AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #1 Skrevet 24. april 2014 Jeg leier en leilighet med en liten uteplass med terrasse. Det er ikke plen, men det er ganske store blomsterbed og høye hekker rundt uteplassen. I fjor sommer lukte jeg ugress fra blomsterbedene i tre-fire timer en gang i måneden, da det vokste vilt hele sommeren. Huseier krevde at jeg holdt uteplassen ved like og var ikke fornøyd med lukingen min. Derfor måtte jeg plante blomster der og fylle på ny jord osv. Huseier begrunner dette med at jeg som leietaker har ansvar for å holde uteplassen ved like. Jeg klipper naturligvis hekkene, for ellers ville det sett fælt ut, men jeg hater virkelig hagearbeid. Kan huseier kreve at jeg steller i hagen? Anonymous poster hash: 8fdb4...3df
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #4 Skrevet 24. april 2014 Jeg leier en leilighet med en liten uteplass med terrasse. Det er ikke plen, men det er ganske store blomsterbed og høye hekker rundt uteplassen. I fjor sommer lukte jeg ugress fra blomsterbedene i tre-fire timer en gang i måneden, da det vokste vilt hele sommeren. Huseier krevde at jeg holdt uteplassen ved like og var ikke fornøyd med lukingen min. Derfor måtte jeg plante blomster der og fylle på ny jord osv. Huseier begrunner dette med at jeg som leietaker har ansvar for å holde uteplassen ved like. Jeg klipper naturligvis hekkene, for ellers ville det sett fælt ut, men jeg hater virkelig hagearbeid. Kan huseier kreve at jeg steller i hagen? Anonymous poster hash: 8fdb4...3df vet ikke, men fyll på minst 5 cm barklag (helst kakaoflis) i bedene så begrenser du ugresset i å vokse ihvertfall. Anonymous poster hash: 92621...b28
Serafina. Skrevet 24. april 2014 #5 Skrevet 24. april 2014 Bør det ikke stå spesifisert i leiekontrakten hvis det skal være ditt ansvar? Jeg tror det. 9
sofie777 Skrevet 24. april 2014 #6 Skrevet 24. april 2014 Jeg har hage utenfor mitt vindu, men har aldri fått noe krav om at jeg skal holde den ved like. Ikke at det er verdens fineste hage heller, men det blir da klippet gress noen ganger om sommeren. Jeg aner ikke hvor gressklipperen står en gang. Noen ganger kan det stå i kontrakten at man skal måke snø, men å stelle hagen er vel mindre vanlig. 1
Pingting Skrevet 24. april 2014 #7 Skrevet 24. april 2014 (endret) Med mindre det er spesifisert i kontrakten, så er det ikke ditt ansvar såvidt jeg forstår lovverket. Husleieloven sier f.eks. dette om partenes plikter i leietiden: § 5-3.Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd. Endret 24. april 2014 av Pingting 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #8 Skrevet 24. april 2014 Hvis hagen er til bare din disposisjon så kan det vel kreves at du utfører generelt vedlikehold (passe på at det ikke gror helt igjen), men ikke f.eks. planting og stell av ettårige blomster og annen kortvarig pynting. Du skal kunne forlate det i cirka samme stand som da du flyttet inn. Anonymous poster hash: 63ec1...389 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 Hvis hagen er til bare din disposisjon så kan det vel kreves at du utfører generelt vedlikehold Anonymous poster hash: 63ec1...389 Kan det? Ut fra hvilket regelverk? Anonymous poster hash: 95f76...822
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 Takk for svar alle sammen. Skal se om jeg får tak i sånn bark til å legge i bedene. Anonymous poster hash: 8fdb4...3df
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Bør det ikke stå spesifisert i leiekontrakten hvis det skal være ditt ansvar? Jeg tror det. Nei. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Dette trenger ikke å stå i kontrakten. Anonymous poster hash: 4fe74...5da 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 Står det ikke i kontrakten skal ikke du gjøre det, da er det huseiers ansvar Anonymous poster hash: 34fed...7e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #13 Skrevet 24. april 2014 Står det ikke i kontrakten skal ikke du gjøre det, da er det huseiers ansvar Anonymous poster hash: 34fed...7e6 Feil. Anonymous poster hash: 4fe74...5da 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #14 Skrevet 24. april 2014 Kan det? Ut fra hvilket regelverk?Anonymous poster hash: 95f76...822 Av samme type som man gjør inne - du må vaske, plukke hår ut av slukene, bytte lyspærer, ha på varme så ikke rørene fryser og så videre. Hadde det vært en plen der ville det vært naturlig å kreve at den ble klippet sånn at det fortsatt er en plen der når leieboer flytter ut, og ikke en urskog, men pynting med blomster og greier er ikke relevant for generelt vedlikehold. Anonymous poster hash: 63ec1...389 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #15 Skrevet 24. april 2014 Det er utleieren som er pliktig til å holde hagen i stand. Ikke leieboer. Derfor, ts, skal ikke du legge ut penger eller arbeid på hagen som utleier tross alt eier selv. Anonymous poster hash: c4873...49c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #16 Skrevet 24. april 2014 Av samme type som man gjør inne - du må vaske, plukke hår ut av slukene, bytte lyspærer, ha på varme så ikke rørene fryser og så videre. Hadde det vært en plen der ville det vært naturlig å kreve at den ble klippet sånn at det fortsatt er en plen der når leieboer flytter ut, og ikke en urskog, men pynting med blomster og greier er ikke relevant for generelt vedlikehold.Anonymous poster hash: 63ec1...389 Jeg ser ikke referanse til noe regelverk her - kun din egen synsing. Anonymous poster hash: 95f76...822
Pingting Skrevet 24. april 2014 #17 Skrevet 24. april 2014 Feil. Anonymous poster hash: 4fe74...5da Nå skal ikke jeg påberope meg noen jussekspertise akkurat - men det står da vitterlig at det er utleier som har hovedansvar for vedligehold av boligen og eiendommen forøvrig. Mens leietaker har ansvar for enkelte ting som ikke er en del av den faste eiendommen. Dette er vektlagt i forarbeidene til loven også. Hvordan du får dette til å bli leietakers ansvar (med mindre det er spesifisert i kontrakten, selvfølgelig) skjønner jeg ikke helt. Dette er også et spørsmål om hva som er det definerte leieobjektet i TS' kontrakt. Ut fra husleieloven handler en utleieavtale primært om bruksrett til husrom. Det kan sikkert også inkludere hage, men da bør det (etter mitt syn) stå spesifisert i kontrakten. Gjør det det, så virker det litt mer logisk at leietaker skal ha et visst vedlikeholdsansvar - men iom. at det fortsatt er utleier som sitter med hovedansvaret så synes jeg ikke på noen måte dette virker som noe man bare skal gå ut fra. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #18 Skrevet 24. april 2014 Nå skal ikke jeg påberope meg noen jussekspertise akkurat - men det står da vitterlig at det er utleier som har hovedansvar for vedligehold av boligen og eiendommen forøvrig. Mens leietaker har ansvar for enkelte ting som ikke er en del av den faste eiendommen. Dette er vektlagt i forarbeidene til loven også. Hvordan du får dette til å bli leietakers ansvar (med mindre det er spesifisert i kontrakten, selvfølgelig) skjønner jeg ikke helt. Dette er også et spørsmål om hva som er det definerte leieobjektet i TS' kontrakt. Ut fra husleieloven handler en utleieavtale primært om bruksrett til husrom. Det kan sikkert også inkludere hage, men da bør det (etter mitt syn) stå spesifisert i kontrakten. Gjør det det, så virker det litt mer logisk at leietaker skal ha et visst vedlikeholdsansvar - men iom. at det fortsatt er utleier som sitter med hovedansvaret så synes jeg ikke på noen måte dette virker som noe man bare skal gå ut fra. § 5-2.Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. § 5-3.Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd. Anonymous poster hash: 4fe74...5da
Pingting Skrevet 25. april 2014 #19 Skrevet 25. april 2014 Men dette hjalp jo ikke noe. § 5-2.Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Anonymous poster hash: 4fe74...5da Stemmer, men ordensregler og vedlikehold er ikke det samme. Ordensregler omfatter sånt som stilletider, røyking, husdyr, generell orden (f.eks. søppel og hensetting av gjenstander, rot, oppheng av klesvask og denslags). § 5-3.Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd. Anonymous poster hash: 4fe74...5da ...og her står det rett ut at det er utleier som har ansvaret for det du har uthevet. 2
cottage Skrevet 25. april 2014 #20 Skrevet 25. april 2014 (endret) Jeg gidder ikke lese hele tråden, men mener at ts har rett, en huseier kan ikke forlange at man er hagekyndig. Vet om vaktmestre som har luket bort alt i borettslaget som ikke hadde styring på hva som var stauder og ugress, og som ikke har fått sparken. Endret 25. april 2014 av cottage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå