Furstina Skrevet 10. juni 2004 #1 Skrevet 10. juni 2004 Jag måste skriva av mig lite. Är arg Min man har fått två räkningar på mobilchatt på över 6000 kr! Fakturan är utskriven den 3 juni, och ska betalas senast den 13:e - där efter blir det dröjsmålsränta på 1% om dagen. :evil: Det är uppenbart att han inte använt deras "tjänster" då: 1. Kundnr = hans gamla mobilnr (kontantkort) 2. Kontatkortet är avslutat sen aug 2002 (ett år efter sista refill) 3. Han ska ha utnyttjat "tjänsterna" i januari 2003 - då bodde han i Sverige Mannen kontrollerade på förbrukernet (?) och båda firmorna finns listade där som såna firmor som skickar ut ogiltiga fakturor. På telefon (ja, det är ett vanligt telefonnr - inte betalnr, det kollade vi) kommer man bara till en telefonkö - så klart. Nu väntar vi på ett intyg från NetCom på att mannen inte haft eller använt det mobilnumret på tre år. Det ska bifogas med brev till firmorna för att bestrida/protestera över fakturan och tala om att mannen aldrig tecknat något avtal med dem. *suck* :evil: Enligt NetCom är det inte ovanligt att "vissa firmor" använder oregistrerade kontantkortsnr och letar upp tidigare användare, och sedan fakturerar otillåtet. *morr* Mannen har även talat med Norska polisen och de tyckte han skulle göra en polisanmälan. Det här räknas som bedrägeri. Polisen lovar dock inget, de räknar till och med att den bara hamnar på hög. Däremot vill de ha anmälan för statistik, och det kan vara bra för vårt "case" gentemot firman. :evil: Det är bara så jobbigt att ordna allt - och från Sverige. Tur i alla fall att vi inte hunnit åka på semester eller nåt... Är det fler som råkat ut för detta? Nån som har några tips?
Grooo Skrevet 10. juni 2004 #2 Skrevet 10. juni 2004 Fy filler så kjedelig! Har ikke stort annet å si enn lykke til, håper dere får ordnet opp i dette så snart som mulig.
Gjest agurk Skrevet 10. juni 2004 #3 Skrevet 10. juni 2004 Dersom dere sender en skriftlig klage, kan de ikke sende regninga til inkasso om dere ikke betaler før fristen går ut. Kan være lurt da det ofte tar litt tid å krangle om slike ting! Dere må ha lykke til! Ikke noe særlig det der!
Furstina Skrevet 10. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2004 Det känns skönt att höra (ang. skriftlig klagan och inkasso). Jag har ganska bra koll på hur sånt här fungerar i Sverige men det kan ju skilja sig. Och det blir ju alltid lite krångligare när man inte är i "rätt" land. Till exempel ska mannen leverera in en polisanmälan på "sin" polisstation - och det är ju en svensk det... men det kunde göras per post också.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 10. juni 2004 #5 Skrevet 10. juni 2004 Dersom du er sikker på at han ikke benyttet seg av "tjenestene" er det ikke noe problem. Bevisbyrden ligger på dem.
Gjest Gjest 3 Skrevet 13. juni 2004 #6 Skrevet 13. juni 2004 Hei! Ja, jeg er mitt oppi noe av det samme.Forskjellen er at her er det blitt ringt, med kontantkort og trudde da at alt blev trukket fra kontantkortet...men neida...ett år seinere mottar vi en regning på 7000kr. Kan dette virkelig stemme? Tips?
Gjest Furstina ii Skrevet 14. juni 2004 #7 Skrevet 14. juni 2004 Bestrid/protestera över debiteringen om du inte ingåttavtal med dem. Betala INTE. Du måste dock skriftligen bestrida fakturan. På Forbrukerrådet och Forbrukerombudet har min man hittat några länkar angående detta. http://www.forbrukerradet.no/Forbrukerport...3/1056960825.61 http://forbrukerombudet.no/index.db2?id=1028 Polisanmäl dem för försök till bedrägeri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå