AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Jeg har vært utro med to stk det begge hadde dame. Og jeg har nok ødelagt ett par forhold gjennom årene og fikk nye uvenner. Sjal på jobb for flere tusen kroner og ble tatt. Hadde sex med mange og ikke alle jeg hadde lyst på engang , hvorfor gjorde jeg det? Angrer så mye i ettertid for alt dette. Er så mye ting jeg skulle gjort annerledes eller ikke gjort det i det hele tatt. Og nå er jeg blitt voksen i alder av 25 år og føler jeg er klar til å virkelig nyte livet og ta riktige valg. Jeg har tilgitt meg selv men er redd det er andre som aldri klarer å tilgi. Fortiden min plager meg skikkelig nå. Måtte bare får det ut. Anonymous poster hash: 925da...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Du får aldri gjort noe med fortiden uansett.Prøv å fokusere på nåtid og fremtid. Folk blir voksne. Du er ikke den eneste!Anonymous poster hash: 741db...014
Teethgrinding Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 Sånn er det når man har fått en mangelfull oppvekst. Da må du lære livets lekser den harde veien. Se for deg en sykt classy person. Stjeler hun fra kassa? Er hun utro? Neppe. Hvorfor kan ikke du være den personen? Dette handler om valg. Det er klart du bærer ansvar for disse tingene selv, og strengt tatt bør du skamme deg. Likevel er livet for kort til å tenke på fortiden. Det beste du kan gjøre er å class up og sørge for at du oppfører deg ordentlig fremover. Ikke vær en tulling. 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Sånn er det når man har fått en mangelfull oppvekst. Da må du lære livets lekser den harde veien. Se for deg en sykt classy person. Stjeler hun fra kassa? Er hun utro? Neppe. Hvorfor kan ikke du være den personen? Dette handler om valg. Det er klart du bærer ansvar for disse tingene selv, og strengt tatt bør du skamme deg. Likevel er livet for kort til å tenke på fortiden. Det beste du kan gjøre er å class up og sørge for at du oppfører deg ordentlig fremover. Ikke vær en tulling. Det går an å drite på draget selvom man har hatt en mangelfull oppvekst til den info. Jeg har vel inntrykk av at classy folk er de med mest "laundry". Anonymous poster hash: e3520...f1c 2
Teethgrinding Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 Det går an å drite på draget selvom man har hatt en mangelfull oppvekst til den info. Jeg har vel inntrykk av at classy folk er de med mest "laundry". Anonymous poster hash: e3520...f1c En god oppvekst fungerer som en sikkerhetsventil. Hvis foreldrene dine aldri har fortalt deg at man ikke skal stjele og være utro må man jo nesten finne det ut den harde veien. Så klart finnes det de som har god oppvekst men hvor det preller av. De finnes, selvsagt. Det er et uttrykk som heter skamvett. Herlig uttrykk. Jeg skylder delvis på dårlig oppvekst når man oppfører seg slik som TS. 2
Gjest Geit Skrevet 24. april 2014 #6 Skrevet 24. april 2014 Så merkelig å prate om "sykt classy personer" (hva nå det skal bety) og dårlig oppvekst, når TS verken forteller bakgrunnen for handlingene sine, eller nevner noe om oppveksten. Og hadde ikke TS hatt skamvett, så hadde hun vel ikke hatt dårlig samvittighet heller. Miljøet former oss selvsagt, og at oppveksten er enormt viktig for oss er ikke særlig kontroversielt, men det er vel uansett mer sammensatt enn at dårlige og dumme valg, selv om det er valg, særlig i ung alder, kommer av enten å ikke bli fortalt hva som er rett og galt, eller at dette har prellet av. I tillegg spiller jo sånt som moralsk og kognitiv utvikling inn på hvordan man tar valg eller oppfører seg i ungdommen mot i voksen alder, det gjør også erfaring- å ha lært eller fått nye og bredere perspektiver, og å derfor se ting på en annen måte enn før. Det er dumme ting det du skriver om, men blir du et bedre eller lykkeligere menneske som tar gode valg ved å ikke legge det bak deg? Hvem er det du er redd for at ikke vil tilgi deg? Som AB skriver, du er ikke den første som har gjort dumme ting og lært av det. 5
got2go Skrevet 24. april 2014 #7 Skrevet 24. april 2014 Det er uansett ingen som har krav på å få vite om fortiden din. Du velger selv hvor mye du vil fortelle. Noe kan kanskje være greit å holde for seg selv også? 1
Tøytigern Skrevet 24. april 2014 #8 Skrevet 24. april 2014 En "sykt classy" person ville aldri brukt uttrykket "sykt classy" om seg selv... TS: Fortiden din er jo bak deg. Om andre vil fortsette å bære nag til deg er det dessverre ikke noe å gjøre med det. En del av å bli moden og være voksen, er å tåle at det fins andre som ikke er fornøyd med deg. Så lenge du selv kan stå for det du gjør i framtiden og har lært av dine tidligere feil, sånn at du har endret på adferden du ikke liker, så er det ingnting mer noen kan kreve av deg. De som vil være bitre på deg og ikke tror på at du har utviklet deg og forstått at det du gjorde tidligere i livet ditt ikke var ok, må bære på de følelsene selv. 2
Tøytigern Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 Det går an å drite på draget selvom man har hatt en mangelfull oppvekst til den info. Jeg har vel inntrykk av at classy folk er de med mest "laundry". Anonymous poster hash: e3520...f1c De har vel ikke mer laundry enn andre. Det er bare at de forsøker å gi inntrykk av å ikke ha noe laundry i det hele tatt. Noe andre ikke gidder å late som at de ikke har... En person med klasse stapper skittentøyvasken inn til skjelettene i skapet. Personer uten klasse har skittentøyet på utstilling og skjeletter i bokhyllene. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 You and me both... Det ordner seg! Spist er spistAnonymous poster hash: 618c7...4ef
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Det at du angrer og har dårlig samvittighet, er et godt tegn. For det finnes mennesker som ikke angrer for slike handlinger. Da har du empati og kan skille mellom rett og galt. Kanskje var det mangler (enten omsorgssvikt eller at man fikk alt man ville ha) i oppveksten din som gjorde at du måtte lære på den harde måten, slik noen antyder? Eller kanskje det bare var dårlige valg. Uansett kan du gjøre bedre valg i nåtiden og fremtiden. Fortiden får man ikke gjort noe med, annet enn hvordan man forholder seg til den.Anonymous poster hash: 65771...958 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 Ts her. Takk for deres svar. Oppveksten min var ikke den beste nei. Vokste opp med bare min mor og fikk gjøre som jeg ville. Allerede i 11 års alderen var jeg ute med venner som var eldre og drakk meg full, røykte osv. Så flyttet vi og mamma begynte å drikke. Igjen var det bare meg og henne og jeg gjorde som jeg ville. Bare hun ga meg penger så jeg slapp å mase om mer. Hun hadde nok med seg selv. Så fikk hun samboer som også drakk og det var ikke akkurat det perfekte familie med en tenåring som var totalt ute av kontroll. Men det er ikke før alt ordnet seg at de dårlige valgene kom. Og nå som sagt er jeg blitt mer voksen og forstår hvilken smerte jeg påførte meg selv og andre. Jeg vet nøyaktig hva man ikke skal gjøre når man får barn. Så det kom kanskje noe godt ut av det også. Jeg tør å påstå at jeg hadde mine grenser angående dumme handlinger. Jeg kunne aldri gjort noe som å selge dop eller bruke vold. Men det finnes dessverre mennesker her i verden med omsorgssvikt som gjør mye verre ting enn meg. Og det er skremmende Anonymous poster hash: 925da...3e4
Pene sko... Skrevet 24. april 2014 #13 Skrevet 24. april 2014 Alle har "laundry". Alle har noe de angrer bittert på og skulle ønske aldri skjedde - hvor er tidsmaskinen? Å kunne glemme er en velsignelse, men å kunne lære av erfaring er desto viktigere. Har man først lært på enten det ene eller andre viset vil man høyst sannsynlig aldri begå den samme feilen igjen. Bare du har lært av tabbene, så kan ingen forvente eller forlange noe mer. 4
Gjest Blomsterert Skrevet 24. april 2014 #14 Skrevet 24. april 2014 Ts. Du har en fortid, og noen av oss har gjort ting en virkelig angrer. Men du får legge bort skammen nå, for tror du har skammet deg nok. Det at du har skam, betyr at du egentlig er et samvittighetsfullt menneske. Ellers hadde dj gitt f. Syns du bør gå videre med viten om at du har utviklet deg i veldig positiv retning. Gå videre uten å la fortiden stoppe deg. Folk kan dømme og snakke, men jeg lover deg en ting: folk tror mer på det de ser, enn det de hører. Så viser du en grei holdning mot andre, er det det de aller oftest dømmer deg ut fra. Hvem har vel inke hørt ting om noen, for deretter å bli overrasket, for, vedkommende "var jo kjempehyggelig jo". Lykke til videre Ts.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #15 Skrevet 24. april 2014 Jeg føler meg deg, og jeg VET hvor hardt det er å legge enkelte situasjoner i fortiden bak seg. Jeg jobber fortsatt med det, og har ikke helt kommet i mål enda - men det blir! Ta til deg de rådene du fikk her, bygg opp selvtillitten igjen, og stol på at du er en fantastisk person Vi har alle gjort noen mindre eller større feil i livet, bare at enkelte "straffer" seg selv mer enn andre. "Hvorfor forsto jeg ikke bedre?", "Hadde jeg bare gjort slik og slik", "Hadde jeg bare visst det jeg visste idag". Men det er nettopp det! Noen av oss må oppleve og lære livet the hard way, og ikke gjennom bøker og tekster om livet. Vi har blitt klokere, og vi har med tonnevis av erfaring. Vi har blitt reflektert, og har muligheten til å vite hvem vi er, hva vi står for, og hvilke verdier vi vil ta med oss videre i livet Glem fortiden, men ikke glem hva den lærte deg!! Anonymous poster hash: 88888...a35
Gjest Skrevet 24. april 2014 #16 Skrevet 24. april 2014 Vil egentlig bare sende deg en klem og si at du skal se fremover! Gjort er gjort og spist er spist! Alle mennesker har gjort feil i livet og det er vel med på å forme oss til de vi er og du virker som et positivt og hyggelig menneske
Eolin Skrevet 24. april 2014 #17 Skrevet 24. april 2014 Henger meg på denne TS. Du er ikke alene. Sliter selv masse med å "tilgi og glemme", både meg selv og andre... Har prøvd i flere år nå, ikke blitt bedre. Har også gått til psykolog, det har ikke hjulpet - nå tenker jeg bare enda mer på det! Uff. Men for mange er det en del av prosessen å snakke om det, skrive det ned, få det ut. Så blir det lettere å tilgi og glemme. Kanskje det fungerer for deg? Kanskje en psykolog vil hjelpe? Verdt å prøve i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #18 Skrevet 24. april 2014 En god oppvekst fungerer som en sikkerhetsventil. Hvis foreldrene dine aldri har fortalt deg at man ikke skal stjele og være utro må man jo nesten finne det ut den harde veien. Så klart finnes det de som har god oppvekst men hvor det preller av. De finnes, selvsagt. Det er et uttrykk som heter skamvett. Herlig uttrykk. Jeg skylder delvis på dårlig oppvekst når man oppfører seg slik som TS. Høres ut som du skylder på foreldrene. Anonymous poster hash: eec1d...d53
Teethgrinding Skrevet 24. april 2014 #19 Skrevet 24. april 2014 (endret) Høres ut som du skylder på foreldrene. Anonymous poster hash: eec1d...d53 Jeg ble ikke veldig overrasket når TS fortalte at h*n har en enslig mor med alkoholproblemer, det var faktisk det første jeg tenkte. Jeg har sett det så mange ganger før. Så ja, jeg skylder delvis (som sagt) på en mangelfull oppvekst. Det er visse ting man lærer seg når man har hatt en trygg oppvekst. Så langt har jeg vært spot on med alt jeg har sagt. Det er nesten imponerende klarsynt, om jeg får si det selv. Når det er sagt er det et element av tough love involvert. Man lager ikke en tråd på internett for å få omsorg. Da har man gått til feil sted. Det beste scenariet utifra min kritikk hadde vært om TS hadde sett selv hvor ytterst trashy oppførselen er, og hvor totalt meningsløst handlingene blir i det store bildet. Man må faktisk velge å ta seg sammen. Kanskje man ser det først om noen påpeker hvor fucka det faktisk er. Min beste kamerat har en mor med sinnslidelser. Da han var 14 år forsvant hun og han har måttet klare seg selv siden. Fyren har aldri vært utro, han har aldri stjålet, han har aldri brukt dop eller alkohol. Han klarer seg bedre enn de fleste. Det handler om valg og selvinnsikt. Hvem vil du være? Hvor destruktiv og enkel i hodet er du? Mye kan unngås bare man tar seg sammen. Det finnes folk som har opplevd krig, fått alle sine søsken sprengt til fillebiter, som samtidig klarer seg bedre enn TS. Det er ingen grunn til at man skal være et rasshøl. Endret 24. april 2014 av Arcturus 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå