellom menn og kvinners muligheter i arbeidslivet.

Gjest Anonymous
Skrevet
Fy fillern...

Vi har hatt noen diskusjoner om slike ting her på jobben nå, vi er to som jobber her i sammen for tiden. Begge er/har vært arbeidssøkende ettersom vi bare har vikariat o.l. her vi er nå.

Den ene av oss har vært gift i ett år, har ingen barn. Den andre har vært samboer i fem år, har to små barn. Begge har ellers lik utdanning og forholdsvis likt med jobberfaring. Vi har snakket om hvem av oss en arbeidsgiver helst ville ansatt.. Den som er nygift og kanskje får unger før eller senere, eller den som antagelig er ferdig med å få unger men har to små hjemme som til stadighet kan bli syke osv...

jeg tror jeg ville valgt alternativ 3, mannen - som har noe mindre utdannelse og erfaring men ikke har brysom bagasje.

Gjest Poirot
Skrevet

jeg tror jeg ville valgt alternativ 3, mannen - som har noe mindre utdannelse og erfaring men ikke har brysom bagasje.

Forekommer jo at menn også får barn og at de blir syke....

Skrevet

Forekommer jo at menn også får barn og at de blir syke....

Jo, de gjør jo det.

Men det er mora som er hjemme i en laaang fødselspermisjon, mannen er bare borte en måned eller så. Og det er vel stort sett mamma som blir hjemme med de små når de er syke, er det ikke sånn da?

Gjest Poirot
Skrevet
Og det er vel stort sett mamma som blir hjemme med de små når de er syke' date=' er det ikke sånn da?[/quote']

Stort sett. Men det vet jo ikke arbeidsgiver før han ser det med selvsyn. Dessuten må mannen være hjemme når mor evt her brukt opp sykedager.

Så hvis man kunne velge mellom dame med 2 barn og ung mann uten, ville jeg definitivt valg damen.

Forøvrig syne sjeg denn elappen sier mer enn 1000 ord om hvor langt likestillingen er kommet, og de som mener likestillingen i Norge er tilstede kan gå hjem og legge seg.

Skrevet
Forøvrig syne sjeg denn elappen sier mer enn 1000 ord om hvor langt likestillingen er kommet' date=' og de som mener likestillingen i Norge er tilstede kan gå hjem og legge seg.[/quote']

Nettopp. :evil:

Gjest Ethereal
Skrevet
Men det er mora som er hjemme i en laaang fødselspermisjon' date=' mannen er bare borte en måned eller så. Og det er vel stort sett mamma som blir hjemme med de små når de er syke, er det ikke sånn da?[/quote']

Men slike ting er i ferd med å forandre seg, jeg kjenner flere par som har delt fødselspermisjonen nesten 50/50 seg imellom, men der jobber begge to i det offentlige. Lurer på hva private arbeidsgivere sier til utviklingen?

Arbeidsmarkedet er presset, og derfor har arbeidsgiverne anledning til å ture fram bortimot som de selv ønsker. Å klage fører nesten aldri fram, for da vil det bare bli diktet opp en vikarierende årsak.

Skrevet

Javist er det i ferd med å forandre seg!

Stadig flere pappaer som tar lengre og lengre pappa-permisjon også, men det er fremdeles mammaene som er mest borte fra jobb i forbindelse med de små. Og slik vil det nok være en lang stund framover..

Gjest Anonymous
Skrevet

Stå på søstre!

Ikke la virkelighetens realiteter stå i veien for vårt samfunnsideal! Her er det klart at Arbeidstilsynet må inn og tvinge de private til å ansette kvinner! Hvis bedrifter går konkurs pga at de ikke får ansette de de selv mener er best er det deres egen feil! Dessuten er de bare kapitalistsvin uansett!

Gjest anneline
Skrevet

Jepp, i realiteten så er det mange fine ord på pairet, men ting har ikke forandret seg meget de siste ti årene, jeg synes faktisk det har gått bakover med likestillingen i denne perioden (kontantstøtte osv).

T.o.m ungdommen i dag har mer til felles med foreldregenerasjonen min når det gjelder mange viktige likestillingsspørsmål enn de har med meg føles det som om. Mange av dem tror også at de har like rettigheter, men det er faktisk bare til du kommer ut i arbeidslivet.

Det er et sjokk for mange å oppdage, men snakker du med dem før den tid (f.eks i studietiden) får du beskjed om å holde tåta, vi har det bra og vi er sterke og vi ligger ikke tilbake for noen menn, osv osv.

Det aller beste hadde vært om alle norske kvinner kunne knipe igjen et års tid slik at det blir litt usikkerhet m.h.t hva vi damer egentlig holder på med. Det hadde sikkert blitt opprettet egne pulestasjoner for å få opp folketallet i en fei, hastevedtak må vite. Det morsomme er jo at det fødes for få barn her i landet slik det er nå og det skjønner jeg godt.

Det er jo kun ulemper og lite fordeler med småfolk, og det merkes.

Gjest TomKrus
Skrevet

Jo, de gjør jo det.

Men det er mora som er hjemme i en laaang fødselspermisjon, mannen er bare borte en måned eller så. Og det er vel stort sett mamma som blir hjemme med de små når de er syke, er det ikke sånn da?

Det er et valg. En kamerat av meg hadde fire-fem måneders permisjon. Hvordan kan en arbeidsgiver vite om det er jeg eller min samboer som blir hjemme med syke barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...