Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det er en oppgave jeg sliter med å forstå.

Er ikke nødvendig å skrive oppgaven, men spørsmålet er "Må styret i dette tilfellet ha et varamedlem"?

I fasiten står det "Det følger av asl. §6-1(1) at i selskap med mindre enn tre millioner kroner i aksjekapital kan styret bestå av færre enn tre medlemmer.

Jeg slo opp på asl. §6-1(1), hvor det stod; Selskapet skal ha et styre med ett eller flere medlemmer".

Det står ingenting om de tre millioner kronene og at styret dermed kunne bestå av færre medlemmer.

Er jeg helt på jordet? Jeg forstår absolutt ingenting når svaret i fasiten ikke stemmer overens med det som står i lovboken.

Setter stor pris på svar...

Anonymous poster hash: 91d03...1c0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fasiten er nok rett og slett feil. ;) Og det er den blitt fordi i § 6-1 ble endret i juni 2013. Fasiten din er rett og slett for gammel, den er ikke oppdatert.

Her er den gamle lovteksten:

§ 6-1:

(1) Selskapet skal ha et styre med minst tre medlemmer. I selskaper med aksjekapital på mindre enn tre millioner kroner kan styret likevel ha færre enn tre medlemmer.

Kan anbefale deg om å enten å forsøke å få tak i nyere oppgavebøker, eller rett og slett huske å sjekke opphevet lovtekst.

AnonymBruker
Skrevet

Fasiten er nok rett og slett feil. ;) Og det er den blitt fordi i § 6-1 ble endret i juni 2013. Fasiten din er rett og slett for gammel, den er ikke oppdatert.

Her er den gamle lovteksten:

§ 6-1:

(1) Selskapet skal ha et styre med minst tre medlemmer. I selskaper med aksjekapital på mindre enn tre millioner kroner kan styret likevel ha færre enn tre medlemmer.

Kan anbefale deg om å enten å forsøke å få tak i nyere oppgavebøker, eller rett og slett huske å sjekke opphevet lovtekst.

Takk for svar.

Det er utrolig rart, siden lovboken ble kjøpt i fjord… Så jeg forstår ikke dette :(

AnonymBruker
Skrevet

Fasiten og lovboken ble gitt ut samme år…? Skjønner ikke dette.

Skrevet

Fasiten og lovboken ble gitt ut samme år…? Skjønner ikke dette.

Tror ikke du trenger å bry deg særlig med hvorfor - poenget er jo uansett at noe er feil. Mulig de glemte å oppdatere fasiten akkurat der eller noe slikt, hvem vet,

Skrevet

Takk for svar.

Det er utrolig rart, siden lovboken ble kjøpt i fjord… Så jeg forstår ikke dette :(

Sitter her nå med både årets utgave av lovboken (1687 - 2013), og fjorårets (1687 - 2012). Utgaven fra 2012 har den gamle lovteksten i asl. § 6-1, og den fra 2013 har selvsagt den nye. Så når du sier at du med fjorårets utgave slo opp og fant "Selskapet skal ha et styre med ett eller flere medlemmer", så er vel ikke det mulig? Årets lovbok er den første som har med denne endringen i asl., så dersom du hadde hatt fjorårets utgave så hadde du faktisk funnet et svar i lovboken som stemte med fasiten din, så her er det jeg som er forvirret...

Om jeg kan tippe ble denne oppgaveboken/fasiten din gitt ut før juni 2013, ellers hadde de færreste giddet å ha med en oppgave som uansett i nærmeste fremtid ville få en annen løsning enn tidligere. I fjor hadde jo fasiten din vært helt korrekt, men det er den ikke nå. Dette er egentlig ikke særlig komplisert, det eneste jeg tror som forvirrer deg er at du tror at fordi både oppgavesamlingen din og lovboken ble gitt ut samme år så stemmer det overens, og det gjør de som sagt ikke. Den lovboken som kommer ut i mars hvert år er ikke for det året, men fjoråret.

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her nå med både årets utgave av lovboken (1687 - 2013), og fjorårets (1687 - 2012). Utgaven fra 2012 har den gamle lovteksten i asl. § 6-1, og den fra 2013 har selvsagt den nye. Så når du sier at du med fjorårets utgave slo opp og fant "Selskapet skal ha et styre med ett eller flere medlemmer", så er vel ikke det mulig? Årets lovbok er den første som har med denne endringen i asl., så dersom du hadde hatt fjorårets utgave så hadde du faktisk funnet et svar i lovboken som stemte med fasiten din, så her er det jeg som er forvirret...

Om jeg kan tippe ble denne oppgaveboken/fasiten din gitt ut før juni 2013, ellers hadde de færreste giddet å ha med en oppgave som uansett i nærmeste fremtid ville få en annen løsning enn tidligere. I fjor hadde jo fasiten din vært helt korrekt, men det er den ikke nå. Dette er egentlig ikke særlig komplisert, det eneste jeg tror som forvirrer deg er at du tror at fordi både oppgavesamlingen din og lovboken ble gitt ut samme år så stemmer det overens, og det gjør de som sagt ikke. Den lovboken som kommer ut i mars hvert år er ikke for det året, men fjoråret.

Takk for svar! Det ble mer forståelig nå :)

Gjest Tekola
Skrevet

Ryddet for språklig avsporing.

Tekola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...