AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #81 Skrevet 25. april 2014 Utdannelse er gratis. Man kan fint få seg høy utdannelse selv om man ille kommer fra en ressurssterk familie.Anonymous poster hash: 6eba6...340 Men i praksis er det mye lettere om du har ekstra penger. Det er umulig å leve på studielånet, man må ha en deltidsjobb som ofte går ut over studiene. Anonymous poster hash: e8b5a...49f 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #82 Skrevet 25. april 2014 Utdannelse er gratis. Man kan fint få seg høy utdannelse selv om man ille kommer fra en ressurssterk familie.Anonymous poster hash: 6eba6...340 Det er en sannhet med modifikasjoner. Riktignok scorer Norge høyt på sosial mobilitet, men det er naivt å tro at alle kan bli akkurat hva de vil. Finn Skårderud har omtalt det som en av vår tids største myter, det at alle har friheten til å gjøre akkurat hva de vil med livet sitt. I virkeligheten er mange av kortene lagt på forhånd og man er henvist til å spille med det man får utdelt... Anonymous poster hash: c21da...aea
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #83 Skrevet 25. april 2014 Alle kan jobbe hardt og tjene gode penger. Gjør som gjennomsnittsgründeren og jobb 16 timer 6 dager i uka, så begynner det å ligne. Er man ansatt i to jobber og 16 timer x 6 dager slipper man jo det evige gründerpresset også. Mange som sier de har jobbet hardt for å nå dit de har nådd, har faktisk satset, forsaket og levd under et langvarig press som ligger langt over det de fleste forstår.Anonymous poster hash: 7025e...078 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #84 Skrevet 25. april 2014 Fikk lyst til å legge til en ting på denne: I lavtlønnsyrker jeg har hatt, om noe virkelig må gjøres før neste dag eller innen en tidsfrist. Så fungerer det stort sett å bare sette to eller tre personer på jobben så klarer man det. I min nåværende jobb trengte jeg 6 måneders opplæring og kursing i tillegg til 5 års utdannelse. Det jeg gjør ligger et godt stykke unna det andre på jobben gjør, så om jeg ligger dårlig an med en tidsfrist så må jeg gjøre all jobben selv allikevel fordi at det ikke er noen som helst andre som kan gjøre det. Å leie inn en "vikar" til å hjelpe meg bare i et liten uke koster fort 130-150 000 kroner. Så er jeg virkelig sent ute med noe, om tidsfristen for å få arbeidet ferdig har vert for kort. Da må jeg bare stå der til jeg er ferdig, om det betyr å jobbe 24 timer i strekk for så og sove et par timer på kontoret før jeg jobber 24 til og 24 til etter det igjen så er det nettopp det som må gjøres. Anonymous poster hash: 7a1f4...de6 Det var da en helvetes pris for å leie en vikar i en uke??? 150000? 7 mill om du leier en i et år? Det var vikar en skulle blitt... Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #85 Skrevet 25. april 2014 Det er i og for seg sant, men så er det denne sosiale arven, da... Ikke glem den genetiske arven.Anonymous poster hash: 6eba6...340
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #86 Skrevet 25. april 2014 Det er en sannhet med modifikasjoner. Riktignok scorer Norge høyt på sosial mobilitet, men det er naivt å tro at alle kan bli akkurat hva de vil. Finn Skårderud har omtalt det som en av vår tids største myter, det at alle har friheten til å gjøre akkurat hva de vil med livet sitt. I virkeligheten er mange av kortene lagt på forhånd og man er henvist til å spille med det man får utdelt...Anonymous poster hash: c21da...aea Ja, alle har jo ikke de gener som skal til for å skaffe seg høy utdannelse. Men det er mange godt betalte jobbet som ikke krever høy utdannelse.Anonymous poster hash: 6eba6...340
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #87 Skrevet 25. april 2014 Men i praksis er det mye lettere om du har ekstra penger. Det er umulig å leve på studielånet, man må ha en deltidsjobb som ofte går ut over studiene.Anonymous poster hash: e8b5a...49f Tull ar det går ut over studiet. Da prioriterer man tiden for dårlig.Anonymous poster hash: 6eba6...340 3
Timza Skrevet 25. april 2014 #88 Skrevet 25. april 2014 Det var da en helvetes pris for å leie en vikar i en uke??? 150000? 7 mill om du leier en i et år? Det var vikar en skulle blitt... Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3 Det er vanlig at det koster mye penger å leie hjelp i mange forskjellige bransjer. Hvorfor kan du kanskje spørre. Det er fordi de ofte ikke har arbeid fra 8 til 16 fem dager i uken, og dermed må man ha en god lønn når man først har oppdrag slik at det utgjevner seg om man f.eks er uten jobb i en måned eller to. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #89 Skrevet 26. april 2014 Jeg er selv godt utdannet, og jobbet som sagt hardt for å være den best kvalifiserte, noe jeg lyktes med. Men det jeg så hos flere av mine kolleger, og som jeg også ser i enkelte innlegg i denne tråden, var at de ikke aksepterte at andre hadde jobbet like hardt, og kanskje også hardere, som dem selv, men uten å ha oppnådd det samme som dem selv.oppnå samme resultat. De ser ikke at for å oppnå det de har jobbet hardt for, må de også ha en god dose hell i tillegg. De er heldige som klarte å oppnå drømmen sin gjennom hard jobbing. Jeg skiller mellom hell og flaks, da jeg mener at flaks er utelukkende tilfeldig, mens hell går på at man selv tilrettelegger for at man skal lykkes, og er mindre tilfeldig. Min definisjon: Du har flaks hvis du tilfeldig plukker ut en lottokupong som gir toppgevinst. Du har hell hvis du systematisk har gått igjennom tallene, regnet ut sannsynligheter, og i det store og hele gjort en solid innsats for å vinne, og tallene dine går inn. Anonymous poster hash: df3da...e81
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #90 Skrevet 26. april 2014 Jeg har høy utdanning og en god jobb, men personlig synes jeg ofte vi med høyere utdanning er de kvalmeste. Jeg opplevde på studiet, og opplever nå i jobb at mine kollegaer ser ned på "arbeidsfolk". Noen tror ærlig talt at de er bedre enn andre, kun fordi de ble født inn i en ressurssterk familie.Anonymous poster hash: e8b5a...49f Dette var da voldsomt til generealisering. Man trenger ikke å være født inn en ressurssterk familie for å ta høyere utdanning i Norge i dag. Jeg er definitivt ikke fra en ressurssterk familie. To av mine nærmeste venninner med doktorgrad er også fra helt vanlige arbeiderfamilier oghadde heller ingen enkel oppvekst.Anonymous poster hash: cf2d7...806 1
Chloe- Skrevet 26. april 2014 #91 Skrevet 26. april 2014 som regel har de fått superjobben oppi hendene, via slektninger eller at de kjenner noen eller har det rette etternavnet. Dessuten er ikke alltid de i super stillingene så forbanna flinke som de tror og ikke gjør de så mye heller. Det er jo nettopp disse menneskene "jobbe-hardt-folka" har konkurrert mot! Ergo vil de gjerne få påpeke at de ikke kom dit via etternavn eller kontakter, men ved å JOBBE HARDT. Spesielt siden sånne som deg automatisk antar noe annet... 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #92 Skrevet 28. april 2014 Jeg og broren min vokste opp i en familie hvor det ikke var så mye penger, begge foreldrene våre har urkesutdannelser. Broren min er uten utdannelse, og har jobbet diverse vikariater rundt omkring. Han har dårlig råd og har prøvd seg på mange utdannelser, men hoppet av etter noen uker. Jeg har slitt meg gjennom medisinutdannelsen, uten noe som helst økonomisk hjelp hjemmefra. Jeg har vært utslitt og full av tårer både titt og ofte. Nå sitter jeg med en svært godt betalt jobb. Og JA jeg har jobbet hardt for å komme dit, myyye hardere en broren min, selv om vi begge kan være like slitne etter en arbeidsuke. Det har ingenting med å være mer verdt som menneske, men har lagt ned en større innsats for lønnen min? Helt klart!Anonymous poster hash: 4a2a0...a05 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #93 Skrevet 28. april 2014 Men i praksis er det mye lettere om du har ekstra penger. Det er umulig å leve på studielånet, man må ha en deltidsjobb som ofte går ut over studiene.Anonymous poster hash: e8b5a...49f Det kommer helt an på hvordan man prioriterer! Jeg hadde ingen jobb ved siden av, kun litt jobb i sommerferiene. Bodde på den billigste SiO-hybelen, og levde ganske sparsomt, men likevel bra! Ble ikke mye nye dyre klær, men ellers gikk det helt fint! Jeg syns det er mye syt om dette temaet, måtte bare få sagt det.Anonymous poster hash: 4a2a0...a05 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå