Gå til innhold

Skyhøy regning etter barns mobilbruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 11-åring har egen mobil, en iphone, med telenor kmplett m, dvs vi betaler 249 i mnd og så ringer og tekster hun gratis.

Forrige regning var skyhøy, pga at hun hadde sendt sms til 1881. Samt ringt en del til 1881. Fordi hun trodde det også var gratis. Samlet sum på denne ekstrautgiften kom på 850 kr. Har betalt regninga, men er dette noe jeg må betale?? Kan jeg klage til forbrukerrådet? Noen som har vært i samne situasjon? Har god råd så vi dør ikke av de 850 kr men det er prinsippet liksom. Har hørt andre har klaget på slike ting og sluppet å betale.

Poster i barn og familie for å kanskje få svar fra foreldre med lignende erfaringer.

Anonymous poster hash: 726e0...635

Videoannonse
Annonse
Gjest Jørild
Skrevet

Be Telenor legge inn sperre på slike nr så er problemet ute av verden.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Hvorfor i alle dager synes du ikke at du skal betale for familiens faktiske forbruk? Det er jo ikke telefonselskapet som har lurt penger ut av dere. Krev pengene tilbake fra ungen, så lærer hun til neste gang.

Anonymous poster hash: c6999...df3

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Be operatøren om å sperre for slike betaltjenester, så slipper du flere høye regninger.

Anonymous poster hash: 248d4...122
  • Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig er dette noe dere selv må betale.

Dersom du hadde lest betingelsene, så hadde du nok sett at hun ringer og tekster gratis til vanlige telefoner og eventuelt gratisnummer, men at spesialnummer som f.eks 1881 går uten om dette og dermed blir belastet regningen. Og, det er ikke så rart det? Dette er tross alt tjenester man kjøper og betaler for, og dermed så er det veldig rart at du mener at du burde slippe å betale...

• Liker 8
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Min 11-åring har egen mobil, en iphone, med telenor kmplett m, dvs vi betaler 249 i mnd og så ringer og tekster hun gratis.

Forrige regning var skyhøy, pga at hun hadde sendt sms til 1881. Samt ringt en del til 1881. Fordi hun trodde det også var gratis. Samlet sum på denne ekstrautgiften kom på 850 kr. Har betalt regninga, men er dette noe jeg må betale?? Kan jeg klage til forbrukerrådet? Noen som har vært i samne situasjon? Har god råd så vi dør ikke av de 850 kr men det er prinsippet liksom. Har hørt andre har klaget på slike ting og sluppet å betale.

Poster i barn og familie for å kanskje få svar fra foreldre med lignende erfaringer.

Syns det blir rart å klage til forbrukerrådet fordi du ikke selv har tatt ansvar og informert ditt barn om hvordan det skal bruke mobiltelefonen. Og som nevnt over kan alt sperres, noe som er det første man gjør når man gir barn mobiltelefon. Hvorfor skal andre betale for en tjeneste som dere har kjøpt? I tillegg er det fornuftig å sjekke hvem barnet ringer til osv. Det hadde du sett om du hadde sjekket forbruket jevnlig eller sjekket loggen på mobilen. Det bør man gjøre av sikkerhetsmessige hensyn uansett.

Lær heller barnet opp så blir det bra for alle.

Endret av Coolaid
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn på samme alder, og er helt enig i at det er prinsippet som gjelder.

Altså prinsippet at de som gir barna en dyr telefon (noe jeg selv har gjort) også plikter å sette dem inn i hva det koster å bruke alle funksjonene. Det, eller betale regningen.

"Trodde det var gratis"? Det har ungene mine fått inn med teskje, at det er omtrent ingenting som er gratis på telefonen av spesialnummer, internett og spill.

Det er ikke Telenors ansvar at barna bruker ekstrafunksjoner som koster penger.

Anonymous poster hash: 4c017...c90

• Liker 17
Skrevet

Selvfølgelig skal dere betale.

Med telenor har dere mine sider hvor dere kan sjekke bruken hele tiden og stoppe evt handlinger og forklare ting for barnet.

Hvorfor har dere ikke snakket med barnet om hva som er gratis og hva som må betales for?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorvidt vi har snakket med barnet eller om barnet visste om dette er fatisk ikke det jeg spurte om. Forhold dere til hovedinnlegget takk.

Ts

Skrevet

Selvsagt skal dere betale!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorvidt vi har snakket med barnet eller om barnet visste om dette er fatisk ikke det jeg spurte om. Forhold dere til hovedinnlegget takk.

Ts

Men det kommer nok både Telenor og Forbrukerrådet til å spørre om også, er jeg redd, for det er i aller høyeste grad en faktor i vurderingen.

Terskelen for å gi mobiloperatøren ansvaret for utgiftene vil nok være høyere for en 11-åring med egen iPhone, enn for eksempel en femåring som har fått tak i mammas iPad og bestilt "gullpenger" eller annet. En elleveåring har større mulighet til å skjønne begrensningene som ligger i fri bruk, men det forutsetter selvfølgelig at det forklares for dem og at de tar det til seg.

Men for all del, du kan jo maile Forbrukerombudet og høre hva de mener.

Anonymous poster hash: 4c017...c90

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags prinsipp er det du snakker om, egentlig? "Jeg gidder ikke lese betingelsene/reglene/bruksanvisningen, så noen andre får ta ansvar når jeg gjør ting galt"-prinsippet?

Anonymous poster hash: c6999...df3

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Herregud så frekk du er! Vær takknemlig for at folk i det hele tatt gidder å svare deg. Hvorfor skal noen andre betale mobilregningen til ungen din???

Anonymous poster hash: 18e7c...424

• Liker 26
Skrevet (endret)

Ts

Svar på det du lurer på finner du i linkene under. Til opplysning så kan jeg da si at startprisen for å ringe 1881 med et Komplett-abonnement er kr 6,99 og minuttprisen etter dette er kr 19,99. SMS til 1881 koster kr 1 å sende, samt at 1881 tar betalt for levering av tjenesten.

http://www.telenor.no/privat/mobil/mobilabonnement/komplettm/

http://www.telenor.no/privat/kundeservice/mobilhjelp/spesialnummer.jsp

Hadde du lest det med liten skrift i abonnementbetingelsene så hadde du visst dette.

Endret av SmallTalk
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så frekk du er! Vær takknemlig for at folk i det hele tatt gidder å svare deg. Hvorfor skal noen andre betale mobilregningen til ungen din???

Frekk? Hvis du leser hovedinnlegget så ser du at jeg er ute etter erfaringer og OM jeg kan klage, jeg er ikke ute etter moraliseringer. Falt det tungt at vi har råd til å betale det? Hadde det vært bedre om jeg skrev jeg var en fattigkjerring alene med ungen mens jeg levde på nav-garanti? Hadde jeg fått mer sympati da kanskje?

Jesus! Kvinneguiden i et nøtteskall.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Frekk? Hvis du leser hovedinnlegget så ser du at jeg er ute etter erfaringer og OM jeg kan klage, jeg er ikke ute etter moraliseringer. Falt det tungt at vi har råd til å betale det? Hadde det vært bedre om jeg skrev jeg var en fattigkjerring alene med ungen mens jeg levde på nav-garanti? Hadde jeg fått mer sympati da kanskje?

Jesus! Kvinneguiden i et nøtteskall.

Ts

Du får ingen sympati fra meg! Er du fattig så skaffer du ikke mobil abonnement til en 11-åring! Det finnes andre alternativer som kontantkort, eller ikke iphone i det hele tatt. Hvorfor skal folk synes synd på deg??? Du har ansvar får dine barn, ingen andre må betale for dine barn, vel???

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet for 1881 og dere vil ikke TRO hvor mange barn det er som tulleringer inn! Når dette skjedde prøvde vi å få avsluttet samtalen raskest mulig for at det ikke skulle bli så dyrt. Vi forklarte også barna at dette kostet MYE penger. Jeg kunne ha 30-40 tulleringninger på en kveld noe som var et UTROLIG irritasjonsmoment for oss som jobbet! Innimellom ringte det jo også barn som faktisk hadde et seriøst spørsmål, så vi kunne jo ikke bare avslutte med en gang vi hørte et barn i andre enden.

Så ja, gjerne sperr slike nummer for barn! Forklar dem at det koster penger, og ikke minst LÆR BARNA DERES FOLKESKIKK! Barn missbruker disse tjenestene utrolig! Jeg aner ikke hvor mange telefoner jeg fikk om nummeret til Justin Bieber eller hvordan man har sex..... Når vi forklarte at f.eks nummeret til Justin Bieber ikke er noe vi kan hjelpe dem med ble vi kaldt både det ene og det andre av små barn.

Anonymous poster hash: 2fcec...ad0
  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Du får ingen sympati fra meg! Er du fattig så skaffer du ikke mobil abonnement til en 11-åring! Det finnes andre alternativer som kontantkort, eller ikke iphone i det hele tatt. Hvorfor skal folk synes synd på deg??? Du har ansvar får dine barn, ingen andre må betale for dine barn, vel???

Tror du mistolket denne gitt

AnonymBruker
Skrevet

*får=for

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...