AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #1 Skrevet 24. april 2014 Er mest å få ut frustrasjon men fint hvis noen kan svare på om dette er lovlig... Har signert kontrakt på kommunal bolig i dag og i kontrakten står det at der ikke er lov å tenne levende lys der og personalet kan ta seg inn i leiligheten hvis de ser det. Er det virkelig lov av utleier å nekte leier å ha levende lys i sin egen bolig selv om utleier er kommunen? Og kommer inn i leiligheten uten tillatelse hvis de ser det? Prøvde å forklare at jeg tar flere forhåndsregler enn de fleste, bruker kun telys i stødige beholdere uten tak, setter de ikke oppå, ved siden av eller under ting som lett tar fyr (f.eks duker og gardiner), setter de ikke plasser det er stor sjangse for at jeg kommer borti de ved uhell, setter de ikke plasser der ting kan bli oppvarmet av varmen som stiger fra det, har alltid et glass vann i nærheten av lyset, er klar over at flemmn kan gå fra søt liten flamme til fakkel ut av det blå og tenner ikke mange lys om gangen og ikke i forskjellige rom. Kommunen kunne nevne nøyaktig ingen måter et telys kunne starte en farlig brann i en trygg beholder midt på et bord uten duk og uten teppe under bordet med ikke-brennbart industrigulv og spinkleranlegg. Tror ikke det er mulig. Skulle det på en eller annen måte være mulig så er røykvarsleren koblet direkte til brannvesenet. Synes bare det er irriterende siden jeg er veldig glad i levende lys, pleier å tenne det nesten hver dag og jeg får ikke kommunal bolig uten grunn, telys er en av de få positive tingene i livet mitt... Og det er det dummeste jeg har hørt, leiligheten er muligens den mest brannsikre i landet og det er svært få branner som noen gang har blitt startet av telys. Alle sakene jeg finner er startet av folk som ikke tok forhåndsregler. Jeg klarer ikke å se for meg at de har loven på sin side hvis de tar seg inn i boligen min pga et telys. Kontrakter er ikke gyldige hvis de går imot loven... Hvis noen har teorier om hvordan et telys kan starte en brann i situasjonen som er beskrevet er de velkommen til å fortelle :D Anonymous poster hash: 5d899...c92
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #2 Skrevet 24. april 2014 Jeg synes ikke det er verdt å ta denne kampen. De kan ha hatt dårlige erfaringer tidligere med beboere som ikke er like forsiktige som deg, og de kan ikke ha ulike regler for folk. Enten får ale lov, eller ingen. Jeg er enig med deg i at det er en noe merkelig regel, men kjøp deg heller et elektrisk telys som du kan kose deg med. Anonymous poster hash: 571f2...429 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #3 Skrevet 24. april 2014 De har tydeligvis hatt mye problemer med akkurat dette tidligere. Brannsikkerheten kommer først. Du kan jo kjøpe både kubbelys og telys som går på batteri? Det har kommet en del bra på den fronten. Jeg er også avhengig av å tenne lys, og har levende lys i leiligheten hver kveld. Anonymous poster hash: 61a0f...fca 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #4 Skrevet 24. april 2014 Det bor velig mye rart i kommune boliger. Skjønner godt at de har lagt inn visse regler i kontrakten. Anonymous poster hash: ca8e9...de5 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #5 Skrevet 24. april 2014 kommunale* Anonymous poster hash: ca8e9...de5
Gjest Blomst83 Skrevet 24. april 2014 #6 Skrevet 24. april 2014 Ser du skriver personalet. Vil det si at det er en bolig for syke mennesker med en personalbase? For da stiller sikkert regelene seg litt anderledes enn de kommunale boligene som er i tilknyttningen til en sånn tjeneste.Jeg har tidligere bodd i kommunal bolig som ikke var tilknytting til noen tjenster for oppfølgning etc,og da var det bare standard husleie kontrakt. Det var aldri noen som tittet innom,eller kom på døra. Den eneste forskjellen var at den var kommunen som fikk husleia mi og ikke en privatperson.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #7 Skrevet 24. april 2014 Når det gjelder spørsmålet ditt, så later det til at kommunen har sitt på det tørre når de lager særregler. Hovedregelen er at husleielovens regler er like for alle utleiere. Unntaket er der det offentlige, kommunen, staten eller fylkeskommunen er utleier og boligen skal benyttes til vanskeligstilte på boligmarkedet. Hjemmelen for dette ligger i husleieloven §11-1. Når kommunene benytter boligene etter denne bestemmelsen kan de inngå husleieavtaler som gir leierne færre rettigheter. Anonymous poster hash: 571f2...429 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå