Gå til innhold

Har knappt med mat i hus, og lite å leve av til jeg får lønn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke barna denne uken. Men jeg er i en fortvilt situasjon. Jeg har tomt kjøleskap og kun en halv kylling og en boks med tomatbønner å leve av frem til jeg får lønn på onsdag neste uke.

Jeg har problemer å få pengene til å strekke til hver måned.

Jeg har spurt far til barna mine. Han tjener nesten en million i året. Fortalte situasjonen, og spurte om jeg fikk låne penger. Han sa at han det gidder han ikke.

Et av barna mine tjener penger selv, og har litt penger på konto, så jeg har spurt om å låne der. Men barnet er hos faren til slutten av neste uke, og faren nekter barnet å låne meg. Han mener at man aldri skal låne penger av et barn.

Har ingen andre å spørre. Så her sitter jeg, og vet ikke helt hvordan jeg skal klare meg til onsdag.

Jeg er også redd for at barnevernet begynner å lage problemer for meg og barna pga økonomien, for eksen har koblet de inn.

Oppgitt. Noen som har tips og råd for hva jeg kan gjøre...

Anonymous poster hash: bca31...c02
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å selge noe for å få inn litt penger? Småjobber på Finn? Samle flasker og pante? Kredittkort?

Anonymous poster hash: 180cb...14a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår exmannen din, jeg. Du er et voksent menneske og må forsørge deg selv. Det er verken hans eller barnas ansvar at du ikke klarer å forvalte økonomien din.

Hvorfor strekker ikke pengene rundt? Sløser du? Bor du for dyrt? Tjener du for lite? Det er ikke verre en at du finner ut av hvorfor og fikser på det. En halv kylling og tomatbønner holder ok for en person til onsdag om du kjøper en kneip eller to til under ti kroner. Det finner du sikkert i huset et sted (eller så kan du gå ut og lete etter tomflasker).

Anonymous poster hash: 61492...aca

• Liker 45
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Heng opp lapper på alle matbutikkene i nærheten av deg om at du tar vaskejobber/klipper gress/lufter hunder (om du vil det) med ditt fornavn og tlf.nr.

Legg inn annonse om det med at du ønsker slike jobber i lokalavisa di (noen steder er dette gratis for privatpersoner).

Snakk med NAV.

Søk om økonomisk bostøtte dersom du ikke allerede får det (jeg tror NAV har søknadspapirer for dette.)

Lykke til. :):hug:

Endret av Mrs. Random Nick
Gjest lillelarve
Skrevet

Har du mulighet for å ta en ekstrajobb? F.eks. helger eller kveldstid?

• Liker 1
Skrevet

Ikke anbefal kredittkort til en som ikke får pengene til å strekke til!

Har du mulighet til å ta deg en ekstrajobb? Skifte jobb?

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Mener også du ikke burde låne av barnet.

Har du ikke annen familie du kan låne med? For ca 10 kr får du en pakke havregryn du kan koke grøt av. Det kan du leve lenge på.

Finn salgsgrupper på facebook for nærområdet ditt og legg ut ting du kan kvitte deg med.

Hvordan ser budsjettet ditt ut? Du må planlegge for neste måned så du ikke havner i samme knipa igjen.

Anonymous poster hash: 2bbc7...c0c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Mener også du ikke burde låne av barnet.

Har du ikke annen familie du kan låne med? For ca 10 kr får du en pakke havregryn du kan koke grøt av. Det kan du leve lenge på.

Finn salgsgrupper på facebook for nærområdet ditt og legg ut ting du kan kvitte deg med.

Hvordan ser budsjettet ditt ut? Du må planlegge for neste måned så du ikke havner i samme knipa igjen.

Anonymous poster hash: 2bbc7...c0c

Eneste jeg kan gjøre er å lete etter kroner, og flasker og alt jeg kan klare å finne. Får lønn på onsdag, men er ganske oppgitt.Har 10 kroner på konto. Det er det eneste jeg har, pluss halv kylling. og tomatbønner.

jeg tjener dårlig, men ser at jeg må planlegge neste budsjett bedre ;)

AnonymBruker
Skrevet

Da må du ta tak i situasjonen og skaffe deg en annen jobb hvor du tjener bedre, evt en jobb i tillegg, også må du gå igjennom utgiftene dine og sette tæring etter næring. Man kan ikke ha så dårlig råd og i hvertfall ikke når man har barn!

Anonymous poster hash: 58b2c...435

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg kan gjøre er å lete etter kroner, og flasker og alt jeg kan klare å finne. Får lønn på onsdag, men er ganske oppgitt.Har 10 kroner på konto. Det er det eneste jeg har, pluss halv kylling. og tomatbønner.

jeg tjener dårlig, men ser at jeg må planlegge neste budsjett bedre ;)

Du vil ikke prøve det som står i linkene over her?

Anonymous poster hash: 64ffd...3d5

• Liker 14
Skrevet

Du planlegger ikke matinnkjøp slik at de skal vare?

Nå har ikke jeg økonomiske problemer, men har alltid

en fryser full av mat som ville holdt minst 2 uker skulle

jeg hatt økonomiske problemer.

Hva med å kjøpe inn mat så man vet man har før man

bruker penger på andre ting?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Da må du ta tak i situasjonen og skaffe deg en annen jobb hvor du tjener bedre, evt en jobb i tillegg, også må du gå igjennom utgiftene dine og sette tæring etter næring. Man kan ikke ha så dårlig råd og i hvertfall ikke når man har barn!

Jeg brukte litt for mye penger på barna sist de var her. For jeg prøver å ha det slik at de skal leve bra her. Men det gikk utover min friuke fra barna, nå har jeg ikke noe særlig å leve av før neste uke.

AnonymBruker
Skrevet

Du planlegger ikke matinnkjøp slik at de skal vare?

Nå har ikke jeg økonomiske problemer, men har alltid

en fryser full av mat som ville holdt minst 2 uker skulle

jeg hatt økonomiske problemer.

Hva med å kjøpe inn mat så man vet man har før man

bruker penger på andre ting?

enig med deg. Jeg kommer til å gjøre det herretter. Skal handle inn slik at jeg vet at jeg har nok i fryseren hvis krisen kommer.

Er sikket enkelte matvarer som kan være greit å ha i hus, som jeg kan leve lenge på hvis det kommer kriser, foreKs: havregryn, kjøttdeig, pasta, karbonader osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte litt for mye penger på barna sist de var her. For jeg prøver å ha det slik at de skal leve bra her. Men det gikk utover min friuke fra barna, nå har jeg ikke noe særlig å leve av før neste uke. Anonymous poster hash: bca31...c02

Det et veldig mye man kan gjøre sammen med barna og som ikke trenger å koste så forferdelig mye!

Man kan ikke sette seg selv i en sånn situasjon!

Hva hvis du blir syk? Greit nok at du kanskje kan få en giro hos legen, men tviler på at du får det hos apoteket. Hva om det skjer noe annet akutt... Kjøleskapet ryker e.l man MÅ ha noen kroner på konto!!!

Sånn jeg ser det såner du skyld i situasjonen selv og det er ikke synd på deg!

• Liker 11
Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg brukte litt for mye penger på barna sist de var her. For jeg prøver å ha det slik at de skal leve bra her. Men det gikk utover min friuke fra barna, nå har jeg ikke noe særlig å leve av før neste uke.

Eg trur det er viktig at du er open overfor barna om at det kan ikkje vere så mykje kos i vekene då dei er hos deg. Når barna er så store at dei har jobb sjølve så forstår dei at du har det trangt. At det gjer at det er skilnad på når dei er hos deg og hos faren er mogeleg å formidle utan å samtidig gje dei skuldkjensle eller får deg til å framstå som stakkarsleg. Du må ta ansvar for din situasjon, og det inkluderer økonomistyring også når dei er hos deg.

Å ha ei stabil og fast økonomistyring gjennom vanskelege perioder er viktig. Tenk og planlegg mat gjerne ein månad i forvegen, så slepp du slike overraskelsar som du har fått no. Prøv å unngå ferdigmat, lag mest mogeleg sjølv. Ta vare på restar, har du ein rest etter ei gryte så frys det, så har du middag til deg sjølv neste veke. Kjøp tørrvarer (mjøl, ris, pasta, havregryn, hermetikk) når det er billig, i store kvanta, så har du når tidene blir trange. Tenk langt fram, og bruk frysaren aktivt. Kjøp råvarer heller enn ferdige rettar, så rekk dei mykje lenger. Stikk innom Kiwi og finn eit kjøttstykke som er gått ut på dato, steik det langsomt i ovnen med krydder og andre ting du har tilgjengeleg, porsjoner det ut slik at du har middag til fleire dagar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eg trur det er viktig at du er open overfor barna om at det kan ikkje vere så mykje kos i vekene då dei er hos deg. Når barna er så store at dei har jobb sjølve så forstår dei at du har det trangt. At det gjer at det er skilnad på når dei er hos deg og hos faren er mogeleg å formidle utan å samtidig gje dei skuldkjensle eller får deg til å framstå som stakkarsleg. Du må ta ansvar for din situasjon, og det inkluderer økonomistyring også når dei er hos deg.

Å ha ei stabil og fast økonomistyring gjennom vanskelege perioder er viktig. Tenk og planlegg mat gjerne ein månad i forvegen, så slepp du slike overraskelsar som du har fått no. Prøv å unngå ferdigmat, lag mest mogeleg sjølv. Ta vare på restar, har du ein rest etter ei gryte så frys det, så har du middag til deg sjølv neste veke. Kjøp tørrvarer (mjøl, ris, pasta, havregryn, hermetikk) når det er billig, i store kvanta, så har du når tidene blir trange. Tenk langt fram, og bruk frysaren aktivt. Kjøp råvarer heller enn ferdige rettar, så rekk dei mykje lenger. Stikk innom Kiwi og finn eit kjøttstykke som er gått ut på dato, steik det langsomt i ovnen med krydder og andre ting du har tilgjengeleg, porsjoner det ut slik at du har middag til fleire dagar.

Jeg prøver å søke jobb, får for lite timer. Meste av lønningen går til husleien og andre utgifter, mens jeg har knappt råd til mat, så da blir man veldig oppgitt. Jeg passer på at jeg har mat når ungene er her, men jeg har bare det nødvendige for at de skal kunne leve normalt. Men jeg pleier å slite sterkt siste uken før jeg får lønn, men nå har jeg ikke barna her, så det er bare meg selv. Håper dagene går fort frem til lønning. Blir litt slapp av å ikke ha mat i huset. Men har småting som jeg prøver å leve av, og 10 kroner så må ta en tur på butikken å se etter havregryn.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal jeg gjøre. Jeg skal ta meg en god handlerunde med en gang jeg får lønning. Håper kke at jeg mister barna på dette. Men barna er tenåringer. Eksen har gått til barnevernet, og ønsker å ha barna fullt og helt. Jeg gir barna mat når de er her, og derfor så mener jeg at det burde ikke være et problem. Er bare meg selv som får lide på de dager jeg ikke har barna.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke anbefal kredittkort til en som ikke får pengene til å strekke til

Enig i prinsippet, men hun får lønn på onsdag, og hvis hun bruker 100 kr på kreditt som betales ned når hun får lønn, er ikke det ensbetydende med at hun får store kredittproblemer senere... Kredittkort kan brukes så lenge man er klar over hva det er - lånte penger som skal betales tilbake så fort som mulig.

Hvis hun ikke har mulighet til å betale ned kredittgjelden når hun får lønn, sier det seg selv at hun ikke kan bruke kredittkort. Men det vet hun jo best selv...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig i prinsippet, men hun får lønn på onsdag, og hvis hun bruker 100 kr på kreditt som betales ned når hun får lønn, er ikke det ensbetydende med at hun får store kredittproblemer senere... Kredittkort kan brukes så lenge man er klar over hva det er - lånte penger som skal betales tilbake så fort som mulig.

Hvis hun ikke har mulighet til å betale ned kredittgjelden når hun får lønn, sier det seg selv at hun ikke kan bruke kredittkort. Men det vet hun jo best selv...

Det er lett å tro at jeg er skyld i dette selv, men jeg lever utrolig billig.

Jeg klarer det fint de første ukene, og så på slutten så sliter jeg forferdelig. Har hatt en del legeutgifter i senere tid, og det gjør at jeg sliter enda mer. Jeg står på. Søker jobber osv, men har ikke klart å få mer jobb forløbig.

Når jeg får lønn så betaler jeg husleien, derretter har jeg 2000 kroner som jeg må disponere på telefonregning , og busspenger. Og så får jeg barnetrygd på 1990, og den må jeg bruke til mat ut måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...