Gå til innhold

Hjemme alene trening med valp- blir frustert og lei meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mange artikler og tips overalt hvordan man skal trene valpen på å være hjemme alene. Og dette har jeg nå prøvd:

Gå inn og ut av døren 30-40 ganger uten å vente utenfor. Deretter ventet jeg 5 sekunder utenfor før jeg gikk inn igjen, jeg gjorde dette like mange ganger. Deretter 10 sekunder. Jeg prøver å gå inn før valpen begynner å pipe.

Etter 10-15 sekunder begynner valpen å pipe, og jeg venter med å gå inn til den slutter. Så går jeg inn og ut igjen med færre sekunder utenfor døren, før jeg går til 10 sekudner igjen. Hun fortsetter å pipe...

Jeg synes dette er så fælt og jeg blir frustrert og lei meg og det er like før jeg begynner å grine. Jeg har fri i en måned til jeg begynner i jobb, og har allerede hatt fri en uke. Jeg brynner å tenkte "ånei, hva hvis den ikke klarer å være hjemme alene" "hvorfor piper hun så fort, har hun seperasjonsangst allerede?"

Er det noen der ute som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Skal jeg fortsette med det jeg gjør, hvis ja, hvor lenge skal jeg gjøre dette før jeg øker til 1 min og lengre? Piper den uansett eller skal jeg fortsette til den ikke piper mer?

Det skal også nevnes at jeg ikke gir den oppmerksomhet når jeg går inn igjen, jeg leste at man ikke skal gjøre det. Mens på en youtube video så jeg de ga godis når de kom inn igjen

what to do? :(

Anonymous poster hash: 3c215...cf6
Videoannonse
Annonse
Gjest bustyvel
Skrevet

Selvsagt vil valpen pipe. Gi den en kul leke eller noe godis, slik at den etterhvert synes det er ok at du forsvinner, for da kan den være alene med leken eller gobdbiten :)

• Liker 3
Gjest KeyserSoze
Skrevet (endret)

Lurer på det samme! Håper det kommer gode svar her.

Jeg har prøvd å legge fram en Kong med noe godt i , mens jeg har gått på do, men da bruker den to sekunder på leken, og når den ser jeg lukker døren, så går den å setter seg utenfor og piper. Så går den tilbake til kongen når jeg er ute av badet igjen.

Skal man "gi blaffen" i at den piper og bare stikke av i 5 minutter? Synes det høres så fælt ut. Jeg er litt frustrert selv :P

Endret av KeyserSoze
AnonymBruker
Skrevet

Sett på radio/TV når du går bort, så blir det ikke helt stille for valpen. Fortsett treningen med å være borte 5-10 min av gangen og øk med 5 min hver 3. dag ca. Dette tar tid og valpen vil pipe uansett. Gi den en dentastix, ol før du går og be den "passe huset"

Lykke til

Anonymous poster hash: a8aa9...a3e
Skrevet

Hvor gammel er valpen, og hvilken rase er det?

Gjest bustyvel
Skrevet

Putt litt leverpostei i en kong, sleng den i frysern, og gi den til valpen ved alenetrening. Fryst kong er kaldt, spennende og man må streve litt for å få tak i innholdet. Det funka godt på "pipedyret" vårt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er valpen, og hvilken rase er det?

Pomeranian! :) Og den er 15 uker, har kun hatt den i litt over en uke

AnonymBruker
Skrevet

Putt litt leverpostei i en kong, sleng den i frysern, og gi den til valpen ved alenetrening. Fryst kong er kaldt, spennende og man må streve litt for å få tak i innholdet. Det funka godt på "pipedyret" vårt.

Bør man sperre av et område i leiligheten når man trener? Og ha sengen der for eksempel?

Jeg har prøvd å gå til postkassen mens jeg filmen inne for å se hvordan den reagerer, og den løper fram og tilbake fra stua til gangen/ ytterdøra :/

Skrevet

Hunden vår er veldig urolig hvis den er løs når vi ikke er hjemme. Løper rundt, piper, bjeffer, velter blomster, gnager på puter osv. Slår seg rett og slett ikke til ro. Men hvis vi setter han i et bur så sover han hele dagen. Er helt rolig og kommer ikke medså mye som et pip. Føler seg vel trygg da og blir ikke rastløs.

AnonymBruker
Skrevet

Sett på radio/TV når du går bort, så blir det ikke helt stille for valpen. Fortsett treningen med å være borte 5-10 min av gangen og øk med 5 min hver 3. dag ca. Dette tar tid og valpen vil pipe uansett. Gi den en dentastix, ol før du går og be den "passe huset"

Lykke til

Anonymous poster hash: a8aa9...a3e

Takk for tips! Hvor mange ganger om dagen bør jeg gjenta dette?

AnonymBruker
Skrevet

Holdt også på å lese oss i hjel på dette da vi fikk valp for første gang. Vi er begge i full jobb, og det var begrenset til trening. Man trente når man var hjemme i helgene og på fridager. Men for oss hjalp det ingenting å bruke de små stegene med 2 minutt, 5 minutt 10 minutt etc.

Vi valgte til slutt "the hard way". Hjemme i 2-3 timer i slengen, hjem til lunsj for å hilse på og ut og lufte og pisse og drite. Så nye 2-3 timer. Varierende lengde hver dag avhengig av når barna kommer hjem fra skolen. Men en normal dag for henne er fra 08 til 14, og hvis vi har mulighet stikker vi hjem rundt kl. 11.

I begynnelsen bjeffa og hylte hun som en gal, men dete ga seg til slutt når hun skjønte at det ikke nytta. Så for oss funka det "the hard way".

Skal man følge boka på dette, så må man jo pinadø ta seg fri fra jobben i ukesvis. Har lest om folk som bruker 6-7 måneder på å trene en hund til å være alene hjemme. Det innebærer at man må ta masse ubetalt fri fra jobben, det har ikke vi råd til i hvertfall.

Anonymous poster hash: 3ab71...c4c
  • Liker 2
Gjest bustyvel
Skrevet

Bør man sperre av et område i leiligheten når man trener? Og ha sengen der for eksempel?

Jeg har prøvd å gå til postkassen mens jeg filmen inne for å se hvordan den reagerer, og den løper fram og tilbake fra stua til gangen/ ytterdøra :/

Ja, det kan man gjøre. Det kan også gjøre at hunden føler seg trygg på "sitt område", før man eventuelt utvider. Vi har brukt buret hans, som han elsker å sove i, og føler seg trygg der. Nå ligger han der med åpen dør, men vi trente med stengt dør. Da fikk han leke/godis inni der, mens vi bare gikk litt ut av synsfeltet.

AnonymBruker
Skrevet

Man må tåle at valpen piper, også.

Vi kan ikke være altfor vare på det.

Det hjelper ikke gjenta en øvelse så ofte at valpen bare blir stressa.

Slike øvelser må gjøres fast og rolig.

Valpen kommer til ¨å pipe og kommer til å pipe mer dersom den merker at eier er nervøs og også spretter ut og inn 15 ganger i timen..

Jeg halveis ignorerer valpen i ett minutt før jeg stter meg ned og koser på vanlig måte.

Jeg trøster ikke valpen, for jeg vil jo ikke medgi at det er fryktelig synd på den.

Anonymous poster hash: 48829...9f9
Skrevet

Husk å trene hunden FØR dere starter alenetreninga da. Hunden må gjerne være sliten i hodet for å klare å sovne, og søvn er jo målet når den er alene hjemme. Gå tur, gjerne med noen spor, gi maten ute i gresset, og deretter trener dere på alene hjemme. La den roe seg ned til nesten søvn.

Bruk noen triks som å sette skoa utenfor døren, så valpen ikke skjønner at dere skal ut etc. Og ikke vær så "vare" på om den stresser seg opp, for det merker de. Lat som det er helt dagligdags.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holdt også på å lese oss i hjel på dette da vi fikk valp for første gang. Vi er begge i full jobb, og det var begrenset til trening. Man trente når man var hjemme i helgene og på fridager. Men for oss hjalp det ingenting å bruke de små stegene med 2 minutt, 5 minutt 10 minutt etc.

Vi valgte til slutt "the hard way". Hjemme i 2-3 timer i slengen, hjem til lunsj for å hilse på og ut og lufte og pisse og drite. Så nye 2-3 timer. Varierende lengde hver dag avhengig av når barna kommer hjem fra skolen. Men en normal dag for henne er fra 08 til 14, og hvis vi har mulighet stikker vi hjem rundt kl. 11.

I begynnelsen bjeffa og hylte hun som en gal, men dete ga seg til slutt når hun skjønte at det ikke nytta. Så for oss funka det "the hard way".

Skal man følge boka på dette, så må man jo pinadø ta seg fri fra jobben i ukesvis. Har lest om folk som bruker 6-7 måneder på å trene en hund til å være alene hjemme. Det innebærer at man må ta masse ubetalt fri fra jobben, det har ikke vi råd til i hvertfall.

så fint at det funket for dere. Men alle hunder er forskjellige. Er du uheldig så kan du på denne måten skape en hun med sterk seperasjonsangst. Da er alternativet avvlivning eller å gi hunden til en pensjonist eller noe som alltid er hjemme. Har ikke mye trøstende å komme med. En mnd er veldig napp tid på noen hunder. Selv brukte jeg nok et år omtrent før hunden kunne være alene hjemme en helv arbeidsdag, men jeg var student og hadde muligheten til det.

Anonymous poster hash: 981ad...67f

Skrevet

Dette er den metoden som har funket best for meg og folk jeg kjenner..

Riktignok ETTER de ukene man er hjemme med valpen, og den har skjønt at du kan gå på do uten og forsvinne.

Gjest Hyssingen
Skrevet

du går inn g ut døra 40 ganger i èn "session"?

Det er første feilen. gjør det bare noen få ganger. Så venter du en stund før du gjør det igjen.

Ikke rart den piper, den skjønner jo ikke hvorfor du fyker ut og inn og stresser den opp.

Samme når du trener inn alt annet. Gi deg før det blir stressende for hunden.

• Liker 4
Gjest Heartbeat
Skrevet

Har du forsøkt å leke og gå en tur med den FØR du lar den være alene? Er den uvant med omgivelsene kan det hjelpe å ha den i et trygt bur i begynnelsen :) Til den blir mer kjent. Men å slite ut valpen litt, kan funke.

Lykke til med den lille valpen din :)

AnonymBruker
Skrevet

du går inn g ut døra 40 ganger i èn "session"?

Det er første feilen. gjør det bare noen få ganger. Så venter du en stund før du gjør det igjen.

Ikke rart den piper, den skjønner jo ikke hvorfor du fyker ut og inn og stresser den opp.

Samme når du trener inn alt annet. Gi deg før det blir stressende for hunden.

Ja jeg leste dette på et annet forum og flere gjorde det. Til valpen synes det var kjedelig men merket jo at dette ikke funket derfor ber jeg om råd her istedet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man har kommet til en time, hvor langt tid skal neste steg bli? 2 timer? Hvis man skal ta 15 min /30 min hver gang til man når en arbeidsdag, så rekker jeg det ikke på en måned om jeg skal følge tipset å øke hver tredje dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...