Gå til innhold

Såre muskler - Trene eller ikke...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå her jeg helt forvirra.. Jeg trodde det var bra å trene selv om man er støl/har vonde muskler, men leste nå at det ikke er bra fordi musklene bør hvile og man bør trene når man ikke har vondt lengre, ellers overbelaster man musklene og ikke får noe framgang.

Er det individuelt eller bør man faktisk hvile de såre musklene?

Jeg har vonde muskler i lår og legger (det gjør vondt å gå), men ingen andre plasser. Da går det vel bra om jeg trener magen, armene og ryggen i dag da, og vente med å trene beina?

Anonymous poster hash: b394c...db6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå her jeg helt forvirra.. Jeg trodde det var bra å trene selv om man er støl/har vonde muskler, men leste nå at det ikke er bra fordi musklene bør hvile og man bør trene når man ikke har vondt lengre, ellers overbelaster man musklene og ikke får noe framgang.

Jeg har vonde muskler i lår og legger (det gjør vondt å gå), men ingen andre plasser. Da går det vel bra om jeg trener magen, armene og ryggen i dag da, og vente med å trene beina?

Du kan helt fint trene andre muskelgrupper når du er støl i bena. Varm opp forsiktig og grundig.

Skrevet

Musklene dine skal ha tid til å restituere etter trening, det er da de bygger seg opp. Det er individuelt hvor lenge musklene dine skal hvile, men en tommelfingelregel er ca 48timer.

Hos meg tar det lenger tid før bena kommer seg etter trening, så jeg venter som regel 2-3 dager mellom hver benøkt. Jeg blir fort utmattet om ikke musklene mine føles helt ok når jeg trener dem.

Men du kan fint kjøre splitprogram, hvor du trener f.eks armer og rygg en dag, biceps og bryst en annen dag, så bein deretter.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan helt fint trene andre muskelgrupper når du er støl i bena. Varm opp forsiktig og grundig.

Ok! Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Musklene dine skal ha tid til å restituere etter trening, det er da de bygger seg opp. Det er individuelt hvor lenge musklene dine skal hvile, men en tommelfingelregel er ca 48timer.

Hos meg tar det lenger tid før bena kommer seg etter trening, så jeg venter som regel 2-3 dager mellom hver benøkt. Jeg blir fort utmattet om ikke musklene mine føles helt ok når jeg trener dem.

Men du kan fint kjøre splitprogram, hvor du trener f.eks armer og rygg en dag, biceps og bryst en annen dag, så bein deretter.

Takk for svar! :)

Okei :) Gjelder det kun med styrke eller alle treningsformer?

Jeg trener lite styrke, men legger det inn i øktene mine. Jeg trener HIIT, cardio, pilates og litt styrke imellom (aldri alene). Det blandes gjerne i en økt. Jeg trener til FitnessBlender på YouTube. Jeg blir vanligvis ikke støl, men pga. at jeg jogga på mandag har jeg fått så vondt.

https://www.youtube.com/watch?v=GzvAC-9MawU - Dette gjør jeg en del av (den typen trening). Jeg har EN dags pause mellom hver økt (og bytter på å trene hele kroppen, beina og magen). Går det greit med en dags pause når jeg ikke er støl? (Jogging dreper beina mine, så det skal jeg ikke gjøre så mye av, hehe...)

Måtte bare høre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...