Gå til innhold

Si unnskyld for mobbing 30 år senere? Eller la det ligge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På barneskolen var jeg en typisk "leder" som sammen med andre jenter mobbet stygt to andre jenter - fra ca 4-6 klasse tiden. På ungdomskolen ga det seg og jentene var i forskjellige jentegjenger og drev med sitt.

Dette er nå 30 år siden, men fortsatt kan jeg kjenne en fryktelig dårlig samvittighet for min slemme oppførsel. Nå som voksen ser jeg jo hvor dust jeg var da..

Er "venn" med den ene jenta på facebook og vi har felles bekjente, men har overhode ingen kontakt i real life - bor på helt forskellige steder og har svært ulike interesser.

Har tenkt lenge at jeg jammen meg burde skrevet en unnskyldning for min oppførsel på barneskolen, som jeg er fryktelig lei meg for i ettertid. Har faktisk tenkt på dette til og fra i 20 års tid, men har forsterket seg siste årene nå som jeg selv har fått barn. Min samboer mener det er en god ide, min venninne mener det er feil og dumt å rippe opp i gamle sår. Kansje jeg minner de på ubehageligheter de forlengst har glemt/lagt bak seg??? Vet heller ikke hvordan jeg skal formulere beklagelsen, da jeg ikke gjør dette for å føle meg bedre, men mer fordi jeg er kvalm over hvordan jeg oppførte meg..

Hva syns du? Ville du at noen skulle rippet opp i gamle sår? Er det verdt det?

Anonymous poster hash: 59ee6...8ae
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si unnskyld, men for deres del, ikke for å lette din egen samvittighet.

Anonymous poster hash: d8d13...ae3
  • Liker 4
Skrevet

Det er litt kinkig. Hvis vedkommende fortsatt sliter med ettervirkningene av mobbingen kan det kanskje være godt for henne å få en unnskyldning. At hun kanskje litt lettere kan komme seg litt videre ved at du erkjenner at du har oppført deg jævlig, og forstår at hun har hatt en vanskelig oppvekst pga dette.

Men dersom dette er noe hun er ferdig med. Kan det jo være en vond påminnelse som din venninne sier.

Jeg tror det kommer an på hvor vondt hun har hatt det i oppveksten og hvordan hun er preget av det i dag om det er en god idé å be om unnskyldning.

Men egentlig synes jeg jo at man skal be om unnskyldning når man har gjort noe galt, selv etter lang tid.

Konklusjonen er at jeg er like usikker som deg egentlig… :sjenert:

• Liker 3
Skrevet

Si unnskyld. Det hadde jeg satt pris på.

• Liker 18
Skrevet

En som mobbet meg på barne- og ungdomskolen sendte meg plutselig melding på facebook for en stund siden hvor han ba om unnskyldnig for hvrdan han hadde behandlet meg og sa at om han kunne ønske han kunne skru tilbake tiden og gjøre det om. Det var veldig hyggelig å høre, så jeg syntes absolutt du burde sende henne en mld:)

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt stor pris på en unnskyldning hvertfall. Ser ikke helt hva vondt det skal gjøre. Hvis hun faktisk har lagt det bak seg, og du "ripper opp i såret", så glemmer hun det nok fort igjen, men setter likevel pris på det. Hvis du forstår hva jeg mener? :)

Anonymous poster hash: a43e6...3e3
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

vær i så fall tydelig på at grunnen for mobbing ikke var pga henne, men ubegrunnelig oppførsel fra (kanskje en usikker) deg på den tiden? Det var aldri henne det var noe galt med, men din atferd.

Anonymous poster hash: d9e97...58a
  • Liker 4
Skrevet

Hadde jeg blitt stygt mobbet over 2 år på barneskolen, hadde jeg helt klart husket dette, og en unnskyldning hadde vært på sin plass uansett hvor lenge det er siden.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Si unnskyld! Er glad du har nok selvinsikt til å ønske gjøre det! :jepp::klem:

Anonymous poster hash: 9b534...62f
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror det hadde vært godt å få en unnskyldning. Spesielt må det bety noe å bare vite at dette har du tenkt på i så mange år, så ja si unnskyld :)

Anonymous poster hash: ac074...085
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville satt utrolig pris på det!

AnonymBruker
Skrevet

Si unnskyld!

Det er tøft gjordt.

Fler jeg kjenner som har blitt mobbet og fått unnskyldning. Kjenner og en mobber som har sagt unnskyld. Jeg ble mobbet. Ingen har sagt unnskyld til meg, men hadde satt pris på det.

Anonymous poster hash: 3e82e...159
  • Liker 1
Skrevet

Det er flott at du tenker på å si unnskyld, og du kan gjerne gjøre det. Bare gjør det enkelt. Jeg hadde satt stor pris på det om det hadde gjaldt meg. :hug:

Skrevet

Støtter de andre her - si unnskyld! Kan umulig gjøre mer skade, tror heller tvert om.. Fint at du tenker på å gjøre det, selv etter så lang tid!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mobbing er en stygg ting!

Anonymous poster hash: 3c7a6...26a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig. En unnskyldning vil lette på din samvittighet, men ikke gjøre noe for den du sier unnskyld til. De får ikke tilbake det du tok fra de. I en slik situasjon mener jeg at å si unnskyld blir en egoisitisk handling.

Anonymous poster hash: e525a...e25
  • Liker 10
Skrevet

Si unnskyld, og ikke si det på facebook. Ring henne eller møt henne.

Gjest Jørild
Skrevet

Jeg er uenig. En unnskyldning vil lette på din samvittighet, men ikke gjøre noe for den du sier unnskyld til. De får ikke tilbake det du tok fra de. I en slik situasjon mener jeg at å si unnskyld blir en egoisitisk handling.

Anonymous poster hash: e525a...e25

For meg så hadde en unnskyldning helt klart hatt betydning.

Jeg stemmer for.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Si unnskyld!

Det er tøft gjordt.

Fler jeg kjenner som har blitt mobbet og fått unnskyldning. Kjenner og en mobber som har sagt unnskyld. Jeg ble mobbet. Ingen har sagt unnskyld til meg, men hadde satt pris på det.

Anonymous poster hash: 3e82e...159

Jeg ble mobbet fra barneskolen og ut ungdomsskolen, har ikke fått unnskyldning fra noen av mobberne. Jeg hadde satt stor pris på det.

Anonymous poster hash: b7db3...04e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...