Gå til innhold

Si unnskyld for mobbing 30 år senere? Eller la det ligge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er uenig. En unnskyldning vil lette på din samvittighet, men ikke gjøre noe for den du sier unnskyld til. De får ikke tilbake det du tok fra de. I en slik situasjon mener jeg at å si unnskyld blir en egoisitisk handling.

Anonymous poster hash: e525a...e25

Jeg er ikke enig. Å si unnskyld viser at man har vokst som menneske og tenker på den andre nok til å komme dithen at en vil si unnskyld.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Sabrina
Skrevet

Jeg ble mobbet fra barneskolen og ut ungdomsskolen, har ikke fått unnskyldning fra noen av mobberne. Jeg hadde satt stor pris på det.

Anonymous poster hash: b7db3...04e

Samme her. Har møtt de fleste på gaten i ettertid og ingen av dem viste tegn til dårlig samvittighet engang. Om bare noen hadde sagt unnskyld, så hadde det lyst opp dagen min, kanskje hele uken. Jeg vet jo nå at det ikke var/er min feil at jeg var/er annerledes, men det gjør noe mot deg når man opplever at folk generelt, hater deg på det grunnlaget. Det er i alle fall det man tenker. Hadde noen av dem stoppet meg opp og tatt seg tid til å gi meg en forklaring, så hadde jeg i det minste visst hvorfor jeg ble utsatt hele tiden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har faktisk skrevet en lang melding nå og sendt den til henne.. Så får det bære eller briste. Jeg vil også understreke følgende; NEI jeg gjør det ikke for min egen samvittighets skyld - om jeg hadde tenkt på meg selv hadde jeg latt det ligge og tenkt at gjort er gjort osv. Jeg vil virkelig bare oppriktig fortelle henne at jeg angrer så inderlig og skulle så gjerne ha det ugjort og at jeg virkelig IKKE er den personen jeg var på barenskolen. Som voksen skulle jeg osgå inderlig ønske at noen voksne hadde grepet inn på den tiden istedenfor å overse det. Da hadde forhåpentligvis mye vært annerledes idag.

JA mobbing er grusomt. Men også de av oss som har vært mobbere må faktisk leve med det vi har gjort, og det er faktisk ganske kjipt det også - iallefall for oss som har endret totalt holdninger og som idag ikke tåler noen form for urett..

Så til de av dere som har blitt mobbet; vit at det ofte ligger stor grad av usikkerhet hos de som mobber - og at deres måte å takle dette på (om det er sjalusi, redd for å bli ertet selv, vanskelige ting hjemme som ingen vet om osv) - for de av oss som faktisk får tilbake sunn fornuft og evne til empati - vi anger dypt dypt dypt på våre handlinger - og tro meg - skulle gjort hva som helst for å ha det ugjort..

Anonymous poster hash: 59ee6...8ae
  • Liker 8
Skrevet

Jeg ville satt pris på en unnskyldning.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Magdalene
Skrevet

Så bra av deg å sende en unnskyldning!

Håper den blir tatt godt i mot 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om unnskyldning.

Gjorde det samme da jeg også var mobber en periode. Det ble en samtale, og hun ville vite hvorfof. Fikk forklart at jeg hadde store problemer hjemme. Hun syns det hjalp å høre årsaken, for å komme ut av offer-rollen hun har følt på. Det var jo overhodet ikke noe galt hun gjorde. Ble tilgitt, og hundre mentale kg lettere. Mest fordi hun følte det bedre ved å få svar og forklaring.

Å bli mobbet kan følge en i veldig mange år. Et unnskyld er aldri feil!

Anonymous poster hash: 1daa2...a8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tilgitt deg TS. Hva er det med bøller som forventer tilgivelse, for skadene de påfører andre mennesker?

Anonymous poster hash: 4d881...4c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du har fått mange positive svar, og du bør nok la flertallet regjere her, men bare for ordens skyld vil jeg fortelle deg at jeg har ikke noe ønske om å høre fra mine gamle mobbere. De er ute av livet mitt nå, og det er sånn jeg vil ha det.

Anonymous poster hash: ae4d0...f69
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ville satt pris på en undskyldning. Jeg ble mobbet på ungdomsskolen, og jeg er over det som skjedde. Det gjør ikke vondt lengre, men det er noe rart med det. Jeg bærer på en slags...skam. En skyldfølelse, tanker om at jeg fortjente det, at det var min feil for at jeg var så stille og sjenert. Jeg VET at jeg var et uskyldig offer, og at de oppførste seg uakseptabelt, men følelser er ofte ulogiske. Den sjenerte jenta fra ungdomsskolen er fremdeles inni meg en plass, og jeg tror en undskyldning ville fjernet restene av skammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ops, ser nå at jeg gikk på en klassisk blemme ved ikke å lese ferdig tråden før jeg svarte. Jeg ser du allerede har sendt unnskyldningen. Jeg håper hun tar den godt imot :)

Anonymous poster hash: ae4d0...f69
Skrevet

Jeg hadde ikke tilgitt deg TS. Hva er det med bøller som forventer tilgivelse, for skadene de påfører andre mennesker?

Anonymous poster hash: 4d881...4c7

Å be om undskyldning er ikke det samme som å be om tilgivelse. Man kan be om undsyldning uten å forvente tilgivelse. Det handler om å gjøre opp for seg, ikke for sin egen del, men for offeret. Hjelper ikke undskyldningen, så hjelper det ikke, men som du ser fra tråden så er det mange som har opplevd mobbing som ville satt pris på det.

• Liker 4
Skrevet

Håper vi får vite hvordan det gikk med unnskyldningen! Krysser fingrene for at det går bra! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Håper vi får vite hvordan det gikk med unnskyldningen! Krysser fingrene for at det går bra! :-)

Håper jeg også :)

Og til TS: flott gjort av deg!

Anonymous poster hash: 0fb5a...74c

Skrevet

Jeg hadde satt pris på det. For å være ærlig tror jeg jeg hadde likt å vist at det mobberen gjorde gikk inn på dem også, hvertfall senere, at det ikke bare var jeg som ble negativt påvirket av det.

• Liker 2
Skrevet

Henger meg på denne tråden jeg også, jeg har noe lignende jeg går og grubler over.

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Jeg ba om unnskylding etter mange år. Er veldig glad jeg gjorde det. Personen ble veldig glad og vi hadde en lang prat for hun hadde mange spørsmål om hvorfor osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å be om undskyldning er ikke det samme som å be om tilgivelse. Man kan be om undsyldning uten å forvente tilgivelse. Det handler om å gjøre opp for seg, ikke for sin egen del, men for offeret. Hjelper ikke undskyldningen, så hjelper det ikke, men som du ser fra tråden så er det mange som har opplevd mobbing som ville satt pris på det.

TS her igjen; Må bare få understreket dette - jeg sier IKKE unnskyld for å få tilgivelse, men for at de skal vite at jeg angrer på min oppførsel på barneskolen, og at jeg som voksen er fryktelig lei meg for det. Skulle inderlig ønske noen voksne grep inn på den tiden og stoppet det hele..

Venter på svar..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På barneskolen var jeg en typisk "leder" som sammen med andre jenter mobbet stygt to andre jenter - fra ca 4-6 klasse tiden. På ungdomskolen ga det seg og jentene var i forskjellige jentegjenger og drev med sitt.

Dette er nå 30 år siden, men fortsatt kan jeg kjenne en fryktelig dårlig samvittighet for min slemme oppførsel. Nå som voksen ser jeg jo hvor dust jeg var da..

Er "venn" med den ene jenta på facebook og vi har felles bekjente, men har overhode ingen kontakt i real life - bor på helt forskellige steder og har svært ulike interesser.

Har tenkt lenge at jeg jammen meg burde skrevet en unnskyldning for min oppførsel på barneskolen, som jeg er fryktelig lei meg for i ettertid. Har faktisk tenkt på dette til og fra i 20 års tid, men har forsterket seg siste årene nå som jeg selv har fått barn. Min samboer mener det er en god ide, min venninne mener det er feil og dumt å rippe opp i gamle sår. Kansje jeg minner de på ubehageligheter de forlengst har glemt/lagt bak seg??? Vet heller ikke hvordan jeg skal formulere beklagelsen, da jeg ikke gjør dette for å føle meg bedre, men mer fordi jeg er kvalm over hvordan jeg oppførte meg..

Hva syns du? Ville du at noen skulle rippet opp i gamle sår? Er det verdt det?

Absolutt!! mobbeofre sliter ofte med dette hele livet. Har mine mobbere tatt kontakt nå og salt unnskyld hadde det hjulpet.

Gjør det!!

Anonymous poster hash: 0c8d6...374

Skrevet

TS her igjen; Må bare få understreket dette - jeg sier IKKE unnskyld for å få tilgivelse, men for at de skal vite at jeg angrer på min oppførsel på barneskolen, og at jeg som voksen er fryktelig lei meg for det. Skulle inderlig ønske noen voksne grep inn på den tiden og stoppet det hele..

Venter på svar..

Det var sånn jeg oppfattet deg også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gleder meg til å høre hvordan det går. Håper hun blir glad for meldingen... :)

Anonymous poster hash: 45761...4bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...