AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #1 Skrevet 24. april 2014 Jeg er student og har hele veien jobbet mye og fått gode karakterer. Jeg tar en master med temmelig stort arbeidspress. Det siste året kommer det til å bli heftig, og jeg har fått beskjed av veileder om ikke å jobbe fordi det kommer til å bli for tøft for meg. Dette sier hun av erfaring med tidligere studenter hun har vært veileder for. Jeg begynner å bekymre meg litt for økonomien, er det noen som kan komme med noen råd? Mine utgifter nå: Ca 2500-3000 per måned i løpende utgifter (strøm, renovasjon, vann, hus, innbo) Forsikring 1337 (bil, hund) Helseforsikring: 401 Huslån: 3177 Billån: 3570 Bomregning: 554 Prevensjon: 100 Netflix: 79 Elixia: 400 Bensin: 1760 Klær og utstyr: 283 Dagligvarer: 5633 (snus inkludert) Jeg skjønner jo at jeg må slutte å snuse, si opp treningsmedlemsskap og Netflix. Men har dere andre råd til meg?Anonymous poster hash: e9dc3...5ef
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #2 Skrevet 24. april 2014 Oh my.. Regnet sammen alt og det er faktisk 19794-20294 hver måned. Her må noe gjøres. Jeg har nå studielån/stipend utbetalt hver måned, pluss en sum på ca 3000 kroner. Ellers har jeg to jobber hvor jeg jobber når jeg har tid. Ellers har jeg jobbet fullt i ferier så jeg har fordelt disse pengene utover resten av månedene.Anonymous poster hash: e9dc3...5ef 1
Gjest Skrevet 24. april 2014 #3 Skrevet 24. april 2014 Du bruker jo rundt 7000,- bare på bilen... Hva med å selge den og kjøre kollektivt en stund fremover? 7
Gjest Lite nytt Skrevet 24. april 2014 #4 Skrevet 24. april 2014 Litt av noen bilutgifter!! Her er det uten tvil mest å hente. Hva legger du i hus og innbo? TRENGER du virkelig det? Samt klærne? Det er jo bare snakk om en overgangsperiode. Og er du alene i husholdningen? I såfall bruke du veldig mye på mat i måneden!
Tandra Skrevet 24. april 2014 #5 Skrevet 24. april 2014 Jeg tenkte også på bilen... Regner med at du bor sentralt, du sparer utrolig mye på å kutte bilen. Dagligvareposten din er stor, der er det mye du kan kutte. Ihvertfall snusen, men det er mer også som du sikkert kan kutte. Og så lurte jeg på forsikringene, du skriver hus og innbo i øverste linje sammen med løpende utgifter, mener du at du har regnet husforsikring og innboforsikring inn i denne posten? Dvs at 1337 kr pr mnd faktisk bare er forsikring av bil og hund? Det er i tilfelle VELDIG dyrt. Ellers tenker jeg at all jobbing du kan få til, monner jo. Kanskje du klarer å jobbe annenhver helg ihvertfall? 2
JayGatsby Skrevet 24. april 2014 #6 Skrevet 24. april 2014 Jeg er student og har hele veien jobbet mye og fått gode karakterer. Jeg tar en master med temmelig stort arbeidspress. Det siste året kommer det til å bli heftig, og jeg har fått beskjed av veileder om ikke å jobbe fordi det kommer til å bli for tøft for meg. Dette sier hun av erfaring med tidligere studenter hun har vært veileder for. Jeg begynner å bekymre meg litt for økonomien, er det noen som kan komme med noen råd? Mine utgifter nå: Ca 2500-3000 per måned i løpende utgifter (strøm, renovasjon, vann, hus, innbo) Forsikring 1337 (bil, hund) Helseforsikring: 401 Huslån: 3177 Billån: 3570 Bomregning: 554 Prevensjon: 100 Netflix: 79 Elixia: 400 Bensin: 1760 Klær og utstyr: 283 Dagligvarer: 5633 (snus inkludert) Jeg skjønner jo at jeg må slutte å snuse, si opp treningsmedlemsskap og Netflix. Men har dere andre råd til meg?Anonymous poster hash: e9dc3...5ef Ville beholdt treningsmedlemskapet og netflixen da det ikke er store utgifter og det er viktig å hygge seg litt. Kan sikkert kutte ned litt på snusen og kjøpe rimeligere mat. Bilen bør du selvsagt kvitte deg med umiddelbart da den er et enormt kostnadssluk og ødelegger budsjettet ditt. På luksusfellen er som regel det første de gjør å selge bilen det bør du og gjøre om du vil ha bedre økonomi.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #7 Skrevet 24. april 2014 Du bruker jo rundt 7000,- bare på bilen... Hva med å selge den og kjøre kollektivt en stund fremover? Litt av noen bilutgifter!! Her er det uten tvil mest å hente. Hva legger du i hus og innbo? TRENGER du virkelig det? Samt klærne? Det er jo bare snakk om en overgangsperiode. Og er du alene i husholdningen? I såfall bruke du veldig mye på mat i måneden! Jeg skulle gjerne gjort det, for jeg hater egentlig alt som har med bil å gjøre! Og jeg er mest glad i å kjøre kollektivt. Problemet mitt er at jeg bor på landet, og det går ikke busser her jeg bor. Så da må jeg uansett ha bil for å kjøre til stasjonen. Jeg har regnet på det, og det vil bli vel så dyrt med kollektivt + bil. Dessverre. Hus og innbo er forsikringer. Bruker ikke mye på klær, de begynner å bli temmelig fillete. :/ Tror de nesten 300 kronene var sokker eller noe, for jeg kjøper som regel klær brukt. Jeg så på oversikten i banken min, og da fikk jeg opp nesten 6000 i dagligvarer, men jeg regner med at en del av det er snus. Vi er to stykker, men på den summen ser det ut som det er jeg som handler mest for å si det sånn.. Anonymous poster hash: e9dc3...5ef
Gjest Skrevet 24. april 2014 #8 Skrevet 24. april 2014 Hvis dere er to stykker.... Deler dere da på alle utgiftene eller er det du som tar "støyten"?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 Jeg tenkte også på bilen... Regner med at du bor sentralt, du sparer utrolig mye på å kutte bilen. Dagligvareposten din er stor, der er det mye du kan kutte. Ihvertfall snusen, men det er mer også som du sikkert kan kutte. Og så lurte jeg på forsikringene, du skriver hus og innbo i øverste linje sammen med løpende utgifter, mener du at du har regnet husforsikring og innboforsikring inn i denne posten? Dvs at 1337 kr pr mnd faktisk bare er forsikring av bil og hund? Det er i tilfelle VELDIG dyrt. Ellers tenker jeg at all jobbing du kan få til, monner jo. Kanskje du klarer å jobbe annenhver helg ihvertfall? Jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det med bilen. Ja, jeg må definitivt slutte å snuse, det har jeg i alle fall ikke råd til mer. Løpende utgifter er den posten jeg betaler til samboeren min. Han betaler alt av regninger på huset, og så overfører jeg halvparten til ham. Husforsikring, innbo og reise står på ham, mens mine private forsikringer står på meg. Har kanskje litt dyr bilforsikring? Forbannet bil. Jeg har en fast stilling på tredjehver helg (og så jobber jeg utover det når jeg har tid), men jeg kan sikkert høre om jeg kan få annenhver i stedet. Anonymous poster hash: e9dc3...5ef
JayGatsby Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 Jeg skulle gjerne gjort det, for jeg hater egentlig alt som har med bil å gjøre! Og jeg er mest glad i å kjøre kollektivt. Problemet mitt er at jeg bor på landet, og det går ikke busser her jeg bor. Så da må jeg uansett ha bil for å kjøre til stasjonen. Jeg har regnet på det, og det vil bli vel så dyrt med kollektivt + bil. Dessverre. Hus og innbo er forsikringer. Bruker ikke mye på klær, de begynner å bli temmelig fillete. :/ Tror de nesten 300 kronene var sokker eller noe, for jeg kjøper som regel klær brukt. Jeg så på oversikten i banken min, og da fikk jeg opp nesten 6000 i dagligvarer, men jeg regner med at en del av det er snus. Vi er to stykker, men på den summen ser det ut som det er jeg som handler mest for å si det sånn.. Anonymous poster hash: e9dc3...5ef Da bør du flytte nærmere skolen slik at du slipper å være avhengig av bil. Bil knekker ethvert studentbudsjett fullstendig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Dersom du ikke kan kvitte deg med bil bør du selge deg og kjøpe en du ikke trenger lån for å ha. Du kan også forhøre deg med banken om mulighetene for avdragsfrihet et år. Kanskje samboeren din kan påta seg en litt større økonomisk byrde til du er ferdigstudert? Det gjør jeg for min bedre halvdel.Anonymous poster hash: 9dfdf...d40 5
Tandra Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 Vi er 2 voksne og 3 barn og bruker ca 7000 kr på dagligvarer. Dvs alt som kan kjøpes i matbutikk. 1 pers som snuser endel også. Dere finner nok mye dere kan redusere på. Og så får dere fordele utgiftene deres mer rettferdig (hvis det er viktig for dere eller du trenger det for å få oversikt over budsjett)
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #13 Skrevet 24. april 2014 Hvis dere er to stykker.... Deler dere da på alle utgiftene eller er det du som tar "støyten"? Vi må nok se litt nærmere på det.. Det er nok ofte jeg som tar de store ukeshandlingene, mens han er den som stikker innom oftest og kjøper når vi trenger noen småting her og der siden han egentlig hater å dra på butikken. Jeg tenker også at jeg kunne levd mye rimeligere selv matmessig, men at det blir mye "fin mat" fordi han jobber og har normal lønn og at vi kanskje har fulgt hans levestandard. Anonymous poster hash: e9dc3...5ef
Tandra Skrevet 24. april 2014 #14 Skrevet 24. april 2014 Så 1337 kr i mnd er kun for bil og hund? Det er RAN! Hva slags bil har du? Å forsikre en hund koster 1500-2000 kr i året. Det vil si at du forsikrer bilen din for vanvittige 14.000 kr per år, det er en vanvittig sum og betyr enten at du har den forsikret i feil selskap eller det er en spesielt dyr bil? Hva slags bil er det og hvilken årsmodell?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #15 Skrevet 24. april 2014 Da bør du flytte nærmere skolen slik at du slipper å være avhengig av bil. Bil knekker ethvert studentbudsjett fullstendig. Han har jobben sin her. Hvis jeg skal leie hybel der i stedet for å ha bil, blir jo det omtrent det samme som bilutgiftene. Dersom du ikke kan kvitte deg med bil bør du selge deg og kjøpe en du ikke trenger lån for å ha. Du kan også forhøre deg med banken om mulighetene for avdragsfrihet et år. Kanskje samboeren din kan påta seg en litt større økonomisk byrde til du er ferdigstudert? Det gjør jeg for min bedre halvdel.Anonymous poster hash: 9dfdf...d40 Ja, jeg har tenkt litt på dette. Problemet mitt er at jeg kjøpte den bilen da jeg jobbet fullt, men så bestemte jeg meg for å studere mer. Så jeg hadde god råd før jeg begynte å studere. Jeg har igjen ca 80.000 å betale på den nå, men jeg tenker at jeg kanskje ikke får det for den? Jeg har kræsjet den en gang så den er reparert, og det må jeg kanskje opplyse om? Jeg er litt redd for å spørre kjæresten min om det.. Tenker kanskje at han ville tilbudt seg det om han hadde mulighet økonomisk. Men handling vil han sikkert være mer behjelpelig med. Tenker du avdragsfrihet på huslånet? Jeg tenkte kanskje på at jeg kunne bake billånet inn i huslånet også, for nå betaler jeg ned bilen på 5 år. Anonymous poster hash: e9dc3...5ef
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #16 Skrevet 24. april 2014 Så 1337 kr i mnd er kun for bil og hund? Det er RAN! Hva slags bil har du? Å forsikre en hund koster 1500-2000 kr i året. Det vil si at du forsikrer bilen din for vanvittige 14.000 kr per år, det er en vanvittig sum og betyr enten at du har den forsikret i feil selskap eller det er en spesielt dyr bil? Hva slags bil er det og hvilken årsmodell? Hehe.. Ja, forsikringsselskaper er vel ganske ramme på det der.. Jeg tror hunden min koster 1600 per år. Men tror kanskje bilforsikringen min er dyrere siden jeg kræsjet. Det er en egentlig billig bil med 1.2 liter motor som bruker lite bensin og kostet under 200.000 ny. Men det er en 2011-modell. Anonymous poster hash: e9dc3...5ef
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #17 Skrevet 24. april 2014 Vi er 2 voksne og 3 barn og bruker ca 7000 kr på dagligvarer. Dvs alt som kan kjøpes i matbutikk. 1 pers som snuser endel også. Dere finner nok mye dere kan redusere på. Og så får dere fordele utgiftene deres mer rettferdig (hvis det er viktig for dere eller du trenger det for å få oversikt over budsjett) Sikkert lurt å sette opp budsjett der, det er det første jeg skal gjøre! Anonymous poster hash: e9dc3...5ef
Tandra Skrevet 24. april 2014 #18 Skrevet 24. april 2014 Du bør sjekke pris på bilforsikringen flere steder. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #19 Skrevet 24. april 2014 Du bør sjekke pris på bilforsikringen flere steder. Takk, det skal jeg gjøre! Anonymous poster hash: e9dc3...5ef
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #20 Skrevet 24. april 2014 Du kan vel kutte bensinutgiftene i enkelte skriveperioder? Du må vel ikke absolutt kjøre hver dag når du skriver oppgave? Ville heller gjort det enn å kutte Netflix, for å si det sånn. Du kan jo kutte minst 2000 på dagligvareposten, og da ville jeg ikke nedprioritert det lille som får man til å holde seg gående i den verste perioden. Jeg ville heller ikke kuttet jobbingen, det er fullt mulig å skrive en optimal oppgave ved siden av litt jobbing så lenge man strukturerer tiden bra nok. Man er generelt tilpasningsdyktig. Det finnes folk som jobber 100 % med to barn som skriver en like god oppgave som en singel student uten deltidsjobb, fordi man blir tvunget til å arbeide mer effektivt. Anonymous poster hash: c55ab...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå