Gå til innhold

Elendig joggeform - passer ikke jogging for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker egentlig å jogge, men må innrømme at jeg blir litt frustert av at jeg blir så fort sliten av det.

Er 28 år gammel og trener flere ganger i uka. Spinning, sykling, ski, jogging. Det har jeg gjort i mange år og er flink til å presse meg til høy puls og ta ut alt på trening.

Spesielt på ski merker jeg at formen er god, og at jeg kan ha høy puls over lengre tid og gå fort. Da er det gøy å trene!

Når det gjelder jogging blir jeg derimot veldig fort sliten. Kjempesliten. Jeg kan jogge 2-300 meter og føle at jeg ikke orker mer. Da er jeg tung i kroppen, har høy puls og puster tungt. Stort sett klarer jeg å presse meg til å jogge lenger, men svært sjelden over lengre tid enn ca. 10 minutter. Og da er jeg utslitt og må stoppe. Etter en liten gåpause på noen minutter kan jeg jogge igjen. Sånn har det vært siden jeg begynte å jogge på videregående.

Er liten og nett i kroppen og skulle for så vidt tro at jogging passer for meg. Men når jeg blir såpass fort sliten og merker ganske lite fremgang, lurer jeg på om det ikke gjør det?

Grunnen til at jeg ikke bare gir meg, er at det er deilig når man kommer i gang og det er veldig god trening. Så jeg vil gjerne bli flinkere til å jogge! Er det noen som kan dele noen tips og erfaringer med meg?

Anonymous poster hash: abcd8...09f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta det gradvis og jevnlig, 3 ganger uken. Det nytter ikke å jogge to ganger i mnd feks.

Anonymous poster hash: ad859...68c
Gjest Runforit
Skrevet

Du jogger nok for fort og starter for hardt.

Jeg hveste da jeg startet å jogge. Hatet det. Beina var blytunge, hjertet føltes som om det skulle sprenge ut av brystet, jeg hadde blodsmak i munnen og jeg ville helst legge meg ned og dø.

I dag jogger jeg 4-5 mil i uka.

Det er viktig at du starter sakte, men sikkert. Målet skal være å jogge så rolig at det er hakket fortere enn når du går fort. Før det smeller så stopper du og går noen meter til pulsen senkes og så småjogging du igjen. Gjør dette i 15-20 minutter. Gjør du det 3 gange i uka så vil du merke at farten og distansen kommer av seg selv.

Ved å starte på denne måten så er det også mindre sjanser for belastningsskader fordi du venner kroppen til jogging på en fornuftig måte.

Skrevet

Kan også tenke på måten du jogger på, kanskje teknikken din gjør at du blir fortere sliten.

Jeg tenker også ofte at jeg orker ikke mer når jeg akkurat har begynt på joggeturen, men bare kom deg over kneika så skal det gå bra! :D

Gjest bustyvel
Skrevet

Du må iallefall ikke starte for hardt. Jeg gjorde det, møtte veggen og ga opp. Så prøvde jeg et nybegynnerprogram, og tenkte "herregud, så treg progresjon detta hadde da" - men det gjorde at jeg ble i bedre joggeform, og vips så er jogging gøy!

Skrevet

Jeg prøvde også å jogge flere ganger opp gjennom årene, men fikk det aldri til før jeg oppdaget barfot-teknikk! Og så tar det tid for noen av oss, sånn er det bare :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bedre å finne deg et fjell å gå bakkeløp. dvs lange raske klyv oppover. Jogging er forøvrig veldig belastning for kroppen sammenligner med ski og sykling. Å gå oppover feks er glimrende måte å komme i god form på uten for stor belastning.

Anonymous poster hash: 4aa13...062
Gjest lillelarve
Skrevet

Du jogger nok for fort og starter for hardt.

Jeg hveste da jeg startet å jogge. Hatet det. Beina var blytunge, hjertet føltes som om det skulle sprenge ut av brystet, jeg hadde blodsmak i munnen og jeg ville helst legge meg ned og dø.

I dag jogger jeg 4-5 mil i uka.

Det er viktig at du starter sakte, men sikkert. Målet skal være å jogge så rolig at det er hakket fortere enn når du går fort. Før det smeller så stopper du og går noen meter til pulsen senkes og så småjogging du igjen. Gjør dette i 15-20 minutter. Gjør du det 3 gange i uka så vil du merke at farten og distansen kommer av seg selv.

Ved å starte på denne måten så er det også mindre sjanser for belastningsskader fordi du venner kroppen til jogging på en fornuftig måte.

Er nok derfor jeg alltid får så vondt etter en joggeøkt. Jeg starter ikke rolig... Har enda supervondt i leggene etter jeg jogga på mandag. Auch.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...