Gå til innhold

Hva er ditt verste eksempel på kvinnesjåvinisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva er det verste eksempelet på kvinnesjåvinisme du har opplevd, sett eller hørt? Enten på Kvinneguiden, i andre forum eller i det virkelige liv?

Jeg kan begynne med to av de verste eksemplene på kvinnesjåvinisme jeg hittil har sett på Kvinneguiden:

1. At en kvinne påtrenger seg en manns kjønnsorgan er ikke sammenlignbart med at en mann påtrenger seg en kvinnes kjønnsorgan.

2. En mann som voldtar en kvinne er hundre ganger verre enn en mann som banker opp en mann.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får nok pepper, men here goes:

En kvinne kan velge å beholde et barn mot mannens ønske, enda hun fant ut at hun var gravid før 12-ukers grensa, og dermed tvinge ham til å betale for et barn han slett ikke ønsker i minimum 18 år. (I verste fall sa hun at hun brukte prevensjon før de hadde samleie.)

• Liker 12
Skrevet

En kvinne kan velge å beholde et barn mot mannens ønske, enda hun fant ut at hun var gravid før 12-ukers grensa, og dermed tvinge ham til å betale for et barn han slett ikke ønsker i minimum 18 år. (I verste fall sa hun at hun brukte prevensjon før de hadde samleie.)

Samme jeg skulle si.

• Liker 1
Gjest heihade
Skrevet

Ja, hva er det verste eksempelet på kvinnesjåvinisme du har opplevd, sett eller hørt? Enten på Kvinneguiden, i andre forum eller i det virkelige liv?

Jeg kan begynne med to av de verste eksemplene på kvinnesjåvinisme jeg hittil har sett på Kvinneguiden:

1. At en kvinne påtrenger seg en manns kjønnsorgan er ikke sammenlignbart med at en mann påtrenger seg en kvinnes kjønnsorgan.

2. En mann som voldtar en kvinne er hundre ganger verre enn en mann som banker opp en mann.

Den første er jeg veldig enig i, men den andre? Jeg synes både bank og voldtekt er forferdelig, men det kan ikke sammenlignes. Jeg er enig i at voldtekt av menn og kvinner er like ille. Og at å slå en mann er like ille som å slå en kvinne. Men å påstå at en real runde med juling er like ille som å bli seksuelt mishandlet? Jeg er sikker på at en hver kvinne heller vil bli slått gul og blå enn å bli utsatt for voldtekt. Det er snakk om psykiske følger som kan prege deg resten av livet. En voldtekt er mer enn bare vold og smerte.

• Liker 20
Skrevet (endret)

Det økonomiske er én ting, men følelseslivet og hverdagen blir også snudd på hodet. En normal mann vil slite med samvittigheten om han ikke har noe med barnet å gjøre.

Den første er jeg veldig enig i, men den andre? Jeg synes både bank og voldtekt er forferdelig, men det kan ikke sammenlignes. Jeg er enig i at voldtekt av menn og kvinner er like ille. Og at å slå en mann er like ille som å slå en kvinne. Men å påstå at en real runde med juling er like ille som å bli seksuelt mishandlet? Jeg er sikker på at en hver kvinne heller vil bli slått gul og blå enn å bli utsatt for voldtekt. Det er snakk om psykiske følger som kan prege deg resten av livet. En voldtekt er mer enn bare vold og smerte.

Ja, og det er en svakhet ved kulturen vi lever i. Det er så mye fokus på voldtekt (muligens fordi forbrytelsen først og fremst rammer kvinner?) at folk mister perspektivet helt. Når to menn barker løs på hverandre (uten noen til å stoppe dem) kan konsekvensene bli store. En voldtekt med penis (og ikke glasskår, kniv eller lignende) vil 'kun' gi psykiske ettervirkninger. Alle disse ettervirkningene (PTSD, frykt for å gå ut blant folk, stole på folk, osv.) kan voldsofre også få. I tillegg er det potensielle fysiske ettervirkninger, som blindhet, hjerneblødning, lammelse om volden er grov nok.

Endret av Eriks
  • Liker 2
Gjest heihade
Skrevet

Ja, og det er en svakhet ved kulturen vi lever i. Når to menn barker løs på hverandre (uten noen til å stoppe dem) kan konsekvensene bli store. En voldtekt med penis (og ikke glasskår, kniv eller lignende) vil 'kun' gi psykiske ettervirkninger. Alle disse ettervirkningene (PTSD, frykt for å gå ut blant folk, stole på folk, osv.) kan voldsofre også få. I tillegg er det potensielle fysiske ettervirkninger, som blindhet, hjerneblødning, lammelse om volden er grov nok.

Og du er en av dem som mener psykiske ettervirkninger er mye mindre alvorlige enn fysiske? Ja, det er forferdelig å ende opp som lam, blind eller en grønnsak. Det er slettes ikke noe lettere å ende opp som en psykisk grønnsak. I de verste tilfellene (referer til disse, siden du refererte til de verste tilfellene i forhold til fysisk vold) kan man leve hele resten av sitt liv alene, innestengt. Hva skal man med en fungerende kropp som kan se og røre på seg hvis man ikke klarer å møte andre mennesker, ikke tør å ha sex, ikke klarer å gå på jobb og ikke klarer å fungere i det hele tatt? Hva hjelper det da om du sitter igjen med fungerende lemmer?

• Liker 12
Skrevet

Og du er en av dem som mener psykiske ettervirkninger er mye mindre alvorlige enn fysiske? Ja, det er forferdelig å ende opp som lam, blind eller en grønnsak. Det er slettes ikke noe lettere å ende opp som en psykisk grønnsak. I de verste tilfellene (referer til disse, siden du refererte til de verste tilfellene i forhold til fysisk vold) kan man leve hele resten av sitt liv alene, innestengt. Hva skal man med en fungerende kropp som kan se og røre på seg hvis man ikke klarer å møte andre mennesker, ikke tør å ha sex, ikke klarer å gå på jobb og ikke klarer å fungere i det hele tatt? Hva hjelper det da om du sitter igjen med fungerende lemmer?

Du har ikke lest innlegget mitt godt nok.

• Liker 1
Gjest heihade
Skrevet

Du har ikke lest innlegget mitt godt nok.

Slike svar som dette er meningsløse. Hva er det jeg ikke har fått med meg?

• Liker 7
Skrevet

Slike svar som dette er meningsløse. Hva er det jeg ikke har fått med meg?

Ja, og det er en svakhet ved kulturen vi lever i. Det er så mye fokus på voldtekt (muligens fordi forbrytelsen først og fremst rammer kvinner?) at folk mister perspektivet helt. Når to menn barker løs på hverandre (uten noen til å stoppe dem) kan konsekvensene bli store. En voldtekt med penis (og ikke glasskår, kniv eller lignende) vil 'kun' gi psykiske ettervirkninger. Alle disse ettervirkningene (PTSD, frykt for å gå ut blant folk, stole på folk, osv.) kan voldsofre også få. I tillegg er det potensielle fysiske ettervirkninger, som blindhet, hjerneblødning, lammelse om volden er grov nok.

Du antar at man kun blir fysisk skadet av vold.

• Liker 2
Gjest heihade
Skrevet (endret)

Du antar at man kun blir fysisk skadet av vold.

Ikke noe mer enn du mener at man kun bli psykisk skadet av voldtekt. Jeg vet ikke om du prøver å sidestille disse handlingene eller om du insinuerer at juling er verre. Hvis du tror at en overfallsvoldtekt handler om å legge ei villig jente ned i bakken, få utløsning i henne og gå din vei tar du feil. Det er en brytekamp. Det er snakk om å trenge seg inn i ei jente som ikke er klar. Det kan ødelegge underlivet på jenta. I tillegg handler voldtekt i stor grad om å ha makt over et annet menneske. Det er ofte snakk om både kvelning, slag og spark. Så ja, ut ifra våres definisjoner er kanskje handlingene like ille. Min personlige mening derimot er at de psykiske følgene som kommer av å BÅDE bli banket og voldtatt er verre enn å kun bli banket opp, og at voldtekt derfor er mer alvorlig. Eller, vil du som mann heller bli banket opp, holdt fast, slått, OG få stappet en penis opp i rumpa di enn å bare bli det første?

Nå vet jeg at jeg sikter mer til ovefallsvoldtekt enn annen voldtekt her, men siden du selv siktet til de verste tilfellene av juling (både psykiske og fysiske følger) sikter jeg til de verste tilfellene av voldtekt selv også. Noe annet er ikke rettferdig.

Endret av heihade
  • Liker 11
Skrevet

Ikke noe mer enn du mener at man kun bli psykisk skadet av voldtekt. Jeg vet ikke om du prøver å sidestille disse handlingene eller om du insinuerer at juling er verre. Hvis du tror at en overfallsvoldtekt handler om å legge ei villig jente ned i bakken, få utløsning i henne og gå din vei tar du feil. Det er en brytekamp. Det er snakk om å trenge seg inn i ei jente som ikke er klar. Det kan ødelegge underlivet på jenta. I tillegg handler voldtekt i stor grad om å ha makt over et annet menneske. Det er ofte snakk om både kvelning, slag og spark. Så ja, ut ifra våres definisjoner er kanskje handlingene like ille.

Min personlige mening derimot er at de psykiske følgene som kommer av å BÅDE bli banket og voldtatt er verre enn å kun bli banket opp, og at voldtekt derfor er mer alvorlig. Eller, vil du som mann heller bli banket opp, holdt fast, slått, OG få stappet en penis opp i rumpa di enn å bare bli det første?

Nå vet jeg at jeg sikter mer til ovefallsvoldtekt enn annen voldtekt her, men siden du selv siktet til de verste tilfellene av juling (både psykiske og fysiske følger) sikter jeg til de verste tilfellene av voldtekt selv også. Noe annet er ikke rettferdig.

Ro, ro, ro. Joda, voldtekt+vold er verre enn vold dersom man antar samme grad av vold i begge tilfellene. Enig med deg. Der "vant" du diskusjonen.

• Liker 1
Gjest heihade
Skrevet (endret)

Er det alt du klarer å komme med? Les siste avsnittet mitt, så skjønner du at jeg ikke ror noe mer enn det du har gjort tidligere.

Hvis du ønsker å sammenligne kan du ikke snakke om bank som er så alvorlig at man sitter igjen som lam og med pts og voldtekt som er så "mild" at man ikke har store, fysiske ettervirkninger. Det må jo være i tilsvarende grad til hva du sikter til. Hvis ikke er det enten en dårlig måte å argumentere på eller du som ikke skjønner at voldtekt også kan innebære kraftig vold.

Det er vant uten hermetegn, i dette tilfellet.

Endret av heihade
  • Liker 11
Skrevet

Fra de siste innleggene så har dere jo begge rett, man kan bli både psykisk og fysisk skadd av både det å bli voldtatt og det å bli banka opp. (Sammen med tusen andre ting). Men jeg sier meg mer enig med heihade her, voldtekt er noe annet, det er underkastelse og makt på en helt annen måte, uansett hvem som opplever det. Jeg skrev akkurat i en annen tråd her, at noe av det vanskeligste vi mennesker gjør er å være intime med noen andre, og når det ikke skjer frivillig så er det mange som sitter igjen med en følelse av at gjerningspersonen har tatt fra en "alt", til og med det aller helligste, intimiteten, de nære og trygge alle søker mot.

• Liker 13
Skrevet

Tja. De påstandene jeg ser som er mest fiendtlige mot menn og mannsrollen, kommer stort sett fra de samme folka som ytrer, mener eller på noen måte står for tilsvarende negative ting om kvinner, og kvinnerollen. Etter min erfaring er dette svært ofte to sider av samme sak. Noen ganger ser ikke påstandene i seg selv hårreisende ut (siden du spør om hva det "verste" man har sett er), noe som kanskje er et tegn på hvor godt innarbeidet og tatt for gitt noen sider av syn på kjønn, inkludert negative karakteristikker, er i vår kultur, og hvor blinde man kan bli.

Eksempler, i tilfeldig rekkefølge, hvor noe er ganske generelt:

-At menn er dårligere omsorgspersoner,

-At "menn må få være menn", med de snevre rammene, handlingsrommene og idealene det fører med seg. Dette henger ofte sammen med et snevert syn på kjønnsroller og hva som definerer menn og kvinner, gjerne med grunnlag i inngrodde, kulturelle forestillinger forkledd som utelukkende biologiske faktum, og som en slags mal og fasit. En mann som gjør noe som blir ansett som typisk kvinnelig har det nok verre enn en kvinne som gjør noe som blir ansett som typisk mannlig, noe som trolig har sammenheng med at det "kvinnelige" ofte rangeres lavere.

-Påstander om at overgrep mot mindreårige gutter begått av kvinner er mindre ille enn overgrep mot mindreårige jenter begått av menn, fordi menn og gutter liker sex så godt og ser på det som en eller annen seier å få seg noe av en kvinnelig tillitsperson.

- At menn er potensielle overgripere, eller at voldtekt er noe som nærmest ligger latent i menn.

- Bagatellisering av overgrep og vold mot menn.

- Påstander om at menn nærmest har manglende sjelsliv og følelsesliv.

Når det gjelder "abort for menn" som ble nevnt, så er jeg helt uenig i at det er "kvinnesjåvinistisk" å se problematiske aspekter ved dette. I tillegg lurer jeg på hvorfor man må sammenligne voldtekt mot kvinner med annen type vold mot menn? Ville det ikke vært mer naturlig å heller fokusere på at voldtekt og overgrep mot menn kanskje får for lite fokus, og kanskje er spesielt tabubelagt?

• Liker 18
Skrevet

Ryddet for krenkende utsagn og svar til dette.

Stjernesol, mod.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Nei nei nei du vet jo at det bare er menn er sjåvinister

• Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg ble for eksempel ganske sjokkert over de som lo av han gutten som havnet i koma av å bli røsket i pungen.

• Liker 7
Skrevet

Her er et av de verste eksemplene på kvinnesjåvinisme. Jeg skulle likt å se deg sukke lettet ut over å ikke ha blitt voldtatt, etter å fått slått ut tenner, knekt en nese, en arm, fått hodet hoppet, brystkassa knust og etterlatt bevistløst, helt uten videre. At du i heletatt kan tro at dette ikke gir psykiske ettervirkninger hvis du er så heldig å overleve, stiller er stort spørsmålstegn vedrørende din refleksjonsevne og empati. Det finnes nok av invalide voldsoffer du kan oppsøke som bare sitter inne og skjelver og er helt avhengig av tunge medikamenter for å ikke bryte helt sammen i panikk, stress, hysteri og angst, for ikke å snakke om alle smertestillende de må ta for å holde ut permanente skader de har fått påført. De fleste voldtektsofre klarer seg temmelig bra til sammenligning med de som har vært utsatt for grov, alvorlig og blind vold.

• Liker 4
Gjest heihade
Skrevet (endret)

Her er et av de verste eksemplene på kvinnesjåvinisme. Jeg skulle likt å se deg sukke lettet ut over å ikke ha blitt voldtatt, etter å fått slått ut tenner, knekt en nese, en arm, fått hodet hoppet, brystkassa knust og etterlatt bevistløst, helt uten videre. At du i heletatt kan tro at dette ikke gir psykiske ettervirkninger hvis du er så heldig å overleve, stiller er stort spørsmålstegn vedrørende din refleksjonsevne og empati. Det finnes nok av invalide voldsoffer du kan oppsøke som bare sitter inne og skjelver og er helt avhengig av tunge medikamenter for å ikke bryte helt sammen i panikk, stress, hysteri og angst, for ikke å snakke om alle smertestillende de må ta for å holde ut permanente skader de har fått påført. De fleste voldtektsofre klarer seg temmelig bra til sammenligning med de som har vært utsatt for grov, alvorlig og blind vold.

Det jeg ikke fatter og begriper er hva dette har med sjåvinisme, av alle ting, å gjøre. Som om å bli banket opp som du beskriver er bare noe som rammer menn, og at grunnen til at jeg ser på en grov voldtekt som verre enn grov bank har med diskriminering av menn å gjøre. Jeg sammenligner handlinger. Handlinger som kan treffe begge kjønn. Du vinkler det som om jeg diskriminerer menn fordi jeg skiller på disse handlingene, når sannheten er at det er ikke bare menn som kan bli banket opp som du beskriver, og jeg mener fortsatt det jeg mener om det så er kvinner som blir rammet like hardt av grov, alvorlig og blind vold.

Du kan være uenig i meningene mine, men så lenge jeg ikke skiller mellom kjønn kan du ikke kalle meg sjåvinistisk.

Endret av heihade
  • Liker 11
Skrevet

Det jeg ikke fatter og begriper er hva dette har med sjåvinisme, av alle ting, å gjøre. Som om å bli banket opp som du beskriver er bare noe som rammer menn, og at grunnen til at jeg ser på en grov voldtekt som verre enn grov bank har med diskriminering av menn å gjøre. Jeg sammenligner handlinger. Handlinger som kan treffe begge kjønn. Du vinkler det som om jeg diskriminerer menn fordi jeg skiller på disse handlingene, når sannheten er at det er ikke bare menn som kan bli banket opp som du beskriver, og jeg mener fortsatt det jeg mener om det så er kvinner som blir rammet like hardt av grov, alvorlig og blind vold.

Du kan være uenig i meningene mine, men så lenge jeg ikke skiller mellom kjønn kan du ikke kalle meg sjåvinistisk.

Holdningene dine er sjåvinistisk av natur da du beskriver det å få noe trengt inni vagina, som verre enn å for eksempel få hodet hoppet på. Menn har ikke en vagina, så holdningene dine er ikke kjønnsnøytrale. En mann ville aldri i verden ment at det å bli voldtatt var verre enn å bli skambanket, så at kvinner kan mene det, viser bare at de verken har erfaring med vold eller vet hva vold innebærer. Du påstår vitterlig at det å bli brukt, utnyttet og få trengt noe inni seg er verre enn å bli forsøkt drept og torturert. Nå slutter du og endre på premissene for diskusjonen hver gang du blir sittert med motargumenter. Dette handlet ikke om du er sexist eller ikke, men om at du faktisk tar feil når du hevder at de psykiske ettervirkningene av voldtekt er verre enn av vold.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...