Gå til innhold

forbrenner jeg flere kalorier av å trene større muskelgrupper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg veier 113kg og skal ned til 68-70kg og har hørt diverse steder at store muskelgrupper forbrenner flere kalorier enn små muskelgrupper... er det sant eller er det bare en myte? skal selvfølgelig trene hele kroppen både med styrke og kondisjon, men vil bare vite om jeg f.eks. forbrenner flere kalorier med beinpress enn jeg gjør med triceps-trening, siden lår og rumpe er store muskelgrupper, og jeg er veldig sterk i beina, men mindre sterk i armene.

Anonymous poster hash: 2e4d5...76e
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Muskler forbrenner mer enn fett. Så jo høyere muskelprosent, jo mer øker du hvileforbrenningen. Ikke tenk på hvor mye du forbrenner akkurat under styrketreningen, forbrenning av kalorier kan du tenke på når du kjører kardio/kondisjon/ren fettforbrenning. Og husk at ingen trening hjelper hvis du ikke følger opp med et sunt kosthold.

Endret av Ultiva
AnonymBruker
Skrevet

hvilken puls bør jeg ligge på for maks effektiv fettforbrenning?jeg har hele tide trodd at jo høyere puls jo bedre, så jeg har hver gang slitt meg ut i 20 min i strekk med rundt 200 i puls til jeg har måttet kaste opp, men noen har sagt at hvis jeg gjør det tærer det bare på muskelmassen hvis jeg konstant bare trener med makspuls.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

hvilken puls bør jeg ligge på for maks effektiv fettforbrenning?jeg har hele tide trodd at jo høyere puls jo bedre, så jeg har hver gang slitt meg ut i 20 min i strekk med rundt 200 i puls til jeg har måttet kaste opp, men noen har sagt at hvis jeg gjør det tærer det bare på muskelmassen hvis jeg konstant bare trener med makspuls. Anonymous poster hash: 2e4d5...76e

Om målet er å bygge muskler så må du fokusere på tung styrke og færre reps.

Skal du ligge på makspuls og brenne skikkelig med fett er det bedre med kardio.

Beste er en kombinasjon så du blir sterk, muskuløs og fit med lav fettprosent om det er det som er målet.

Endret av Runforit
AnonymBruker
Skrevet

Målet mitt er å gå ned i vekt, få bort fettet og bygge mer muskler.. det jeg er redd for er at jeg skal trene feil, slik at jeg forbrenner bort muskelmassen istedet for fettet

AnonymBruker
Skrevet

4 måneder etter at jeg startet å trene relativt hardt og ofte hadde jeg mistet en del fett, men også muskelmassen var blitt betydelig lavere og jeg skjønte ingenting!

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Målet mitt er å gå ned i vekt, få bort fettet og bygge mer muskler.. det jeg er redd for er at jeg skal trene feil, slik at jeg forbrenner bort muskelmassen istedet for fettet

Da er det tung styrke du skal fokusere på.

Endret av Runforit
AnonymBruker
Skrevet

4 måneder etter at jeg startet å trene relativt hardt og ofte hadde jeg mistet en del fett, men også muskelmassen var blitt betydelig lavere og jeg skjønte ingenting!

Hvis du veier masse, vil du uansett hvor mye styrke du trener, sannsynligvis også miste en del muskler. Målet er selvsagt å miste mest fett, men muskelmassen går i mange tilfeller også ned. Det henger sammen med at man trenger masse muskler for å bære en tung kropp.

Hvis fettprosenten går opp, derimot, gjør du antakeligvis noe feil - enten på trenings- eller kostholdsfronten.

Anonymous poster hash: f9eed...0e1

Skrevet

Selv om det er mulig å gå ned i fett samtidig som du bygger muskler, så krever det både mer tid og dedikasjon på heltid. For det første må du passe mye bedre på hva du spiser siden du må holde kaloriinntaket på et lavt nivå for å gå ned mest mulig i fett. Samtidig må du også spise mye proteiner for å bygge opp musklene. Det er altså ikke umulig, men det kan bli litt mye detaljestyring, og dersom du ikke er mentalt forberedt på det kan det være lett å gå på en smell. Det er lettere å først ta av så mye fett som du ønsker, og heller begynne å bygge muskler derifra. Jeg er ingen ekspert på området, men har lest ganske mye rundt akkurat dette. Litt avhengig av hvor lang tid du ønsker/tillater deg selv å bruke på det jo mer kan du spise. Det er mine to cents

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er mulig å gå ned i fett samtidig som du bygger muskler, så krever det både mer tid og dedikasjon på heltid. For det første må du passe mye bedre på hva du spiser siden du må holde kaloriinntaket på et lavt nivå for å gå ned mest mulig i fett. Samtidig må du også spise mye proteiner for å bygge opp musklene. Det er altså ikke umulig, men det kan bli litt mye detaljestyring, og dersom du ikke er mentalt forberedt på det kan det være lett å gå på en smell. Det er lettere å først ta av så mye fett som du ønsker, og heller begynne å bygge muskler derifra. Jeg er ingen ekspert på området, men har lest ganske mye rundt akkurat dette. Litt avhengig av hvor lang tid du ønsker/tillater deg selv å bruke på det jo mer kan du spise. Det er mine to cents

takk for svar, det var veldig fint forklart! :)

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg veier 113kg og skal ned til 68-70kg og har hørt diverse steder at store muskelgrupper forbrenner flere kalorier enn små muskelgrupper... er det sant eller er det bare en myte? skal selvfølgelig trene hele kroppen både med styrke og kondisjon, men vil bare vite om jeg f.eks. forbrenner flere kalorier med beinpress enn jeg gjør med triceps-trening, siden lår og rumpe er store muskelgrupper, og jeg er veldig sterk i beina, men mindre sterk i armene.

Mye rare svar du fikk,så jeg må kommentere her.

Ja, på en bentreningsøkt forbrenner du flere kalorier enn på en økt med armer f. eks. De store muskelgruppene trenger mer "bensin" aka kalorier, enn de små.

Dette merker du jo godt selv også, gjør du ikke? At du svetter mer og blir mer sliten av en benøkt?

Kortere pauser, tyngre vekter, flere sett, alt dette vil øke kaloriforbruket. Tung styrketrening gir deg i tillegg etterforbrenning av kalorier.

Når det er sagt, du skal fjerne 40% av kroppsvekten din,og da er nok kondisjonstreningen den viktigste bidragsyteren til akkurat det. (Eller kardio, som det heter på det litt harry "byggerspråket")

Gjør det enkelt i starten for ikke å miste motivasjonen. Spis mindre kalorier enn du forbrenner. Rolige joggeturer som du gjør lengre og lengre forbrenner masse. Det neste halvåret kan du gå/jogge i skogen. Der forbrenner du mye mer enn på asfalt, og belaster bena myyye mindre. Det kan være svgjørende for deg, for å unngå skader. (Om du starter fra null).

Lykke til, jeg er imponert over målsetningen din! :)

Anonymous poster hash: 67bc1...6fe

• Liker 2
Skrevet

Du bør trene utholdenhet med tanke på å komme i best mulig form, fettforbrenninga kommer av seg selv da. Kroppen forbrenner mest fett når den ligger under syreterskelen, men målet med utholdenhetstrening bør være å flytte syreterskelen. Da kan du ligge på høyere intensitet og allikevel være under syreterskel, og du vil forbrenne mer fett.

For å få til det skal du hovedsakelig trene under syreterskel, da bygger du ut de fine kapilærene i muskulaturen, slik at oksygentransporten bedres. Du skal imidlertid også kjøre litt intervalltrening for å øke hjertets slagvolum, slik at mer blod pumpes rundt for hvert hjerteslag.

Hvis du bare trener utholdenhet vil du miste litt muskelmasse og mest fett, men hvis du trener en kombinasjon av utholdenhet og styrke vil du høyst sannsynlig øke i muskelmasse og gå ned i fettmengde.

De store musklene forbrenner selvsagt mer enn de mindre musklene, men du bør jo selvsagt trene hele kroppen når du trener styrke. Når det gjelder utholdenhetstrening bør du som er såpass tung ligge unna jogging, det blir hardt for sener og ledd, og kan fort gi senebetennelse. Jeg vil anbefale sykling, så lenge sykkelen er riktig innstilt og du bruker såpass lette gir at du har en tråkkfrekvens på minst 70-80 per minutt er det omtrent umulig å få belastningsskader.

Det er en mulighet for å få belastningsskader hvis muskulaturen blir for stram, så du må være flink til å tøye ut. Det er gunstig å tøye ut før man legger seg, fordi muskulaturen etter tøying er innstilt på å hvile.

AnonymBruker
Skrevet

Mye rare svar du fikk,så jeg må kommentere her.

Ja, på en bentreningsøkt forbrenner du flere kalorier enn på en økt med armer f. eks. De store muskelgruppene trenger mer "bensin" aka kalorier, enn de små.

Dette merker du jo godt selv også, gjør du ikke? At du svetter mer og blir mer sliten av en benøkt?

Kortere pauser, tyngre vekter, flere sett, alt dette vil øke kaloriforbruket. Tung styrketrening gir deg i tillegg etterforbrenning av kalorier.

Når det er sagt, du skal fjerne 40% av kroppsvekten din,og da er nok kondisjonstreningen den viktigste bidragsyteren til akkurat det. (Eller kardio, som det heter på det litt harry "byggerspråket")

Gjør det enkelt i starten for ikke å miste motivasjonen. Spis mindre kalorier enn du forbrenner. Rolige joggeturer som du gjør lengre og lengre forbrenner masse. Det neste halvåret kan du gå/jogge i skogen. Der forbrenner du mye mer enn på asfalt, og belaster bena myyye mindre. Det kan være svgjørende for deg, for å unngå skader. (Om du starter fra null).

Lykke til, jeg er imponert over målsetningen din! :)

Anonymous poster hash: 67bc1...6fe

Tusen takk! :D veldig bra svar! :D

Gjest lillelarve
Skrevet

Å mikse kondisjons, utholdenhet og styrke vil gi gode resultater OM du selvfølgelig har et sunt og RENT kosthold ved siden av. Spis nok av proteiner, karbohydrater og fett (fra sunne kilder, og fra så lite behandlet mat som mulig), men prøv å få i deg mindre kalorier enn du forbrenner.

Gåturer er også flotters.

Men jeg er ikke ekspert; har bare lest mye rundt, så det virker jo som det mest logiske. Det er vel lurt å bygge muskler (gjøre en del styrke) for å kunne forbrenne mer. Har du muskler, vil du forbrenne mer. Og jo mer aktiv du er i hverdagen, jo høyere forbrenning får du. I tillegg er det superviktig med hvile, søvn og regelmessig inntak av mat. Små, men hyppige måltid blir anbefalt. Men du vet vel kanskje alt dette? hehe :)

Uansett, jeg tror du skjønner greia. Du har jo allerede fått mange gode svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...