Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #141 Skrevet 29. april 2014 Kjære mobber: Ååå, du hadde det fælt, så stakkars deg slo ned andre. Jammen da er det jo helt forståelig... Surprise. Jeg hadde det vondt jeg også. Men jeg slo aldri deg. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 29. april 2014 #142 Skrevet 29. april 2014 Kjære mobber: Ååå, du hadde det fælt, så stakkars deg slo ned andre. Jammen da er det jo helt forståelig... Surprise. Jeg hadde det vondt jeg også. Men jeg slo aldri deg. ja ikke sant. men om du ikke syns synd på de så har du liksom sunket ned på deres niva?? Halloo liksom 1
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #143 Skrevet 29. april 2014 (endret) For barn under tolv kan ikke vite hva de gjør? +1 Barn vet godt hva de gjør, når de velger å være jævlige mot andre. Når et barn har kommet i skolealder har de fleste unger greid å lære seg hjemme at man ikke slår andre barn og at det man gjør mot dem er vondt for den personen. De er moralsk ansvarlig for å ikke gjøre sånt. Det vet de selv. Det er derfor de passer på at ingen voksen ser dem når de trakasserer andre. Endret 29. april 2014 av Tøytigern 2
Gjest gurimalla Skrevet 29. april 2014 #144 Skrevet 29. april 2014 For barn under tolv kan ikke vite hva de gjør? De vet at de er slemme, men de har ikke forutsetning for å forstå hvilke konsekvenser oppførselen deres har. Derfor er det merkelig at noen sier at de ikke tror at noen som var mobber som 12 åring kan bli en grei person.
Gjest BettyBoop Skrevet 29. april 2014 #145 Skrevet 29. april 2014 De vet at de er slemme, men de har ikke forutsetning for å forstå hvilke konsekvenser oppførselen deres har. Derfor er det merkelig at noen sier at de ikke tror at noen som var mobber som 12 åring kan bli en grei person. en på 10-12 år vet da godt om konsekvenser. Hvor små tror du 12 åringer er? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #146 Skrevet 29. april 2014 Kjære mobber: Ååå, du hadde det fælt, så stakkars deg slo ned andre. Jammen da er det jo helt forståelig... Surprise. Jeg hadde det vondt jeg også. Men jeg slo aldri deg. Herregud, dette blir for dumt. Jeg sier ikke at man skal gå rundt å syntes synd på alle de som mobbet deg, men det handler om å løfte hodet sitt littegranne. Anonymous poster hash: 0fc1a...d81
Gjest gurimalla Skrevet 29. april 2014 #147 Skrevet 29. april 2014 en på 10-12 år vet da godt om konsekvenser. Hvor små tror du 12 åringer er? Hvorfor tror du at 12 åringer ikke kan få straff? Fordi de ikke er modne nok til å forstå konsekvensene av det de gjør!
Gjest Tris Skrevet 29. april 2014 #148 Skrevet 29. april 2014 (endret) Det er ikke min jobb å gi et sånt menneske en positiv bekreftelse på deres "selvutvikling" og bekrefte hvor flinke de er blitt til å forstå ting i etterkant, når de har tatt fra meg evnen til å tro på mitt eget verd. Det får de jobbe med selv, uten å bruke meg som middel. Nei det er ikke din jobb, men det var heller ikke det jeg skrev. Trist å lese at du har opplevd så mye vond mobbing. _______________________________________________________________ Jeg syns det er flott at en som har mobbet tar ansvar og sier: "Jeg beklager at jeg mobbet deg. Det var ikke riktig oppførsel og det var bare min feil. Det var ikke din feil. Jeg vet jeg kan ikke forandre fortiden, men du skal vite at jeg veldig gjerne ser at jeg aldri gjorde dette imot deg. Jeg forstår om du er sint, og hater meg. Det er ok. Jeg ville bare si dette, og dersom det er noe jeg kan gjøre for deg, la meg få vite det. Jeg vil gjerne gjøre noe fint for deg." Selvfølgelig vil en mobber lette på sin egen samvittighet. Det er bare sunt. Det betyr ikke at h#n tror at alt er nullet ut. En mobber som får samvittighet vil aldri glemme hva h#n har gjort. Skal dere virkelig nekte et menneske å ta ansvar for egne handlinger og sjansen til å si unnskyld? Dere behøver ikke å tilgi mobberen, men dere kan akseptere at vedkommende sier unnskyld. Jeg har selv blitt mobbet. På måter som er så utspekulert og mentalt knusende at jeg er stolt over at jeg fortsatt står på egne ben. Jeg valgte å kontakte mobberen, og fortalte h#n at jeg ikke var sint, men at det er ok, for jeg aktet ikke lenger å kaste bort tiden min på å hate et annet menneske. Vedkommende ble tatt på sengen, og fikk mumlet frem at det var fint at jeg sa det jeg sa. Og jeg vet at den personen har hatt mange tunge stunder i ettertid som en følge av alt h#n har gjort. En annen person som mobbet meg, har jeg ikke kontaktet. Vedkommende er en person som jeg ikke tror eier samvittighet. Den personen tror jeg neppe kommer til å kontakte meg for å si unnskyld, og jeg kommer ikke til å kontakte h#n, men om det dukket opp en unnskyldning fra den kanten, så ville jeg sagt takk! En ting er å sitte med ettervirkningene av å ha blitt mobbet. De tingene er det bare vi som er blitt mobbet som kan bearbeide. Men tenk litt på det, gjør ikke et nagende hat det tyngre å bearbeide smertene? For all del, hat personen, men en dag må dere gi slipp og gå videre. Jeg håper dere som hater klarer å gi slipp på hatet en dag. Endret 29. april 2014 av Tris
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #149 Skrevet 29. april 2014 Noen mener det er bedre at mobberene som voksne mennesker fremdeles syntes du er en tulling. Sier det gjerne til alle felles bekjente og lever i troen på at du er en totalt taper. Du sitter bitter og håper mobberen brenner i helvete, når sannheten er at h*n har det mye bedre enn deg.Dette i stede for at mobberen har vokst seg sympatisk og til et flott menneske og ønsker å si unnskyld? Merkelig at noen ikke ønsker et unnskyld. Fatter det ikke. Selv hadde jeg satt stor pris på en unnskyldning! Anonymous poster hash: 0fc1a...d81 At en ikke ønsker unnskyldning impliserer ikke at vedkommende er gjennomsyret av bitterhet, kanskje det bare betyr at vedkommende er ferdig med den perioden av livet sitt og ikke ønsker å ha kontakt med noen som ødela skoletiden deres eller bli påminnet om dette? Syns ikke du at de har rett til å mene dette? På samme måte som noen ønsker å få unnskylding, så er det noen som ikke vil ha det. Du kan ikke forvente å bli tatt i mot med åpne armer når du bestemmer deg for å be om unnskyldning. Slik er det bare, og da syns jeg det er rimelig tåpelig å påstå at noen som har fått deler av livet sitt ødelagt av mobbing, skal hylle mobberne som bestemmer seg for å si unnskyldning. Forstå meg rett, jeg syns det er flott at tidligere mobberne vil beklage for oppførselen sin, men en kan ikke forvente å få tilgivelse og å kalle noen for "bitter" og "idiot" fordi de ikke vil høre deres versjoner og beklagelser! Anonymous poster hash: 23a16...c98 3
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #150 Skrevet 29. april 2014 De vet at de er slemme, men de har ikke forutsetning for å forstå hvilke konsekvenser oppførselen deres har. Derfor er det merkelig at noen sier at de ikke tror at noen som var mobber som 12 åring kan bli en grei person. Det er til din opplysning ikke det jeg sier. Jeg sier at en sånn person kan få leve med samvittigheten sin, på samme måten som jeg må leve med konsekvensen av de handlingene som gir dem svart samvittighet. Og det syns jeg er tilpass for dem. For da lærte de kanskje noe.
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #151 Skrevet 29. april 2014 Hvorfor tror du at 12 åringer ikke kan få straff? Fordi de ikke er modne nok til å forstå konsekvensene av det de gjør! Der tar du feil. En tolvåring overlates til barnevernet istedenfor til politiet med anmeldelse og varetekt. Det er forskjellen. Men konsekvenser får det faktisk. Og de VET hva de gjør når de fryser ut/ mishandler og legger brev med selvmordsoppfordringer i andres skolesekker. De VET GODT at det er feil og ikke normal hyggelig adferd. 1
Gjest gurimalla Skrevet 29. april 2014 #152 Skrevet 29. april 2014 Det er til din opplysning ikke det jeg sier. Jeg sier at en sånn person kan få leve med samvittigheten sin, på samme måten som jeg må leve med konsekvensen av de handlingene som gir dem svart samvittighet. Og det syns jeg er tilpass for dem. For da lærte de kanskje noe. Da er vi uenige. Jeg synes det er urimelig å ikke tilgi barn for dumme ting de har gjort, og spesielt hvis det er åpenbart at de angrer og har forandret seg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #153 Skrevet 29. april 2014 Leste for ikke så lenge siden en artikkel i et ukeblad om ei jente som hadde blitt mishandlet seksuelt gjennom hele sin barndom av sin stefar. Hun bar på enormt mye sinne og aggresjon og var en mobber helt til hun begynte på ungdomskolen. Jeg mener at det kommer til et punkt hvor man bør tenke at voksne mobbeofre bør være bedre enn barn som er mobbere. Det har vært mange lignende tråder her inne og jeg begynner å bli kraftig lei av at det liksom er greit at mobbeofre får slenge så mye drit de bare vil, fordi de har hatt det så fælt. Men ser jo her også at dette er en tapt sak! Anonymous poster hash: 0fc1a...d81 1
Gjest gurimalla Skrevet 29. april 2014 #154 Skrevet 29. april 2014 Der tar du feil. En tolvåring overlates til barnevernet istedenfor til politiet med anmeldelse og varetekt. Det er forskjellen. Men konsekvenser får det faktisk. Og de VET hva de gjør når de fryser ut/ mishandler og legger brev med selvmordsoppfordringer i andres skolesekker. De VET GODT at det er feil og ikke normal hyggelig adferd. Du tar feil, les gjerne litt vilkår for straff og da spesielt om tilregnelighet. De under 15 år er ikke strafferettslig tilregnelige.
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #155 Skrevet 29. april 2014 At en ikke ønsker unnskyldning impliserer ikke at vedkommende er gjennomsyret av bitterhet, kanskje det bare betyr at vedkommende er ferdig med den perioden av livet sitt og ikke ønsker å ha kontakt med noen som ødela skoletiden deres eller bli påminnet om dette? Syns ikke du at de har rett til å mene dette? På samme måte som noen ønsker å få unnskylding, så er det noen som ikke vil ha det. Du kan ikke forvente å bli tatt i mot med åpne armer når du bestemmer deg for å be om unnskyldning. Slik er det bare, og da syns jeg det er rimelig tåpelig å påstå at noen som har fått deler av livet sitt ødelagt av mobbing, skal hylle mobberne som bestemmer seg for å si unnskyldning. Forstå meg rett, jeg syns det er flott at tidligere mobberne vil beklage for oppførselen sin, men en kan ikke forvente å få tilgivelse og å kalle noen for "bitter" og "idiot" fordi de ikke vil høre deres versjoner og beklagelser! Anonymous poster hash: 23a16...c98 +1 Jeg vet jeg er bitter, men jeg forbeholdermeg retten til å være det. For min del handler det om grensesetting. Det er en barriære mellom meg og dem, og den skyldes ene og alene hva de har gjort. Ferdig snakka.
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #156 Skrevet 29. april 2014 Leste for ikke så lenge siden en artikkel i et ukeblad om ei jente som hadde blitt mishandlet seksuelt gjennom hele sin barndom av sin stefar. Hun bar på enormt mye sinne og aggresjon og var en mobber helt til hun begynte på ungdomskolen. Jeg mener at det kommer til et punkt hvor man bør tenke at voksne mobbeofre bør være bedre enn barn som er mobbere. Det har vært mange lignende tråder her inne og jeg begynner å bli kraftig lei av at det liksom er greit at mobbeofre får slenge så mye drit de bare vil, fordi de har hatt det så fælt. Men ser jo her også at dette er en tapt sak! Anonymous poster hash: 0fc1a...d81 Jeg slenger ingen drit. Jeg er konsekvent på ett budskap: Den dårlige samvittigheten til mobberen er en konsekvens av den måten de har oppført seg på. De må ta den konsekvensen. Jeg blemishandlet hjemme av strenge foreldre som ikkeviste noen nåde. Derfor var jeg et barn som de andre oppfattet at det "var noe med" Så han valgte de å mobbe og de styrket sine posisjoner i kameratskapet til ut videregåendeskole. Jeg gir altså faen i om noen av dem sleit selv. For det betyr ikke at de har lov til å trakassere andre at de feks ble misbrukt hjemme. Da trengte de hjelp, ikke å få forståelse for at de mishandler andre barn. Og av meg får de iallefallingen forståelse. For som sagt: Jeg sleit fælt. Men jeg slo ingen andre. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 29. april 2014 #157 Skrevet 29. april 2014 Du tar feil, les gjerne litt vilkår for straff og da spesielt om tilregnelighet. De under 15 år er ikke strafferettslig tilregnelige. Etter loven nei, men det betyr ikke at de ikke vet hva de gjør.
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #158 Skrevet 29. april 2014 Det er nemlig mulig å oppføre seg ordentlig mot andre unger, selv om man ikke har det greit selv. At de utagerer er et tegn på at de ehøver hjelp. Så da får skolen se til å fange dem opp og finne årsaken til at de trakasserer andre unger. Men jeg tror faktisk ikke på at en hel skoleklasse har det så jævlig hjemme at det forklarer at de gjør hverdagen til et helvete for en bestemt medelev.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #159 Skrevet 29. april 2014 Jeg er uenig. En unnskyldning vil lette på din samvittighet, men ikke gjøre noe for den du sier unnskyld til. De får ikke tilbake det du tok fra de. I en slik situasjon mener jeg at å si unnskyld blir en egoisitisk handling. Anonymous poster hash: e525a...e25 Har du blitt mobbet selv, og fått en unnskyldning du ikke satte pris på, eller, siden du åpenbart har sterke meninger om dette? Jeg ble mobbet selv, og da jeg etter over ti år fikk en unnskyldning, var det det som skulle til for at jeg virkelig kunne lukke det kapittelet i livet mitt og gå videre. Anonymous poster hash: c902f...124 1
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #160 Skrevet 29. april 2014 Du tar feil, les gjerne litt vilkår for straff og da spesielt om tilregnelighet. De under 15 år er ikke strafferettslig tilregnelige. Nettopp: Strafferettslig. I juridisk forstand kan de ikke straffes for å ha stjålet en bil. Men i forhold til meg er de etisk og moralsk ansvarlige helt fra barnehagen av. Det lærer foreldre sine barn: Du skal ikke slå, sparke og bite Petter, for da blir Petter lei seg og får vondt. En treåring greier å leve etter det prinsippet. Da bør faenmeg en tolvåring klare det samme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå