Gå til innhold

Middels store hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, tenker på å skaffe meg en middel stor hund(eks rottweiler, labrador og boxer) som har noe all av samme pels som de nevt og samme størrelse. Har noen noe forslag til andre raser som er under mine kriterier? :)

Er veldig glad i de nevte ovenfor og har ikke funnet noen andre som vekker interesse egentlig. Vet det finnes ganske mange raser som jeg ikke har hørt om, så bare kom med forslag. :)

Takk på forhånd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kriterier? Hvilke da? At den skal være middels stor og ha samme pels? Det er mange å velge i, men det som er relevant er vel:

Har du erfaring med hund?
Hva skal du bruke den til?
Hvor mye tid har du til tur og trening?
Hvor mye stimuli har du tid til - og lyst til?
Hva har du av kunnskap om hund?

• Liker 2
Skrevet

Var bare innenfor de kriteriene jeg satt, vil se hva som finnes av hunder som ligner dem. Har erfaring så ikke tenk på det.

Det jeg er ute etter i tråden er eksempler på andre hunder som ligner med type størrelse og pels, er ikke ute etter skikkelig langhårede hunder. Ikke hvordan de er, for har jo tenkt til å lese om det når hvis det kommer noen forslag, og ta det derfra.

Skrevet

Rhodesian ridgeback, thai ridgeback, bulldog, beauceron, boerboel, greyhound, amerikansk bulldog, bullmastiff, dobermann, pinscher, weimaraner, shar pei (noen av de er kanskje litt store ifht til hva du tenker deg, men det var de jeg kom på)

AnonymBruker
Skrevet

Rhodesian ridgeback, thai ridgeback, bulldog, beauceron, boerboel, greyhound, amerikansk bulldog, bullmastiff, dobermann, pinscher, weimaraner, shar pei (noen av de er kanskje litt store ifht til hva du tenker deg, men det var de jeg kom på)

Den bønsjen av raser er ikke for nybegynnere!!

Hva skal du med hunden?

Bruks? Hva har du tid og ork (+ penger ) til?

Anonymous poster hash: caaf7...d47

Skrevet

Den bønsjen av raser er ikke for nybegynnere!!

Hva skal du med hunden?

Bruks? Hva har du tid og ork (+ penger ) til?

Anonymous poster hash: caaf7...d47

H*n skriver jo at h*n har erfaring:

"Var bare innenfor de kriteriene jeg satt, vil se hva som finnes av hunder som ligner dem. Har erfaring så ikke tenk på det.

Det jeg er ute etter i tråden er eksempler på andre hunder som ligner med type størrelse og pels, er ikke ute etter skikkelig langhårede hunder. Ikke hvordan de er, for har jo tenkt til å lese om det når hvis det kommer noen forslag, og ta det derfra."

Jeg svarte på det h*n spurte om. Ikke tips til nybegynnerhund eller hva som passer det h*n gjør med hunden, for det har h*n jo ikke sagt noe om.

AnonymBruker
Skrevet

Whippet er faktisk en fantastisk hund! Ikke så stor, veldig rolig og godt gemytt.

Siden du nevner Labrador, ville jeg kanskje heller ha valgt en Toller eller Flat. Mer liv og moro! Evt en jaktlabrador.

Anonymous poster hash: 70bb9...d79
Skrevet

Whippet er faktisk en fantastisk hund! Ikke så stor, veldig rolig og godt gemytt.

Siden du nevner Labrador, ville jeg kanskje heller ha valgt en Toller eller Flat. Mer liv og moro! Evt en jaktlabrador.

Anonymous poster hash: 70bb9...d79

Hehe. Har selv labrador, og kan love deg at det er mer enn nok liv og moro med en slik en. De er kjent for å være aktive, glade og valpete LENGE (ca. halve livet i vårt tilfelle :P). Etter min erfaring er ikke toller noe mer aktive enn labradorer. Golden er imidlertid ofte roligere, kanskje det er dem du tenker på. I tillegg er labradorer i feil hender ofte overvektige, noe som gjør dem mer daffe. Men det er i så fall eieren sin feil, og ikke slik de skal være.

Så hvis man ønsker seg en glad, aktiv, snill og morsom hund, er labradoren et godt valg. I motsetning til rottweileren finnes de ikke aggressive, noe jeg ser på som et stort pluss. Ulempen er at de er matvrak, i tillegg til at de er ganske tunge og kompakte fra naturens side, noe som, i kombinasjon med aktivitetsnivået, kan gjøre dem mer utsatt for skader.

Til TS: Jeg tenker at du har begynt i feil ende. Først bør du tenke over hva du skal bruke den til, og hvordan hverdagen til hunden kommer til å se ut, og se etter passende raser ut fra det. Deretter kan du begrense utvalget etter ønsket størrelse og pelstype. Hvis du sier mer om hvilke egenskaper du ser etter, får du kanskje noen gode forslag :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Boxer, chow chow.

Men for all del, ikke skaff deg en brukshund dersom du ikke har tenkt til å bruke den. Ikke skaff deg en gjeterhund (border collie, corgi) dersom du ikke har tenkt til å drive mental trening med den, ellers går bikkja løs på både klær og sko pga for lite stimuli.

Canis.no har en fin rasevelger test.

Anonymous poster hash: dc7f9...9ac
  • Liker 1
Skrevet

Det er ganske stor forskjell i størrelse på en boxer og en rottweiler da. Da går jeg ut i fra at du mener korthårede raser som ikke er små, og ikke giganter?

Da vi skulle ha vår første hund så begynte vi faktisk på samme måte. Vi ønsket ikke en pelshund som måtte børstes og klippes og nappes hele tiden, og min far (jeg var bare tenåring da) ville ikke ha en liten hund. Vi kjøpte et lite raseleksikon og startet med å se på bildene etter hunder som passet disse kriteriene.

For oss ivrige hundefolk så høres det helt absurd ut å starte på det viset. Hva med aktivisering? Hva kan du tilby hunden? Det er der vi starter i jakten på en ny rase. Dette er viktige ting, men hvis man er helt bestemt på å ikke få seg en liten hund, eller at pelsstell hver uke er uaktuelt, så må det være greit å starte der.

Men til deg TS, så hadde det nok hjulpet på med litt mer informasjon. Driver du med jakt? Er du interessert i å aktivisere og trene den mentalt, eller vil du helst ha en familiehund/turkamerat? Hva slags raser har du erfaring med fra før?

Skrevet

Det er ganske stor forskjell i størrelse på en boxer og en rottweiler da. Da går jeg ut i fra at du mener korthårede raser som ikke er små, og ikke giganter?

Da vi skulle ha vår første hund så begynte vi faktisk på samme måte. Vi ønsket ikke en pelshund som måtte børstes og klippes og nappes hele tiden, og min far (jeg var bare tenåring da) ville ikke ha en liten hund. Vi kjøpte et lite raseleksikon og startet med å se på bildene etter hunder som passet disse kriteriene.

For oss ivrige hundefolk så høres det helt absurd ut å starte på det viset. Hva med aktivisering? Hva kan du tilby hunden? Det er der vi starter i jakten på en ny rase. Dette er viktige ting, men hvis man er helt bestemt på å ikke få seg en liten hund, eller at pelsstell hver uke er uaktuelt, så må det være greit å starte der.

Men til deg TS, så hadde det nok hjulpet på med litt mer informasjon. Driver du med jakt? Er du interessert i å aktivisere og trene den mentalt, eller vil du helst ha en familiehund/turkamerat? Hva slags raser har du erfaring med fra før?

Joda, i så fall gir det jo mening å starte med å se i et raseleksikon og se nærmere på de store hundene med riktig pelstype. Noe sånt kommer jeg nok til å gjøre selv når neste hund skal anskaffes, da jeg også har ganske spesifikke ønsker når det gjelder størrelse og pelstype. Men det er noe helt annet å be folk ramse opp alle store hunder med kort pels uten å si noe som helst om hva hunden skal brukes til, ønsket aktivitetsnivå osv. Da er det jo stor sannsynlighet for at 90 % av hundene som blir ramset opp, blir helt feil i forhold til det TS ser (eller burde se) etter. Det virker ganske meningsløst, og er kanskje et tegn på at TS har feil fokus i jakten på riktig rase.

Skrevet

Jeg spør bare etter forslag til hunder i den størrelsen og pelstype, så kan jeg videre gå for å lese om hunderasen og se om det passer meg.

Dette her var bare en tråd som jeg ville folk skulle komme med forslag, ikke begynne å lage en greie ut av et lite spørsmål. Jeg greier selv å vurdere om den og den raser passer for meg. Jeg var bare ute etter forslag for å se hva som finnes der ute, ingen har hørt om alt av raser..

Ts

Skrevet (endret)

Hei, tenker på å skaffe meg en middel stor hund(eks rottweiler, labrador og boxer) som har noe all av samme pels som de nevt og samme størrelse. Har noen noe forslag til andre raser som er under mine kriterier? :)

Er veldig glad i de nevte ovenfor og har ikke funnet noen andre som vekker interesse egentlig. Vet det finnes ganske mange raser som jeg ikke har hørt om, så bare kom med forslag. :)

Takk på forhånd! :)

Disse rasene har alle kort pels, men gemyttmessig er de veldig ulike, og det gir utslag i hvordan de er å leve med. Hvis du kan komme med noen flere kriterier, blir det lettere å gi råd. Hva er det som passer akkurat deg? Hva kan du tilby? Det finnes sikkert både en og flere raser som passer for deg, men det er vanskelig å gi råd når du kun oppgir størrelse og pels som kriterier. Og vi hundefolk er glade i å gi råd, sånn at andre finner en rase de kan trives med.

Jeg har en Labrador selv. Jeg har hatt flere hunder, men har aldri vært mer fornøyd med en hund enn jeg er med han. Kjenner også de andre to rasene godt, ettersom flere i hundeklubben min har dem.

Alle 3 rasene du nevner krever mye aktivisering. Labradoren er omgjengelig og leken, glad i alt og alle. Den enkleste av de 3 rasene. Labradoren er ikke dorsk og lat, forresten. Den har et stort behov for aktivitet, og er mer krevende sånn sett enn en rase med middels aktivitetsbehov. Alle de rasene du har nevnt har et stort aktivitetsbehov.

Rottweileren har vakt/vokt i seg og den er tøffere som type. Det kan gi seg utslag i at den også er tøffere mot eier, og at den ikke godtar alle andre. Det er også endel av dem som ikke liker andre hunder, særlig av samme kjønn. Sånne ting påvirker hverdagen, for å si det kort.

Boxeren er leken og har masse energi. Den hadde lett blitt for mye for meg, jeg er ganske gjennomsnittlig når det gjelder tur og trening, og den krever mer enn det.

Endret av Majott
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...