Gå til innhold

"Jeg har jobbet hardt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ofte, både på forumet og ellers i livet, mennesker i gode jobber (les: godt betalte jobber) som i den ene eller andre sammenhengen uttaler ordene "jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag". Jeg har aldri vært i en superhøyt lønnet jobb, men er det bare meg den eller lignende kommentarer provoserer? Tror folk som er i en superlønn-jobb at de i "lavstatusjobber" ikke jobber hardt? ( les f.eks. "dumme ting kunder sier"-tråden). Kanskje jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at folk i toppbetalte jobber selvrettferidggjør lønna si med å hevde at de jobber ekstremt mye hardere enn andre, og ofte har ekstremt mye viktigere/nyttigere jobber enn andre..?

• Liker 35
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner som er utannet siviløkonom jobbet i alle fall 12 timer om dagen, og ble utslitt etter et par år.

Så ja, jeg vil si at sånne mennesker jobber hardt så lenge de klarer det, men ingen klarer å holde på sånn over lengre tid.

Jeg skal bli jordmor og er ikke en høystatusjobb i forhold til en siviløkonom, men nå har jeg ingen verdens planer om å jobbe 12 timer om dagen da. Betyr ikke at en ikke jobber hardt de timene en er på jobb.

Jeg ser dessuten ikke ned på noen jobber. Ei vaskedame jobber da like hardt hun de timene hun er på jobb som det en høyere utdannet person gjør, og alle jobber er uansett like viktige og jeg må si at jeg nesten respekterer mer de som har slike jobber enn de som er høyere utdannet :)

Anonymous poster hash: c50f2...162
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ofte, både på forumet og ellers i livet, mennesker i gode jobber (les: godt betalte jobber) som i den ene eller andre sammenhengen uttaler ordene "jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag". Jeg har aldri vært i en superhøyt lønnet jobb, men er det bare meg den eller lignende kommentarer provoserer? Tror folk som er i en superlønn-jobb at de i "lavstatusjobber" ikke jobber hardt? ( les f.eks. "dumme ting kunder sier"-tråden). Kanskje jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at folk i toppbetalte jobber selvrettferidggjør lønna si med å hevde at de jobber ekstremt mye hardere enn andre, og ofte har ekstremt mye viktigere/nyttigere jobber enn andre..?

En som jobber i kassa på rimi, kan god jobbe hardt, men han har jo ikke jobbet hardt for å øke sin inntekt om han kun har jobbet i kassa på rimi.

Anonymous poster hash: 78af8...04c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

En som jobber i kassa på rimi, kan god jobbe hardt, men han har jo ikke jobbet hardt for å øke sin inntekt om han kun har jobbet i kassa på rimi.

Om noen har lyst å jobbe i kassa på rimi så synes jeg jo at de skal få lov til det. Jeg sitter i alle fall ikke her og ser ned på de som gjør det.

Jeg ser dessuten ikke ned på noen jeg da uansett hvor lite utdanning personen har hatt. Om du gjør det så er det heller deg selv du bør jobbe litt med og lære å se at alle jobber faktisk er like viktige for at samfunnet skal gå rundt.

• Liker 6
Gjest Hyssingen
Skrevet

det er jo ikke for å putte andre ned de sier det. Det er vel mere som et råd og en oppmuntring til de som gjerne vil bli det de er, e.l

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om noen har lyst å jobbe i kassa på rimi så synes jeg jo at de skal få lov til det. Jeg sitter i alle fall ikke her og ser ned på de som gjør det.

Jeg ser dessuten ikke ned på noen jeg da uansett hvor lite utdanning personen har hatt. Om du gjør det så er det heller deg selv du bør jobbe litt med og lære å se at alle jobber faktisk er like viktige for at samfunnet skal gå rundt.

AB3 her, jeg skrev ikke at jeg ser ned på han i kassa på RImi.

Ellers skriver jeg på KG halv tre på natta, sjansen for at jeg har en godt betalt jobb er vel heller liten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så handler det mye mer enn å bare sitte i kasa på rimi, det er snakk om tunge løft, mye jobbing på knær og huk osv. Lett jobb er det nok ikke. Ikke ment som: Han sitter jo bare i kassa bla bla bla, men at de faktisk gjør mer arbeid. Uten folk i matbutikk hadde det nok ikke gått rundt om for oss "ikke-jobbende-i-butikk" folk.

Var innom en interiørkjede i dag hvor de selger porselen osv, å si at folk som disse ikke jobber hardt blir feil: hver kunde ble spurt i mellom å pakke opp porselen, traller med varer som sikkert veide en god del kg, prising osv. Jeg beundrer dem, uansett hvor mye de tjener.

Endret av dillyduzit
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så handler det mye mer enn å bare sitte i kasa på rimi, det er snakk om tunge løft, mye jobbing på knær og huk osv. Lett jobb er det nok ikke. Ikke ment som: Han sitter jo bare i kassa bla bla bla, men at de faktisk gjør mer arbeid. Uten folk i matbutikk hadde det nok ikke gått rundt om for oss "ikke-jobbende-i-butikk" folk.

Var innom en interiørkjede i dag hvor de selger porselen osv, å si at folk som disse ikke jobber hardt blir feil: hver kunde ble spurt i mellom å pakke opp porselen, traller med varer som sikkert veide en god del kg, prising osv. Jeg beundrer dem, uansett hvor mye de tjener.

AB3: Jeg skrev jo nettopp at de kan jobbe hardt.

Skrevet

AB3: Jeg skrev jo nettopp at de kan jobbe hardt.

Og jeg skrev: "Ikke ment som: Han sitter jo bare i kassa bla bla bla"

I tillegg var ikke den posten ment som noe mot angrep men tilleggsinformasjon med et eksempel.

Skrevet

Ei jeg kjenner som er utannet siviløkonom jobbet i alle fall 12 timer om dagen, og ble utslitt etter et par år.

Så ja, jeg vil si at sånne mennesker jobber hardt så lenge de klarer det, men ingen klarer å holde på sånn over lengre tid.

Jeg skal bli jordmor og er ikke en høystatusjobb i forhold til en siviløkonom, men nå har jeg ingen verdens planer om å jobbe 12 timer om dagen da. Betyr ikke at en ikke jobber hardt de timene en er på jobb.

Jeg ser dessuten ikke ned på noen jobber. Ei vaskedame jobber da like hardt hun de timene hun er på jobb som det en høyere utdannet person gjør, og alle jobber er uansett like viktige og jeg må si at jeg nesten respekterer mer de som har slike jobber enn de som er høyere utdannet :)

Jeg synes ikke du kan sammenligne en vaskejobb og en jobb man må ha høyere utdannelse i.

Ofte må man tenke mye mer i sistnevnte, og med fare for å høres forferdelig dum ut synes jeg 5 timer med tenking, planlegging og koordinering med andre er mye mer slitsomt enn 10 timer vasking.

Jeg har ikke høy utdannelse selv, og ser ikke ned på noen yrker. Men det er ikke bare hvor mye fysisk arbeid som avgjør hvor " slitsomt" et yrke er.

• Liker 10
Gjest Ciegus
Skrevet

Man jobber godt ved å jobbe i butikk, ja. Men det er overhodet ikke sammenlignbart med hvor hardt enkelte i høyt lønnede stillinger, jobber. Mange av disse jobber HARDT, jo. Ikke tro at en kassejobb hvor man kan gå hjem og tenke på noe annet etter stengetid er i nærheten av dette.

Det handler ikke om å se ned på noen. Jeg har selv jobbet i butikk, og har aldri "jobbet hardt". Men jeg er ikke blind, og ser jo at enkelte folk med høy lønn jobber utrolig hardt for å være der de er.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg sier "jobbet hardt", mener jeg en jobb som du nå offre litt ekstra for å klare, feks fritid. Selv jobbet jeg en lengre periode 14-16 timer hver dag, og offeret veldig mye, men i lengden ga deg meg mye lønn, og nå tjener jeg like mye når jeg jobber 8 timer daglig.

Anonymous poster hash: 2a2d8...46b

• Liker 3
Skrevet

Tja, jeg er veldig for hardt arbeid, og synes det må være lov å klappe seg selv på skuldra.

Men jeg skjønner TS likevel, for jeg kan også oppfatte slike uttalelser som en smule mer nedlatende enn de kanskje er ment. "Jeg har jobbet hardt for å komme hit jeg har i dag" er nødvendigvis det logiske motstykket til "Så siden du ikke har kommet like langt, så har du vel ikke jobbet så hardt du da."

For det første, så jobber nok folk i toppsjiktet mye mer enn oss "vanlige", og har mye ansvar. På den annen side har de ofte en langt større fleksibilitet, større økonomisk frihet, mange flere frynsegoder og lever på mange måter en mer tilpasset tilværelse enn folk i lavtlønte yrker. Hverdagsslitet for stuepiken Gunda som har redd opp hotellsenger i 20 år, aldri hatt fleksitid og aldri fått en matbit på arbeidsgivers bekostning vil jeg ikke nødvendigvis kimse av. Det er også hard jobbing.

For det andre er det mulig å jobbe mye uten å få spesielt mye igjen for det. En god del veldig godt betalte jobber handler om å være på rett sted til rett tid, ha de rette kontaktene, konjunkturer i nærings- og arbeidslivet, faktorer i privatlivet, flaks og uflaks. Det er en fordel om de som hevder å ha jobbet mer enn alle andre også kan se at slike ting kan spille en rolle.

Mannen min har en veldig bra jobb og har- bing!- jobbet hardt for å komme dit han er i dag. Men, han er også smart nok til å se at det ikke er kun ved egen innsats, han har også hatt flaks, og han har ingen illusjoner om at det er så enkelt som at "Man får til det man vil! Og får du det ikke til, har du ikke jobbet hardt nok!". Og godt er det, for en sånn holdning finner jeg ytterst utiltalende og vitner om et ganske grunt menneskesyn.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tror det viktigste tross alt er trivsel!

Ikke kun status, lønn, størrelsen på studielånet, huset osv.

Ja det er nok mange i høystatus yrker som jobber hardt, men hvor lykkelige er de? :fnise:

Vi er bønder, driver en, i dagens målestokk, stor gård med dyr, korn, skog og alt det medfører. I tillegg driver samboeren min et transportselskap med ca 40 trailere og med dertil tilhørende ansatte og ansvar.

Vi jobber 24/7 og jeg kunne vel egentlig ikke tenkt meg det annerledes. Men det hender jo at jeg misunner de som f.eks jobber i kassa på Rimi. Som kan gå hjem etter arbeidstid. Slappe av, sitte med beina på bordet og se på tv hvis de vil :laugh::fnise::laugh: .

Vi har absolutt aldri fri! Til tross for at vi har hjelp både inne i huset og ute på gården. Det er alltid noe som må og skal gjøres!!! Men vi stortrives!

La folk drive med hva de vil så lenge de betaler regningene sine, har mat på bordet og er lykkelige. :blomst:

Anonymous poster hash: e7c99...c7f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor antar du dermed at den over ser ned på dem?

Om jeg trives i kassa på Rimi så HAR jeg jo ikke noe behov for å jobbe hard for å ikke jobbe der (noe de som har jobbet seg oppover i lønsstigen har). Dermed blir utsagnet "jeg har ikke (i det hele tatt) jobbet for å avansere i gradene i Rimi" helt korrekt. Folk som trives i jobbene sine streber ikke oppover (og nå brukte jeg med vilje et negativt ord for å "jobbe hardt for å bedre lønna")

Dere må slutte å være så nærtagende. Når folk sier "jeg har jobbet hardt for å komme hit" så går jeg ut fra at det (ordrett) er det de mener. At de enten på det personlige eller faglige (eller de har smisket så det verker i kjakene) føler de personlig har jobbet hardt for å komme hit.

Akkurat som en elev med 2 i matte har "jobbet hardt" for å få en 5'er mens en som hadde 6 i utgangspunktet knapt har løftet en finger. Hvor vanskelig JEG måtte mene det ville være å få den jobben/prestasjonen/lønnen for MEG har jo ikke noe med hvor hardt andre må jobbe for å få til det samme. Skulle ikke 2'er eleven få lov til å si at han har jobbet hardt bare fordi noen har oppnådt det samme på pur flaks? :klo: Er det plutselig galt å jobbe hardt?

Anonymous poster hash: 33c8b...025

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så enig så enig.

Uttrykket "jeg har jobbet hardt" er en selvforherligelse uten like. Folk som bruker dette, skal liksom feie vekk all evn tvil om at de er verdt pengene de får i lønn. Det artige er at de alltid tror så fullstendig på seg selv når de sier det. Uten sammenligning med andre, liksom

I mine øyne er det en skrytesetning. Det er alltid noen som jobber hardere enn deg, uansett hvor hardt du jobber.

Jobbet i mange år som tømmerhogger. Lå på 8-10000 kalorier daglig i inntak. Det var hardt, det:-)

Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3

• Liker 4
Skrevet

som regel har de fått superjobben oppi hendene, via slektninger eller at de kjenner noen eller har det rette etternavnet. Dessuten er ikke alltid de i super stillingene så forbanna flinke som de tror og ikke gjør de så mye heller.

• Liker 5
Gjest Ciegus
Skrevet

som regel har de fått superjobben oppi hendene, via slektninger eller at de kjenner noen eller har det rette etternavnet. Dessuten er ikke alltid de i super stillingene så forbanna flinke som de tror og ikke gjør de så mye heller.

Småligheten lenge leve...

• Liker 15
Skrevet

Når jeg tenker på folk som sier de jobber hardt, tenker jeg:

- De ser ikke jobben sin som kun en jobb, men som en ambisjon om en videre karriere.

- De utfordrer seg selv på et intellektuelt nivå (dog, dette er inviduelt).

- Det kan være på fysisk og psykiske belastninger i jobben.

- At man tar med jobben hjem, og får aldri "helt fri". Man må alltid være tilgjengelig.

- Man har hatt mye bekymringer underveis, enten økonomisk eller sosialt (f.eks. liten tid til familie).

- Mye press, ugunstige arbeidstider.

Dette gjelder vel i alle type arbeidsgrupper :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker på folk som sier de jobber hardt, tenker jeg:

- De ser ikke jobben sin som kun en jobb, men som en ambisjon om en videre karriere.

- De utfordrer seg selv på et intellektuelt nivå (dog, dette er inviduelt).

- Det kan være på fysisk og psykiske belastninger i jobben.

- At man tar med jobben hjem, og får aldri "helt fri". Man må alltid være tilgjengelig.

- Man har hatt mye bekymringer underveis, enten økonomisk eller sosialt (f.eks. liten tid til familie).

- Mye press, ugunstige arbeidstider.

Dette gjelder vel i alle type arbeidsgrupper :)

Men det kan også godt være slik Makkapakka sier.

Bare presiserer dette, siden du bare har tatt med gode og uselviske grunner. Medaljen har som kjent, alltid en bakside:-)

Anonymous poster hash: 9d3b4...9f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...