AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #1 Skrevet 24. april 2014 Er boligbyggelag og andel to ord på samme ting? Hvordan fungerer det med boligbyggelag, når man ser på finn.no, så har man en pris, la oss si 2 mill - alså prisen på leiligheten. Så ha man fellesgjelden, si kr 400 000, og fellesutgifter si kr 3 500. Jeg har forstått det slik at man tar lån på boligprisen + fellesgjelden, mens fellesutgifter blir den måntlige husleia. Om jeg har forstått dette riktig, hvordan foregår dette i praksis? Man kjøper leiligheten for boligpris + fellesgjeld, alså 2,4 mill? Dette er summen som betales ved kjøp? Så kommer fellesutgiftene - den måntlige husleia utenom? Anonymous poster hash: 2d867...ade
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #2 Skrevet 24. april 2014 Du kjøper boligen for prisantydning (eller det den havner på etter budrunde), men ofte må du ha økonomi nok til også å dekke fellesgjelden med lånet i banken. Den månedlige nedbetalingen/husleien dekker fellesgjeld+ felleskostnader (forsikring, trappevask, gartnere, internett o.l.). Husk at husleien kan stige dersom boretteslaget blir enig om å ta opp mer lån til f.eks rehabilitering, eller dersom renteutgiftene på fellesgjelden øker. Anonymous poster hash: 67966...3e7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #3 Skrevet 24. april 2014 Hvorfor skal jeg ha økonomi nok til både prisantydning og fellesgjelden og ta opp lån på totalen, når fellesgjelden bl.annet er i den måntlige husleia? Jeg skal jo kun betale prisantydning ved kjøpet, ikke også cashe ut fellesgjelden når jeg overfører kjøpesummen ved kjøp. Anonymous poster hash: 2d867...ade
Tandra Skrevet 24. april 2014 #4 Skrevet 24. april 2014 Bankene tar fellesgjelden med i beregningen av hvor mye gjeld du har, for det har vel med hvor stor gjeldsbelastning du har totalt. Men jeg TROR at de ikke vektlegger fellesgjelden fullt ut når de regner ut egenkapitalkravet (15 %)? Det at man har fellesutgifter og fellesgjeld å betale, kan gjøre at du må ta boliglånet over flere år enn om du hadde kjøpt deg enebolig eller en leilighet med ingen/lave fellesutgifter. F.eks hvis man skal låne 2 mill og har råd til å betale totalt 12.000 kr i mnd på å bo - så er dette ca betaling på 2 mill lån over 20 år. Mens hvis du har 3000 å betale i fellesutgifter hver mnd, har du mindre du kan betale til banken og må ta de 2 mill over f.eks 25 år isteden.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #5 Skrevet 24. april 2014 Bankene tar fellesgjelden med i beregningen av hvor mye gjeld du har, for det har vel med hvor stor gjeldsbelastning du har totalt. Men jeg TROR at de ikke vektlegger fellesgjelden fullt ut når de regner ut egenkapitalkravet (15 %)? Det at man har fellesutgifter og fellesgjeld å betale, kan gjøre at du må ta boliglånet over flere år enn om du hadde kjøpt deg enebolig eller en leilighet med ingen/lave fellesutgifter. F.eks hvis man skal låne 2 mill og har råd til å betale totalt 12.000 kr i mnd på å bo - så er dette ca betaling på 2 mill lån over 20 år. Mens hvis du har 3000 å betale i fellesutgifter hver mnd, har du mindre du kan betale til banken og må ta de 2 mill over f.eks 25 år isteden. I en selveierleilighet er det ofte husleie som skal dekke fellesutgifter for sameiet også. Og det er alltid utgifter som skal dekkes, måking, vaktmester, kommunale avgifter, mm. Og dekkes ikke vedlikehold gjennom fellesutgifter så må man ta høyde for det. Kjøper man enebolig er det også en del utgifter som kommer utenom. Kommunale avgifter og vedlikehold er vel de største av dem. Disse to tingene tar banken også høyde for på samme måte som ved husleie i borettslag. Og da kommer man ofte ut med det samme resultatet Anonymous poster hash: 5ccd1...711
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå