Gå til innhold

"Jeg har jobbet hardt"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dei ytterst få gongane eg har sagt noko i retning av at eg har jobba hardt for ting så er det til folk som trur at du kan ligge deg til ei høg stilling, eller at du kan jukse deg til ei akademisk grad og så ha suksess etterpå. Ting/suksess/utdannin/jobb kjem ikkje lett, er ein meir presis bodskap enn at akkurat eg har jobba hardt for det eg har oppnådd

Jeg tror jammen jeg vet hvem du er :blomst:

Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man snakker om "jeg har jobbet hardt for å være der jeg er nå" så snakker man jo ikke om rent fysisk arbeid som å løfte potetsekker. Det handler om arbeidet som er lagt ned i form av studie og ren fokus på det over lengre tider for å kunne være der man er. Jeg satt på skolen fra 08 om morgenen og dro ikke hjem før i 23-24 tiden ofte når jeg studerte for å sette et eksempel, og da vil jeg si at jeg jobbet hardt i den perioden for å kunne være der jeg er nå. De fleste med litt vett vet jo at jo hardere man jobber tidlig i livet, jo mer vil det lønne seg senere.

Din kamerat/venninne som løfter 10-60kg kasser i 12-20 timer om dagen har neppe gjort annet enn å drive dank i ungdomstiden samt studietiden (hvis de i det hele tatt har studert) og ergo ikke jobbet hardt for å være der de er. Resultatet av det at de tullet bort karakterer og skolegang er jo at de nå må jobbe hardt nå for å fø seg selv. Og da er det for sent å være bitter da man uansett kan takke seg selv.

Vel ofte har disse brukt årene du brukte på å lese, til å jobbe HARDT for å jobbe seg opp i systemet. Så å si at de tuller bort karakterer osv er tull. Det er vel stort sett pga sånne holdninger folk i lavlønnede yrker reagerer på at folk sier de ikke har jobbet hardt.

Du aner ikke hvor mange som ser ned på folk i lavlønnede yrker, og snakker til deg som om du er dritt! Vi er mennesker vi også og ja mange jobber hardt. Selv om du selvfølgelig har noen som ikke gjør det, men de finnes nok i alle yrker.

Anonymous poster hash: 1751c...59f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er litt opp til hvordan man velger å tolke det jeg.

Hvis jeg sier jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag, noe jeg også faktisk

har sagt i visse sammenhenger, så er det ikke for å si at andre ikke har jobbet hardt.

Selv har jeg kommet meg veldig langt, lengre enn jeg trodde jeg ville yrkesmessig.

Men det har ikke vært uten offer. Jeg har jobbet lange dager, og sittet igjen på kontoret

når alle andre reiser hjem (15 timers dager er ikke uvanlig) og jeg har ofte måttet ofre familiesammenkomster/bursdager/helger og lignende pga jobb. Jeg har sagt ja til ansvar

som andre har forsøkt å unngå, jeg har selv tatt på meg frivillige oppgaver/prosjekter osv.

Jeg har hatt lang reiseveg til jobb for å ha en mer utfordrende stilling enn jeg ville ha på

bostedet mitt og har ofret mye fritid pga jobb. I perioder er jeg så og si ikke tilgjengelig

for familie (samboer + 2 barn) og når jeg først er hjemme er det ofte jobb-samtaler, hjemmekontor

og plutselige møter jeg må reise av sted på som forstyrrer familielivet. Dette kombinert med at det

lille man har av fritid blir spist opp av forretningsmiddager m.m. Dette har til gjengjeld blitt belønnet

med at jeg nå sitter i en veldig mye høyere stilling enn jeg noensinne trodde jeg ville.

Særlig da i forhold til utdannelsen jeg faktisk har, som ikke er så lang at det tilsvarer at jeg

burde sitte i den posisjonen jeg i dag gjør. Så når jeg sier at jeg har jobbet hardt for å komme

dit jeg er i dag, så er det fordi jeg er stolt av hva jeg har klart å utrette helt på egen hånd,

på tross av hvor folk trodde jeg ville være i dag, uten å se ned på andre som har valgt

annerledes enn jeg har gjort. Hvorfor er det så forbudt å skryte litt av seg selv i Norge?

Anonymous poster hash: b9f50...289
  • Liker 1
Skrevet

Vel ofte har disse brukt årene du brukte på å lese, til å jobbe HARDT for å jobbe seg opp i systemet. Så å si at de tuller bort karakterer osv er tull. Det er vel stort sett pga sånne holdninger folk i lavlønnede yrker reagerer på at folk sier de ikke har jobbet hardt.

Du aner ikke hvor mange som ser ned på folk i lavlønnede yrker, og snakker til deg som om du er dritt! Vi er mennesker vi også og ja mange jobber hardt. Selv om du selvfølgelig har noen som ikke gjør det, men de finnes nok i alle yrker.

I ditt eksempel så er det at de jobber 12-20 timer om dagen med å flytte kasser det å "jobbe seg opp i systemet"? Da har de ikke kommet særlig langt isåfall da det minner mer om en stilling som man starter på når man begynner på gulvet? De jobber også ulovlig om de jobber så mye 5 dager i uken.. Og mine år på studier ble da ikke brukt på studier aleine, som sagt jeg har vært i arbeid siden jeg var 15 år gammel, og da startet jeg som postmann.

Når har folk sagt at de i lavtlønnede arbeid ikke jobber hardt? Det er da som regel de som jobber hardest når det er snakk om fysisk arbeid, det vet jeg alt om som faktisk har erfart det selv.

AnonymBruker
Skrevet

I ditt eksempel så er det at de jobber 12-20 timer om dagen med å flytte kasser det å "jobbe seg opp i systemet"? Da har de ikke kommet særlig langt isåfall da det minner mer om en stilling som man starter på når man begynner på gulvet? De jobber også ulovlig om de jobber så mye 5 dager i uken.. Og mine år på studier ble da ikke brukt på studier aleine, som sagt jeg har vært i arbeid siden jeg var 15 år gammel, og da startet jeg som postmann.

Når har folk sagt at de i lavtlønnede arbeid ikke jobber hardt? Det er da som regel de som jobber hardest når det er snakk om fysisk arbeid, det vet jeg alt om som faktisk har erfart det selv.

Ikke kommet særlig langt? Det er mange stillinger i butikk f.eks, ikke kun kasserer. Sjefene i butikker går mye på gulv. De fleste butikksjefer har jobbet seg opp fra kasserer.

Ja de jobber nok ulovlig, med det er slik det er i butikkbransjen. Og man må jobbe mye for å komme noen vei.

• Liker 1
Skrevet

Ikke kommet særlig langt? Det er mange stillinger i butikk f.eks, ikke kun kasserer. Sjefene i butikker går mye på gulv. De fleste butikksjefer har jobbet seg opp fra kasserer.

Ja de jobber nok ulovlig, med det er slik det er i butikkbransjen. Og man må jobbe mye for å komme noen vei.

Man starter da på gulvet i stort sett alle tilfeller i jobbsammenheng. Forskjellen er jo selvfølgelig ganske stort basert på utdannelse og hvor en får jobb, så det at de i butikkbransjen jobber ekstra mye blir vell litt å ta i.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ofte, både på forumet og ellers i livet, mennesker i gode jobber (les: godt betalte jobber) som i den ene eller andre sammenhengen uttaler ordene "jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag". Jeg har aldri vært i en superhøyt lønnet jobb, men er det bare meg den eller lignende kommentarer provoserer? Tror folk som er i en superlønn-jobb at de i "lavstatusjobber" ikke jobber hardt? ( les f.eks. "dumme ting kunder sier"-tråden). Kanskje jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at folk i toppbetalte jobber selvrettferidggjør lønna si med å hevde at de jobber ekstremt mye hardere enn andre, og ofte har ekstremt mye viktigere/nyttigere jobber enn andre..?

Jeg jobbet flere år med vasking, på hotell, i dagligvarehandel, med salg og liknende. Og jo, selvsalg jobber man hardt. Men jeg måtte skjelden ofre noe for jobben, en kveld med overtid i ny og ne, noen lange dager, litt hardt arbeid med å bli en bedre selger osv.

Men sammenlignet med den jobben jeg har nå så var det på mange måter en ferie. Når jeg ser tilbake på det var den eneste perioden jeg virkelig jobbet hardt julesesongen i butikker. For da måtte alle være på jobb, man kunne ikke ta seg en dag fri om man var skikkelig sliten og regne med at noen andre kunne ta over, du måtte stå på og om det var hektisk med kunder måtte man fort stå på jobb i 12-14 timer. Gjerne skippe lunsjpause eller bare ta 10 minutter.

I min nåværende jobb, i et høystatusyrke som du kaller det. Så er alle dager slik, alt betyr noe, er du syk må du jobbe overtid senere. Jeg har ansvaret for at min del av arbeidet til en hver tid skal være klart og om det ikke er det så taper vi millionbeløp på dagen. Vi er avhengige av noen få store og kravstore kunder og stort sett så er hver eneste dag da som julesesongen. Jeg får godt med lønn og kanskje er det noen litt tregere perioder du kan slappe litt av, men i det store og hele må du konstant stå på og være hundre prosent til stede. Det er ingen slappe dager der jeg bare kan vimse rundt med en støvkost og rette opp noen varer og jeg kan når som helst bli utkalt til ett oppdrag der jeg så og si får en flybilett i hånda med beskjed om å stikke hjem umiddelbart og pakke og at jeg blir borte resten av uka og må avlyse alle avtaler.

Jeg sier ikke at jeg ikke trives med det, eller at jeg ville ha gått tilbake til noen som helst av mine gamle jobber. Men dersom du har jobbet med salg og vet hva jeg mener med julesesongen, tenk deg å jobbe 3 stykk 3 måneder lange julesesonger i året med en måned i mellom hver av dem og der har du jobben min.

Anonymous poster hash: 7a1f4...de6

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er folk så usikre på seg selv, at de tar det som et personlig angrep når folk som er mer velykkede sier de har jobbet hardt for å nå målene sine?

De jeg vet om, som jeg kan kalle "velykkede", har ikke jobben sin som en jobb, men en livsstil. De har, i motsetning til vaskehjelp Gunda, aldri fri. Jeg har kjemperespekt for den jobben de gjør. Jeg hadde aldri orket å være 100 % tilgjengelig 24 timer i døgnet, 365 dager i året, du kan heller aldri være syk, for det er ingen til å ta jobben din.

Jobbe minst 14 timer i døgnet og i de verste periodene jobbe 30-40 timer i strekk. Og all reisningen. For ikke å snakke om alle middager og tilstelninger man må vise seg i, alle folkene man må ha et godt forhold til, nettverksbygging, hvor taktisk man må være etc etc etc.

For å ikke snakke om baksiden av medaljen. I dette livet jeg beskriver, hvor tror du barn, livspartner, øvrig familie og venner passer inn?

Endret av Alice123
  • Liker 2
Gjest Ciegus
Skrevet

Eeh? Tror du virkelig alle som går hjem fra jobb i butikk kan glemme alt?

Jeg får stadig telefon fra ansatte, alarmer midt på natta, alarmer på kjøledisker. Bare nå i påsken fikk jeg sikkert 20 meldinger fra ansatte som ikke bryr seg om at det er hellig dag. Man har bestillinger som må tas, selgere som maser og MYE varer som skal ut.

I tillegg jobber man gjerne 6 dager i uken minimun 9 timer hver dag, og får kun betalt for 37,5 time. Så ikke kom hit og si at butikkansatte ikke jobbet hardt.

Jeg sa ikke at ingen butikkansatte jobber hardt, som du ser nevnte jeg en enkel kassejobb. Jeg er da fullt klar over at butikksjefer og andre med mer ansvar jobber hardere. Ingen grunn til å lese alt i verste mening, ro litt ned. ;)

• Liker 1
Skrevet

AB de6: Det er litt slik jeg også føler det. Jeg har jobbet i flere jobber som har hardt fysisk arbeid, men ingen av dem krevde mer av meg enn den jobben jeg har nå. Hard fysisk arbeid blir bare en vane etterhvert, der man har null eller lite ansvar for noe. Og det fysiske arbeidet varer somregele ikke i 8 timer i strekk heller. Ta postjobben som et eksempel, så jobber man der i 4 timer ca med sortering av brev som jo veier null og nada, resten var sykling med en tung sykkel og fysisk hardt. Men jeg opplever oftere at jeg er utmattet og sliten etter jobb nå selv om jeg ikke løfter mer enn en bærbar PC rundt om kring kontra flere hundre tidligere på de gamle jobbene. Alikavell så gir den nåværende jobben meg mye mer når oppdrag er fullført og levert, og man får en viss stolthet man sjeldent får i andre "hardt krevende" lavtlønnede jobber.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så kun lesemengde studiemengde og tid skal taes med?

Jeg vil si at en snekker eller bilmekaniker f.eks, jobber HARDERE enn de andre på lesesalen gjør. Det svettes nok flere liter på yrkesfagene enn det gjøres på lesesalen vel? Dette gjør at en kan si at det jobbes HARDERE, slik sett.

Men de fleste som bruker dette uttrykket gjør nok det for å flashe utannelsen sin og for å gjøre en god figur. De må liksom skryte av deg selv. Jeg mener, du hører nok mye oftere en høyt utdannet person si dette enn en snekker gjør.

Selv om snekkeren svetter mer enn akademikeren...

Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3

Kjenner folk som jobber 12-20 timer dagen, 6 dager i uka med meget fysisk krevende arbeid (type løfter 10 kg - 60 kg kasser dagen lang) og aldri bruker "jeg jobber hardt" argumentet, eller i det hele tatt nevner jobben sin.

Tror folk flest hadde hatt veldig godt av et obligatorisk år med beinhard fysisk arbeid, over lange arbeidsdager, så hadde nok de fleste holdt kjeft resten av livet sitt angående "hardt arbeid"

Anonymous poster hash: 1ae01...ea9

Det er jo ikke vekten av ting man flytter på som er å jobbe hardt i den sammenhengen.

Jeg har jobbet i matbutikk, og ja, jeg var skikkelig sliten etter endt arbeidsdag. jeg hadde også ansvar for safe, post i butikk og låseansvar, så jeg hadde mye ansvar i butikken. Sliten var jeg.

Men nå som jeg har en kontorjobb med full kjør. 50-60 timers arbeidsuker, frister som skal overholdes konstant, ingen andre gjør jobben min, så hvis jeg er syk en uke må jeg jobbe dobbelt de neste ukene for å ta igjen. Kunder som krever, myndigheter som krever. Konstant stress. På kvelden og helgen studerer jeg, og tenker på hva jeg skulle ha gjort. Burde ha gjort.

Nå er jeg utslitt. Og ofte tenker jeg at jeg skulle ønske jeg jobba i butikken igjen.

Nå skal det sies at jeg ikke har superhøy lønn, og jeg er ikke i et høystatusyrke, men det jeg driver med er å jobbe hardt.

Anonymous poster hash: bacd7...85c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet flere år med vasking, på hotell, i dagligvarehandel, med salg og liknende. Og jo, selvsalg jobber man hardt. Men jeg måtte skjelden ofre noe for jobben, en kveld med overtid i ny og ne, noen lange dager, litt hardt arbeid med å bli en bedre selger osv.

Men sammenlignet med den jobben jeg har nå så var det på mange måter en ferie. Når jeg ser tilbake på det var den eneste perioden jeg virkelig jobbet hardt julesesongen i butikker. For da måtte alle være på jobb, man kunne ikke ta seg en dag fri om man var skikkelig sliten og regne med at noen andre kunne ta over, du måtte stå på og om det var hektisk med kunder måtte man fort stå på jobb i 12-14 timer. Gjerne skippe lunsjpause eller bare ta 10 minutter.

I min nåværende jobb, i et høystatusyrke som du kaller det. Så er alle dager slik, alt betyr noe, er du syk må du jobbe overtid senere. Jeg har ansvaret for at min del av arbeidet til en hver tid skal være klart og om det ikke er det så taper vi millionbeløp på dagen. Vi er avhengige av noen få store og kravstore kunder og stort sett så er hver eneste dag da som julesesongen. Jeg får godt med lønn og kanskje er det noen litt tregere perioder du kan slappe litt av, men i det store og hele må du konstant stå på og være hundre prosent til stede. Det er ingen slappe dager der jeg bare kan vimse rundt med en støvkost og rette opp noen varer og jeg kan når som helst bli utkalt til ett oppdrag der jeg så og si får en flybilett i hånda med beskjed om å stikke hjem umiddelbart og pakke og at jeg blir borte resten av uka og må avlyse alle avtaler.

Jeg sier ikke at jeg ikke trives med det, eller at jeg ville ha gått tilbake til noen som helst av mine gamle jobber. Men dersom du har jobbet med salg og vet hva jeg mener med julesesongen, tenk deg å jobbe 3 stykk 3 måneder lange julesesonger i året med en måned i mellom hver av dem og der har du jobben min.

Fikk lyst til å legge til en ting på denne:

I lavtlønnsyrker jeg har hatt, om noe virkelig må gjøres før neste dag eller innen en tidsfrist. Så fungerer det stort sett å bare sette to eller tre personer på jobben så klarer man det. I min nåværende jobb trengte jeg 6 måneders opplæring og kursing i tillegg til 5 års utdannelse. Det jeg gjør ligger et godt stykke unna det andre på jobben gjør, så om jeg ligger dårlig an med en tidsfrist så må jeg gjøre all jobben selv allikevel fordi at det ikke er noen som helst andre som kan gjøre det. Å leie inn en "vikar" til å hjelpe meg bare i et liten uke koster fort 130-150 000 kroner.

Så er jeg virkelig sent ute med noe, om tidsfristen for å få arbeidet ferdig har vert for kort. Da må jeg bare stå der til jeg er ferdig, om det betyr å jobbe 24 timer i strekk for så og sove et par timer på kontoret før jeg jobber 24 til og 24 til etter det igjen så er det nettopp det som må gjøres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk definerer "hardt arbeid" forskjellig. For noen betyr det fysisk arbeid, for andre stort ansvar eller lang utdannelse.

Men uansett hvordan det defineres har jeg ofte hørt det uttalt av de som mener de har gjort en større innsats enn andre, og at jobben/utdannelsen deres er mye mer slitsom enn andres. Tror det er på det punktet at det er lett å provosere andre, for idet du oppvurderer din egen innsats oppleves det lett som om du nedvurderer andres.

For å ta eksempelet over her et sted: "bare fly rundt med en støvkost og flytte på noen varer". Kanskje du opplevde butikkbransjen sånn, men jeg er villig til å vedde mye på at mange andre ikke gjør det (har ikke jobbet i butikk selv, så jeg vet ikke). Under studietiden jobbet jeg i restaurantbransjen, og jeg synes at det var vel så slitsomt som den jobben jeg har i dag, bare på en helt annen måte.

Saken er vel den at et er fint mulig å være stolt over og fornøyd med egen innsats, men likevel passe på hvordan en ordlegger seg i forhold til andres jobb og innsats :)

Anonymous poster hash: c21da...aea
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk definerer "hardt arbeid" forskjellig. For noen betyr det fysisk arbeid, for andre stort ansvar eller lang utdannelse.

Men uansett hvordan det defineres har jeg ofte hørt det uttalt av de som mener de har gjort en større innsats enn andre, og at jobben/utdannelsen deres er mye mer slitsom enn andres. Tror det er på det punktet at det er lett å provosere andre, for idet du oppvurderer din egen innsats oppleves det lett som om du nedvurderer andres.

For å ta eksempelet over her et sted: "bare fly rundt med en støvkost og flytte på noen varer". Kanskje du opplevde butikkbransjen sånn, men jeg er villig til å vedde mye på at mange andre ikke gjør det (har ikke jobbet i butikk selv, så jeg vet ikke). Under studietiden jobbet jeg i restaurantbransjen, og jeg synes at det var vel så slitsomt som den jobben jeg har i dag, bare på en helt annen måte.

Saken er vel den at et er fint mulig å være stolt over og fornøyd med egen innsats, men likevel passe på hvordan en ordlegger seg i forhold til andres jobb og innsats :)

Meg igjen :)

Jeg må tilføye at moren min er en typisk "Åh, jeg jobber så fryktelig hardt og alle andre har det så mye lettere enn meg"-person. Kanskje det er derfor jeg er litt ekstra kritisk til uttrykket. For i motsetning til moren min tror jeg at hun jobber mye, men ikke vesentlig mye mer enn andre. Det blir for dumt. Majoriteten i Norge har stått på sånn passe, gjort det greit og tjener bra, men det er få av oss som har slitt og strevd for å komme dit vi har...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nok påstå at med høystatus jobb jobber hardere jo. Jeg er vernepleier student, mens et par stykker i min omgangskrets fra vgs studerer økonomi, en psykologi og en siste medisin. Jeg husker disse som veldig hardtarbeidene når det gjaldt både skolearbeid (lekser, eksamen) og jobb/idrett ved siden av. De jobbet så svetta nesten rant, så jeg synes de fortjener å si at de har jobbet hardt for å komme inn på det studiene de har kommet inn på :) Jeg skal ikke klage for at jeg ikke komm inn på 1.ønsket, for det er en konsekvens av mitt latskap.

Anonymous poster hash: 04626...49f
Gjest Ciegus
Skrevet

Majoriteten i Norge har stått på sånn passe, gjort det greit og tjener bra, men det er få av oss som har slitt og strevd for å komme dit vi har...

Nordmenn er vel generelt det folket med aller mest fritid, og vi skaffer oss bare mer og mer fritid. Så nordmenn generelt kan ikke akkurat skryte av å jobbe hardt.

Men noen er det jo, og jeg har ikke noe problem med at de påpeker det hvis de blir konfrontert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk jobbet hardt for å komme der jeg er nå med tanke på mine psykiske og fysiske forutsetninger. Det er det det handler om!

Skrevet

Mange av de som har lavlønnsyrker er veldig opptatt av å snakke om at de som har bedre betalte stillinger eller sjefsstillinger ser ned på dem. Men man trenger ikke se lenger enn denne tråden for å se at det er vel så mange i lavtlønnsyrker som ser ned på de i sjefsstillinger. Synes ikke det er hakket bedre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høy utdanning og en god jobb, men personlig synes jeg ofte vi med høyere utdanning er de kvalmeste. Jeg opplevde på studiet, og opplever nå i jobb at mine kollegaer ser ned på "arbeidsfolk". Noen tror ærlig talt at de er bedre enn andre, kun fordi de ble født inn i en ressurssterk familie.

Anonymous poster hash: e8b5a...49f

Utdannelse er gratis. Man kan fint få seg høy utdannelse selv om man ille kommer fra en ressurssterk familie.

Anonymous poster hash: 6eba6...340

Skrevet

Utdannelse er gratis. Man kan fint få seg høy utdannelse selv om man ille kommer fra en ressurssterk familie.

Anonymous poster hash: 6eba6...340

Det er i og for seg sant, men så er det denne sosiale arven, da...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...