AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #21 Skrevet 24. april 2014 Det er mange måter å jobbe hardt på. Anonymous poster hash: a7a51...841
Gjest Ciegus Skrevet 24. april 2014 #22 Skrevet 24. april 2014 Ser ikke helt problemet med at folk påpeker at de har jobbet hardt for å komme dit de er. Det er sjelden folk sier det for å være nedlatende, og her på KG er det som regel et svar til de brukerne som tror at folk med god lønn har fått det servert gratis, uten arbeid... Det er sjelden folk oppnår høy lønn uten å ha jobbet hardt for det. De finnes, ja, men de er sjeldne. Når de som da jobber hardt blir anklaget for å "bare være heldige" forstår jeg godt at de vil påpeke at det er et resultat av arbeid, ikke flaks! Men da blir folk sure, for da er det plutselig selvskryt? Folk er ikke lette å bli kloke på... Og for ordens skyld, det finnes så klart folk med lav lønn som også jobber hardt. Det finnes folk uten jobb som likevel jobber hardt (f.eks pga sykdom, barn el.l.). 4
Vulpes Skrevet 24. april 2014 #23 Skrevet 24. april 2014 Jeg synes man er litt for hårsår om man blir fornærmet av at noen med høytlønnede jobber og lange utdannelser forsvarer seg med at de har jobbet hardt for å komme dit de er i dag. Sannsynligvis har de jo det. Skal du bli advokat eller lege er tross alt veien dit lengre og hardere enn gjennomsnittet. Det betyr ikke at andre ikke kan ha jobbet hardt. Det ene utelukker ikke det andre. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #24 Skrevet 24. april 2014 Ser ikke helt problemet med at folk påpeker at de har jobbet hardt for å komme dit de er. Det er sjelden folk sier det for å være nedlatende, og her på KG er det som regel et svar til de brukerne som tror at folk med god lønn har fått det servert gratis, uten arbeid... Det er sjelden folk oppnår høy lønn uten å ha jobbet hardt for det. De finnes, ja, men de er sjeldne. Når de som da jobber hardt blir anklaget for å "bare være heldige" forstår jeg godt at de vil påpeke at det er et resultat av arbeid, ikke flaks! Men da blir folk sure, for da er det plutselig selvskryt? Folk er ikke lette å bli kloke på... Og for ordens skyld, det finnes så klart folk med lav lønn som også jobber hardt. Det finnes folk uten jobb som likevel jobber hardt (f.eks pga sykdom, barn el.l.). Jeg er helt enig med deg i denne tråden. Det sier mer om egen selvfølelse om man oppfatter det som nedlatende at noen sier de har jobbet hardt. Jeg har også en oppfatning av at nesten uansett hvem du er i slekt med, så er det ikke bare-bare å få og beholde en toppjobb, det kreves hardt arbeid i jobben selv om selve jobben kanskje datt rett i fanget på deg. Ingen er interessert i å tape penger bare fordi du er sønnen til sjefen. Anonymous poster hash: 38941...15b 1
Gjest constance90 Skrevet 24. april 2014 #25 Skrevet 24. april 2014 Hvorfor er det noe å ta seg nær for? Det er blitt en standarbeskrivelse av din jobbsituasjon. På samme måte som alle skriver at de er "samarbeidsvillige, ærlig og utadvent" på CV.
Sissan1 Skrevet 24. april 2014 #26 Skrevet 24. april 2014 "Jeg har jobbet hardt" og "Jeg har jobbet hardt for å komme hit jeg har i dag" er jo slett ikke samme setning. De som sier det siste, sier at de har vært målrettet i sitt harde arbeid, og målet har vært å komme opp og frem. Og det krever en ekstra innsats, for i tillegg til å jobbe hardt i den jobben de er, må de posisjonere seg og jobbe for å gjøre seg relevante før bedre jobber senere. Dersom man er der man ønsker, kan man jobbe knallhardt, men slipper den ekstra posisjonerings-innsatsen. Og noen kommer selvsagt dit ved å jobbe hardt i jobben de har, og ha flaks. Men det er ikke flertallet tror jeg. Selv har jeg høy utdanning som kan lede til høytlønnede stillinger, og har mange tidligere studiekamerater som tjener både dobbelt og trippelt av meg. De har alle jobbet lengre dager enn meg, og hatt som mål å få høyere posisjoner. Jeg har jobbet hardt, men uten karriere mål. De har jobbet hardere, hatt mer ansvar, lengre arbeidsdager, ofret mer av resten av livet, og vært mer målrettet. Og om de sier det høyt, er det helt ok. Man kommer ikke så langt i den sfæren om man ikke våger å si at man vil, kan og jobber/har jobbet for fremgang. Jeg har valgt å ikke komme langt. Jeg har valgt å ikke jobbe så hardt. Jeg har valgt bort jobber med høy lønn fordi jeg vet de kommer sammen med mer ansvar, mindre fritid, flere arbeidstimer. Er ikke det helt greit da? (men da må man kunne stå for det, og ikke ta seg nær av de som velger annerledes) 2
dillyduzit Skrevet 24. april 2014 #27 Skrevet 24. april 2014 Man jobber godt ved å jobbe i butikk, ja. Men det er overhodet ikke sammenlignbart med hvor hardt enkelte i høyt lønnede stillinger, jobber. Mange av disse jobber HARDT, jo. Ikke tro at en kassejobb hvor man kan gå hjem og tenke på noe annet etter stengetid er i nærheten av dette. Det handler ikke om å se ned på noen. Jeg har selv jobbet i butikk, og har aldri "jobbet hardt". Men jeg er ikke blind, og ser jo at enkelte folk med høy lønn jobber utrolig hardt for å være der de er. Bare for å sette det litt på spissen, når jeg jobbet i butikk brukte jeg gjerne fridagene på å hente varer til kunder i andre butikker (tilhørende kjede) uten ekstra lønn, jeg jobbet også ekstremt hardt når det kom til ting som varetelling (folk bruker en uke, jeg brukte to dager) og opp-pakking av varer tok meg halve tiden. Hva fikk jeg ut av det? En drittsjef. Nå hadde jeg ikke giddet å gjøre det samme igjen nei. Jeg ble også fysisk og mentalt sliten av å jobbe der, så sette på tv når jeg kom hjem klarte jeg ikke. Men jeg skjønner jo hvor det du skriver kommer i fra, de som faktisk har jobbet seg hardt oppover i en bedrift skal få den kudosen sin, de har jo ikke gjort det for ingenting. Beklager om denne posten virket helt ut av kontekst, litt for tidlig for meg enda.
Gjest New_Girl Skrevet 24. april 2014 #28 Skrevet 24. april 2014 som regel har de fått superjobben oppi hendene, via slektninger eller at de kjenner noen eller har det rette etternavnet. Dessuten er ikke alltid de i super stillingene så forbanna flinke som de tror og ikke gjør de så mye heller. Det er vel på grunn av holdninger som dette at de føler for å presisere at de har jobbet hardt. 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #29 Skrevet 24. april 2014 Ser ikke helt problemet med at folk påpeker at de har jobbet hardt for å komme dit de er. Det er sjelden folk sier det for å være nedlatende, og her på KG er det som regel et svar til de brukerne som tror at folk med god lønn har fått det servert gratis, uten arbeid... Det er sjelden folk oppnår høy lønn uten å ha jobbet hardt for det. De finnes, ja, men de er sjeldne. Når de som da jobber hardt blir anklaget for å "bare være heldige" forstår jeg godt at de vil påpeke at det er et resultat av arbeid, ikke flaks! Men da blir folk sure, for da er det plutselig selvskryt? Folk er ikke lette å bli kloke på... Og for ordens skyld, det finnes så klart folk med lav lønn som også jobber hardt. Det finnes folk uten jobb som likevel jobber hardt (f.eks pga sykdom, barn el.l.). Det er ikke nødvendigvis problematisk i seg selv, men så er det også mange som ikke ser at dette med å være til rett tid og sted og/eller kjenne de rette folkene (altså litt flaks) også er viktig. Det betyr ikke at man ikke jobber hardt , for det er det virkelig mange som gjør, men man kan ikke se bort fra at enkelte i tillegg til å jobbe hardt også er heldig med timing. Bill Gates hadde for eksempel neppe fått til å etablere et programvareselskap i dag uansett innsats. Han var dyktig og jobbet veldig mye, samt var også god til å selge seg inn. Men det var også et mye større behov for et bedre operativsystem da han startet så han var jo også på sett og vis heldig at han var der han var da han startet. Hadde han vært ung i dag så hadde jobben med å implementere det samme produktet vært veldig mye tøffere, så å si umulig. Skal man bli god i teknologibransjen i dag må man mest sannsynlig utfylle en nisje som ikke har blitt satset på før eller som ennå ikke er godt nok utfylt. Google (på søkesiden) og Facebook (sosiale plattformer) er eksempler på slike "sene" teknologispirer som gjorde det godt fordi de holdt seg til en nisje. Det samme gjelder en del andre gründere i ulike bransjer. Ja, de jobber utvilsomt hardt, men det er noen som er mer heldige med timing enn andre og slik vil det alltid være. Anonymous poster hash: 896bb...e3f 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #30 Skrevet 24. april 2014 Det er vel på grunn av holdninger som dette at de føler for å presisere at de har jobbet hardt. Disse holdningene er nok en realitet... Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3
Zilas Skrevet 24. april 2014 #31 Skrevet 24. april 2014 Jeg ser ofte, både på forumet og ellers i livet, mennesker i gode jobber (les: godt betalte jobber) som i den ene eller andre sammenhengen uttaler ordene "jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag". Jeg har aldri vært i en superhøyt lønnet jobb, men er det bare meg den eller lignende kommentarer provoserer? Tror folk som er i en superlønn-jobb at de i "lavstatusjobber" ikke jobber hardt? ( les f.eks. "dumme ting kunder sier"-tråden). Kanskje jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at folk i toppbetalte jobber selvrettferidggjør lønna si med å hevde at de jobber ekstremt mye hardere enn andre, og ofte har ekstremt mye viktigere/nyttigere jobber enn andre..? Det spørs jo helt hvordan du velger å tolke det og hvordan det blir sagt. Hvordan et menneske snakker om folk som tilsynelatende har lavere sosialstatus enn seg sier mye om dem. Mange kan være kjempe hyggelige, virke oppegående osv i omgang med likestilte. Mens de i nesteøyeblikk kan være ekle og nedlatende mot folk med lavere status. Det sagt, så tror jeg det handler mer om hvordan man har kommet dit man er. Noen kommer veldig langt uten utdanning, mens andre ofte tar etterspurt og krevende utdanning. Begge delene må du mest sannsynligvis jobbe hardt for, med mindre du er veldig priviligert og tar ting veldig raskt, ekstermt god hukommelse etc. I typpisk lavstatusjobber som butikkhjelp og vaskehjelp har man jo ikke jobbet hardt for å få mulighet til å få den jobben. Likevel, man kan jobbe hardt i de sistnevnte jobbene, selv om man ikke jobbet hardt for å komme dit. For noen er det ikke noe mål i livet å ha en godt betalt jobb, og da er det naturlig at man ikke jobber like hardt for å få de type jobben. De som har jobbet hardt burde få lov til å si det, så lenge de ikke rakker ned på andres jobb. Samtidig er det unødvendig å klage sin nød over at andre har jobbet hardt, det blir like ille.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #32 Skrevet 24. april 2014 Mye det samme som når folk bruker det forslitte uttrykket "våre skattepenger". Andre utbrukte idiotuttrykk: "Dette skal ikke skje", "Vi jobber på spreng", Får fnatt. Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #33 Skrevet 24. april 2014 Jeg ser ofte, både på forumet og ellers i livet, mennesker i gode jobber (les: godt betalte jobber) som i den ene eller andre sammenhengen uttaler ordene "jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag". Jeg har aldri vært i en superhøyt lønnet jobb, men er det bare meg den eller lignende kommentarer provoserer? Tror folk som er i en superlønn-jobb at de i "lavstatusjobber" ikke jobber hardt? ( les f.eks. "dumme ting kunder sier"-tråden). Kanskje jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at folk i toppbetalte jobber selvrettferidggjør lønna si med å hevde at de jobber ekstremt mye hardere enn andre, og ofte har ekstremt mye viktigere/nyttigere jobber enn andre..? Joda, men det krever jo faktisk litt mer arbeid å gjennomføre utdanning på en såpass god måte at man klarer å gjøre karriere. Anonymous poster hash: cf2d7...806
Djungelvrål Skrevet 24. april 2014 #34 Skrevet 24. april 2014 (endret) Tror ikke nødvendigvis noen yrker er viktigere enn andre men at folk med høy utdannelse har jobbet hardere enn folk med f.eks yrkesutdannelse sier vel seg selv? Endret 24. april 2014 av KG dama
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #35 Skrevet 24. april 2014 Så handler det mye mer enn å bare sitte i kasa på rimi, det er snakk om tunge løft, mye jobbing på knær og huk osv. Lett jobb er det nok ikke. Ikke ment som: Han sitter jo bare i kassa bla bla bla, men at de faktisk gjør mer arbeid. Uten folk i matbutikk hadde det nok ikke gått rundt om for oss "ikke-jobbende-i-butikk" folk. En av de tyngste jobbene jeg har hatt var nettopp å jobbe på butikk da jeg var yngre. Det var hovedsakelig fysisk tungt, men det kan være like krevende mentalt når man alltid skal være påskrudd for kunder. Jeg har dermed stor respekt for mennesker i slike yrker. Nå har jeg en jobb som ikke er fysisk krevende, men svært psykisk krevende. Jobben er med meg hjem og dukker ofte opp når jeg sover. Det er ikke sunt kjenner jeg. Anonymous poster hash: 336b9...8e0 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #36 Skrevet 24. april 2014 Tror ikke nødvendigvis noen yrker er viktigere enn andre men at folk med høy utdannelse har jobbet hardere enn folk med f.eks yrkesutdannelse sier vel seg selv? Syns ikke det sier seg selv. Hvordan kan det måles? Er godt mulig at de med yrkesutdannelse har jobbet mye hardere fysisk. Eller mente du kun psykisk...? Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3
Timza Skrevet 24. april 2014 #37 Skrevet 24. april 2014 Jeg ser ofte, både på forumet og ellers i livet, mennesker i gode jobber (les: godt betalte jobber) som i den ene eller andre sammenhengen uttaler ordene "jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag". Jeg har aldri vært i en superhøyt lønnet jobb, men er det bare meg den eller lignende kommentarer provoserer? Tror folk som er i en superlønn-jobb at de i "lavstatusjobber" ikke jobber hardt? ( les f.eks. "dumme ting kunder sier"-tråden). Kanskje jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at folk i toppbetalte jobber selvrettferidggjør lønna si med å hevde at de jobber ekstremt mye hardere enn andre, og ofte har ekstremt mye viktigere/nyttigere jobber enn andre..? Hvordan kommer man seg til å få godt betalte jobber? Man ligger ihvertfall ikke å later seg. Da hadde samtlige tjent millioner her i landet. Så det ligger nok noe i det at man har jobbet hardt for å være der man er, eventuelt vært en latsabb om man klager og blir provosert av de som påpeker at de har det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #38 Skrevet 24. april 2014 Og de fleste som har jobbet hardt med å ta høyere utdannelse med mange forsakelser og lite fritid, har vel også forsøkt det motsatte. Jeg har jobbet som assistent på sykehjem og vekter blant annet. Førstnevnte var utrolig slitsomt på grunn av et høyt tempo, minimalt med pauser, tungt fysisk arbeide etc. Sistnevnte var også tungt fordi jeg måtte opp klokken 2-3 om natten da jeg skulle på tidligvakt og kanskje hadde jobbet sent kvelden før. Ikke enkelt å kombinere med fritid og det ødela alt som het døgnrytme. Men likevel har jo det å ha tatt høyere utdanning krevd enda mer av meg. Det er full rulle med studier samtidig som jeg har jobbet i slitsomme jobber for luselønn, ikke kunnet ha kvalitetstid med dem jeg er glad i, lange dager på lesesalen (opp mot 14 timer, og det er sjelden jeg har jobbet så lange vakter), med et ekstremt press på å levere resultater. Og når jeg har helg, har jeg jo ikke fri, for da er det dårlig samvittighet hvis jeg ikke bruker tiden på å lese. Tror aldri noen mener å tråkke på dem som ikke har tatt utdanning eller lignende, det er mer for å vise at det ikke kommer av seg selv. Jeg har nok brukt vendingen selv siden jeg er stolt av å ha greid dette på tross av en trøblete oppvekst med mishandling og rus i hjemmet, moren min døde, senere psykisk sykdom osv, men at jeg fortsatt har greid å fullføre. Ingenting lå jo til rette, men jeg har faktisk jobbet ekstremt hardt for det. Når jeg sier det, mener jeg det ikke som skryt heller, selv om jeg er stolt. Dette har vært min greie, noe positivt i livet mitt. Anonymous poster hash: cf2d7...806 4
Djungelvrål Skrevet 24. april 2014 #39 Skrevet 24. april 2014 (endret) Syns ikke det sier seg selv. Hvordan kan det måles? Er godt mulig at de med yrkesutdannelse har jobbet mye hardere fysisk. Eller mente du kun psykisk...? Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3 Jeg mener lesemengde, studiemengde og tid. Man har også i mye større grad ansvar for egen læring på høyskole Jeg tar fagskole nå, fagskole ligger rett under høyskole, det er mye tyngre enn noen videregående skole jeg har tatt. Jeg har gått 6 år tilsammen på videregående skole. Tror ikke du kan på noen som helst måte kan sammenligne en snekkerutdannelse med en jusutdannlese. Endret 24. april 2014 av KG dama
Genesis Skrevet 24. april 2014 #40 Skrevet 24. april 2014 Jeg ser ofte, både på forumet og ellers i livet, mennesker i gode jobber (les: godt betalte jobber) som i den ene eller andre sammenhengen uttaler ordene "jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag". Jeg har aldri vært i en superhøyt lønnet jobb, men er det bare meg den eller lignende kommentarer provoserer? Tror folk som er i en superlønn-jobb at de i "lavstatusjobber" ikke jobber hardt? ( les f.eks. "dumme ting kunder sier"-tråden). Kanskje jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at folk i toppbetalte jobber selvrettferidggjør lønna si med å hevde at de jobber ekstremt mye hardere enn andre, og ofte har ekstremt mye viktigere/nyttigere jobber enn andre..? Det er fordi de gjør det. Og de fortjener høyere lønn. Selv har jeg to mastergrader, snakker fire språk flytende, og er fortsatt ikke i nærheten av å ta igjen de snekkerne jeg gikk på ungdomskole med i formue. Og det har vært mitt valg. Så hvis noen spør er jeg overhode ikke sjenert for å si at jeg har jobbet hardt for fleksibel arbeidstid og "frynsegodene", som stort sett består av påtvungne forretningsmiddager når andre folk er hjemme og gjør akkurat det de har lyst til. Poenget er at folk velger forskjellige veier, og man bør ha lov til å være stolt av det man har oppnådd og det harde arbeidet man har lagt ned. Hvis man føler seg beklemt av at andre sier de har jobbet hardt, synes jeg faktisk det tyder på at man har en egen indre konflikt over at man kanskje selv ikke har fått ut sitt eget potensial. Og det burde ikke tas ut over andre. Ønsker man å jobbe i et lavkompetanseyrke er jo det flott, vi trenger som nevnt alle yrkesgrupper, men da må man jo eie det, og ikke gå rundt å ha så jævlig statusangst. Det er så slitsomt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå