Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette har jeg gnuret litt på i det siste, og Kvinneguiden må jo være et sted å lufte dette. Uansett så opplever jeg (i media og i arbeidslivet hovedsakelig) at der det er mange kvinner, der er det også mange problemer og konflikter. Og det er ofte problemer vi menn ikke klarer (uansett hvor mye vi prøver) å se på som problemer.

I media: Herremiddager er fy. Journalister skriver om det og andre kvinner henger seg på. Hvorfor skal menn gjøre noe som helst alene uten å tillate kvinner å være med. Jeg har aldri lest et eneste sted at en mannlig journalist har skrevet at kvinneforeninger er tåpelig, pinlig, teit, diskriminerende osv. For hver kvinneforeningskvinne er det minst 1 mann som er glad for litt fri, og for hver herremiddag er det 1000 kvinner som føler seg diskriminert.

Reservasjonsretten: Her har dere laget bråk av noe som har fungert perfekt siden 70 tallet. Men en journalist skrev om det, og kvinner henger seg på.

På arbeidsplassen: Dere hakker på hverandre, baksnakker hverandre, krangler osv og når dere ikke får det som dere vil (satt litt på spissen nå) så løper dere å sykemelder dere. Dere har verdens høyeste sykefravær og er således verdens dyreste mennesker å ansette. Dere går ut i barsel, blir værende gjerne et år, og kommer tilbake med en forventning om at verden har stått stille og ting skal bare falle på plass i hendene deres.

For ordens skyld; jeg er ikke en kverulant, ei heller har jeg et "dårlig" kvinnesyn basert på dårlige erfaringer. Jeg leder en bedrift med opp mot tusen ansatte hvorav 60% er kvinner. Jeg har forfremmet kvinner som har vært i 7 og 8 måned gravid, og jeg har nyansatt gravide kvinner. Allikevel må jeg til stadighet bruke tiden min på å ordne opp mellom kvinner som ikke tåler hverandre.

Hva er problemet? Hvorfor hører jeg på nesten 80 % av de kvinnene jeg prater med at de foretrekker å jobbe med menn? Hvorfor må dere ha meninger om ALT, og på den ene siden heie dere selv frem for så å snu seg å dolke hverandre i ryggen? Hvorfor må ALLTID en kvinne skrive blogg, tvitre eller lage artikler om det å være kvinne? hvorfor er dere så vanvittig opphengt i eget kjønn? Hvor (på hvilket arbeidssted) er det pt IKKE likestilling?

Edit: må legge til et siste spørsmål: Hvorfor klarer dere ikke se sammenhengen mellom det faktum at dere må ha meninger om alt og alle, og det at så veldig få av dere ønsker å jobbe med andre kvinner?

Endret av Cassiuss
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Unnskyld men.... HÆÆÆ????

Edit: Jeg forstår ikke hvorfor du mener det er galt at kvinner blogger, twitrer eller lager artikler om hvordan det er å være kvinne? Alltid? Det er da flust med kvinner som ikke gjør dette, og flust med menn som skriver blogg, twitrer og lager artikler om hvordan det er å være mann.

Jeg skjønner ikke poenget ditt, det forsvinner i alt surret ditt.

Endret av Tris
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, denne dama er enig med deg TS.

Anonymous poster hash: 2cf93...72b

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg gnuret litt på i det siste, og Kvinneguiden må jo være et sted å lufte dette.

Kvinnene du snakker om er det en overvekt av her på kvinneguiden.

De er rett og slett mindre begavet/utviklet.

Anonymous poster hash: 6e352...418

• Liker 1
Skrevet

Kvinnene du snakker om er det en overvekt av her på kvinneguiden.

De er rett og slett mindre begavet/utviklet.

Anonymous poster hash: 6e352...418

Jeg tror du skal heller snakke for deg selv. Det du skriver tyder jo på visse vrangforestillinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame, har aldri... eller vent jo... en gang i en periode på ett-par-tre uker, jobbet på sted hvor damer har vært i flertall. Makan til slarv har jeg aldri hørt før.

Er veldig glad for å alltid ha arbeidet på mannsdominerte bedrifter. Er nå plutselig i offentlig sektor, men heldigvis på en mannsdominert avdeling. Vi er kun to damer, resterende 15 er menn. Men, dette er første stedet hvor det faktisk også er noen gnissinger menna i mellom.

Anonymous poster hash: 6ef93...be1
AnonymBruker
Skrevet

Bah, mannen min har arbeidet på flere ulike nesten komplett mannsdominerte arbeidsplasser og de intrigene som har foregått på de plassene overgår alle plassene jeg har arbeidet på med høy rang! Snakk om opphoping av komplett inkompetente ledere og mellomledere..!

Anonymous poster hash: c86a8...c99
  • Liker 3
Skrevet

De fleste kvinner jeg kjenner blogger IKKE, tror det er et mindretall av oss kvinner som gjør det. Jeg har jobbet på flere arbeidsplasser, noen kvinnedominert, andre blandet og har så langt ikke opplevd at kvinner er kvinner verst. Noen er mer sladrete enn andre men ser ikke noe system. Jeg jobber et sted hvor vi håndterer trakasseringssaker på arbeidsplasser og det har gitt meg en innsikt i at mannsdominerte arbeidsplasser ikke er bare uskyldigheten. Menn kan også være menn verst, du skal ikke skille deg mye ut som mann før du får et stempel på deg, fra dine mannlige arbeidskolleger.

Uansett, vi kvinner er ikke en ensartet gruppe, vi tenker ikke likt om alt, vi liker ikke alltid de samme tingene, noen er sånn og andre sånn og slik er det nok også for menn. Hva med menn som blogger, de finnes - er det bedre enn når kvinner blogger? Hver sin lyst, la bloggerne av begge kjønn få holde på og vil du ikke lese så la vær.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame og enig med deg TS. Verste arbeidsplassen jeg har vært på, var et sykehjem med bare kvinnelige ansatte. De eldste av dem oppførte seg verst, baksnakket og hånet både ansatte og pasienter, fikk sjokk av hvordan de holdt på.

Men, når det er sagt, mannfolka er ikke så langt etter de heller lenger, spesielt de yngste. Virker som at menn ikke er menn lenger, men holder på å bli feminine og har samme tendenser til hysteri og drama som enkelte kvinner.

Anonymous poster hash: 4e7ca...01a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden ingen enda har dratt inn læren om utvikling. I en stamme eller et samfunn har kvinner alltid misslikt hverandre på det personlige nivå, rett og slett fordi de hadde mindre bruk for andre kvinner og var konkurrenter. Det er og var hele tiden bedre å være sammen med en høyest mulig variasjon av menn, fordi kunne gjøre mest nytte for deg, og til slutt hennes barn. Om det derimot var flere kvinner, ble det konkurranse om ressurser til ungene, i tillegg til flere å dele føden med.

Mens menn er vel så mye i konkurranse når det gjelder gunst hos kvinner. Så har menn alltid behov for andre menn sin hjelp og har høy respekt stort sett. Hvorfor kvinner nekter noen menn, da noter høy status, å ha ting for seg selv. Vet jeg ikke. Du ser aldri kvinner klager på Oles drikkelagsgjeng, kun menn får være med, på den lokale pøbben bli nedrivd av sinte kvinner.

Anonymous poster hash: 33eaa...e38
Skrevet

Kan være enig i at det for noen kan virke litt "surrete" skrevet, men ser ut som jeg fikk frem det viktigste poenget mitt. Og det var selvsagt ikke at problemet eksempelvis er at kvinner blogger. Men at så enormt mange av de kvinner som blogger skriver om kvinner. At de skriver om det å være kvinne. Og at de videre dermed har så sterke meninger om andre kvinner at man skal nesten være tilbakestående for ikke å se sammenhengen i dette eksempelet, og det faktum at det er såpass mange problemer kvinner i mellom. Og dere derfor i neste rekke kanskje ikke er like attraktive å ansette?

Menn er ikke menn verst på samme måte nei. Da har du ikke fått med deg stort om menn. Samler du menn i en gruppe, går det knapt en time før rangordningen er satt. Det kan du spørre hvilken som helst psykolog om. Det er her jeg tror noe av problemet er; kvinner holder bare rangen bak de som de selv ønsker å heie frem, av grunner jeg ikke skal prøve å forstå meg på.

Skrevet

Unnskyld men.... HÆÆÆ????

Edit: Jeg forstår ikke hvorfor du mener det er galt at kvinner blogger, twitrer eller lager artikler om hvordan det er å være kvinne? Alltid? Det er da flust med kvinner som ikke gjør dette, og flust med menn som skriver blogg, twitrer og lager artikler om hvordan det er å være mann.

Jeg skjønner ikke poenget ditt, det forsvinner i alt surret ditt.

hvis du ikke skjønner noen ting og alt virker for deg som et surr, så har du kanskje svart på spørsmålet mitt :) Men jeg tror ikke det er representativt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne dama er også enig med ts.

Anonymous poster hash: 850b7...7a9
  • Liker 1
Skrevet

hvis du ikke skjønner noen ting og alt virker for deg som et surr, så har du kanskje svart på spørsmålet mitt :) Men jeg tror ikke det er representativt...

Nei jeg har ikke svart på spørsmålet ditt. Ikke kom med slike tåpelige hersketeknikker.

Skrevet

Nei jeg har ikke svart på spørsmålet ditt. Ikke kom med slike tåpelige hersketeknikker.

du trenger ikke svare flere ganger :)

• Liker 1
Skrevet

du trenger ikke svare flere ganger :)

Det gjør jeg akkurat som jeg vil med. :kyss2:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, kanskje fordi kvinner mangler fysisk styrke, har de utviklet intriger som midler ved kongens hoff :)

Anonymous poster hash: 2cf93...72b

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hva du ville frem til når du nevner reservasjonsretten?

Bortsett fra det så må jeg si at jeg har jobbet i en tradisjonelt mannsdominert bransje, men både gutta og jentene har stått på for å få flere kvinner inn fordi stemninga blir mer balansert på jobb. Ingen av oss foretrekker å jobbe bare med samme kjønn (folk utenfra har gjerne en tendens til å ta opp temaet til diskusjon). Det har og vist seg at når det kommer til arbeidsoppgavene vi har så har ikke kjønn så mye å bety, det viktigste av alt er arbeidsmoralen -spesielt når vi jobber på "deadline", da må alle være på 110% uansett hvem du er. Baksnakking og krangling er det lite av blant jentene, og har heller ikke merket noe spesielt ved at jenter sykemelder seg mer enn gutta, eller syter mer for den saks skyld. Ja takk begge deler sier nå jeg -iallfall når jobben er rimelig kjønnsnøytral. I service og helsebransjen er det jo også virkelig viktig at det finnes en balanse, kundene og pasientene er jo av begge kjønn og da er det godt å se at alle er representert av de som er på jobb også. For min del er jeg mer interessert i det faglige enn å diskutere kjønnsforskjeller, og jeg er glad for at jobben min er åpen for alle.

Media, meninger og blogging: det er jo selvsagt viktig at jenter også er ute i media og på nett, men når det kommer til blogging så har vi fått en (u)kultur her i Norden hvor den personlige bloggen har fått stor plass. Ser man til andre land så er det ikke like mange mammablogger og "dagens outfit", men heller bloggere som tar for seg temaer i samfunnet som er viktig for enten lokalmiljøet eller på verdensbasis. De skriver ikke med utgangspunkt i kjønn, men sak.

Jeg begynte å lese bloggene fra Huffington post og New York times ganske tidlig, nå har fenomenet spredd seg -og det er gjennom blogger og forum jeg finner, ikke bare meningene til de som skriver, men de nyhetene som aldri når massemedia, bildene som aldri kommer på trykk, og informasjon som deres egne styresmakter forsøker å holde tilbake fra folket. I mange land blir ikke folket hørt, kvinner blir endra mindre lyttet til, de har ingen stemme. Da er det godt at det er noen som tør å sette seg ned å skrive sin mening.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi gidder å kjempe sånn mot hverandre, hvorfor kan vi ikke heller samarbeide og gjøre samfunnet rundt oss bedre for alle? Vi er avhengige av hverandre for å få verden til å gå rundt og skittkasting og grunnløst "hat" mot den andre halvdelen av befolkningen fører iallfall ikke noe godt med seg.

Endret av Colargol
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du ville frem til når du nevner reservasjonsretten?

Bortsett fra det så må jeg si at jeg har jobbet i en tradisjonelt mannsdominert bransje, men både gutta og jentene har stått på for å få flere kvinner inn fordi stemninga blir mer balansert på jobb. Ingen av oss foretrekker å jobbe bare med samme kjønn (folk utenfra har gjerne en tendens til å ta opp temaet til diskusjon). Det har og vist seg at når det kommer til arbeidsoppgavene vi har så har ikke kjønn så mye å bety, det viktigste av alt er arbeidsmoralen -spesielt når vi jobber på "deadline", da må alle være på 110% uansett hvem du er. Baksnakking og krangling er det lite av blant jentene, og har heller ikke merket noe spesielt ved at jenter sykemelder seg mer enn gutta, eller syter mer for den saks skyld. Ja takk begge deler sier nå jeg -iallfall når jobben er rimelig kjønnsnøytral. I service og helsebransjen er det jo også virkelig viktig at det finnes en balanse, kundene og pasientene er jo av begge kjønn og da er det godt å se at alle er representert av de som er på jobb også. For min del er jeg mer interessert i det faglige enn å diskutere kjønnsforskjeller, og jeg er glad for at jobben min er åpen for alle.

Det er jo viktig at jenter også er ute i media, men når det kommer til blogging så har vi fått en (u)kultur her i Norden hvor den personlige bloggen har fått stor plass. Ser man til andre land så er det ikke like mange mammablogger og "dagens outfit", men heller bloggere som tar for seg temaer i samfunnet som er viktig for enten lokalmiljøet eller på verdensbasis. De skriver ikke med utgangspunkt i kjønn, men sak.

Jeg begynte å lese bloggene fra Huffington post og New York times ganske tidlig, nå har fenomenet spredd seg -og det er gjennom blogger og forum jeg finner ikke bare meningene til de som skriver, men de nyhetene som aldri når massemedia, bildene som aldri kommer på trykk, og informasjon som deres egne styresmakter forsøker å holde tilbake fra folket. I mange land blir ikke folket hørt, kvinner blir endra mindre lyttet til, de har ingen stemme. Da er det godt at det er noen som tør å sette seg ned å skrive sin mening.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi gidder å kjempe sånn mot hverandre, hvorfor kan vi ikke heller samarbeide og gjøre samfunnet rundt oss bedre for alle? Vi er avhengige av hverandre for å få verden til å gå rundt og skittkasting og grunnløst "hat" mot den andre halvdelen av befolkningen fører iallfall ikke noe godt med seg.

Jeg er veldig enig, og heldigvis har vi noen slike blogger her i Norge også.

Skrevet

Siden ingen enda har dratt inn læren om utvikling. I en stamme eller et samfunn har kvinner alltid misslikt hverandre på det personlige nivå, rett og slett fordi de hadde mindre bruk for andre kvinner og var konkurrenter. Det er og var hele tiden bedre å være sammen med en høyest mulig variasjon av menn, fordi kunne gjøre mest nytte for deg, og til slutt hennes barn. Om det derimot var flere kvinner, ble det konkurranse om ressurser til ungene, i tillegg til flere å dele føden med.

Mens menn er vel så mye i konkurranse når det gjelder gunst hos kvinner. Så har menn alltid behov for andre menn sin hjelp og har høy respekt stort sett. Hvorfor kvinner nekter noen menn, da noter høy status, å ha ting for seg selv. Vet jeg ikke. Du ser aldri kvinner klager på Oles drikkelagsgjeng, kun menn får være med, på den lokale pøbben bli nedrivd av sinte kvinner.

Anonymous poster hash: 33eaa...e38

Tull, kvinner har alltid vært avhengig av hverandre rett og slett fordi der var de som tok seg av oppfostringen og fødingen av barn, mens mennene var ute.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...