AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #161 Skrevet 29. april 2014 +1 Jeg vet jeg er bitter, men jeg forbeholdermeg retten til å være det. For min del handler det om grensesetting. Det er en barriære mellom meg og dem, og den skyldes ene og alene hva de har gjort. Ferdig snakka. Skyldes to ting etter min erfaring (jeg er i mer eller mindre samme situasjon): 1. Hva de har gjort mot deg 2. Hvordan du velger å håndtere det de har gjort mot deg Hvis det handler om grensesetting, bør du virkelig finne ut hvordan du kan flytte den grensen og ta tilbake makten over ditt eget liv. At du er så sint og bitter, betyr i praksis at de fortsatt har makten over deg. Lær deg å ikke være et offer, så slipper du å skylde på andres gjerninger i barndommen for begrensningene i ditt eget voksenliv. (Tro meg, jeg har vært der selv. Vet at det er faen ikke lett å vokse opp når hele verden er imot en.) Anonymous poster hash: c902f...124
Gjest BettyBoop Skrevet 29. april 2014 #162 Skrevet 29. april 2014 Skyldes to ting etter min erfaring (jeg er i mer eller mindre samme situasjon): 1. Hva de har gjort mot deg 2. Hvordan du velger å håndtere det de har gjort mot deg Hvis det handler om grensesetting, bør du virkelig finne ut hvordan du kan flytte den grensen og ta tilbake makten over ditt eget liv. At du er så sint og bitter, betyr i praksis at de fortsatt har makten over deg. Lær deg å ikke være et offer, så slipper du å skylde på andres gjerninger i barndommen for begrensningene i ditt eget voksenliv. (Tro meg, jeg har vært der selv. Vet at det er faen ikke lett å vokse opp når hele verden er imot en.) Anonymous poster hash: c902f...124 Men herregud da bare fordi man ikke skal være i en offerrolle skal man bare glemme det man har blitt utsatt for da? Bagatellisere det? late som om det ikke er noen big deal? De som har banket opp og mobbet andre i hele barndommen og ungdomstiden skal liksom bare få slippe unna med det akkurat som om det ikke var så farlig det de gjorde?? 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #163 Skrevet 29. april 2014 Men herregud da bare fordi man ikke skal være i en offerrolle skal man bare glemme det man har blitt utsatt for da? Bagatellisere det? late som om det ikke er noen big deal? De som har banket opp og mobbet andre i hele barndommen og ungdomstiden skal liksom bare få slippe unna med det akkurat som om det ikke var så farlig det de gjorde?? Hæ? Nei, det handler ikke om å bagatellisere, det handler om å få hjelp og å bearbeide all dritten som skjedde, og erfare at man greier å være noe mer enn "den som ble mobbet hele tiden". Få livskvalitet med andre ord. Å bruke resten av livet sitt på å sitte og hate andre for noe de uansett ikke får u-gjort hjelper da ingen, aller minst en selv. Man råtner jo på rot av sånt. Den beste "hevnen" man kan ta på mobberne er å klare å komme seg videre i livet! Anonymous poster hash: c902f...124
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #164 Skrevet 29. april 2014 At noen ikke ønsker å bli kontakten er jo helt greit og jeg har aldri sagt noe annet. Men det er virkelig på tide å ta en runde med deg selv om bitterheten spiser deg opp og du spyr ut ufordragelig mye dritt, bare fordi noen ønsker å si unnskyld. Dere bitre ofre kan jo spørre dere selv. Kan det være slik at det barnet som mobbet meg var fylt med like mye svik og sinne? Når ikke DU kan styre din aggresjon og ditt hat, hvorfor forvente at et barn kan det? Det handler om å se forbi seg selv og forstå at det handler ikke bare om deg. Ønsker du å ha et godt liv, nytter det ikke å grave seg ned i selvmedlidenhet og klage på at alle andre har skylden når livet er dritt. Når alt kommer til alt, er det kun deg selv det går ut over. Anonymous poster hash: 0fc1a...d81 Uansett hva man sliter med selv, så rettferdiggjør det ikke at man lager livet til andre mennesker til et helvete. Det er ikke bare barn som mobber, men også ungdom og voksne. Noen mennesker har bare blitt mobbet noen få år i barneskolen, andre blir mobbet daglig på arbeidsplassen og noen har historier om mobbing som virker bare helt utrolige at barn/unge klarer å leve gjennom. Noen barn har også blitt mobbet av lærere og andre voksenpersoner de egentlig skal ha et tillittforhold til. I tillegg til at mange opplever at voksne tillittspersoner snur ryggen til og lar ting skje. Både som barn, unge og voksne. Og man trenger ikke å være bitter for å ikke ønske kontakt med sine tidligere mobbere. Eller rope halleluja over at man får en FB melding. Det står man fritt til å velge tross alt. For noen vil det bli en provokasjon, fordi at årene man har hatt sammen med det mennesket har vært rett og slett jævlige. Og når man da får en melding med "sorry" på en eller annen måte, så ripper det også opp i en del. Vi reagerer alle forskjellig på ting. Og hvem er tilgivelsen for? Den er vel mest for mobberen for at han/hun skal dekke over sin egen dårlige samvittighet? Det er den som evt kanskje får det bedre med seg selv. Mobbeofferet sitter fortsatt med sine problemer. Foreldre sitter fortsatt uten sine barn. Man kan alltid be om tilgivelse, men man kan verken forlange eller forvente å få det. Selv har jeg aldri snakket med mine mobbere etter jeg sluttet på skolen og flyttet. Jeg aner ikke hvordan jeg ville reagert om de plutselig tok kontakt. Jeg har verken hat eller aggressjon mot de, jeg tenker egentlig ikke på de så spesielt mye. Men jeg har stor forståelse for hvorfor mange blir provoserte av en FB melding om at de beklager hva de gjorde. Anonymous poster hash: 2e646...863 3
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #165 Skrevet 29. april 2014 Skyldes to ting etter min erfaring (jeg er i mer eller mindre samme situasjon): 1. Hva de har gjort mot deg 2. Hvordan du velger å håndtere det de har gjort mot deg Hvis det handler om grensesetting, bør du virkelig finne ut hvordan du kan flytte den grensen og ta tilbake makten over ditt eget liv. At du er så sint og bitter, betyr i praksis at de fortsatt har makten over deg. Lær deg å ikke være et offer, så slipper du å skylde på andres gjerninger i barndommen for begrensningene i ditt eget voksenliv. (Tro meg, jeg har vært der selv. Vet at det er faen ikke lett å vokse opp når hele verden er imot en.) Anonymous poster hash: c902f...124 De begrensningene i mitt voksenliv som skyldes psykiske vanskeligheter som er utløst av mobbing er det faktisk mobberne som har påført meg. Uansett hva du måtte synes eller skjønne. Jeg var et offer for mobbing. Det er et veldokumentert faktum. I denne tråden skriver vi om å be om unnskyldning til sitt offer. Da syns jeg det er lov å argumentere for hvorfor man betakker seg for dette, uten at folk skal analysere deg og påstå at hele ditt liv dreier seg om det mobbere har gjort med deg. For livet mitt består faktisk av veldig mye mer. Men her i denne tråden er det faktisk ett bestemt tema som diskuteres. Kanskje noen bør få opp øynene for at folk har flere sider? Dere snakker jo så varmt om at mobbere har flere sider. Men et mobbeoffer som sier de som mishandlet han er ansvarlige for sine handlinger, nei han har bare én side... Og denne persondiskusjonen og personangrepet over her er rapportert. 1
Gjest gurimalla Skrevet 29. april 2014 #166 Skrevet 29. april 2014 Nettopp: Strafferettslig. I juridisk forstand kan de ikke straffes for å ha stjålet en bil. Men i forhold til meg er de etisk og moralsk ansvarlige helt fra barnehagen av. Det lærer foreldre sine barn: Du skal ikke slå, sparke og bite Petter, for da blir Petter lei seg og får vondt. En treåring greier å leve etter det prinsippet. Da bør faenmeg en tolvåring klare det samme... Her er du tydeligvis helt fastlåst, som sagt de vet at de er slemme, men de forstår ikke hvilke konsekvenser det har (utover at det gjør vondt akkurat der og da). Samfunnet anerkjenner at tolvåringer er for umodne til å forstå konsekvenser av sine handlinger, det gjør jeg også. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #167 Skrevet 29. april 2014 Mobbing er et 'norsk' problem. I andre land er vold, tortur, voldtekter helt vanlig, sågar drap og krig.Anonymous poster hash: 3c7a6...26a 1
Gjest Seajewel Skrevet 29. april 2014 #168 Skrevet 29. april 2014 Karma, sier jeg bare... Man får tilbake det som man en gang ga, før eller senere i en eller annen form...
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #169 Skrevet 29. april 2014 Karma, sier jeg bare... Man får tilbake det som man en gang ga, før eller senere i en eller annen form... Dette er fullstendig ulogisk. Det kan skje i noen tilfeller men i mange skjer det ikke.Anonymous poster hash: 3c7a6...26a 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #170 Skrevet 29. april 2014 Karma, sier jeg bare... Man får tilbake det som man en gang ga, før eller senere i en eller annen form... Hørt Ronny Bruvik med Salhusvinskvetten?Anonymous poster hash: 3c7a6...26a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #171 Skrevet 29. april 2014 Jeg ble mobbet i grunnskolen. Men de få som har bedt om unnskyld i ettertid (noe jeg syntes varmet) så var det kun jenter. Ingen gutter har bedt om unnskyld. Tilfeldig eller? Anonymous poster hash: 6de1f...d9d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #172 Skrevet 29. april 2014 Jeg ble mobbet i grunnskolen. Men de få som har bedt om unnskyld i ettertid (noe jeg syntes varmet) så var det kun jenter. Ingen gutter har bedt om unnskyld. Tilfeldig eller?Anonymous poster hash: 6de1f...d9d Kun jenter som er opptatte av å 'kjøpe' seg fri fra synd, ja.Anonymous poster hash: 3c7a6...26a 1
Gjest BettyBoop Skrevet 29. april 2014 #173 Skrevet 29. april 2014 Karma, sier jeg bare... Man får tilbake det som man en gang ga, før eller senere i en eller annen form... Det der med karma er bare tull
Gjest BettyBoop Skrevet 29. april 2014 #174 Skrevet 29. april 2014 Mobbing er et 'norsk' problem. I andre land er vold, tortur, voldtekter helt vanlig, sågar drap og krig.Anonymous poster hash: 3c7a6...26a Tull og vås. Hvorfor tror du det skjer så mange skyteepisoder på skoler i usa Er som regel pga mobbing
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #175 Skrevet 29. april 2014 Tull og vås. Hvorfor tror du det skjer så mange skyteepisoder på skoler i usa Er som regel pga mobbing Hvor mange prosent av de som er blitt mobbet har drept? Antakelig så få at de fint kan være andre fundamentale grunner som ligger bak.Anonymous poster hash: 3c7a6...26a 1
Gjest BettyBoop Skrevet 29. april 2014 #176 Skrevet 29. april 2014 Hvor mange prosent av de som er blitt mobbet har drept? Antakelig så få at de fint kan være andre fundamentale grunner som ligger bak.Anonymous poster hash: 3c7a6...26a spiller ingen rolle hvor mange det er av de som har drept. Poenget er at mange sliter pga at de blir mobbet på skolen og at noen til slutt klikker eller tar selvmord.
Gjest Seajewel Skrevet 29. april 2014 #177 Skrevet 29. april 2014 Det der med karma er bare tull Ikke nødvendigvis. Er også en måte å tenke på, at mobberne vil før eller senere få betalt for at de har vært jævlige mot andre.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #178 Skrevet 29. april 2014 Sykt å tenke på at rundt 500 tar livet sitt hvert år. 500 sjeler. Hvor mange av de tror dere ble mobbet i barndommen? Anonymous poster hash: 6de1f...d9d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #179 Skrevet 29. april 2014 spiller ingen rolle hvor mange det er av de som har drept. Poenget er at mange sliter pga at de blir mobbet på skolen og at noen til slutt klikker eller tar selvmord. Det er fremdeles noe annet enn sult, tortur, voldtekt, drap og krig.Anonymous poster hash: 3c7a6...26a 1
Gjest BettyBoop Skrevet 29. april 2014 #180 Skrevet 29. april 2014 Det er fremdeles noe annet enn sult, tortur, voldtekt, drap og krig.Anonymous poster hash: 3c7a6...26a Og fordi det ikke er sult eller krig så er det greit? Og mobbing er faktisk en form for tortur 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå