Gå til innhold

Hunden min ble angrepet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen dager siden ble jeg svært sjokkert! Vi har en blandings bikkje som er verdens snilleste. Han har aldri gjort noen ting med noen som helst. Han leker med både barn, katter og andre hunder. Men jeg ble så skremt her om dagen..

Vi møtte på noen med bikkjer, pleier som regel ikke å stoppe, men engelsk bulldog er så fine! Han var også veldig snill, og de gikk fint sammen. Vår hund til slutt satte seg ned ved beinet til samboer. Men så går det en annen hund løs ved siden av, den har jeg sett mange ganger og den går løs, trodde den var snill. Plutselig "løp" den mot vår hund og tok skikkelig tak i nakken på han så han skreik. Dette er en blanding mellom fuglehund og doberman. Selv om han har doberman i seg, så reagerte han ikke på dette. Han er veldig snill , så tror ikke han ville ha gjort noe. Den slipper og han bare fører bikkja bort og setter seg ned ved siden av bikkja på huk og sa unnskyld. Også tenkte jeg "hvem er det han sa unnskyld til? oss eller bikkja?" (fordi han hadde tatt han i nakkeskinnet og ført han bort..

Jeg har prøvd å få tak i navn på denne personen, fordi det er både båndtvang og ikke lov til å ha aggressive bikkjer løs uansett. Heldigvis ble ikke vår skadet..

Blir så sint!!

Anonymous poster hash: 51d9d...ca3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånt som dette er så utrolig irriterende!!!!

Hvorfor kan ikke folk holde hundene sine i bånd hvis de ikke har kontroll??

En annen ting jeg syntes er irriterende er alle hundene som bare får lov til å gå løse bort til andre hunder, når man møter andre hunder eller mennesker på tur, så tar man hunden i båndet og hører om det er greit at hundene får lov til å hilse.

Min hund har MASSE sosial omgang med hunder som vi trener med og hundene til venner, så de gangene vi går tur alene, så trenger hun ikke hilse på fremmede hunder, da kan heller vi kose oss sammen, alene ;)

Jeg syntes det er så dårlig gjort at din hund som er snill og grei skal få et bitt i nakken fordi den andre hunden ikke er under kontroll av eieren.

Ville tatt en prat med han neste gang og fortalt at episoden var ubehagelig for deg, og at du satt pris på at han tok hunden sin i kobbel når han ser dere på tur i fremtiden så det ikke skjer en gang til, dette er bare rett og rimelig av deg å kunne kreve når hunden din har blitt bitt av den andre.

• Liker 1
Gjest Cevita
Skrevet

Jeg tolker det som at dere hadde hunden deres i bånd, stemmer det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker det som at dere hadde hunden deres i bånd, stemmer det?

Ja, det stemmer.

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting jeg syntes er irriterende er alle hundene som bare får lov til å gå løse bort til andre hunder, når man møter andre hunder eller mennesker på tur, så tar man hunden i båndet og hører om det er greit at hundene får lov til å hilse.

Min hund har MASSE sosial omgang med hunder som vi trener med og hundene til venner, så de gangene vi går tur alene, så trenger hun ikke hilse på fremmede hunder, da kan heller vi kose oss sammen, alene ;)

Jeg syntes det er så dårlig gjort at din hund som er snill og grei skal få et bitt i nakken fordi den andre hunden ikke er under kontroll av eieren.

Ville tatt en prat med han neste gang og fortalt at episoden var ubehagelig for deg, og at du satt pris på at han tok hunden sin i kobbel når han ser dere på tur i fremtiden så det ikke skjer en gang til, dette er bare rett og rimelig av deg å kunne kreve når hunden din har blitt bitt av den andre.

Helt enig! Han pleide å gå forbi her hver dag før, men jeg har faktisk ikke sett han siden det skjedde. Men neste gang jeg ser den bikkja gå løs, uansett om jeg går alene uten eller med bikkja, så kommer jeg til å si til han at han bør holde bikkja si i bånd fordi dette liker jeg ikke. I hvert fall ikke når han går forbi huset vårt med den bikkja løs. Det har jeg sett han gjøre mange ganger før det skjedde. Han gikk 30-40 meter forran bikkja, og bikkja gikk helt bak og stod igjen utenfor hagan våres å snusa. Han så ikke etter at bikkja hans kom etter han igjen. Han hadde virkelig ikke kontroll.

Skrevet (endret)

AAAARG! Jeg kunne skrevet ti tusen sider om hvor forbanna jeg er på folk som har hunder løse, uten kontroll!

Jeg har selv en hund som er kjempesnill og aldri har vist tegn til aggresjon (dette er også en rase som kommer svært langt ned på bitestatistikken) så har jeg han ALLTID I BÅND når jeg er i tvil om jeg kan håndtere situasjonen (f.eks skogstur i et område hvor jeg VET at det er masse hester)!

I skogene hvor jeg går har jeg opplevd OFTE at hunder kommer byksende mot meg og hunden min (som da er i bånd), så herjer de med min stakkars hund, hopper opp etter meg og snapper etter lommene mine (fulle av hundegodis) I FLERE MINUTTER . Så kommer eierne luntende i et bedagelig tempo. De går søndagstur med bikkjene løse flere hundre meter foran seg (merkelig nok er dette ALLTID OG UTEN UNNTAK menn mellom 50 og 70 år).

Jeg har ikke tall på hvor mange hundeiere jeg har kjeftet ned. De har absolutt null kontroll og gir så immari faen.

(beklager denne utblåsningen i tråsen din, TS. Jeg ble bare så arg!)

Endret av Alice123
  • Liker 1
Gjest Cevita
Skrevet

Ja, det stemmer.

Da har du hvertfall ditt på det tørre, det er bra.

Jeg ville anmeldt jeg, dersom jeg følte at dette kunne bli et problem også seinere. Mannen har jo tydeligvis ikke kontroll, og bryter loven. Det er ikke sikkert det går like bra nestegang.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Her går ofte nabohundene løse og min har også blitt bitt et par ganger! Veldig irriterende. Jeg har snakket med dem, men det er som for døve ører. Noen dager senere ser jeg hundene løse igjen.. Skjønner det ikke!

AnonymBruker
Skrevet

.

Er det ikke bra at folk spør om det er greit at hundene hilser? Hadde det vært bedre om de ikke spurte?

Anonymous poster hash: dfb3f...04f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bra at folk spør om det er greit at hundene hilser? Hadde det vært bedre om de ikke spurte?

Tror ho sa at det hadde vært greit å spørre. Fordi det er så mange folk som går tur med bikkjene sine løs og ikke bryr seg om de går bort til de som går forbi, det er mange som også kommer alene og er livredd hunder. Også de som faktisk ikke strammer inn båndet på bikkja, så de sperrer for hele veien. Det går da ann å få litt plass til å gå på vi å.

AnonymBruker
Skrevet

Her går ofte nabohundene løse og min har også blitt bitt et par ganger! Veldig irriterende. Jeg har snakket med dem, men det er som for døve ører. Noen dager senere ser jeg hundene løse igjen.. Skjønner det ikke!

Så lenge det er båndtvang, så kan du bare si det at hvis ikke dette blir gjort noe med. Vil du melde ifra. Foreldrene mine har en nabo som hadde bikkja si løs hele tiden, kom en dag med den andre bikkja mi (som var hos oppdretter da dette skjedde, så hadde ho ikke med meg.) og nabobikkja fløy på bikkja vår. Moren min ble så sint og kjeftet dem ned. Etter veldig mange forsøk på å få dem til å forstå. Var det bare kjefting på dem som fikk dem til å forstå. Etter det så har de holdt bikkja i bånd meste parten av dagen når de har vært ute.

Fordi det er ikke lov til å ha aggressive bikkjer løs ute.

Skrevet

Jeg skrev:

En annen ting jeg syntes er irriterende er alle hundene som bare får lov til å gå løse bort til andre hunder, når man møter andre hunder eller mennesker på tur, så tar man hunden i båndet og hører om det er greit at hundene får lov til å hilse. Jeg burde kanskje lagt til: "også lar man dem hilse dersom det er greit for den andre eieren"

Jeg mente at det var det de burde gjøre, det er noe svært få gjør, men det er selvfølgelig hyggelig de gangene folk gjør det, oftest får hundene lov til å bare løpe bort til andre hunder ;)

Skrevet

Vet du navnet på denne personen? Eventuelt hvor vedkommende bor?

Politianmeld dette om det skjer igjen. Man kan forresten også ringe til politiet dersom hunden går løs for seg selv uten tilsyn i båndtvangperiode, eller hvis det er feks i et boligstrøk. Fortell at du syns dette er skummelt og frykter for din egen hund som selvsagt går i bånd. Kanskje er det flere som har ringt og meldt ifra om dette.. Plutselig er det en nabo som får en litt lei henvendelse fra politiet.

AnonymBruker
Skrevet

Her ser det ut som at det er du som ikke har forstått den andre hundens signaler. Den må åpenbart ha følt seg truet, og hadde du fortsått en hunds dempende signal, hadde du kunne tatt hunden din og trukket deg tilbake.

Det er en hovedregel når det kommer til hunder. En hund angriper aldri uten at den føler seg truet. Videre gir en hund flere dempende signaler når den føler seg truet slik at man alltid får tid til å agere ut fra dette. Her er det nok du som har sviktet.

Problemet i dag er at et enormt stort flertall av hundeeiere ikke forstår dempende signal, og det verste er at de ikke engang vet hva det er. Det er helt essensielt i hundehold.

Anonymous poster hash: 80220...de5
  • Liker 1
Skrevet

Kødder du? En hundeeier har hatt sin agressive og ustabile hund gående løs under båndtvangperioden. Så er det TS sin feil at det går galt?

Hvorfor er det offeret sitt ansvar?

Skrevet

Ærlig talt, når hundeeieren lar hunden sin går løs og den angriper en hund i bånd, så er det virkelig ikke TS sin feil! Det er ikke alltid lett å forutse hva en hund kommer til å gjøre, og som eier kan man ikke bare la hunden sin vandre løs for å si sa at "du leste nok ikke signalene riktig" dersom hunden angriper en annen hund.

Opplevde selv og få hunden min angrepet av to store hunder. Denne eieren hadde riktignok hundene i bånd, men hun hadde ikke sjangs når de to bestemte seg for å gå til angrep på min hund. Det var en skikkelig ubehagelig opplevelse, hvor det heldighvis gikk greit.

AnonymBruker
Skrevet

Kødder du? En hundeeier har hatt sin agressive og ustabile hund gående løs under båndtvangperioden. Så er det TS sin feil at det går galt?

Hvorfor er det offeret sitt ansvar?

Ærlig talt, når hundeeieren lar hunden sin går løs og den angriper en hund i bånd, så er det virkelig ikke TS sin feil! Det er ikke alltid lett å forutse hva en hund kommer til å gjøre, og som eier kan man ikke bare la hunden sin vandre løs for å si sa at "du leste nok ikke signalene riktig" dersom hunden angriper en annen hund.

Opplevde selv og få hunden min angrepet av to store hunder. Denne eieren hadde riktignok hundene i bånd, men hun hadde ikke sjangs når de to bestemte seg for å gå til angrep på min hund. Det var en skikkelig ubehagelig opplevelse, hvor det heldighvis gikk greit.

Tøv. Med mindre hunden er syk i hodet (noe som bør føre til avliving) er det aldri hunden sin feil når den angriper. ALDRI. En hund som angriper sender ALLTID ut dempende signaler og en som er vant til hunder skal kunne se og forstå disse signalene og agere ut fra dette og dermed hindre et angrep.

Jeg frikjenner ikke hundeieren, men i dette tilfellet har nok TS oversedd en rekke dempende signal og latt være å tatt hensyn til at hunden åpenbart har følt seg truet. Dessverre er dette ikke et ukjent fenomen. Det er en sjokkerende mangel på kunnskap blant hundeeiere i dag og mange vet ikke hva dempende signaler er engang. Det er hårreisende. Jeg anbefaler alle å starte med å lese Turid Rugaas bok om hundens dempende signaler. Det vli være en fin start.

Og bare for å nevne det:

Båndtvang er ikke til for å beskytte andre mennesker, men for å beskytte vilt og husdyr!

Anonymous poster hash: 80220...de5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...